Gå til innhold

Forkurs Ingeniør nettbasert - fysisk mulig? Haster


PetterK445

Anbefalte innlegg

Du kan gå alle studieretningene om det måtte være maskin,bygg,data og satelitt, uansett om du går y-vei eller tresemesterordning. (For y-vei må du ha relevant fagbrev for retningen du søker).

 

Tresemesterordningen krever en generell studiekompetanse uten realfag fra VGS. 

Y-vei krever et relevant fagbrev for retningen du søker.

 

Ved å gå tresemesterordning og y-vei går du gjennom et spesielt opplegg (forskjellige fra skole til skole) hvor du tar forkurs (matte og fysikk) samtidig som du går 1 studieåret i ingeniørstudet. Dermed kan du få bachelorgrad innen 3 år. 

Sjekk ut NTNU - gjøvik og UIT - Narvik.

 

Har du generell studiekompetanse anbefaler jeg tresemesterordning. Har du fagbrev som er relevant for studieretningen du vil gå velger du Y-vei. 

 

Har du fagbrev som IKKE er relevant for studieretningen du vil gå, og heller ikke har generell studiekompetanse er du nødt til å gå forkurs for å velge den retningen du ønsker å gå.

 

Håper det var til hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Bare en liten presisering, ved y-veien slipper en å ta noe ekstra. Da en får fritak i innføringsemnene på studieretningen en tar og bruker den tiden til å ta realfag. Ved tress må en vell ta dette i tillegg og da gjerne i ferier eller med økt studiebelastning, det er vell litt forskjellig fra skole til skole. 

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
  • 1 måned senere...

 

 

Det er kjempeenkelt.

Det er såklart noen som finner det kjempe enkelt, men stryk prosenten er veldig høy her så generelt sett er dette helt feil:)

 

Strykprosenten er høy på grunn av latskap. Pensumet i seg selv er kjempeenkelt.

 

 

Wow, om du ønsker å bli tatt seriøst kunne du jo prøvd i det miste. Hvordan gikk det i statistikk faget i etterkant ?  :rofl:

 

Men som sagt, det finnes de som tar det lett, men mange som ikke gjør det. At du tar det lett er helt fair det, men det gjelder nødvendigvis ikke for alle vet du  :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er kjempeenkelt.

Det er såklart noen som finner det kjempe enkelt, men stryk prosenten er veldig høy her så generelt sett er dette helt feil:)

 

Strykprosenten er høy på grunn av latskap. Pensumet i seg selv er kjempeenkelt.

 

 

Wow, om du ønsker å bli tatt seriøst kunne du jo prøvd i det miste. Hvordan gikk det i statistikk faget i etterkant ?  :rofl:

 

Men som sagt, det finnes de som tar det lett, men mange som ikke gjør det. At du tar det lett er helt fair det, men det gjelder nødvendigvis ikke for alle vet du  :)

 

 

Fikk A i statistikk, men jeg prøver å oppmuntre TS. Hvis jeg sier det er ganske vanskelig, da er det større sannsynlig for å være unnvikende til å ta kurset.

 

Derfor er det én ide, si det motsatte: Det er for enkelt, spesielt når TS er flink i matte fra før.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det er kjempeenkelt.

Det er såklart noen som finner det kjempe enkelt, men stryk prosenten er veldig høy her så generelt sett er dette helt feil:)

 

Strykprosenten er høy på grunn av latskap. Pensumet i seg selv er kjempeenkelt.

 

 

Wow, om du ønsker å bli tatt seriøst kunne du jo prøvd i det miste. Hvordan gikk det i statistikk faget i etterkant ?  :rofl:

 

Men som sagt, det finnes de som tar det lett, men mange som ikke gjør det. At du tar det lett er helt fair det, men det gjelder nødvendigvis ikke for alle vet du  :)

 

 

Fikk A i statistikk, men jeg prøver å oppmuntre TS. Hvis jeg sier det er ganske vanskelig, da er det større sannsynlig for å være unnvikende til å ta kurset.

