Gå til innhold

Leie ut første etasje, strømkostnad


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hvor langt er ett tau?

 

Fullstendig unødvendig og irrelevant kommentar. 

 

Til trådstarter : Å regne ut hvor mye en varmekabel bruker i kroner og øre per mnd er umulig for oss å si uten å vite styrken på kabelen, samt hvor mye "Trinn 1, 2 og 3" gir i effekt. Isolering er også en viktig faktor her. Er den for eksempel temperaturstyrt på gulvet, eller luften i rommet ? 

 

Å leie ut inklusiv strøm er såklart en løsning. Hvor mye strøm en leieboer faktisk vil bruke i strøm er umulig for oss å tipse deg om. 

 

 

Riktig.

Jeg vet veldig lite angående det. Men vet at huset er fra 1975 og også varmekablene på flis. Tenkte kanskje noen her visste hvor mye effekt ogsånt som er gjennomsnittlig vanlig, eller et estimat på det.

 

Men har fått svar et annet sted hvor vedkommende viste med utregning, på akkurat det samme jeg spurte her.

Nå har jeg ikke akkurat muligheten til å vise til beregningene/formel, men personen kom med et estimat på cirka 1500,- kroner +- i mnd, med 60W/m2 effekt.

 

Og det kan virke som det er noe i den duren som kan stemme. Det høres vel noe i den duren og var en god pekepinn :D

Lenke til kommentar

 

Du kan skrive i leiekontrakten att "Leien inkluderer normal strømbruk, ved høyere enn normal strømbruk kan leiegiver kreve noen ekstra strømkostnader ifra leietaker."

 

Hjelper det? :)

 

Godt poeng, men lurer da på om det vil komme spørsmål om; hva er "normal" strømforbruk? Eller tror du det kunne fungert ?

 

 

Om du har bodd der en stund så har du vel en peikepinn i forhold til fjorårets strømforbruk? Evt så får du ta dette året som utgangspunkt kansje?

Lenke til kommentar

 

 

Du kan skrive i leiekontrakten att "Leien inkluderer normal strømbruk, ved høyere enn normal strømbruk kan leiegiver kreve noen ekstra strømkostnader ifra leietaker."

 

Hjelper det? :)

 

Godt poeng, men lurer da på om det vil komme spørsmål om; hva er "normal" strømforbruk? Eller tror du det kunne fungert ?

 

 

Om du har bodd der en stund så har du vel en peikepinn i forhold til fjorårets strømforbruk? Evt så får du ta dette året som utgangspunkt kansje?

 

 

Ja, men som de over skriver.. Er jeg da ikke pliktig til å vise fordelingen da? Eller kun et anslag ?

Lenke til kommentar

Leietaker kan kreve det. Det vil si, du må overbevise ham om at overslaget ditt stemmer.

Det kommer vel litt an på hvordan strømmen er lagt opp hos deg, men er det virkelig så himla dyrt med en ekstra måler, da? Det er den ryddigste måten å gjøre det på, best for både deg og leietaker, og en mindre kilde til konflikt.

 

 

 

Det er fritt frem å avtale hvordan utleierens utgifter/kostnader til elektrisitet skal fordeles. Det er ikke noe krav om egen strømmåler. Leier kan heller ikke kreve installasjon av egen strømmåler.

Men som sagt kan han kreve ordentlig dokumentasjon hvis huseier krever ekstra betalt for strøm, og da er egen strømmåler det enkleste. Og da er det dessuten like greit at han tegner eget abonnement.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Gjest bruker-378349

Hva med å ringe strømleverandøren din og høre hva de sier om denne problemstillingen?

 

De må jo være utmerket å spørre dette om. De kan sikkert gi deg et overslag ut ifra andre kunders gjennomsnittlige forbruk (de som har to strømmålere). 

Endret av bruker-378349
Lenke til kommentar

Mulig jeg er helt borte her, men dersom du leier ut underetasjen og bor i overetasjen, og vi går utifra at det er strømforbruk som går med til oppvarming som er din største bekymring, vil ikke dere naturlig bruke mindre strøm til oppvarming ihht. hvor mye strøm leieboeren bruker? Leieboerens forbruk vil jo ha ganske stor effekt på oppvarming av egen bolig siden den befinner seg under din?

 

Så dersom leiers forbruk går opp, går ditt ned og omvendt. Er bekymringen at strøm dras avgårde til andre ting enn oppvarming vil naturligvis ikke denne (fantastiske, ufeilbarlige, vitenskapelige utregnede) formelen kunne tillegges særlig vekt.

Lenke til kommentar

Mulig jeg er helt borte her, men dersom du leier ut underetasjen og bor i overetasjen, og vi går utifra at det er strømforbruk som går med til oppvarming som er din største bekymring, vil ikke dere naturlig bruke mindre strøm til oppvarming ihht. hvor mye strøm leieboeren bruker? Leieboerens forbruk vil jo ha ganske stor effekt på oppvarming av egen bolig siden den befinner seg under din?

 

Så dersom leiers forbruk går opp, går ditt ned og omvendt. Er bekymringen at strøm dras avgårde til andre ting enn oppvarming vil naturligvis ikke denne (fantastiske, ufeilbarlige, vitenskapelige utregnede) formelen kunne tillegges særlig vekt.

 

Njæ, sparer vel kanskje noen få kroner. Men dersom man varmer opp i første etasje, så forblir varmen der eller blir borte før den kommer opp (Hvis ikke man har på FULL varme i første, da vil man nok merke det i andre etasje. Vi bruker som regel tredje etasje mest uansett og har veldig få varmekilder på i andre etasje.

 

Men sparer sikkert noe, men i mye mindre grad enn man skulle anta.

Lenke til kommentar

Hva med å ringe strømleverandøren din og høre hva de sier om denne problemstillingen?

 

De må jo være utmerket å spørre dette om. De kan sikkert gi deg et overslag ut ifra andre kunders gjennomsnittlige forbruk (de som har to strømmålere). 

Skal høre med dem om de kan legge måler eventuelt hvor mye det koster.. Men da ringer jeg til de jeg betaler nettleie til eller selve strømleverandøren (eller begge) ?

 

Forresten skal de bytte måleren til alle i området/kommunen snart, hva bør jeg gjøre da?

 

Takk! 

Lenke til kommentar

 

Hvor langt er ett tau?

 

Fullstendig unødvendig og irrelevant kommentar. 

 

Til trådstarter : Å regne ut hvor mye en varmekabel bruker i kroner og øre per mnd er umulig for oss å si uten å vite styrken på kabelen, samt hvor mye "Trinn 1, 2 og 3" gir i effekt. Isolering er også en viktig faktor her. Er den for eksempel temperaturstyrt på gulvet, eller luften i rommet ? 

 

Å leie ut inklusiv strøm er såklart en løsning. Hvor mye strøm en leieboer faktisk vil bruke i strøm er umulig for oss å tipse deg om. 

 

Nøyaktig like relevant og beskrivende som ditt innlegg, så bare rull inn.

Endret av Rusher
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Avhengig av hvordan det elektriske anlegget i huset ser ut kan det være hensiktsmessig å installere en måler som går på ditt vanlige strømabonnement.

Det er relativt vanlig ved utleie av denne typen.

 

Her vil selvsagt en elektroinstallatør kunne hjelpe deg, det er da også relativt enkelt å dokumentere kostnaden dersom dette er en mulig løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...