Gå til innhold

Forkurs Ingeniør nettbasert - fysisk mulig? Haster


PetterK445

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er 20 år og akkurat ferdig utdannet i Nordsjøen som Bore- og vedlikeholdsoperatør - ble selvfølgelig sagt opp når kontrakten gikk ut.

Forsørger en jente på 2 år og har både hus- og bil lån. Har samboer som er student. 

 

Det jeg lurer på er hvor vanskelig det er å ta forkurset til ingeniør nettbasert for en familiefar? Er skoleflink og er veldig glad i matte. Har skjønt at matten og fysikken er tung - og at hele året generelt er veldig tungt og krevende. Siden jeg er avhengig av inntekt (mer enn stipend og lån: 7000,-) må jeg også jobbe ved siden. Hvordan lar egentlig dette seg gjøre? Planen var også å starte på nettstudiene NÅ , dvs. eksamen i Mai/Juni. Dette er kort tid, men lar det seg gjøre? Som nevnt er jeg skoleflink - gikk ut av brønnteknikk med 5.5 i snitt (ja, vet at forkurs til ingeniør ikke er videregående pensum). 

 

Erfaringer og tips er ønskelig.

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første, forkurs er vidergående pensum. Men på ett annet nivå enn yrkesskolen.

 

At du skal starte nå,midt i året er en uting. Du mangler de grunnleggende kunnskapene som trengs for det tyngre stoffet. Forkurset er tungt nok fra før, så å ligge bak er en uting. Men klart, alt er mulig. Kombinere utdanning med jobb er tungt men helt overkommelig. Jeg gjør det selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.nki.no/alt-om-eksamen/oppmelding-til-eksamen

http://sonans.no/pakker/ingeniorpakke-nettkurs

 

Sonans estimerer en tid på et år, med oppstart vår 2017, mens ved NKI tror jeg du kan melde deg opp selv til våren. Tar du kontakt med de kan du muligens få starte på kursene deres nå, men du vil nok ligge noe bak planen de har.

Høyskoler har også forkurs man kan delta på, men de har nok bare opptak om høsten

Lenke til kommentar

For det første, forkurs er vidergående pensum. Men på ett annet nivå enn yrkesskolen.

 

At du skal starte nå,midt i året er en uting. Du mangler de grunnleggende kunnskapene som trengs for det tyngre stoffet. Forkurset er tungt nok fra før, så å ligge bak er en uting. Men klart, alt er mulig. Kombinere utdanning med jobb er tungt men helt overkommelig. Jeg gjør det selv.

Vet ikke helt om jeg skjønte denne. Mangler grunnleggende kunnskaper? De skal jeg jo opparbeide meg gjennom forkurset skulle en tro. Men ja, skjønner at det kan være tungt.

Lenke til kommentar

 

For det første, forkurs er vidergående pensum. Men på ett annet nivå enn yrkesskolen.

 

At du skal starte nå,midt i året er en uting. Du mangler de grunnleggende kunnskapene som trengs for det tyngre stoffet. Forkurset er tungt nok fra før, så å ligge bak er en uting. Men klart, alt er mulig. Kombinere utdanning med jobb er tungt men helt overkommelig. Jeg gjør det selv.

Vet ikke helt om jeg skjønte denne. Mangler grunnleggende kunnskaper? De skal jeg jo opparbeide meg gjennom forkurset skulle en tro. Men ja, skjønner at det kan være tungt.

 

 

Mulig jeg missforsto deg, men for meg virket det ut som du skulle starte på forkurs i dag altså midt i første semester. De første ukene/månedene går en igjennom grunnleggende kunnskaper innenfor matematikk som en må ha for å jobbe med de "tyngre" emnene. Skal du dog starte på ett forkurs som har første dag nå i dag, så kan du jo se vekk i fra dette såklart. 

