Gå til innhold

Forkurs Ingeniør nettbasert - fysisk mulig? Haster


PetterK445

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Y-veien er vell kun iforhold til relevant fagbrev. Eneste relevante for meg er petroleumsingeniør, men det er ikke aktuelt. Så må nok ta forkurset først.

 

Det går an å søke, men en må ha kompetanse innenfor feltet en søker på. En jeg gikk med på UiS var flymekaniker eller noe slikt men hadde jobbet med elektro/automasjon i lengre tid. 

 

Tress ordningen er jo også ett alternativ som nevnt, da starter du direkte men har noe mer arbeid i feriene. Forkurs gir dog ett bedre grunnlag vill jeg si. 

Lenke til kommentar

Hei.

 

Er 20 år og akkurat ferdig utdannet i Nordsjøen som Bore- og vedlikeholdsoperatør - ble selvfølgelig sagt opp når kontrakten gikk ut.

Forsørger en jente på 2 år og har både hus- og bil lån. Har samboer som er student. 

 

Det jeg lurer på er hvor vanskelig det er å ta forkurset til ingeniør nettbasert for en familiefar? Er skoleflink og er veldig glad i matte. Har skjønt at matten og fysikken er tung - og at hele året generelt er veldig tungt og krevende. Siden jeg er avhengig av inntekt (mer enn stipend og lån: 7000,-) må jeg også jobbe ved siden. Hvordan lar egentlig dette seg gjøre? Planen var også å starte på nettstudiene NÅ , dvs. eksamen i Mai/Juni. Dette er kort tid, men lar det seg gjøre? Som nevnt er jeg skoleflink - gikk ut av brønnteknikk med 5.5 i snitt (ja, vet at forkurs til ingeniør ikke er videregående pensum). 

 

Erfaringer og tips er ønskelig.

Hvis det er kun matte og fysikk du trenger er det sikkert like greit å bare ta R1,R2,F1 som privatist, ved selvstudie. Det lar seg fint gjøre, pensum er ikke tungt. Spørre i leksehjelp-tråden på forumet når du lurer på noe. 

Endret av rdftgyhuji
Lenke til kommentar

 

 

Hvis det er kun matte og fysikk du trenger er det sikkert like greit å bare ta R1,R2,F1 som privatist, ved selvstudie. Det lar seg fint gjøre, pensum er ikke tungt. Spørre i leksehjelp-tråden på forumet når du lurer på noe. 

 

 

Langt dyrere og en får ikke noe skikkelig opplegg for studiene. Ved forkurs får enn forelesninger av de som lager eksamen, det er en stor fordel. I tillegg til innleveringer og annet som sørger for progresjon. 

Lenke til kommentar

Erfaringer og tips er ønskelig.

 

Dette er fult mulig. (Jeg gikk bachelor mens jeg var i full jobb)

 

Erfaringen er at du gjerne må velge bort en del sosiale aktiviteter når du holder på med utdanningen, du må prioritere skole når du har fritid (og det du har igjen av "fritid" går gjerne bort til å aktivisere ungen, som gjerne ønsker å sitte på fanget og tegne i boken når pappa skal lese til prøve)

Lenke til kommentar

Du sier du er flink i matematikk, det spørs hva slags matematikk du hadde, men på forkurset er denne matematikken mye hardere (det er R1 og R2 sammensatt i et pensum) og man må lære seg faget raskt og effektivt.

 

Det er mulig å klare matten og fysikken til mai/juni eksamen. Du trenger å lære deg prinsipp, pensum og metoden. Deretter gjør du så mange oppgaver du klarer før du går løs på gamle eksamens sett. Når du får til de fleste eksamensoppgaver uten å jukse og at man føler seg klar, da vil man klare eksamen det uten problemer.

 

Det samme gjelder fysikk, men det faget er mer tenk, tegn, let etter variabler og finn ut hva de spør etter. Matematikken man bruker i fysikk er grunnleggende verktøy, mens i matematikken selv på forkurset går mest å lære seg å bruke matematikk, teknikk og metoder.

