Gå til innhold

Er det verdt å oppgradere kamera?


Anbefalte innlegg

Hei! 
Som min far sier, det er hjelper ikke med de beste skiene om man ikke kan gå på ski. 

Dette er egentlig dette jeg sitter og vurderer i overført betydning angående nytt kamera. Jeg kjøpte ett Olympus E-520 for 8 år siden, tok veldig mye bilder i noen år, så havnet det på hylla. Nå har jeg endelig fått tid og motivasjon til å ta bilder, og mine hobbyer tillater meg å ta mange bilder i skog og natur (les; landskapsbilder og nattbilder) uten noe ekstra tiltak. 

 

Etter å ha lest meg opp, så har jeg funnet ut at det har skjedd mye innenfor teknologien de siste årene. Jeg sitter nå å vurderer å kjøpe meg ett nytt kamera, nå er jeg langt ifra en god fotograf, men drømmen lever. Jeg kunne også tenkt meg et vidvinkelobjektiv etterhvert. 

Så nå kommer det store spørsmålet, hvor mye vil jeg få ut av å oppgradere kamera til en nyere modell? som student så har jeg ikke en seddelpresse i kjelleren, så prisen vil være ideell mellom 5000 - 8000. Og si at det er en fordel å oppgradere, hva slags kameraer og vidvinkelobjektiv vil dere anbefale? 

 

Takker for svar! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har nok skjedd en del selv om det ikke akkurat kan kalles store fremskritt. i alle fall ikke når det kommer til bildekvalitet. Det har skjedd mer når det kommer til egenskaper og muligheter til å ta bilder som før var litt mer vanskelig.

En annen vesentlig del (i alle fall for meg) er at nytt utstyr gir en liten vitamin innsprøytning for lysten og fotograferingsaktiviteten.

Så hvis du ønsker å ta mer bilder kan nytt kamera definitivt gi deg en boost :-)

Lenke til kommentar

Etter å ha lest meg opp, så har jeg funnet ut at det har skjedd mye innenfor teknologien de siste årene.

 

E-520 var et helt OK kamera da det ble lansert, og har ikke blitt noe dårligere siden den gang. Så hvis det ikke er noe spesielt galt med ditt kan du fortsette å bruke det. Du vil neppe se noen forskjell på "vanlige" bilder, men sensorene har unektelig blitt en del bedre siden E-520. Da tenker jeg ikke megapiksler - 10 holder fortsatt til mye - men på evne til å takle store kontraster.

 

Går du for en oppgradering har du, slik jeg ser det to hovedalternativ.

1. Kjøpe et nytt systemkamera

2. Kjøpe et alt-i-et-kamera

 

Starter med det siste først. Det finnes en del superzoom eller bridge-kameraer som på mange måter er en mellomting mellom et vanlig kompaktkamera og et systemkamera (hvor du kan bytte linser). Eksempler er Sony RX10 (som finnes i tre varianter) og Panasonic FZ1000 (som nylig ble erstattet av FZ2000, men fortsatt er tilgjengelig nytt). Begge har såkalt en-tommers sensor som er mindre enn det du finner i E-520, men minst like bra takket være noen års sensorutvikling. Men du kan ikke regne med veldig mye bedre bildekvalitet, og du er låst til linsen som sitter på. Begge har vidvinkel til tele innebygget, og greier du deg først med den innebygde linsen slipper du å tenke på oppgraderinger, ha med ekstra linser osv. RX10 er dessuten værtettet, men vet ikke hvor bra og alle kameraer tåler en del.

 

Nytt systemkamera: Olympus har siden du handlet sist kuttet speilreflekskameraer så det finnes ingen direkte oppgradering som kan bruke de samme linsene, men kjøper du et nytt speilløst kamera fra Olympus (Micro Four Thirds - MFT) som E-M10 II eller E-M5 II kan du bruke det du har av linser med adapter. Samme gjelder hvis du kjøper et Panasonic-kamera som for eksempel GX80/85 eller G80/85.

 

Autofokus med gamle linser og adapter blir imidlertid ikke veldig bra så jeg ville ikke vektlagt dette hvis du ikke har flere gode linser til ditt E-520. Det betyr ikke at jeg ikke anbefaler å gå for MFT. Tvert i mot, de fire modellene jeg ramset opp fra Olympus og Panasonic er veldig gode alternativ, særlig hvis du vil ha noe som er relativt lite og kompakt. 

