Gå til innhold

iPhone, problemer med å sende SMS.


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har hatt 3 iphone-telefoner. De to siste som var henholdsvis iPhone 5s og den nye som er iPhone 7 pluss har til tider problemer med å få sms-ene til å gå igjennom. Får feil ved sending. Og da kan jeg prøve så mye jeg orker. Virker som at jeg hjelper å ta en copy-paste til en ny melding. Da går meldingen igjennom. Eller så lurer jeg på om det kan ha med emojis å gjøre?

 

Har tvillingsim fra telenor. Og kortet jeg sender fra er hovedkortet. Har god dekning og der er ikke relatert til hvor jeg er. Skjer uansett.

 

Noen som har opplevd det samme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har opplever det samme nesten daglig med både min første iPhone 7 Plus og min andre som jeg bruker nå (byttet fra gullfarge til matt sort). Jeg har Telenor.

 

Meldingene feiler første gang jeg sender så prøver jeg igjen og de pleier å gå igjennom. Har iMessage avslått. Det er helt irrelevant om det er tre-fire tegn i meldingen, emoji´s eller flere hundre tegn.

 

Virker helt tilfeldig når det skjer og mot hvilke mottakere (noen har OneCall, andre Chess, noen med Telia og andre har Telenor). Har opplevd det både på ios 10.0.1 til 1.0.0.3 og ios 10.1 beta 2 til 5.

Lenke til kommentar

Jeg har opplever det samme nesten daglig med både min første iPhone 7 Plus og min andre som jeg bruker nå (byttet fra gullfarge til matt sort). Jeg har Telenor.

 

Meldingene feiler første gang jeg sender så prøver jeg igjen og de pleier å gå igjennom. Har iMessage avslått. Det er helt irrelevant om det er tre-fire tegn i meldingen, emoji´s eller flere hundre tegn.

 

Virker helt tilfeldig når det skjer og mot hvilke mottakere (noen har OneCall, andre Chess, noen med Telia og andre har Telenor). Har opplevd det både på ios 10.0.1 til 1.0.0.3 og ios 10.1 beta 2 til 5.

 

Da har vi samme problem. Dog har jeg opplevd det siden ios 8. Det sies at det skal hjelpe å slette den kontakten du plages med og legge den inn på nytt. Fungerte KANSKJE for meg. Må nesten se litt..

 

Har du tvillingSIM?

Lenke til kommentar

 

Jeg har opplever det samme nesten daglig med både min første iPhone 7 Plus og min andre som jeg bruker nå (byttet fra gullfarge til matt sort). Jeg har Telenor.

 

Meldingene feiler første gang jeg sender så prøver jeg igjen og de pleier å gå igjennom. Har iMessage avslått. Det er helt irrelevant om det er tre-fire tegn i meldingen, emoji´s eller flere hundre tegn.

 

Virker helt tilfeldig når det skjer og mot hvilke mottakere (noen har OneCall, andre Chess, noen med Telia og andre har Telenor). Har opplevd det både på ios 10.0.1 til 1.0.0.3 og ios 10.1 beta 2 til 5.

 

Da har vi samme problem. Dog har jeg opplevd det siden ios 8. Det sies at det skal hjelpe å slette den kontakten du plages med og legge den inn på nytt. Fungerte KANSKJE for meg. Må nesten se litt..

 

Har du tvillingSIM?

 

 

 

Jeg har ikke opplevd samme problem da jeg brukte iPhone 6S/6S Plus med ios 9, kun med ios 10 og iPhone 7 Plus. Før det brukte jeg ikke iPhone fast i en lengre periode så jeg har aldri brukt ios 7 og 8 noe særlig.

 

Har ikke tvillingsim, kun datasim i tillegg til hovedsimkortet. Jeg slettet gamle sms´er for å se om det hjalp men uten hell. Kan prøve å slette og legge til noen av kontaktene jeg har daglig kontakt med per sms for å se om det hjelper.

Lenke til kommentar

 

 

Det kan ha med emojis å gjøre ja. Med en gang du tar med dette i meldingen blir meldingen konvertert til en MMS som da krever mobildata tilgang.

Nei?

Emoji har egen tegnkode og blir ikke sendt som bilde.

Blir fort MMS når en emoji tar 2-3 tegn. Og da tipper det raskt over 160 tegn.

1) hvor har du det fra at en emoji tar 2-3 tegn?