 

Fokuser mest på diff. ligninger, variabler, algebra, geometri, derivasjon og integrasjon. Men for å lære dette må man gjennom grunnleggende kapitler først. Da vil man skjønne de andre kapitlene i boka lettere. Forkurs boka er ganske omfattende, men den lærer deg og pusher deg til å forstå. Den boka er veldig grei :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei igjen! Tar opp tråden på nytt.

 

Fant ut at eksamen i 2017 ble vanskelig så sikter meg inn på 2018. Har forstått det slik at jeg kan starte 18 måneder før eksamen med forkurset, da det har en varighet på 18 måneder. Vil gjerne ha flere erfaringer med de som har gjort dette og hatt fulltidsjobb ved siden av- dette er min eneste mulighet da en solid inntekt som sagt er absolutt nødvendig for meg. Er også litt skremt på veien videre etter forkurset. Må jo fortsette nettbasert hele studiet slik jeg ser det, og da tilsvarer det jo 4/5 (?) År som nettstuderende- dette høres nesten merkelig ut for meg? Er det noen som har tatt både forkurs og bachelor nettbasert hær? Takker igjen for svar!

 

- K

Lenke til kommentar

Hei igjen! Tar opp tråden på nytt.

 

Fant ut at eksamen i 2017 ble vanskelig så sikter meg inn på 2018. Har forstått det slik at jeg kan starte 18 måneder før eksamen med forkurset, da det har en varighet på 18 måneder. Vil gjerne ha flere erfaringer med de som har gjort dette og hatt fulltidsjobb ved siden av- dette er min eneste mulighet da en solid inntekt som sagt er absolutt nødvendig for meg. Er også litt skremt på veien videre etter forkurset. Må jo fortsette nettbasert hele studiet slik jeg ser det, og da tilsvarer det jo 4/5 (?) År som nettstuderende- dette høres nesten merkelig ut for meg? Er det noen som har tatt både forkurs og bachelor nettbasert hær? Takker igjen for svar!

 

- K

 

Litt usikker på dette med 18 måneder, men jeg har tatt matematikken fra forkurset under full jobb og ved å se forelesninger på nett. Det gikk helt fint, krever dog innsats. Dette gjelder uansett om en tar det med eller uten jobb, og om en er på skolen eller ikke. Men det kreves selvfølgelig ekstra innsats når en gjøre det på den "vanskelige" måten :) 

 

Etter dette har jeg fortsatt på elektro/automasjons linjen, første året tok jeg på ett Universitet som ligger ett par timer unna. Var vell to dager på skolen foruten eksamen det året, resten ble gjort hjemmefra. Vi hadde streaming i 4 av 6 fag der. Neste år(dette skoleåret) fikk jeg flyttet over til høgskolen her i byen, har gått på alle forelesninger i ett fag sist semester, det andre leste jeg bare litt før eksamen(tok bare 2 fag sist semester). Føler ikke jeg fikk særlig ut av det så nå ser jeg alt på nett igjen, har 3 fag dette semesteret.

 

Så det er helt klart mulig, men det krever innsats. Husk også at det ofte er en del obligatorisk, som labøvelser, tester eller innleveringer. Noe av dette krever oppmøte, mens annet ikke gjør det. Så sjekk før du bestemmer deg og ha god kommunikasjon med dem om planen din. Finn også skoler som tar opp forelesningene, det er til ekstremt god hjelp å kunne se forelesningene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det stemmer, 3semesterordning krever generell studiekompetanse. Har du fagbrev må du gå Y-veien. Du sparer forsatt et helt år. Husker mange i forkurs angret på at de ikke tok 3semester da de følte de kastet bort et helt år.

 

Fordelen med forkurs er jo at en kan søke på alle retninger, mens Y-veien må man holde seg innenfor sin faggruppe og de skolene som tilbyr dette. Har selv forkurs og går nå Y-veien. Det er på en måte bortkastet, men igjen har det gjort det mye enklere for meg å gå Y-veien. 

