Gå til innhold

Joachims idé er så god at Senter for IKT i utdanningen tror den kan brukes i skolen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg prøve Scratch sammen med 12-åringen. Kjempekult! Og vi lage 3-4 enkle spill og programmer. Men så begynte vi å støte på feil og bugs i Scratch. Mange. Repeater som hoppa over tall og andre åpenbart inkonsekvente ting. Det var veldig demotiverende.

 

Jeg fikk også sjekka koden av andre kompetente folk og de fikk samme feil.

 

Det var egentlig trist for det var et fint konsept. Vi gikk tilbake til Arduino og tekst – ikke så gøy for 12-åringen, men heller det enn buggy compiler.

Lenke til kommentar

Jeg liker konseptet, men er vel enig med flere kommentarer på at dette er jo ikke noe nytt. Ut fra det jeg kan se, så er jo dette en slags remake av LittleBits, Lego NXT og mange andre standard ferdige Arduino-byggesett++

 

Om jeg ikke husker feil, så var jo LittleBits et kickstarter prosjekt også, hvor mål/målgruppen var akkurat den samme. LittleBits er jo et godt steg foran nå, med enkle magnet-komponenter, sin egen-designet Ardiuno og 1000-vis av prosjekter man kan bygge sammen med barna hjemme.

 

Så jeg savner en grunn til hvorfor jeg, andre eller skolene skal velge Teknolab-bokser framfor f.eks. LittleBits...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Arduino finnes vel fra før, og det finnes 1 million tillegg å kjøpe på bla ebay....

 

Absolutt, og liker du å lete etter egne komponenter på eBay og finne ut hvordan den fungerer helt på egenhånd, så er nok ikke Teknolab for deg.

 

Ønsker du ferdige sett hvor komponentene et forhåndstestet sammen, og leveres komplett med instruksjoner på norsk, da er TeknoLab laget for deg.

 

Mvh,

Joachim Haagen Skeie

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg prøve Scratch sammen med 12-åringen. Kjempekult! Og vi lage 3-4 enkle spill og programmer. Men så begynte vi å støte på feil og bugs i Scratch. Mange. Repeater som hoppa over tall og andre åpenbart inkonsekvente ting. Det var veldig demotiverende.

 

Jeg fikk også sjekka koden av andre kompetente folk og de fikk samme feil.

 

Det var egentlig trist for det var et fint konsept. Vi gikk tilbake til Arduino og tekst – ikke så gøy for 12-åringen, men heller det enn buggy compiler.

 

Jeg har lager blockuino.no for å fylle det hullet mellom Scratch og ren tekstbasert programmering. Blockuino er også gratis og bruke og utvikles aktivt av Kodegenet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg liker konseptet, men er vel enig med flere kommentarer på at dette er jo ikke noe nytt. Ut fra det jeg kan se, så er jo dette en slags remake av LittleBits, Lego NXT og mange andre standard ferdige Arduino-byggesett++

 

Om jeg ikke husker feil, så var jo LittleBits et kickstarter prosjekt også, hvor mål/målgruppen var akkurat den samme. LittleBits er jo et godt steg foran nå, med enkle magnet-komponenter, sin egen-designet Ardiuno og 1000-vis av prosjekter man kan bygge sammen med barna hjemme.

 

Så jeg savner en grunn til hvorfor jeg, andre eller skolene skal velge Teknolab-bokser framfor f.eks. LittleBits...

 

LittleBits er kjempefint. Men fokus er i grunn kun på elektronikken. Ikke så mye på programmering og mekanikk.

 

Det finnes også mye Arduino materiale, men nesten utelukkende på engelsk. Teknolab vil tilby komplette prosjekt med norske instruksjoner og gjennomtestet for gjennomføring sammen med barn og unge.

 

Med Vennlig Hilsen,

Joachim Haagen Skeie

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg prøve Scratch sammen med 12-åringen. Kjempekult! Og vi lage 3-4 enkle spill og programmer. Men så begynte vi å støte på feil og bugs i Scratch. Mange. Repeater som hoppa over tall og andre åpenbart inkonsekvente ting. Det var veldig demotiverende.

 

Jeg fikk også sjekka koden av andre kompetente folk og de fikk samme feil.

 

Det var egentlig trist for det var et fint konsept. Vi gikk tilbake til Arduino og tekst – ikke så gøy for 12-åringen, men heller det enn buggy compiler.

 

Jeg har lager blockuino.no for å fylle det hullet mellom Scratch og ren tekstbasert programmering. Blockuino er også gratis og bruke og utvikles aktivt av Kodegenet.

Det ser veldig, veldig lovende ut.

Gleder meg til å motta første boks – Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...