Gå til innhold

G.fast en kvart million nordmenn ville fått raskere internett hvis Telenor fikk koble til disse boksene


Anbefalte innlegg

En kvart million nordmenn ville fått raskere internett hvis Telenor fikk koble til disse boksene

 

Men internettleverandøren blir nektet av myndighetene. Siden det er 3 års varslingfrist.

 

Snakk om G.fast, vi samme gjelde docsis 3.1? Så hvis de skal komme med docsis 3.1 vil dette ikke skje før 2019?

 

Selv ser jeg ikke problemet, så sant telenor er pålagt å leie fiberen\kobberet.

Hvorfor det egentlig?

Med mindre kundene blir bindet til telenor som levrandør i 3 år?

 

Vet noen om dette handler om koblingsalg mellom TV og internett

eller Telefoni DSL\bredbånd.

 

Da Forbrukerrådet\nkom vil avslutte dette.

Er dette eneste måten de kan ramme telenor på, da jeg vil tro telenor taper penger på verdiløst utstyr.

Da fiber vil lønne seg nå. Problemet dette er kundene som lider mest av ikke telenor.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sympati med familien som ikke får G.Fast, men samtidig er det jo ikke bra om Telenor bare kan dure frem og kappe kobberkabelen til Broadnet og andre DSL-operatører med egen DSLAM med 6 måneders varsel (!).

 

Etter de gjør ferdig denne installasjonen vil det kun være mulig for Telenor å levere på disse kabelparene i all fremtid, og andre leverandører må forholde seg til wholesale-avdelingen til Telenor med de prisene de setter.

 

6 måneder er lovlig kort omstillingstid både for DSL-aktørene og deres kunder. Jeg forstår godt at de andre aktørene ønsker lengre varslningsfrist. Klart Telenor ønsker å kjempe for dette, men det er for å sikre sin egen dominans, ikke fordi de plutselig er noen Robin Hood som ønsker å hjelpe folk til bedre bredbånd.

 

Det har vært forsøkt å komme til enighet om dette gjennom forhandlinger og møter partene i mellom. Telenor har ropt på et vedtak fra myndighetene for å overprøve de andre. Nå har de fått et vedtak, dog ikke et slikt de ønsket seg. :)

 

 

Kabel-TV-nettet er ikke regulert på samme måte som telenettet. Det trodde jeg du visste. Her er det operatørene som eier nettet 100% og de kan gjøre "hva de vil" innenfor gjeldende forskrifter og standarder. Koblingssalg blir det slutt på, men de vil nok forsøke å ta igjen det tapte med mer salg av "triple play" til borettslag og andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men siden du er homenet kunde? Vet du noe mere hvordan det er der?

 

Er G.fast også i pilotfase? Eller har alle kunder som har homenet uten for oslo\bærum fått tilbud om å oppgradere?

Som homenet eier fiberen og homenet drifter selv?

 

Da jeg vet det har vært homenet borettslag som har testet dette å fått 650 mbit hastighet.

Men dog litt usikker på om det er særavtaler som gjør dette?

 

For det er jo urettferdig siden telenor er låst på eiersiden store deler av akershus bortset fra altibox\homenet enkelte steder i industriområdet\borettslag.

 

For det er vel alltid selv om man har kun en lerandør er det bedre å få tilbud om G.fast\Coax selv om telenor har monipol.

 

Vet ikke hva slags betingelser g.fast vil få om man kan kun få internett der eller må ha fasttelefoni eller betale linjeleie der. Har vært slik lenge så håper når det kommer er det slutt på låse kunder unødvendig.

 

For regner med telenor vil ta 1000 kr måneden minst for 650 mbit hastighet over g.fast.

Selv om det er billigere en coax linje på 500 mbit til 1000 kr måneden.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men siden du er homenet kunde? Vet du noe mere hvordan det er der?

 

Er G.fast også i pilotfase? Eller har alle kunder som har homenet uten for oslo\bærum fått tilbud om å oppgradere?

Som homenet eier fiberen og homenet drifter selv?