Lenke til kommentar

 

Det stemmer, 3semesterordning krever generell studiekompetanse. Har du fagbrev må du gå Y-veien. Du sparer forsatt et helt år. Husker mange i forkurs angret på at de ikke tok 3semester da de følte de kastet bort et helt år.

 

Fordelen med forkurs er jo at en kan søke på alle retninger, mens Y-veien må man holde seg innenfor sin faggruppe og de skolene som tilbyr dette. Har selv forkurs og går nå Y-veien. Det er på en måte bortkastet, men igjen har det gjort det mye enklere for meg å gå Y-veien. 

 

Det stemmer det du sier Salvesen. Da sitter ikke vedkommende med noe annet valg enn å ta forkurs hvis han ønsker en annen retning. 

 

Du sier du er skoleflink og har gode karakterer, da skal det ikke være noe problem for deg å ta forkurs samtidig som du jobber deltid ved siden av, men du MÅ prioritere utdanningen. Forkurs og forøvrig hele ingeniørstudiet fungerer slik at jo flere oppgaver du gjør og mestrer, desto bedre ligger du an. Det går ikke an å pugge på siste liten på disse fagene, det kreves at man jobber jevnt og godt. Det er mitt tips! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tok forkurs samtidig som jeg var i full jobb og vel så det. Mye handler nok om hvor lenge siden man gikk på skole sist og ikke minst hvilket forhold man har til det å jobbe med skolearbeid.

 

For min egen del var det 15 år siden jeg var på skole sist og når jeg var der trengte jeg ikke jobbe med stoffet for å surfe gjennom. Det fikk jeg betale for under forkurset.

 

For å si det rett ut er forkurset krevende med stor arbeidsmengde. Jeg måtte bruke to år på det, mens andre fullfører på normert tid. Når det er sagt kommer mye an på deg selv. Kan også nevne at jeg tok det over nett, og det fungerte veldig greit for meg.

 

Nå er jeg halvveis inn i bacheloren og det vil ikke være mulig å ta det nettbasert. Mange av fagene krever laboppgaver og det er langt fra alle fagene som er tilgjengelige over nett. Jeg går elektro med fordypning i automasjon. Vet ikke hvordan opplegget er på andre studieretninger. På UIS er det fullt mulig å ta graden på deltid, men hvordan det er andre steder vet jeg ikke.

Min oppfatning er at dersom man er skikkelig motivert så lar det meste seg gjøre. Er du ikke motivert for krevende studier og stor arbeidsmengde (i tillegg til jobb), så er det ikke vits i å begynne engang.

Lenke til kommentar

 

Nå er jeg halvveis inn i bacheloren og det vil ikke være mulig å ta det nettbasert. Mange av fagene krever laboppgaver og det er langt fra alle fagene som er tilgjengelige over nett. Jeg går elektro med fordypning i automasjon. Vet ikke hvordan opplegget er på andre studieretninger. På UIS er det fullt mulig å ta graden på deltid, men hvordan det er andre steder vet jeg ikke.

 

Det er helt klart mulig å ta det "nettbasert" eller ved å ikke møte opp mer enn en absolutt må, både jeg og flere her inne gjør det/har gjort det. Tok også første året mitt på UiS, på samme linje. Streaming i 4 av 6 fag. Gikk helt fint, nå er jeg over på hsh/høgskolen i vest og har streaming i alle fag. Laboppgaver kan samles å tas på en dag eller flere, eksamener har en god tid til å sette av datoer for og tester går gjerne over flere uker slik at en av de kommer til å passe inn i timeplanen. 

 

Men det krever innsats, det er det ingen tvil om. Og med en genuin interesse så går alt så mye bedre :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Nå er jeg halvveis inn i bacheloren og det vil ikke være mulig å ta det nettbasert. Mange av fagene krever laboppgaver og det er langt fra alle fagene som er tilgjengelige over nett. Jeg går elektro med fordypning i automasjon. Vet ikke hvordan opplegget er på andre studieretninger. På UIS er det fullt mulig å ta graden på deltid, men hvordan det er andre steder vet jeg ikke.