 

Derfor er det én ide, si det motsatte: Det er for enkelt, spesielt når TS er flink i matte fra før.

 

 

Joda, jeg skal være enig i det! Men en kan jo ta en litt annen vinkling enn bare si at det er veldig lett, for det er nå slik at mange tar det hardt men det er jo langt i fra umulig. Men greit å være forberedt på å gi en god innsats, spesielt ift videre studier. Det er her en får grunnlaget. Men dette er nå bare min mening :) 

Lenke til kommentar

Hei.

Hvordan går det så langt? Har lest tråden og vurderer selv å ta NKI's forkurs mens jeg jobber 100%. Har du mye fritid osv?

 

Hei "baguett".

 

Det går ganske greit, men vil ikke si at pensumet er enkelt som "fast jobb" sier. Mye av det jeg har møtt på er ganske "wow" når jeg ser det, men så kommer forståelsen av det meste etterhvert. Anbefaler deg å kjøre på, men start i god tid. Du kan starte 18 mnd før, utnytt det. Jeg startet jo 8 mnd før, noe som er veeeeldig på kanten. Jeg ser at det er veldig dårlig med tid, selvom jeg om dagene jobber lite. Jeg har hatt turer ut i Nordsjøen og har derfor tatt fri fra skolen hvor jeg jobber som vikar. Det finnes utrolig mange videoer som forklarer det meste innen både fysikk og matte, så om du skulle bli stående fast en plass, er det fort gjort å finne hjelpen du er ute etter. Lærerne på NKI er også veldig hjelpsomme, de svarer fort og detaljert. Fysikk læreren lager videoer for å forklare oppgaver f.eks. Kjør på! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes R1 pensum er helt overkommelig, det meste er fullt forståelig, de vanskeligere oppgavene krever så klart litt ''trial and error'', men du finner fort ut hva du gjorde feil, fikser på det også mestrer du det og går videre.

 

Jeg meldte meg opp til R1 i august, og de 3 månedene har gått mye kjappere enn forventet. Jeg startet med altfor lite kunnskap i matte, surra med pluss og minusregler, og brøkregning, osv osv. Så jeg brukte meste av 1. måned på å tette hull gjennom å lære litt T-matte. 2. måned var jeg lat og ikke gadd å jobbe med matte når jeg kom hjem fra jobb. (Jeg har jobbet ved siden av, men bare deltid, som regel fra 05 - 10 på morgenen.) 3. måned har jeg prøvd å jobbe med matte mye, men prokrastinerer mye og er lite effektiv. 

 

Jeg har nå eksamen om 2 dager, og håper bare jeg klarer å stå, som jeg burde klare, om jeg får til oppgavene i temaer jeg mester, som sannsynlighet og polynomdivisjon, og litt andre ting. Men jeg skal ikke se bort ifra at jeg kan få strykkarakter, og det blir litt ''wake-up call, og da skal jeg bare ta det mer seriøst, og gjøre det til rutine å lese på fagene, visse dager og klokkeslett, og komme meg gjennom pensum minst 2 uker før eksamenene. 

 

En trøst er at karakteren ikke spiller så stor rolle (i mine øyne), b.la siden du sitter igjen med 2 realfagspoeng av disse fagene, som tar f eks et snitt på 3.8 til 4 blank. Eller så er rådet mitt å jobbe jevnt med faget og komme deg gjennom pensum i god tid, da skal det nok mye til for å stryke på eksamen. Jeg derimot rakk bare å begynne på kapittel 4 av 8 kapitler, før det var halvannen uke til eksamen. Gjort et komisk forsøk på å skumme gjennom resten av boka, tror jeg sugde til meg litt kunnskap om vektorer, men resten rakk jeg ikke å få gjort så mye med. Men konklusjonen er nok at disse fagene går nok helt fint å klare å bestå, så lenge du legger inn arbeidet. Det er nok veldig få som regner seg gjennom hele pensum, forbereder seg på å øve eksamensett i god tid før eksamen, og klarer å stryke etter dette. Det meste lener på hvor villig du er til å jobbe for det.