 

Da jeg vet det har vært homenet borettslag som har testet dette å fått 650 mbit hastighet.

Men dog litt usikker på om det er særavtaler som gjør dette?

 

For det er jo urettferdig siden telenor er låst på eiersiden store deler av akershus bortset fra altibox\homenet enkelte steder i industriområdet\borettslag.

 

Det er det som er debatten egentlig:

 

Hvordan skal slike tjenester kunne tilbys i Norge og beholde fri konkurranse, siden det i praksis kun kan være 1 tilbyder tilknyttet kobberet? Skal man ha konkurranse om regioner, områder, fordelingsnøkler? Myndighetene håper operatørene kan bli enige seg i mellom og vil ikke komme med pålegg om hvordan de skal løse det - Telenor kjører sitt spill, og bruker nå også media for å få sympati.

 

Homenets G.Fast-installasjon på Grønland er meg bekjent en teknisk pilot på spredenettet internt i huset der det er en mikro-DSLAM i kjelleren. Jeg tror ikke de bruker noe av kobbernettet utenfor tomta. Så G.Fast er der en erstatning for å strekke lokal fiber eller TP-kabel i bygget, intet annet. Men det funker tydeligvis relativt greit.

 

Kommersiellt leverer Broadnet (gjennom Homenet) enten ADSL2+, VDSL eller fiber til privatmarkedet ikke noe annet. :)

Broadnet vil også ha sin del av G.Fast-kaka, også som leverandør av transportkapasitet til de som eier skapene, men hvis det blir Telenor som får eksklusiv rett på å levere dette, kjører de alt i egen regi slik de allltid gjør. Det sitter langt inne for Telenor å bruke andre operatører til å levere samband til en lokal DSLAM f.eks. selv om fiberen går rett ved siden av.

 

En gang monopolist, alltid monopolist? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du har ingen anelse hvilken priser du tror homenet vil ta? Samme som fiber prisene?

 

https://homenet.no/fiber/internett/

 

Så basert på dette antas det 650 mbit vil koste ca 500 kr måneden uten om borettslag rabatten?

Men tror telenor vil ta dobbelt pris av det igjen kanskje så mye som 3 ganger høyere pris.

Tror muligens ikke homenet G.fast kan bytte til nextgentel med det første?

HomeNet Fiber Villa 5/5 Mbit/s

Kr 299,-

HomeNet Fiber Villa 100/100 Mbit/s

Kr 449,-

HomeNet  Fiber Villa 1000/1000 Mbit/s

Kr 599,-

Lenke til kommentar

Så du har ingen anelse hvilken priser du tror homenet vil ta? Samme som fiber prisene?

 

https://homenet.no/fiber/internett/

 

Så basert på dette antas det 650 mbit vil koste ca 500 kr måneden uten om borettslag rabatten?

Men tror telenor vil ta dobbelt pris av det igjen kanskje så mye som 3 ganger høyere pris.

Tror muligens ikke homenet G.fast kan bytte til nextgentel med det første?

 

Nei, ikke godt å si - jeg vel bare det som står i media, og ingen har vel priset G.Fast enda. Vil tro operatørene harmonerer prisene uavhengig av bærer, så Telenors abonnement kan vel havne på det samme som Telenors DOCSIS-produkter, og de kjenner du jo. :)

 

Forstår ikke kommentaren om Nextgentel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nextgentel ble til som en slags grosistforhandeler som leier linjer fra telenor.

Men det er telenor som eier kobberet\fiberen.

 

Men vet lite hvordan det i praksis er for homenet om borettslag kan bytte fra homenet til nextgentel når bindingstiden utløper.

For det ville vært bedre for markedet man har flere løsninger uten at levrandøren eier all utstyret.

 

Problemet er vel også egentlig burde større levrandører som homenet\telenor delt på utgiftene for oppgradering.

Istedenfor slik i dag telenor tar de største utgiftene, og homenet tar kun en liten del av sine egne kunder.

