Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Dørlås og dørhåndtak, kuldebro? Bytte med doorman?


Anbefalte innlegg

Jeg har en dørlås og ett dørhåndtak i ytterdøra som blir veldig kaldt. Spesiellt dørlåsen.

Låsen er uten vrider på innsiden, denne holder tilsynelatende samme temperatur som ute,

 

Hvor mye har dette å si på vinteren, er varmetapet nevneverdig eller er det ikke noe å bry seg om?

Vurderer yale doorman litt pga dette og litt pga gadget-reasons :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Varmetapet ville jeg ignorert, det er mikroskopisk med tanke på det lille volumet. Gadget-faktoren, derimot, skal man aldri undervurdere, så hvis man trenger argumenter for å kjøpe Doorman kan poenget med varmetap i gammel lås veie tungt når det formuleres på en troverdig måte. Antar det er en bedre halvdel som skal overtales, og siden gadget-instinktet ikke sjelden er underutviklet der, må man finne andre argumenter. Dersom man er så heldig at innsikt i termodynamikkens lover også er moderat, bør dette være en grei sak. Snakker for min egen erfaring her, da :-)

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bare kontoen min som må overtales, har ingen bedre halvdel.

Syntes 2800 er litt mye for en dørlås, men hadde vært deilig å slippe nøkkel og heller bare lime på en RFID på bilnøkkelen og kun ha den :)

Hadde varmetapet vært nevneverdig hadde det vært bedre men antagelig blir det sånn lås uansett...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

De hadde ikke igjen grå på coop, som har tilbud ut neste uke og hvit og svart er av en eller annen grunn 400kr dyrere, selv om den eneste forskjellen er fargen på plast-dekselet. Aldri forstått hvorfor en farge skal være dyrere enn en annen, der er jo ikke noe dyrere å verken produsere eller sette sammen.

 

Men får stikke opp igjen neste uke, gidder ikke betale mer for en annen farge, det er nesten svindel...

Men, hvor holdbare er de? Holder de 10-20 år?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Bra tilbud på Obs må jeg si. Tidligere når jeg har sjekket har ShopLink vært billigere selv når den har vært på tilbud på Obs, men nå ser jeg at det er kommet en ny versjon (V2N) som har skrudd opp prisene litt.

 

De eldste V2-låsene i vennegjengen begynner å nærme seg 4-5 år uten problemer, så det gjenstår å se. Mine er bare i underkant av 2 år.

 

Å slippe å ha nøkkel er definitivt verd noen tusen :)

 

Også er jeg enig i svindelmomentet, jeg kjøpte den billigste fargen. Kan jo lakke den selv :p

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Alle er på kampanje ihvertfall, men om det er noe forskjell på hvor mye de har satt aner jeg ikke.

Men det er jo ikke helt uvanlig at fargen på plasten avgjør pris.

Det har sett på kitchenaid kjøkkenmaskin, i butikken var der nesten 10k forskjell på den hvite og en champagne-farget selv om innmaten var identisk...

og nei, det ikke metall-deksel på den dyre.

 

 

men hva er forskjell på v2, v2n og ikke noe?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Litt usikker på om jeg forstår hva som er dilemma.

 

Jeg har selv Yale Doormen, og de fungerer stort sett veldig bra. 

 

De er begge konfigurert slik at dørene låses automatisk etter to sekunder når de blir lukket igjen (lett å høre lydsignal på at døren er låst). Bruker kode til å låse opp - bruker ikke brikkene. Koden fungerer også veldig bra, og man kan sette opp ulike måter for å forvirre folk som skulle få med seg hvilken kode du slår inn.

 

Husk ellers å følge bruksanvisningen når du monterer, rekkefølgen dele monteres har noe å si. 

 

Det eneste jeg har å utsette på Doorman, er at den er nøye på avstanden fra låsebeslagene på døren og karmen. Dette ska være 2-4 mm, og dersom karmen/døren lever litt på grunn av temperatur og fuktighet, har jeg noen ganger vært nødt til å justere beslaget slik at det kommer i riktig avstand. Dette tar bare et lite kvarter, men problemet har en tendens til å oppstå når man er på vei ut og skal rekke noe....

 

Men ellers veldig godt fornøyd med mine Doormen.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvordan du bor. Men om du hus med vanlig dør, (ikke smekklås, som det ofte er i leiligheter), er det jo veldig greit at døren alltid holdes låst med den automatiske låsefunksjonen. Det hindrer simple tyverier hvor folk går fra dør til dør og kjenner om de er låst eller ikke. Mange oppbevarer verdisaker som lommebøker, pc-vesker og liknende i gangen - og jeg syntes i alle fall at det er utrolig greit at døren alltid er låst. Sånn sett trenger du det jo ;O)

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke doorman men en Id lock, men tilnærmet lik funksjonalitet. Jeg er super fornøyd, foruten en z-wave modul som ikke virker som den skal fungerer den ypperlig. Nøkler blir hjemme så og si alltid, foruten om jobb da jeg har ett par nøkler der. 

 

I tillegg hadde jeg en teit lås som jeg måtte løfte håndtaket for å låse opp. Utrolig upraktisk, så byttet ble ganske lett for meg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...