 

*EDIT* Så ikke hvor gammel tråden var

Endret av Kaneltryne
Lenke til kommentar

 

Hei.

Hvordan går det så langt? Har lest tråden og vurderer selv å ta NKI's forkurs mens jeg jobber 100%. Har du mye fritid osv?

Hei "baguett".

 

Det går ganske greit, men vil ikke si at pensumet er enkelt som "fast jobb" sier. Mye av det jeg har møtt på er ganske "wow" når jeg ser det, men så kommer forståelsen av det meste etterhvert. Anbefaler deg å kjøre på, men start i god tid. Du kan starte 18 mnd før, utnytt det. Jeg startet jo 8 mnd før, noe som er veeeeldig på kanten. Jeg ser at det er veldig dårlig med tid, selvom jeg om dagene jobber lite. Jeg har hatt turer ut i Nordsjøen og har derfor tatt fri fra skolen hvor jeg jobber som vikar. Det finnes utrolig mange videoer som forklarer det meste innen både fysikk og matte, så om du skulle bli stående fast en plass, er det fort gjort å finne hjelpen du er ute etter. Lærerne på NKI er også veldig hjelpsomme, de svarer fort og detaljert. Fysikk læreren lager videoer for å forklare oppgaver f.eks. Kjør på!

Takk for svar. Tenker å bruke 1 år så har god tid, høres bra ut at det er masse videoer :)

Lenke til kommentar

 

 

Hei.

Hvordan går det så langt? Har lest tråden og vurderer selv å ta NKI's forkurs mens jeg jobber 100%. Har du mye fritid osv?

Hei "baguett".

 

Det går ganske greit, men vil ikke si at pensumet er enkelt som "fast jobb" sier. Mye av det jeg har møtt på er ganske "wow" når jeg ser det, men så kommer forståelsen av det meste etterhvert. Anbefaler deg å kjøre på, men start i god tid. Du kan starte 18 mnd før, utnytt det. Jeg startet jo 8 mnd før, noe som er veeeeldig på kanten. Jeg ser at det er veldig dårlig med tid, selvom jeg om dagene jobber lite. Jeg har hatt turer ut i Nordsjøen og har derfor tatt fri fra skolen hvor jeg jobber som vikar. Det finnes utrolig mange videoer som forklarer det meste innen både fysikk og matte, så om du skulle bli stående fast en plass, er det fort gjort å finne hjelpen du er ute etter. Lærerne på NKI er også veldig hjelpsomme, de svarer fort og detaljert. Fysikk læreren lager videoer for å forklare oppgaver f.eks. Kjør på!

Takk for svar. Tenker å bruke 1 år så har god tid, høres bra ut at det er masse videoer :)

 

 

Om du skal jobbe 100% ved siden av, vil jeg ikke kalle det god tid, men OK tid! Hvorfor ikke starte 18mnd før når du har muligheten istedetfor 12mnd? Det er trossalt 6mnd gratis studietid! :-)

Lenke til kommentar

Om du skal jobbe 100% ved siden av, vil jeg ikke kalle det god tid, men OK tid! Hvorfor ikke starte 18mnd før når du har muligheten istedetfor 12mnd? Det er trossalt 6mnd gratis studietid! :-)

 

 

Kan vel i utgangspunktet starte allerede idag, sikter meg inn på ing.studier høsten 2019. Så ja, kanskje det er lurt å starte rundt februar/mars, vi får se :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Oppdatering:

 

Det er ca 2 måneder til eksamen, jeg skal ta eksamen i alle 4 fag.

Jeg har kun fokusert på matte og fysikk. Er på kapittel 15 av 18 i matte og kapittel 11 av 16 i fysikk.