 

Da det er vi kunder som blir taperne til slutt. Godt mulig i 2017-2020 vil konkuransen blir mere svekket da telenor vil øke prisene ytterligere. Så kan godt være 1 gigabit vil koste 2500 kr måneden hvis det kommer i XG-fast

 

Problemet vet jeg i dag er mye av kobberlengden 940 meter eller høyere.

Den må vel kuttes ganske kraftig hvis man skal få over 50-100 mbit over g.fast kan vel ikke avstanden være noe særlig over 100 meter.

Lenke til kommentar

Nextgentel ble til som en slags grosistforhandeler som leier linjer fra telenor.

Men det er telenor som eier kobberet\fiberen.

 

Men vet lite hvordan det i praksis er for homenet om borettslag kan bytte fra homenet til nextgentel når bindingstiden utløper.

For det ville vært bedre for markedet man har flere løsninger uten at levrandøren eier all utstyret.

 

Problemet er vel også egentlig burde større levrandører som homenet\telenor delt på utgiftene for oppgradering.

Istedenfor slik i dag telenor tar de største utgiftene, og homenet tar kun en liten del av sine egne kunder.

 

Da det er vi kunder som blir taperne til slutt. Godt mulig i 2017-2020 vil konkuransen blir mere svekket da telenor vil øke prisene ytterligere. Så kan godt være 1 gigabit vil koste 2500 kr måneden hvis det kommer i XG-fast

 

Problemet vet jeg i dag er mye av kobberlengden 940 meter eller høyere.

Den må vel kuttes ganske kraftig hvis man skal få over 50-100 mbit over g.fast kan vel ikke avstanden være noe særlig over 100 meter.

 

Ja jeg vet godt hvem Nextgentel er (var) før de ble kjøpt og solgt av Telia, og har en gang i tiden vært DSL-kunde hos dem den gang de leverte bedre båndbredde og tjenester enn UPC gadd å levere over DOCSIS.

 

Aktører som Nextgentel vil ikke lenger kunne produsere sine tjenester selv, og Telenor blir i praksis monopolist. Det Telenor planlegger å gjøre i saken du har linket til, er nettopp å kappe kobberkabelen så den blir "kort nok", og montere sitt utstyr i et skap de kontrollerer 100% og hvor ingen andre får adgang til å bruke eget utstyr. Alle andre må da forholde seg til Telenor wholesale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men slik jeg forstår det handler vel dette om 3 års varslingfrist.

Fordi homenet og andre skal ha tid på seg å tilpasse egne produkter til leie hos telenor.

 

Men det det ender med er telenor sløser penger på utstyr som er verdiløs i 2020.

Så blir det kostnader kundene må ta fordi de må selge utstyret sitt til polen\amerika.

 

Men håper staten eller nkom vil komme med pressemelding hva som blir løsningen.

De kunne bare pålagt telenor leie fra første stund eller tilby å betale deler av oppgraderingen.

 

Hvis telenor nekter ligger problemet hos telenor.

Dette blir jo nesten å forby folk å kjøpe utstyr g.fast fordi man har kun elkjøp butikk som eneste alternativ i sitt området. Når egentlig løsningen burde være å bygge flere butikker.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men slik jeg forstår det handler vel dette om 3 års varslingfrist.

Fordi homenet og andre skal ha tid på seg å tilpasse egne produkter til leie hos telenor.

 

Men det det ender med er telenor sløser penger på utstyr som er verdiløs i 2020.

Så blir det kostnader kundene må ta fordi de må selge utstyret sitt til polen\amerika.

 

Men håper staten eller nkom vil komme med pressemelding hva som blir løsningen.

De kunne bare pålagt telenor leie fra første stund eller tilby å betale deler av oppgraderingen.

 

Ja det handler om varslingsfrist. Løsningen bør Telenor og de andre komme frem til selv. I mellomtiden kan ikke Telenor bare dure frem, og det hadde ikke hjulpet om Telenor ble pålagt noe som helst, de andre må fremdeles ha tid til å omstille seg til en hverdag der housing ikke lenger er et tema. At de har kjøpt utstyr de ikke kan bruke må de jo ta ansvar for selv. Jeg er heldigvis ikke kunde av dem og er med på å betale gildet.

