Gå til innhold

ICE stor fortetting av basestasjoner


Anbefalte innlegg

Jeg ser på www.finnsenderen.no att ICE.net har fortettet nettet sitt veldig mye, spessielt i Stor-Oslo området.

 

Er rett før de starer med VoLTE, så da må de ha ett tettere nett, og de har allerede sagt att de vil aktivere område for område. Oslo ser ut til å bli en av de første ute der. Noen som merker andre områder hvor det er blitt fortettet mye?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Hvilke frekvenser bruker de? Jeg ser tendensen til fortetting, men så vidt jeg kan se, bruker de lite 1800. Har du sett noe på frekvensbruk og avstand mellom basestasjoner?

Lenke til kommentar

Hvilke frekvenser bruker de? Jeg ser tendensen til fortetting, men så vidt jeg kan se, bruker de lite 1800. Har du sett noe på frekvensbruk og avstand mellom basestasjoner?

 

Er tett mellom basestasjoner som bruker både 800 og 1800 i Oslo. Utenfor sentrum har basestasjonene enten 800/1800 eller 450/800. Ikke sett noen med LTE 900 enda.

Lenke til kommentar

Sjekket mellom Drammen og Skjedsmokorset. MASSE 800/1800, noe bare 800 og noe 450. Så er tett i tett, klart for VoLTE. Og for en ekstra liten bonus. Zoom inn på Telenor's lokaler på Fornebu og sjekk ut den Nordligste LTE statsjonen til Telenor der... ser dere hva som er spessielt med den?

At man har 4G radionett betyr ikke at man er klar med volte. Blir interessant å se når de kommer til å lansere tjenesten og med hvilke støttende telefoner.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Sjekket mellom Drammen og Skjedsmokorset. MASSE 800/1800, noe bare 800 og noe 450. Så er tett i tett, klart for VoLTE. Og for en ekstra liten bonus. Zoom inn på Telenor's lokaler på Fornebu og sjekk ut den Nordligste LTE statsjonen til Telenor der... ser dere hva som er spessielt med den?

Si det, så slipper jeg å vente til mandag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Alt i orden, Kynxx, det som skjer er spennende!

 

ICE er i ferd med å bygge ut for fullt, og når jeg ser på tetthet og frekvensbruk, så er det nok ikke lenge før de åpner nettet sitt for mobiltelefoner, i tillegg til alle modemer. 

 

ICE tilbyr kun 4G, og siden VOLTE er den eneste teknikken for å kjøre tale over 4G, tipper jeg at de vil tilby den fra dag én. Da unngår de fallback til Telias 3G nett hver gang kundene skal ringe.

Lenke til kommentar

Men hva med strømforbruk når man lar telefonen gå på 4G? Jeg har en følelse av at telefonen bruker mindre strøm når den slipper å hoppe mellom frekvensbånd og/eller basestasjoner. Blir det mindre strømforbruk om telefonen låses til 2G/3G? Det eksisterer jo ingen slik sperre for å la telefonen kun benytte 4G i dag, så da vil den jo konstant søke etter 2G/3G stasjoner selv om det kun er 4G som vil være i bruk hos ICE? Min sony xperia Z1 compact vil aldri få støtte for VolTE og da blir det jo fallback til 2G/3G så fort man ringer ut/mottar samtale. Og man burde vel ha alle teknologier i samme telefonen man benytter siden man også kan finne på å reise utenlands eller bytte simkort til annen operatør som benytter andre løsninger.

 

Noen som skjønner hvor jeg vil?

Lenke til kommentar

Ang strømforbruk vil vel dette bli ett problem som vil være forbigående. Veldig mange bytter mobil en gang i året og de fleste innen 2 år. Jeg tipper ICE vil kjøre alle sine kunder som ikke har mobil som støtter Volte kun på Telia sitt nett og de som støtter Volte vil først og fremst bruke ICE sitt nett. Fasiten vil jo først komme i løpet av neste år hvordan det blir for kundene. 

