Gå til innhold

Anbefalte innlegg

God kveld.

Er i en situasjon jeg ikke mestrer selv og håper på en reddende engel/svett og flink nerd.

 

Jeg har en garasje et stykke unna huset. I denne garasjen finnes det diverse gjenstander som er ømfintlige for frost og kulde. Det er selvfølgelig installert en ovn og det pleier å være grei temperatur.

 

Tanken er at jeg får tak i en temperaturmåler som kobles til pcen som igjen er koblet til et mobilnett. Så kommer delen jeg ikke har peiling på.

Slik jeg forstår det trenger jeg to funksjoner:

 

• at systemet gir beskjed per mail/SMS hvis tempen faller under et gitt nivå.

 

• at systemet "gir beskjed" hvis strømmen går. (Punkt 2 må i mitt hode utformes på en ekstra morsom måte. Tenker at siden strømmen til maskinen med temp.måler også går ved eventuelt strømbrudd må det være en ekstern maskin som hele tiden etterspør svar og temperatur. F.eks med 15 minutters mellomrom?

 

Ser at de selger sånne ringehyttavarm-greier som dekker behovet og opererer med backupbatteri og GSM. Men å lære noe samtidig som jeg ordner et problem hadde vært tilfredsstillende.

Håper på svar.

Endret av lumfong
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Da kan du også ha et batteri på den og kanskje en halleffect sensor for å merke strømbrudd.

Kan du forklare litt?

Det med å få beskjed ved strømbrudd er noe jeg har hatt bruk for en del tid.

 

Jeg kan sikkert lese opp og ned i mente om arduino. Men hadde vært så utrolig kjekt å slippe og sette seg helt inn i alt.

 

Slapp, tja....

Lenke til kommentar

Spørsmålet er nesten mer hva du ønsker å lære? Du finner sikkert ting som er fiks ferdig til at du kan lage alt selv av elektronikk og programvare.

Jeg har noen temperaturmålere fra Clas Ohlson (http://www.clasohlson.com/no/Ekstra-temperaturgiver-hygrometer/36-5123) som sender ut temperatur med jevne mellomrom på 433MHz. Nå vet jeg ikke hvor langt det er til garasjen din eller om det er støy.

 

Man kan man bruke en USB DVB dongle (koster typisk $10-20) og motta temperaturlesningene på en PC (jeg bruker https://github.com/merbanan/rtl_433 på Linux PC og Rasberry Pi). Da kan du også logge temperaturen i en database e.l. Derfra er det et hav av muligheter for å sende SMS/mail/nettmeldinger til telefonen.

Siden batteriet i temperaturmåleren kan gå tomt (batteristatus sendes forøvrig med temperatur) og strømmen hvor PC'en står kan gå så du trenger en løsning her. Du kunne lage/finne en app som kommuniserer med PC'en og poller denne, men da må du alltid være på og det kan være kostnader som påløper (f.eks. noen få bytes hvert 15 min). Alternativ er at du har batteribackup på PC og en mekanisme som signaliserer at denne tar over og denne sender melding til telefonen din. Fordelen med polling er at uteblivelse av målinger kan flagges som feil uansett hva feilkilden er.
 

Lenke til kommentar

Hvis du søker "Arduino GSM temperature" så vil du finne masse nyttig.

 

http://www.robotshop.com/blog/en/arduino-temperature-sms-alarm-3g-gsm-thermal-supervisor-system-18782

 

http://stackoverflow.com/questions/26580472/sending-sensor-readings-over-sms

 

 

Ang dette med å merke at strømen går ville jeg hatt noe som ligner:

 

strømplugg---> hall effect sensor ---> 5v usb tranformator ---> lipo ladekrets ---> batteri og 5V til Arduino

Så nå har du halleffect måling og batteribackup. Systemet ditt vil da bestå i å lese av en temperatur (du finner kode på nett for veldig mange sensorer), sjekke om temperatur er utenfor limits, hvis den er send melding via en GSM modul (her finner du også mye kode), videre send en annen melding dersom halleffect sensor viser feil verdi typisk veldig nært null.

 

Man kan også bruke en LED og en LDR (fotosensitiv motstand) og måle spenningsdropp over denne. Hvis LED ikke drives av batteri kan man da bruke denne målingen til å fastslå at strøm er kuttet fordi LED er av.
 

Endret av Enthroner
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...