 

NKOM kan vel ikke betale noe som helst, det er ikke deres oppgave å finansiere utbygging av infrastruktur. Pressemelding sendte de ut i sommer.

 

Og hva (og hvem) mener du med "staten" her? Er det riktig og realistisk at man skal bidra med offentlige midler for å hjelpe Telenor å bli enige med andre kommersielle telekom-aktører? Under en samferdselsminister fra FrP? Really?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det riktig kundene skal stå for alle kostnadene da de ingen alternativer.

Men som blir presse å kjøpe noe de vil ha fordi det ikke finnes andre muligheter som er fornuftig.

 

Håper altibox\homenet prioriter å bygge ut.

Ellers må man leve med idiotskapen som handler om kangel mellom Forbrukerrådet\Nkom og telenor.

Som de muligens må la domstolen avgjøre hvem som har rett, det vil muligens ikke skje noe før 2020.

 

Fordi ingen blir enige, derfor blir gammel avtale slik det er i dag værene i 4 år til.

Snakk om fint samfunn vi lever i.

Lenke til kommentar

Det er ingenting som hindrer telenor å bygge ut fiber over alt. Men det er mer penger i å melke gammel kobber som telenor "fikk". Hvis de så får lov til å blokkere ut all annen konkuranse, så står vi mye dårligere stillt senere når ny teknologi kommer på markedet.

 

Fra mitt ståsted med forbehold om at jeg ikke har missforstått fullstendig. Så mener jeg det eneste riktige har blitt gjort i denne saken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er enig, da både docsis 3.1 og g.fast er vel egentlig meningen man skal ha fiberen nærmere kundene og gjøre det mulig å få raskere nett på billig måte.

 

GPon har også sine begrensinger selv om man vertfall får lik opp\ned opplasting og bedre ping.

 

Hvem mener du skal ta utgiften hvis telenor blir pålagt å leie fiberen?

Da per dags dato er det mere lønnsomt å leie en å eie fiberen.

Da enkelte kommuner må man betale leie av tomt til grunneier i enkelte tilfeller.

 

Jeg mener fremdels å ta infrastruktur f.eks fiberutbygging som en del av statsbudsjettet er kanskje eneste løsning på problemet, hvis ikke blir det veldig urettferdig for telenor at de må betale mest, særlig når flere ønsker å gå over til altibox eller homenet slik saken står nå.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det Telenor planlegger å gjøre i saken du har linket til, er nettopp å kappe kobberkabelen så den blir "kort nok", og montere sitt utstyr i et skap de kontrollerer 100% og hvor ingen andre får adgang til å bruke eget utstyr. Alle andre må da forholde seg til Telenor wholesale.

 

Det er ikke helt nøyaktig. Fra det nye skapet (mikro/mini-noden), som står ved siden av det gamle, blir det lagt en vanlig kobberkabel inn i det gamle skapet (kobberfordeleren). Derfra kobles linja videre til kunden. Det eksisterende kobbernettet berøres altså overhode ikke. Samtidig bygges disse nodene fortrinnsvis på steder hvor kobbernettet er så dårlig at DSL ikke er et brukbart alternativ. Jeg kan svært godt forstå at Telenor kan tenke seg å få noe igjen for den ikke ubetydelige investeringen det er å bygge ut disse nodene. Samtidig bør det ikke være et større problem for dem å fremleie til operatører (WS/VULA) på samme måte som de gjør i FTTH-nettet, eller i vanlige kobber-sentraler hvor det kun er Telenor som har DSLAM, og kunden ønsker en annen operatør (Gud vet hvorfor noen vil påføre seg selv kundeservicen til NGT, men vi lever i et fritt land).

Endret av Ar`Kritz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det Telenor planlegger å gjøre i saken du har linket til, er nettopp å kappe kobberkabelen så den blir "kort nok", og montere sitt utstyr i et skap de kontrollerer 100% og hvor ingen andre får adgang til å bruke eget utstyr. Alle andre må da forholde seg til Telenor wholesale.