Lenke til kommentar

Poeng og poeng. Jeg håper at det innen kort tid vil være mulig å låse en telefon til LTE/4G hele tiden, som det går med 2G/3G i dag. Det ville jo gjort masse for strømsparingen. Siden vi har så god 4G dekning i Norge så tror jeg også dette kan la seg gjennomføre.

 

Frem til noe sånt blir mulig så kommer jeg til å la telefonen min kun veksle mellom 2G og 3G, siden 4G for min del kun vil la meg bruke datatrafikk.

 

Blir veldig spennende å se hvordan ICE løser dette da all teknologien dem benytter ikke blir holdt tilbake av legacy utstyr og teknologier (enda).

 

Til slutt håper jeg at 4G blir den endelige løsningen for alle som skal bruke telefon i fremtiden. 2G og 3G har vært kjekke teknologier frem til nå, men har foruten m2m, utspilt sin rolle. 

Lenke til kommentar

Poeng og poeng. Jeg håper at det innen kort tid vil være mulig å låse en telefon til LTE/4G hele tiden, som det går med 2G/3G i dag. Det ville jo gjort masse for strømsparingen. Siden vi har så god 4G dekning i Norge så tror jeg også dette kan la seg gjennomføre.

Det blir det neppe, i alle fall ikke i utstrakt grad, da det til syvende og sist er mobilprodusentene som må implementere dette. Videre bør det være konsensus blant operatører om at tiden er moden for et slikt brukervalg.

 

Er det noen som husker hvor lang tid det tok fra det første LTE nettet ble operativt i Norge til roaming i LTE fungerte forresten?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Sjekket mellom Drammen og Skjedsmokorset. MASSE 800/1800, noe bare 800 og noe 450. Så er tett i tett, klart for VoLTE. Og for en ekstra liten bonus. Zoom inn på Telenor's lokaler på Fornebu og sjekk ut den Nordligste LTE statsjonen til Telenor der... ser dere hva som er spessielt med den?

3600 MHz. Trykkleif, eller testing?

Lenke til kommentar

Finnes det noen lisensiering på det frekvensområdet, eller er det bare å kjøre på? 3600 MHZ har vel ikke lange rekkevidden heller. Ser for meg at dette frekvensbåndet kun kan benyttes på fotballstadioner, konserthus, togstasjoner, flyplasser og lignende der senderne er rett over hodet på folk?

 

*EDIT*

 

Jeg fant ut at jeg faktisk kan låse telefonen min til bare 4G. Så gøy!

 

Hos min Sony xperia z1 compact kan jeg taste *#*#7378423#*#* og ring, så kommer jeg inn i en service meny der jeg kan slå av og på ting som jeg vil. Et av alternativene der var å låse telefonen til kun 4G :)

Endret av Kynxx
Lenke til kommentar

 

Sjekket mellom Drammen og Skjedsmokorset. MASSE 800/1800, noe bare 800 og noe 450. Så er tett i tett, klart for VoLTE. Og for en ekstra liten bonus. Zoom inn på Telenor's lokaler på Fornebu og sjekk ut den Nordligste LTE statsjonen til Telenor der... ser dere hva som er spessielt med den?

3600 MHz. Trykkleif, eller testing?

 

 

 

3600 MHZ = LTE band 43.  Definert som et av LTE båndene for EU området.  Testes i UK og er begrenset drift i Slovakia.  

 

Opprinnelig tiltenkt "high density" områder.  Ingen kommersielle telefoner (av de som selges i Norge) som støtter dette.

 

 

Det kan jo også være en skrivefeil, men siden det var Telenor bygget på Fornebu så kan det jo også være utvendig test.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Sjekket mellom Drammen og Skjedsmokorset. MASSE 800/1800, noe bare 800 og noe 450. Så er tett i tett, klart for VoLTE. Og for en ekstra liten bonus. Zoom inn på Telenor's lokaler på Fornebu og sjekk ut den Nordligste LTE statsjonen til Telenor der... ser dere hva som er spessielt med den?

3600 MHz. Trykkleif, eller testing?

 

 

Ja dette er nok bare en test. Men i årene fremover så ser vi nok LTE på 900, 1400, 2100 og 3600

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...