Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Plutselige problemer med nettlesere (Firefox & Chrome)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en ca 1 år gammel stasjonær PC som har funket fint frem til nå. Jeg trodde først at det hadde med de siste oppdateringene til Windows å gjøre, blant annet KB3194496, men nå er jeg i tvil.

 

First things first:

 

post-308505-0-42467900-1475700960_thumb.png

 

Problemet er at både Firefox og Chrome er ustabile (non responsive) og sliter med å finne websider. Stort sett står de bare og spinner/henger og finner lite og ingenting. I tillegg er det vanskelig å avslutte dem, og en stund etter at jeg har lukket FF kommer det en crash report.

 

Edit: gjelder Edge også. Samme problem.

 

Etter en restart kan det hende at eksempelvis Chrome funker et par minutter og så stopper det opp. Hele Chrome-vinduet blir også sort noen ganger.

 

Hva har jeg prøvd?

 

1. Tilbakestilt PCen til før de siste oppdateringene. Da funket det med én gang men så kom problemet raskt tilbake.

 

2. Kjørt sfc /scannow (ingen problemer) samt netsh int ip reset og netsh winsock reset

 

3. Kjør virusscanning med Defender, Trend House Call, Sophos og Malwarebytes. Ingenting funnet. Har aldri surfet noe annet enn vanlige websider med denne PCen.

 

4. avinstallert og reinstallert både FF og Chrome. Fjernet extensions/add-ons

 

5. Restartet router/FW og switcher i LANet.

 

6. Har sjekket nettverksinnstillinger. Har statiske IPer i LANet mitt. Bruker Google sine DNS-servere. Har prøvd med OpenDNS men ingenting hjelper.

 

7. Driver og kjører Memtest 86+ v5.01 nå. Foreløpig er det ikke funnet noen feil.

 

PCen jeg skriver denne posten på fungerer fint, så tror ikke det er noe med LANet eller internett generelt. Andre PCer i LANet fungerer også ok. Har vel stort sett oppdaterte drivere men maskinen har fungert flott i ett år.

 

Noen som har noen ideer?

Endret av sdhweb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket nettverkskort har du? Er det kablet nett eller trådløst?

 

Har du satt opp fildeling i nettverket, og i såfall hvordan er det med tilgang mellom maskinene i nettverket?

 

Har du prøvd å pinge de nettstedene du forsøker å besøke med Firefox/Chrome? Er feilen relatert til bestemte nettadresser? Crasjer nettleserne dersom du prøver å åpne en HTML fil lagret lokalt på disk?

 

Du sier problemet "kom raskt tilbake" etter tilbakestilling av PC. Hadde du installert noen antivirus eller brannmur i mellomtiden? Har driverne til nettverkskortet blitt oppdatert?

Lenke til kommentar

Hvilket nettverkskort har du? Er det kablet nett eller trådløst?

 

Har du satt opp fildeling i nettverket, og i såfall hvordan er det med tilgang mellom maskinene i nettverket?

 

Har du prøvd å pinge de nettstedene du forsøker å besøke med Firefox/Chrome? Er feilen relatert til bestemte nettadresser? Crasjer nettleserne dersom du prøver å åpne en HTML fil lagret lokalt på disk?

 

Du sier problemet "kom raskt tilbake" etter tilbakestilling av PC. Hadde du installert noen antivirus eller brannmur i mellomtiden? Har driverne til nettverkskortet blitt oppdatert?

 

Kjører kablet nett. Nettverkskortet er integrert på hovedkortet og er av typen Intel® I218V. Usikker på hvordan jeg får oppdatert dette. Har prøvd uninstall i Device Manager og da finner den drivere selv etter reboot. Føler ikke det er så mye nytt å hente på Asus sine sider heller.

 

Hovedkort: https://www.asus.com/Motherboards/X99A/specifications/

 

Har ikke prøvd å pinge disse nettstedene, eller heller å åpne en lokal fil. Kan prøve dette i kveld.

 

Tilbakestilling av PC medførte ikke fjerning av Antivirus så firewall og antivirus har vært til stede hele tiden. Har også en ekstra FW i front.

Endret av sdhweb
Lenke til kommentar

Hvilket nettverkskort har du? Er det kablet nett eller trådløst?

 

Har du satt opp fildeling i nettverket, og i såfall hvordan er det med tilgang mellom maskinene i nettverket?

 

Har du prøvd å pinge de nettstedene du forsøker å besøke med Firefox/Chrome? Er feilen relatert til bestemte nettadresser? Crasjer nettleserne dersom du prøver å åpne en HTML fil lagret lokalt på disk?