 

Det er ikke helt nøyaktig. Fra det nye skapet (mikro/mini-noden), som står ved siden av det gamle, blir det lagt en vanlig kobberkabel inn i det gamle skapet (kobberfordeleren). Derfra kobles linja videre til kunden. Det eksisterende kobbernettet berøres altså overhode ikke. Samtidig bygges disse nodene fortrinnsvis på steder hvor kobbernettet er så dårlig at DSL ikke er et brukbart alternativ. Jeg kan svært godt forstå at Telenor kan tenke seg å få noe igjen for den ikke ubetydelige investeringen det er å bygge ut disse nodene. Samtidig bør det ikke være et større problem for dem å fremleie til operatører (WS/VULA) på samme måte som de gjør i FTTH-nettet, eller i vanlige kobber-sentraler hvor det kun er Telenor som har DSLAM, og kunden ønsker en annen operatør (Gud vet hvorfor noen vil påføre seg selv kundeservicen til NGT, men vi lever i et fritt land).

 

 

Din nøyaktighet kommer til samme konklusjon.

 

Annen operatør (NextGenTel / Broadnet (bedriftsmarked) / HomeNet / Eidsiva / TDC med mange fler) kan ikke lengre bruke eget utstyr de måtte ha tilknyttet eksisterende kobberkabel og blir nødt til å videre forholde seg til Telenor Wholesale sine produkter og priser. G.Fast fungerer ikke optimalt om det er fler G.Fast sentraler på samme kablel - eller om det går xDSL på tråder i samme kabel.

 

En investering som andre tilbydere kan ha gjort, blir verdt 0 kr om det settes en G.Fast node lengre ut i nettet et sted de allerede leverer og man blir låst til Telenor Wholesale. På steder de ikke per nå leverer, stenges det for muligheten til å etablere seg.

 

---

Hvis Telenor er opptatt av å få penger igjen for sine investeringer så får de sjekke regelverket før de bygger noe, og ikke syte i media etterpå over et regelverk de burde tatt hensyn for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men har dere tro på de som har rundt 850 meter i linjelenge.

Antakelig kun får 50-70 mbit. Mot 30\10 mbit i dag.

 

Muligens kan få 150-100 meter med G.fast?

Da man må ha så kort hvis man skal ha 650 mbit\s.

 

Egentlig burde det vært kundene som betaler for oppgradering.

Noen kan gi anslag hvor mye det koster? 15 000\ 30 000 kr per kunde?

 

Da kan man velge operatør fritt, men tror nok også telenor velger de områdene som ikke har docsis\fiber.

Og samtidig har dårlig mobil nett.

 

Selv om jeg usikker på om VPN gjør nettet tregt også gir noe dårligere ping en fiber.

 

Tror dere i 2017 blir det forbudt med linjeleie?

linjeleie på kr 109,-

 

For det er gammeldags samme med koblingsalg.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

 

Det Telenor planlegger å gjøre i saken du har linket til, er nettopp å kappe kobberkabelen så den blir "kort nok", og montere sitt utstyr i et skap de kontrollerer 100% og hvor ingen andre får adgang til å bruke eget utstyr. Alle andre må da forholde seg til Telenor wholesale.

 

Det er ikke helt nøyaktig. Fra det nye skapet (mikro/mini-noden), som står ved siden av det gamle, blir det lagt en vanlig kobberkabel inn i det gamle skapet (kobberfordeleren). Derfra kobles linja videre til kunden. Det eksisterende kobbernettet berøres altså overhode ikke. Samtidig bygges disse nodene fortrinnsvis på steder hvor kobbernettet er så dårlig at DSL ikke er et brukbart alternativ. Jeg kan svært godt forstå at Telenor kan tenke seg å få noe igjen for den ikke ubetydelige investeringen det er å bygge ut disse nodene. Samtidig bør det ikke være et større problem for dem å fremleie til operatører (WS/VULA) på samme måte som de gjør i FTTH-nettet, eller i vanlige kobber-sentraler hvor det kun er Telenor som har DSLAM, og kunden ønsker en annen operatør (Gud vet hvorfor noen vil påføre seg selv kundeservicen til NGT, men vi lever i et fritt land).

