Gå til innhold

Den store sammenligningstråden - PC og konsoll


Anbefalte innlegg

 

 

Joa, litt forenklet, og joda, noe av det er litt preget av at ting er mer ferdig oppsatt på PCen siden jeg spiller mer der. Men jeg mener helt oppriktig at det faktisk er enklere å kjøre spill på PC i disse dager.

 

AtW

 

Det er ikke bare litt forenklet men en fordummet beskrivelse. Med positiv vinkling kun en vei. Men er enig at det kan være om ikke enklere så like enkelt å kjøre spill på PC idag.

 

Forskjellen begynner idet et spill ikke vil starte eller kjøre som det skal. Noe som har vært et stort problem flere år tilbake men som har blitt vesentlig bedre til nesten perfekt. Til å nå dem siste årene igjen begynne å snuble litt med dårlige PC versjoner av hva som for mange anses som konsoll spill laget til PC kun for å melke kua for dem ekstra kronene uten noen nevneverdig innsats med å respektere PC som plattform og sine brukere. 

Endret av LarZen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig har jeg ingen sterke formeninger om hva som er best. Det koker ned til hva man er vant til, og hva man foretrekker synes jeg. Selv foretrekker jeg å spille på min PS4, mest på grunn av at jeg ser på spilling som noe sosialt og jeg har gamle internasjonale venner siden tidlig i PS3 æraen. Og så ser jeg av en eller annen grunn på det som mer "casual" å spille på konsoll, men det blir jo en helt subjektiv oppfatning. Har i hvert fall et inntrykk av at det er flere "hardcore gamers" på PC enn på konsoll, men det kan jo være en misoppfatning.

 

Så jeg skjønner ikke helt de intense "fan wars" som lett flammer opp. Det er vel i det store og hele snakk om nyanser og personlig preferanse, selv om man helt klart kan peke på konkrete, objektive forskjeller i hardware og lignende.

Lenke til kommentar

 

 

 

Joa, litt forenklet, og joda, noe av det er litt preget av at ting er mer ferdig oppsatt på PCen siden jeg spiller mer der. Men jeg mener helt oppriktig at det faktisk er enklere å kjøre spill på PC i disse dager.

 

AtW

 

Det er ikke bare litt forenklet men en fordummet beskrivelse. Med positiv vinkling kun en vei. Men er enig at det kan være om ikke enklere så like enkelt å kjøre spill på PC idag.

 

Forskjellen begynner idet et spill ikke vil starte eller kjøre som det skal. Noe som har vært et stort problem flere år tilbake men som har blitt vesentlig bedre til nesten perfekt. Til å nå dem siste årene igjen begynne å snuble litt med dårlige PC versjoner av hva som for mange anses som konsoll spill laget til PC kun for å melke kua for dem ekstra kronene uten noen nevneverdig innsats med å respektere PC som plattform og sine brukere. 

 

 

Hvorfor er det fordummet? Hva mener du er feil med de to beskrivelsene? Jeg har ikke prøvd å lage en historie her, det er faktisk to helt reelle eksempler på to spill jeg installerte, og "detaljgraden" er ca like høy. Joda, Titanfall viste seg å være ekstra trøblete på xboxen for meg, mer enn vanlige spill, men jeg synes det er litt ufint å kalle det "fordummet" (eller som andre har insinuert, at dette er bare noe jeg finner på, jeg gjorde det så enkelt jeg fikk det til).

 

Ja, stemmer, det er en forskjell om spill ikke kjører som de skal, på PC har man som oftest en mulighet til å fikse det, på konsoll sitter du der uten løsning.

 

AtW

Lenke til kommentar

Innkjøp av konsoll er billigere i utgangspunktet siden de aller fleste har en tv fra før av. Man får ett komplett system man kan bruke uten å måtte sette seg inn i hvordan man forbedrer ytelsen. Derimot på en PC så er kostnaden høyere ved førstegangs innkjøp og det er mer tekniske ting å sette seg inn i. En pc krever mer av brukeren enn en konsoll gjør. Det å starte opp spill på en PC er enkelt nok, men når det kommer til å optimalisering av drivere må man ha en viss kunnskap om hva man gjør. Har man interessen for å lære seg pc og alle dets muligheter innen spilling så er pc ett fantastisk verktøy. Strekker bruken av pc seg til jobb og at man vil ha så lite som mulig med det tekniske rundt en pc er konsoll det beste alternativet.

 

For oss som er oppvokst med pc så er konsoller en maskin som aldri kan erstatte en pc av mange grunner. Noe jeg merket godt da pc'en røyk i august rett før jeg trengte den til rediger av bilder. Med lite tid til å bygge en ny så kjøpte jeg en iMac og senere en ps4 for spilling. Blir nok å legge inn Windows via boot camp for enkelte spill.

Endret av Squeekie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Alle har hver sin smak. Jeg personlig kunne ikke brydd meg mindre om andres meninger. Jeg personlig går for PC.

Xbox One virker ok så langt, spesielt om de får mus/tastatur-støtte 

http://arstechnica.com/gaming/2016/06/microsoft-xbox-one-mouse-and-keyboard-support-is-months-away/

 

Men jeg er kravstor og vil ha noe som likner pc så mye som mulig. Nedsatt grafikk og fps og håndkontroll er noe av det verste jeg vet

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg liker å spille på konsoll bedre en på Pc, det er pga jeg foretrekker å spille med håndkontroll. Å ja, jeg vet at man kan få ordnet håndkontroll til Pc også. Men det blir ikke det samme. Jeg liker den delen med å sitte forran tv og i sofaen og spille. Man kan sikkert fløtte stasjonærpc'en til stubordet og koble opp den til tven, osv. Føler fortsatt ikke at det blir det samme, det igjen blir for mye styr. Føler også at Pc'en har blidt mer avansertere igjenom de siste årene, og mer avansert vil den bli, i for hold til konsoll. Jeg syns konsoll er mer enklere å håndtere både oppkoblingen og systemmessig.

 

Også igjen, jeg er den som liker sammle på konsoller og spill. Lettere å samle på konsoll i forold til Pc. :wee: :wee:

Endret av TheDarkSeeds - SCM
Lenke til kommentar

Jeg liker å spille på konsoll bedre en på Pc, det er pga jeg foretrekker å spille med håndkontroll. Å ja, jeg vet at man kan få ordnet håndkontroll til Pc også. Men det blir ikke det samme. Jeg liker den delen med å sitte forran tv og i sofaen og spille. Man kan sikkert fløtte stasjonærpc'en til stubordet og koble opp den til tven, osv. Føler fortsatt ikke at det blir det samme, det igjen blir for mye styr. Føler også at Pc'en har blidt mer avansertere igjenom de siste årene, og mer avansert vil den bli, i for hold til konsoll. Jeg syns konsoll er mer enklere å håndtere både oppkoblingen og systemmessig.

 

Også igjen, jeg er den som liker sammle på konsoller og spill. Lettere å samle på konsoll i forold til Pc. :wee: :wee:

 

Foruten muggs kommentar, enklere å samle? Det er jo mye enklere å samle på PC? Det er derfor jeg så raskt som mulig går over til emulatorer.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...