 

Du sier problemet "kom raskt tilbake" etter tilbakestilling av PC. Hadde du installert noen antivirus eller brannmur i mellomtiden? Har driverne til nettverkskortet blitt oppdatert?

 

Jeg kan pinge nettsteder jeg ikke kan nå i nettleseren.

Jeg kan åpne lokal HTML-fil og da krasjer ikke nettleserene.

Jeg har hatt fildeling og alle PCer kan nå hverandre i LANet

Jeg har oppdatert drivere til nettverkskortet, ingen endring

Endret av sdhweb
Lenke til kommentar

Hm - er det du som oppretta tilsvarende post på itpro? Da får du poste løsninga på begge forumene når du nå en gang skulle få det til å fungere :yes: (sikkert flere enn bare meg som henger på flere forum omkring)

 

 

Ser ikke for meg at det kan være så mye annet enn at det er problemer med nettverkskort, ettersom det kun er nettlesere som er berørt. Hva med andre nettbasert programvare, f.ex torrent (hva skjer om du laster ned en linux-distro ved bruk av torrent?).

 

Hva med å finne en eldre driver til nettverkskortet?

Lenke til kommentar

Hm - er det du som oppretta tilsvarende post på itpro? Da får du poste løsninga på begge forumene når du nå en gang skulle få det til å fungere :yes: (sikkert flere enn bare meg som henger på flere forum omkring)

 

 

Ser ikke for meg at det kan være så mye annet enn at det er problemer med nettverkskort, ettersom det kun er nettlesere som er berørt. Hva med andre nettbasert programvare, f.ex torrent (hva skjer om du laster ned en linux-distro ved bruk av torrent?).

 

Hva med å finne en eldre driver til nettverkskortet?

 

Hei,

 

Stemmer, postet samme tråd på ITPro :-)

 

Når jeg finner løsningen skal jeg poste svaret. Håper løsningen blir noe annet enn reinstall. Skal prøve de andre tipsene dine.

Lenke til kommentar

Da er jeg kommet et skritt videre. Jeg kjørte msconfig og disablet alle services som ikke er Microsoft. Browserne ser nå ut til å funke som normalt. Da sitter jeg igjen med en liste på ca 35 services som jeg må enable én etter én og teste. Er det noen som kan se noen som utpeker seg? Hadde vært gøy å finne synderen uten å gå gjennom alle.

 

post-308505-0-73386700-1475856638_thumb.jpg

 

post-308505-0-14294600-1475856639_thumb.jpg

 

post-308505-0-62717400-1475856639_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke hjelpe deg med å vurdere om det er noen servicer som kan tenkes å være den skyldige.

 

Men hvis du skal lete systematisk så skal du aktivere først halvparten av servicene. Oppstår feilen da så skal du deaktivere halvparten av de du aktiverte. Fortsatt feil så deaktiverer du på nytt halvparten av de gjenstående, hvis ikke feil så aktiverer du halvparten av de du nettopp deaktiverte og så videre. Altså aktivere halvparten av de du nettopp deaktiverte når feilen forsvinner, og deaktivere halvparten av de gjenstående når feilen fortsatt er der.

 

På denne måten så skulle du kunne greie deg med kun en 6-7 restarter før du har funnet den skyldige, forutsatt at det kun er en enkelt tjeneste alene som er ansvarlig for problemet.

Endret av SteinarN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke hjelpe deg med å vurdere om det er noen servicer som kan tenkes å være den skyldige.

 

Men hvis du skal lete systematisk så skal du aktivere først halvparten av servicene. Oppstår feilen da så skal du deaktivere halvparten av de du aktiverte. Fortsatt feil så deaktiverer du på nytt halvparten av de gjenstående, hvis ikke feil så aktiverer du halvparten av de du nettopp deaktiverte og så videre. Altså aktivere halvparten av de du nettopp deaktiverte når feilen forsvinner, og deaktivere halvparten av de gjenstående når feilen fortsatt er der.

 

På denne måten så skulle du kunne greie deg med kun en 6-7 restarter før du har funnet den skyldige, forutsatt at det kun er en enkelt tjeneste alene som er ansvarlig for problemet.

 

 

Da har jeg funnet feilen på en systematisk måte. Kanskje ikke så effektivt som ditt forslag da jeg tok en og en. Den skyldige er MBAMService, altså Malwarebytes AntiMalware. Det hjalp ikke å deaktivere funksjonen som scanner websider (web site protection). Først når hele servicen er deaktivert funker alt som normalt.

 

Hmm, og jeg som har en lisens på dette programmet. Jeg har nå avinstallert det, men er i tvil om jeg skulle prøve å reinstallere det for å se om feilen kommer tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...