 

Større sensor betyr normalt bedre bildekvalitet (gitt at linsene er like bra). Neste skritt opp fra MFT er såkalt APS-C og det er slike sensorer Canon, Nikon og Pentax bruker i sine innstegsmodeller av speilreflekskameraer. Dette er også så stort du kan komme med budsjett på 5-8K. Denne sensorstørrelsen finner du også i speilløse kameraer fra Sony, Fuji og Canon.

 

Canon har en helt ny speilløs modell (Eos M5) som virker OK, men tror den er/blir for dyr - og Canon satser mest på speilrefleks foreløpig så det er vanskelig å anbefale Eos M i øyeblikket). Fuji lager mye bra, men også relativt dyrt - særlig hvis du skal ha en modell med god autofokus og innebygd søker.

 

Sony har muligens det beste alternativet, men ikke fantastisk utvalg av linser. A6000 er et par år gammel nå, men fortsatt noe av det beste du kan finne i din prisklasse av speilløse modeller. Andre alternativ er Fuji X-T10 og X-E2S, men da må du muligens tøye budsjettet litt for å få med en linse. Det blir litt avhengig av hvilke tilbud du kan finne.

 

Det som gir mest for pengene i dag er nok et speilreflekskamera fra Canon eller Nikon. Deres begynner- til avansert begynner modeller kan gi veldig gode kjøp, særlig hvis du finner forrige generasjon - og det kan du ofte gjøre. Siden disse ofte oppdateres etter 12-18 måneder er det minimale endringer fra versjon ti versjon.

 

Konkret tenker jeg på Canon 1200D/1300D og Nikon D3200/D3300/D3400. Her har Nikon et overtak i sensorkvalitet mens Canons standardzoom gjerne får litt bedre karakterer. Holder en knapp på Nikon i denne klassen.

Ett hakk opp, men fortsatt innen rekkevidde er Canon 650D/700D/750D/760D og Nikon D5200/D5300/D5500. Her er det jevnere, men Nikons sensor er et litt bedre mens Canon har noen andre fordeler. Blir mye hva man liker, men se etter gode kjøp og særlig D5200 har det vært mange gode tilbud på - det forandrer seg imidlertid over tid. Pentax har også gode modeller, men har ikke oversikt og Pentax  er et lite merke.

 

Vet ikke om dette hjalp noe, men jeg vil anbefale speilrefleks hvis du skal ha mest mulig igjen for pengene og ikke bryr deg så mye om vekt og størrelse. Speilrefleks er også bedre på følgefokus (dyr og fugler som beveger seg) og Canon/Nikon har veldig stort utvalg av linser i alle prisklasser og typer.

 

Skal du ha så lite som mulig kan du kjøpe et alt i et kamera, eller MFT. I mellom ligger andre speilløse som kan ha små kamerahus, men trenger større linser enn MFT pga større sensor. 

Endret av se#
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det har nok skjedd en del selv om det ikke akkurat kan kalles store fremskritt. i alle fall ikke når det kommer til bildekvalitet. Det har skjedd mer når det kommer til egenskaper og muligheter til å ta bilder som før var litt mer vanskelig.

En annen vesentlig del (i alle fall for meg) er at nytt utstyr gir en liten vitamin innsprøytning for lysten og fotograferingsaktiviteten.

Så hvis du ønsker å ta mer bilder kan nytt kamera definitivt gi deg en boost :-)

 

Det er et godt poeng, det er jo alltid morsomt å ha utstyret i "orden" når interessen er der. 

 

Vet ikke om dette hjalp noe, men jeg vil anbefale speilrefleks

 

 

Først og fremst takker jeg for et veldig bra svar! Mange brikker som falt på plass. 

 

Jeg heller mer over mot et speilrefleks. Vekt og plass bryr meg ikke så veldig mye. Har lest litt rundt på nettet, og sett at Nikon sitt D5300 er et godt kamera, og tror det kan passe meg. Men samtidig så sitter jeg å vurderer D3300, nå skal jeg innrømme at jeg ikke har så mye greie på spesifikasjoner, så kan hende jeg tar feil, men har forstått det sånn at hovedforskjellen på D3300 og D5300 er wifi og geotag (rett meg og jeg tar feil). Og da vet jeg ikke om mellomlegget i prisen er verdt det. 