 

2) de fleste telefoner sender flere SMS istedenfor MMS når antall tegn overstiger 160. Det er en slags standard på det slik at de blir sydd sammen av mottaker uten at man vanligvis ser det.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det kan ha med emojis å gjøre ja. Med en gang du tar med dette i meldingen blir meldingen konvertert til en MMS som da krever mobildata tilgang.

Nei?

Emoji har egen tegnkode og blir ikke sendt som bilde.

Blir fort MMS når en emoji tar 2-3 tegn. Og da tipper det raskt over 160 tegn.

1) hvor har du det fra at en emoji tar 2-3 tegn?

 

2) de fleste telefoner sender flere SMS istedenfor MMS når antall tegn overstiger 160. Det er en slags standard på det slik at de blir sydd sammen av mottaker uten at man vanligvis ser det.

 

 

1) Det ser jeg på telleverket på iphone. Enkelte teller plutselig 2-3 tegn. Dessuten så har jeg lest noe om det på nettet en gang..

2) Dette stemmer.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har opplever det samme nesten daglig med både min første iPhone 7 Plus og min andre som jeg bruker nå (byttet fra gullfarge til matt sort). Jeg har Telenor.

 

Meldingene feiler første gang jeg sender så prøver jeg igjen og de pleier å gå igjennom. Har iMessage avslått. Det er helt irrelevant om det er tre-fire tegn i meldingen, emoji´s eller flere hundre tegn.

 

Virker helt tilfeldig når det skjer og mot hvilke mottakere (noen har OneCall, andre Chess, noen med Telia og andre har Telenor). Har opplevd det både på ios 10.0.1 til 1.0.0.3 og ios 10.1 beta 2 til 5.

 

Da har vi samme problem. Dog har jeg opplevd det siden ios 8. Det sies at det skal hjelpe å slette den kontakten du plages med og legge den inn på nytt. Fungerte KANSKJE for meg. Må nesten se litt..

 

Har du tvillingSIM?

 

 

 

Jeg har ikke opplevd samme problem da jeg brukte iPhone 6S/6S Plus med ios 9, kun med ios 10 og iPhone 7 Plus. Før det brukte jeg ikke iPhone fast i en lengre periode så jeg har aldri brukt ios 7 og 8 noe særlig.

 

Har ikke tvillingsim, kun datasim i tillegg til hovedsimkortet. Jeg slettet gamle sms´er for å se om det hjalp men uten hell. Kan prøve å slette og legge til noen av kontaktene jeg har daglig kontakt med per sms for å se om det hjelper.

 

 

Jeg mistenker at det har noe med tvillingsim å gjøre. Deaktiverte sending til min tvillingtelefon, og problemet har vært borte siden.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det kan ha med emojis å gjøre ja. Med en gang du tar med dette i meldingen blir meldingen konvertert til en MMS som da krever mobildata tilgang.

Nei?

Emoji har egen tegnkode og blir ikke sendt som bilde.

Blir fort MMS når en emoji tar 2-3 tegn. Og da tipper det raskt over 160 tegn.
1) hvor har du det fra at en emoji tar 2-3 tegn?

 

2) de fleste telefoner sender flere SMS istedenfor MMS når antall tegn overstiger 160. Det er en slags standard på det slik at de blir sydd sammen av mottaker uten at man vanligvis ser det.

1) Det ser jeg på telleverket på iphone. Enkelte teller plutselig 2-3 tegn. Dessuten så har jeg lest noe om det på nettet en gang..

2) Dette stemmer.

OK.

Ser at emoji sine tegn er 16bits Unicode mens vanlige bokstaver er 7 bit.

Lenke til kommentar

Jeg har vært på ios 10.2 beta 1 siden mandag kveld og har ikke opplevd dette problemet en eneste gang etter jeg la inn denne versjonen. Med tidligere ios-utgaver på iPhone 7 Plus'en min skjedde dette et par ganger daglig.

 

Jeg ser ios 10.2 beta 1 kommer med Telenor 26.5.1 som er nyere enn operatørversjonen som ligger i 10.1/10.1.1. 

Lenke til kommentar

Okey, takk for tips. Skal ta å installere betaen jeg også så får vi se :-)

 

Betaen er forøvrig den mest solide utgaven av ios jeg har hatt på 7 Plus'en siden jeg fikk den. Rask, ikke kommet over noen bugs enda og bedre batteritid så langt enn 10.1 og 10.0.2 hadde (mindre strømbruk i standby spesielt). Lover bra for endelig versjon av 10.2 ihvertfall når dette er første beta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...