 

 

Din nøyaktighet kommer til samme konklusjon.

 

Annen operatør (NextGenTel / Broadnet (bedriftsmarked) / HomeNet / Eidsiva / TDC med mange fler) kan ikke lengre bruke eget utstyr de måtte ha tilknyttet eksisterende kobberkabel og blir nødt til å videre forholde seg til Telenor Wholesale sine produkter og priser. G.Fast fungerer ikke optimalt om det er fler G.Fast sentraler på samme kablel - eller om det går xDSL på tråder i samme kabel.

 

En investering som andre tilbydere kan ha gjort, blir verdt 0 kr om det settes en G.Fast node lengre ut i nettet et sted de allerede leverer og man blir låst til Telenor Wholesale. På steder de ikke per nå leverer, stenges det for muligheten til å etablere seg.

 

---

Hvis Telenor er opptatt av å få penger igjen for sine investeringer så får de sjekke regelverket før de bygger noe, og ikke syte i media etterpå over et regelverk de burde tatt hensyn for.

 

MegaMann2 kom meg i forkjøpet - takk for presiseringen Ar`Kritz, men sluttresultatet for alle andre enn Telenor blir jo det samme. :)

 

Jeg forstår de ikke kommer med en stor hekksaks og klipper kobberkabler. :) 

 

Å "kappe kabelen" var først og fremst et forsøk på å oppsummere temaet for LMH1, som later til å blande denne saken sammen med mange andre som koblingssalg av kabel-TV osv.

 

Ser at Telenor nå er ute i sosiale medier og klager sin nød: "vi får ikke lov til å levere G.Fast så fort vi vil på grunn av dumme NKOM"

 

*sukk*

 

Helt spontant har jeg skrevet om teksten til Raga Rockers - Stakkars lille rike pike:

 

Stakkars lille monopolist

Du ser ut som du kjeder deg

Sympatiserer med kunder

Men ser til stadighet en annen vei

Drikker cappucino

Tenner en ny sigarett

Skal du samarbeide eller be om vedtak

Å velge er ikke alltid lett

Lenke til kommentar

Men har dere tro på de som har rundt 850 meter i linjelenge.

Antakelig kun får 50-70 mbit. Mot 30\10 mbit i dag.

 

Muligens kan få 150-100 meter med G.fast?

Da man må ha så kort hvis man skal ha 650 mbit\s.

 

Egentlig burde det vært kundene som betaler for oppgradering.

Noen kan gi anslag hvor mye det koster? 15 000\ 30 000 kr per kunde?

 

Da kan man velge operatør fritt, men tror nok også telenor velger de områdene som ikke har docsis\fiber.

Og samtidig har dårlig mobil nett.

 

Selv om jeg usikker på om VPN gjør nettet tregt også gir noe dårligere ping en fiber.

 

Tror dere i 2017 blir det forbudt med linjeleie?

linjeleie på kr 109,-

 

For det er gammeldags samme med koblingsalg.

Slik som andre skriver over så må de "kappe kabelen" med å montere ekstra skap som mates med fiber eller en annen form høyhastighetslink, og krysskoble x antall par i en fordeler. Ikke så veldig forskjellig fra 80-tallets utskutte ISDN-noder eller senere tiders mikro-DSLAM.

 

Men skal de gjøre det i stor skala koster det en god del kroner - kobbernettet er jo eiet av Telenor, da kan de ikke dytte kostnaden ut til den som leier linja på annen måte enn å inkludere det i leia. Det blir derfor neppe slutt på linjeleie hvis Telenor skal bli monopolist på kobberlinjene og hente inn investeringene de gjør.

 

Her var det ellers mye hummer og kanari, LMH1. Hva har VPN med dette å gjøre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...