 

D5200 virker også som et godt kamera, og da kanskje bedre å gå for D5200 enn D3300, i og med at det ser ut som de ligger i ca samme prisklasse. 

Canon sitt 700D er også oppe til vurdering, men magefølelsen min sier Nikon. 

Lenke til kommentar

Hei! 

Som min far sier, det er hjelper ikke med de beste skiene om man ikke kan gå på ski. 

Dette er egentlig dette jeg sitter og vurderer i overført betydning angående nytt kamera. Jeg kjøpte ett Olympus E-520 for 8 år siden, tok veldig mye bilder i noen år, så havnet det på hylla. Nå har jeg endelig fått tid og motivasjon til å ta bilder, og mine hobbyer tillater meg å ta mange bilder i skog og natur (les; landskapsbilder og nattbilder) uten noe ekstra tiltak. 

 

Etter å ha lest meg opp, så har jeg funnet ut at det har skjedd mye innenfor teknologien de siste årene. Jeg sitter nå å vurderer å kjøpe meg ett nytt kamera, nå er jeg langt ifra en god fotograf, men drømmen lever. Jeg kunne også tenkt meg et vidvinkelobjektiv etterhvert. 

 

Så nå kommer det store spørsmålet, hvor mye vil jeg få ut av å oppgradere kamera til en nyere modell? som student så har jeg ikke en seddelpresse i kjelleren, så prisen vil være ideell mellom 5000 - 8000. Og si at det er en fordel å oppgradere, hva slags kameraer og vidvinkelobjektiv vil dere anbefale? 

 

Takker for svar! 

Jeg hadde en E-500. Oppgraderte ved å kjøpe en brukt E-30. Spanderte en brukt 14-54mm f2.8 og en 35mm macro. (beholdt den gamle 40-150 mm telelinsa).

 

Svært fornøyd.

Lenke til kommentar

Spør om det viktigste, siden ingen andre gidder å spørre om det.

 

Hva tar du bilder av ?

Hvis du hadde fått fikset scrollehjulet på musa du bruker kunne du ha scrollet opp til førsteposten og lest følgende som TS skriver der "og mine hobbyer tillater meg å ta mange bilder i skog og natur (les; landskapsbilder og nattbilder) uten noe ekstra tiltak."

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Spør om det viktigste, siden ingen andre gidder å spørre om det.

Hva tar du bilder av ?

Hva man tar bilder av betyr svært lite for valget av et greit og fleksibelt verktøy til en, for kjøpers, fornuftig pris...

 

 

Så hvis du skal frakte ett skrivebord så er det ett fett om du velger en Ferrari eller en kassebil ?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Spør om det viktigste, siden ingen andre gidder å spørre om det.

 

Hva tar du bilder av ?

Hvis du hadde fått fikset scrollehjulet på musa du bruker kunne du ha scrollet opp til førsteposten og lest følgende som TS skriver der "og mine hobbyer tillater meg å ta mange bilder i skog og natur (les; landskapsbilder og nattbilder) uten noe ekstra tiltak."

 

Leste da posten, bare måtte sjekke om de 5 andre i forumet var våken.

Lenke til kommentar

 

 

Spør om det viktigste, siden ingen andre gidder å spørre om det.

Hva tar du bilder av ?

Hva man tar bilder av betyr svært lite for valget av et greit og fleksibelt verktøy til en, for kjøpers, fornuftig pris...

 

 

Så hvis du skal frakte ett skrivebord så er det ett fett om du velger en Ferrari eller en kassebil ?

 

Ferrari er et - av flere - greie utgangspunkt.....for en fleksibel løsning

 

Lamborghini-Gallardo-Carscoops-50.jpg

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det her jeg kan trekke inn klisjeen "det handler om å se muligheter, ikke begrensinger"?. Fantastisk bilde!

 

Godt vi fant ut av hva jeg liker å ta bilder av. (jeg skal innrømme at jeg kanskje kunne ha vært litt mer tydelig)
 

Etter å ha undersøkt priser på vidvinkel, ser det ut som jeg må belage meg på å ta bilder med standardobjektivet en god stund. 

 

 

Lenke til kommentar

 

 

 

Spør om det viktigste, siden ingen andre gidder å spørre om det.