 

Det er helt klart mulig å ta det "nettbasert" eller ved å ikke møte opp mer enn en absolutt må, både jeg og flere her inne gjør det/har gjort det. Tok også første året mitt på UiS, på samme linje. Streaming i 4 av 6 fag. Gikk helt fint, nå er jeg over på hsh/høgskolen i vest og har streaming i alle fag. Laboppgaver kan samles å tas på en dag eller flere, eksamener har en god tid til å sette av datoer for og tester går gjerne over flere uker slik at en av de kommer til å passe inn i timeplanen. 

 

Men det krever innsats, det er det ingen tvil om. Og med en genuin interesse så går alt så mye bedre :)

 

Ingenting er bedre enn at det går :)  Min oppfatning var/er at laboppgavene skal gjennomføres til oppsatt tid med mulighet for endring dersom man har en "god grunn", men hvis du har fått det til på din måte er jo det helt kanon  :)

Lenke til kommentar

 

 

Ingenting er bedre enn at det går :)  Min oppfatning var/er at laboppgavene skal gjennomføres til oppsatt tid med mulighet for endring dersom man har en "god grunn", men hvis du har fått det til på din måte er jo det helt kanon  :)

 

 

Ja vi fikk nok litt god behandling ift lab da vi egentlig skulle gå på hsh men ble flyttet over til UiS første året pga lite søkere, men erfaringsmessig nå er at de fleste er ganske fleksible. 

Lenke til kommentar

 

 

Det stemmer, 3semesterordning krever generell studiekompetanse. Har du fagbrev må du gå Y-veien. Du sparer forsatt et helt år. Husker mange i forkurs angret på at de ikke tok 3semester da de følte de kastet bort et helt år.

 

Fordelen med forkurs er jo at en kan søke på alle retninger, mens Y-veien må man holde seg innenfor sin faggruppe og de skolene som tilbyr dette. Har selv forkurs og går nå Y-veien. Det er på en måte bortkastet, men igjen har det gjort det mye enklere for meg å gå Y-veien. 

 

Det stemmer det du sier Salvesen. Da sitter ikke vedkommende med noe annet valg enn å ta forkurs hvis han ønsker en annen retning. 

 

Du sier du er skoleflink og har gode karakterer, da skal det ikke være noe problem for deg å ta forkurs samtidig som du jobber deltid ved siden av, men du MÅ prioritere utdanningen. Forkurs og forøvrig hele ingeniørstudiet fungerer slik at jo flere oppgaver du gjør og mestrer, desto bedre ligger du an. Det går ikke an å pugge på siste liten på disse fagene, det kreves at man jobber jevnt og godt. Det er mitt tips! 

 

Fin diskusjon på gang hær, flott at dere deler erfaringene deres! Kan noen av dere forklare meg dette med 3 semester? Er ganske lei av å søke rundt om kring og få ulike svar over alt. Hva går egentlig dette ut på? Og hvilken ingeniør sikter dere på - hvorfor?

Lenke til kommentar

Fin diskusjon på gang hær, flott at dere deler erfaringene deres! Kan noen av dere forklare meg dette med 3 semester? Er ganske lei av å søke rundt om kring og få ulike svar over alt. Hva går egentlig dette ut på? Og hvilken ingeniør sikter dere på - hvorfor?

 

 

 

Tresemester ordningen er for de som har generell studiekompetanse men ønsker å gå en retning som krever spesiell studiekompetanse. De tar da de fagene de mangler fra videregående i løpet av bachelor graden. Hvordan dette er lagt opp må en se på de forskjellige institusjonene som tilbyr dette, men normalt sett har en sommer skole i tillegg til de normale fagene. Dette gjelder derfor bare for de med generell studiekompetanse, etter hva jeg forstår har ikke du dette? 

 

Jeg sikter på automasjons ingeniør da jeg elsker Automasjon, har i tillegg ett fagbrev som automatiker og har jobbet som ingeniør innenfor automasjon de siste 4ish årene.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...