Matten synes jeg går veldig greit, men fysikken er veldig krevende. Motivasjonen går veldig opp og ned, men jeg er fast

bestemt på å bestå alle fag. 

 

Har tenkt på å droppe noen kapitler i matte, for å i det hele tatt ha sjans å levere inn alle innleveringen som er påkrevd, og komme igjennom en del av pensumet i fysikk. Kommer til å fokusere mer på eksamensoppgaver enn å komme gjennom pensum i de ulike fagene. I fagene Norsk og TEKSAM kommer jeg til å kjøre inn ett skippertak i sluttfasen for å levere de 8 innleveringene som er der.

 

Stay positive!

 

Kris

Endret av Chrisfox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

 

Er 20 år og akkurat ferdig utdannet i Nordsjøen som Bore- og vedlikeholdsoperatør - ble selvfølgelig sagt opp når kontrakten gikk ut.

Forsørger en jente på 2 år og har både hus- og bil lån. Har samboer som er student. 

 

Det jeg lurer på er hvor vanskelig det er å ta forkurset til ingeniør nettbasert for en familiefar? Er skoleflink og er veldig glad i matte. Har skjønt at matten og fysikken er tung - og at hele året generelt er veldig tungt og krevende. Siden jeg er avhengig av inntekt (mer enn stipend og lån: 7000,-) må jeg også jobbe ved siden. Hvordan lar egentlig dette seg gjøre? Planen var også å starte på nettstudiene NÅ , dvs. eksamen i Mai/Juni. Dette er kort tid, men lar det seg gjøre? Som nevnt er jeg skoleflink - gikk ut av brønnteknikk med 5.5 i snitt (ja, vet at forkurs til ingeniør ikke er videregående pensum). 

 

Erfaringer og tips er ønskelig.

Jeg fikk 3.4 i snitt og hadde en 2er i P matte eksamen. Tenkte jeg skulle ta opp disse fagene ved siden av deltisjobb på et år og være skikkelig disiplinert. Kom meg såvidt gjennom 3 kapitler, av 8-9, og bare surra egentlig, 90% av øvinga var 2 uker før eksamen. Fikk masse slurvefeil i tillegg på eksamen, men fikk allikevel karakter 2.

 

Dette halvåret tar jeg R2 og fysikk, de virker som veldig greie fag, liker R2 bedre enn R1. Ligger litt dårlig an igjen, så planlegger å gjøre ett R2 kapittel og ett Fysikk kapittel i uka frem til 20. mai for å bli ferdig. Tror det kommer til å gå veldig greit til eksamen. 

 

Du sier at du er skoleflink, og hvis du klarer å komme deg gjennom hele pensum i fagene før en eksamen, så skal det litt dårlig forståelse av matematikk og fysikk til for å ikke bestå en eksamen, etter å ha vært gjennom hele pensum. Jeg vet ikke hva ''ingeniør forkurs'' er, men regner med at det er basically det samme som å ta R1, R2 og Fysikk som privatist. 

 

Årstimer er 140 per fag (sonans sier fysikk er 77 timer, men udir sier det er 140). Ta tallet og del på antall dager du har frem til eksamen, og vurder om du får til å lese så mange timer innen slutten av mai.

 

*EDIT* Flaut, så nettopp at det her er andre innlegget mitt, og begge ganger har jeg trodd tråden er helt ny og relevant. Lykke til med eksamenene

Endret av Kaneltryne
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

4 eksamener ila ca 15(?) dager høres vanvittig ut, men det er helt klart mulig om du leser nok. Selv tar jeg TEKSAM nå i mai, og matte, fysikk og norsk neste vår. Blir hektisk, men burde gå.

 

Lykke til!

 

Ja, det er ganske vanvittig - men skal gi det ett forsøk. Lykke til også til deg :-) Hvor tar du TEKSAM?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...