Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ansatt som lærling 1. august - rett på ferie?


Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

 

Du har rett til full ferie (25 dager / 4 uker 1 dag)

 

 

 

Arbeidstaker som tiltrer senest 30 september i ferieåret, har rett til full feriefritid, jfr likevel § 7 nr. 1. Arbeidstaker som tiltrer etter dette tidspunkt, har rett til feriefritid på 6 virkedager.

 

Er dette betalt ferie ?

Lenke til kommentar

 

 

Du har rett til full ferie (25 dager / 4 uker 1 dag)

 

 

 

Arbeidstaker som tiltrer senest 30 september i ferieåret, har rett til full feriefritid, jfr likevel § 7 nr. 1. Arbeidstaker som tiltrer etter dette tidspunkt, har rett til feriefritid på 6 virkedager.

 

Er dette betalt ferie ?

 

 

De aller færreste har betalt ferie, sjekk kontrakten din om dere har dette(sannsynligvis ikke). Det en dog har er feriepenger, men dette får ikke du før neste år. 

Lenke til kommentar

Jeg får jo ikke brukt 5 uker i år. Kan jeg da overføre 2 uker til neste år?

De sa på jobb at jeg ikke har tjent opp noe ferie jeg kan overføre til neste år.

 

De tar feil, du skal ikke tjene opp noe ferie man skal dog tjene opp feriepenger. Det er her de missforstår. Henvend de til arbeidstilsynets faktaside for ferie:

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78188

 

Her kommer alt frem, altså at du har krav på ferie, at den skal avvikles om du ikke får økonomiske problemer ift manglende feriepenger og at fereien skal overføres om den ikke brukes.

 

Men, ofte er det egne avtaler som beskriver alt dette. Les den, nøye. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Takk for svar. 
Når det gjelder overføring av ferie, så står det på Arbeidstilsynets side "All lovbestemt ferie som ikke er avviklet i løpet av ferieåret skal overføres til påfølgende ferieår."

Men på lovdata står det "Det kan inngås skriftlig avtale om avvikling av forskuddsferie på inntil 12 virkedager og overføring av inntil 12 virkedager ferie til det påfølgende ferieår"

 

Så kan jeg overføre alt, eller 12 dager?

Lenke til kommentar

Takk for svar. 

Når det gjelder overføring av ferie, så står det på Arbeidstilsynets side "All lovbestemt ferie som ikke er avviklet i løpet av ferieåret skal overføres til påfølgende ferieår."

Men på lovdata står det "Det kan inngås skriftlig avtale om avvikling av forskuddsferie på inntil 12 virkedager og overføring av inntil 12 virkedager ferie til det påfølgende ferieår"

 

Så kan jeg overføre alt, eller 12 dager?

 

Som det står, det kan inngås i en skriftlig avtale. Altså som jeg sa må du lese din avtale mellom deg og bedriften. Vi kan umulig vite hvordan den avtalen ser ut. Vi har inntil 10 dager i vår avtale og at ferie under normale forhold alltid skal avvikles i ferieåret. 

Lenke til kommentar

Det står begge deler, se ferieloven § 7 nr. 3:

 

(3) (Forskuddsferie og overføring av feriedager)

 

Det kan inngås skriftlig avtale om avvikling av forskuddsferie på inntil 12 virkedager og overføring av inntil 12 virkedager ferie til det påfølgende ferieår. Forskuddsferie og overføring av ferie ut over dette kan ikke avtales.

 

Ferie som i strid med lovens bestemmelser eller på grunn av forhold som nevnt i § 9 nr. 1 og 2, ikke er avviklet ved ferieårets utløp, skal overføres til det påfølgende ferieår. Hvis manglende ferieavvikling skyldes arbeidsgiver kan arbeidstaker i tillegg til overføring kreve erstatning etter § 14.

Som du ser kan man frivillig overføre inntil 12 virkedager (mandag-lørdag, dvs 2 uker) fra neste år, og tilsvarende til neste år. Arbeidsgiver kan ikke avtale mer enn dette.

 

Avvikles ikke ferie skal ferien overføres, og arbeidsgiver risikerer erstatningsansvar. Denne regelen kom i 2014, og poenget med regelen er å forhindre at arbeidsgiver "kjøper ut" arbeidstakers ferie.

 

Ferie som er nektet avviklet pga. manglende feriepengeopptjening (ferieloven § 5 nr. 5) er rettmessig uavviklet, og kan derfor ikke kreves overført til neste år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har overført 2 uker til neste år. Hvis jeg ikke får tatt ut de resterende 3 ukene nå i desember, hva kan jeg gjøre? Går de bare tapt da?

 

Ja da du bare har overført 2 uker så vill de 3 ukene forsvinne, det er dog ikke lov og du kan ringe arbeidstilsynet og din arbeidsgiver får smekk på pungen, om de tar tak i det.

Lenke til kommentar

Avvikles ikke ferie skal ferien overføres, og arbeidsgiver risikerer erstatningsansvar. Denne regelen kom i 2014, og poenget med regelen er å forhindre at arbeidsgiver "kjøper ut" arbeidstakers ferie.

 

Ferie som er nektet avviklet pga. manglende feriepengeopptjening (ferieloven § 5 nr. 5) er rettmessig uavviklet, og kan derfor ikke kreves overført til neste år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...