Lenke til kommentar

Takk for raske svar Salvesen. Vet ikke om du fikk med deg at jeg skulle ta det nettbasert :-)? Så ja, det siste du sier vil jo være aktuelt. Alt stoffet ligger der og det blir jo på en måte "første dag". Bare kortere tid på hele studiet. Det er 700timer. 

 

Aha, da skjønner jeg. Men, du er fortsatt langt bak tidsmessig. Bare det å ha tid til å se forelesninger på kveldene krever mye, i tillegg må en regne mange oppgaver om det skal sitte. For min del regnet jeg så og si hele oppgave boken til matematikken når jeg tok dette. Det tok lang tid, om du i tillegg skal ha alle de andre fagene blir nok dette tøft tidsmessig. Men vi er alle forskjellig, kanskje har ikke du samme behov for meg både ift oppgaver og forelesninger. Mitt tips er å prøve, går det ikke tar du det igjen neste år osv. 

Lenke til kommentar

Ja, ser jo den. Har bare så innmari lyst å komme i gang - er veldig av typen som må ha ting gjort når jeg først bestmmer meg for noe. Men ser at det kan bli vanskelig økonomisk og tidsmessig. Om jeg skal klare det blir det sikkert vanskelig å ha en fulltidsjobb på siden. Tenkte også på å ta f.eks. kun matten i år også bruke hele neste år på de andre fagene. En ting skjønner jeg forresten ikke.. På NKI står det at det er er 700timers forkurs. Matten står som 400timer og fysikken 300timer - hva skjer med de andre fagene egentlig?

Lenke til kommentar

Ja, ser jo den. Har bare så innmari lyst å komme i gang - er veldig av typen som må ha ting gjort når jeg først bestmmer meg for noe. Men ser at det kan bli vanskelig økonomisk og tidsmessig. Om jeg skal klare det blir det sikkert vanskelig å ha en fulltidsjobb på siden. Tenkte også på å ta f.eks. kun matten i år også bruke hele neste år på de andre fagene. En ting skjønner jeg forresten ikke.. På NKI står det at det er er 700timers forkurs. Matten står som 400timer og fysikken 300timer - hva skjer med de andre fagene egentlig?

 

Å ta matematikken først for å få ett godt grunnlag til neste års fysikk høres ut som en god ide. Nå vet jeg ikke hvordan de legger opp innleveringer og slikt, men det blir fort mange. Vi hadde vell en 10+ i matematikk sist semester(tilsvarende forkurs). 

 

Ang de andre fagene er de veldig små, men det er jo noen timer i uken. Hvorfor de ikke opplyses om vet jeg ikke. 

Lenke til kommentar

Takker igjen for gode svar. Å klare matematikken til i Mai burde vell være ganske greit å få til ja?  Da kan jeg kanskje evt. ta et slikt lynkurs? Mener jeg leste noe slikt som varte i 6 mnd. 

 

Med god innsats bør det gå helt fint, men dette er ett kurs som mange ikke får til så det kommer litt an på person og innsats. Vi ble fortalt første dag(rundt 400 stykk) at 50% slutter, og av de resterende vill 50% stryke. Og det stemte ganske godt.

 

Men med god innsats vill de aller fleste klare dette helt fint. 

 

Vet ikke helt om det lynkurset er nødvendig? Du får jo ikke tatt eksamen før i mai, så da er det vell like greit å starte i dag og fortsette frem til mai? 

Lenke til kommentar

Har ikke sjekket så veldig mye rundt dette studiet forutenom nettstudier for å være ærlig. Vet ikke helt om jeg skjønner hva du mente nå?

 

 

Det han mener kalles vell tress ordningen om jeg ikke tar helt feil, da søker en på  si maskin ingeniør uten forkurs eller studiekompetanse og starter i begynnelsen av sommeren og tar da matematikk/fysikk, neste sommer tar en noe annet som en ellers skulle ha tatt på forkurs osv. Hvordan det faktisk utføres kan variere fra skole til skole. 

 

Så har du også Y-veien som mulighet, siden du har fagbrev.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...