Hva tar du bilder av ?

Hva man tar bilder av betyr svært lite for valget av et greit og fleksibelt verktøy til en, for kjøpers, fornuftig pris...

 

 

Så hvis du skal frakte ett skrivebord så er det ett fett om du velger en Ferrari eller en kassebil ?

 

Ferrari er et - av flere - greie utgangspunkt.....for en fleksibel løsning

 

Lamborghini-Gallardo-Carscoops-50.jpg

 

 

Bortsett fra at hvis det der er en Ferrari, ja da er jeg Kongen av Danmark.

 

Derimot så er det en Audi.

Lenke til kommentar

Er det her jeg kan trekke inn klisjeen "det handler om å se muligheter, ikke begrensinger"?. Fantastisk bilde!

Gode objektiver kan man gjerne kjøpe brukt, foreksempel denne Tokina 11-16 til 3000.- "for Canon" som yter meget bra, det finnes ofte brukte Sigma vidvinkler til et par tusenlapper som fungerer bra, foreksempel denne Sigma 10-20 til 2200.- "også for Canon".

 

Kjøpe brukt er en rimelig vei å gå hvis man ikke vil bruke for mye penger på fotograferingen, og man kan finne gode kameraer til en god pris hvis man har til til og følge med på foto.no/bruktmarked samt finn.no, her på forumet har vi tråden "kupp på bruktmarkedet" som regelmessig blir oppdatert med gode tips på billige kameraer/objektiver. Du har også tråden "gode tilbud i nett/butikker".

 

Innstegskamera og de litt mer avanserte modeller Canon xxxD/xD og Nikon D7xxx kan man gjerne kjøpe brukte hvis de er fint behandlet, hvis selger har tatt vare på emballasje, alt medfølgende og kvitteringen er det en greit indikasjon på at eier tar vare på eiendelene sine. De mer avanserte semiproffe kameraene er ofte godt brukt siden det stort sett er hobbyfotografer og bedrifter som kjøper disse.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Spør om det viktigste, siden ingen andre gidder å spørre om det.

Hva tar du bilder av ?

Hva man tar bilder av betyr svært lite for valget av et greit og fleksibelt verktøy til en, for kjøpers, fornuftig pris...

 

 

Så hvis du skal frakte ett skrivebord så er det ett fett om du velger en Ferrari eller en kassebil ?

 

Ferrari er et - av flere - greie utgangspunkt.....for en fleksibel løsning

 

Lamborghini-Gallardo-Carscoops-50.jpg

 

 

Bortsett fra at hvis det der er en Ferrari, ja da er jeg Kongen av Danmark.

 

Derimot så er det en Audi.

 

Det er jeg som er Kongen av Danmark. Det er en Audi-killer; Lamborghini.

 

Edit:

Ser ut som om det er en 2010 Lamborghini Gallardo (L140) LP550-2 coupe.

Endret av Omnithunder
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen egenskaper ved E-520 som du likte ekstra godt? Det er noe som kan gjøre valget av nytt utstyr lettere.

 

Jeg har ikke så mye å sammenligne med, siden dette er det eneste kameraet jeg har eid. Men synes det er bra brukervennlighet, lite og hendig er jo også fint.  

 

live view med zoom på 10% bruker jeg mye, men dette er vell på de fleste speilreflekskameraene nå om jeg ikke tar feil. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Spør om det viktigste, siden ingen andre gidder å spørre om det.

Hva tar du bilder av ?

Hva man tar bilder av betyr svært lite for valget av et greit og fleksibelt verktøy til en, for kjøpers, fornuftig pris...

 

 

Så hvis du skal frakte ett skrivebord så er det ett fett om du velger en Ferrari eller en kassebil ?

 

Ferrari er et - av flere - greie utgangspunkt.....for en fleksibel løsning

 

Lamborghini-Gallardo-Carscoops-50.jpg

 

 

Bortsett fra at hvis det der er en Ferrari, ja da er jeg Kongen av Danmark.

 

Derimot så er det en Audi.

 

Det er jeg som er Kongen av Danmark. Det er en Audi-killer; Lamborghini.

 

Edit:

Ser ut som om det er en 2010 Lamborghini Gallardo (L140) LP550-2 coupe.

 

Som er en ompakket Audi R8 som også eier Lamborghini.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...