Gå til innhold

Galaxy Note 7 med nytt batteri tok fyr på vei ombord i fly


Anbefalte innlegg

 

Har de faktisk ikke fikset problemet i erstatningsmodellene? Hvor vanskelig kan det være?

 

Hvis de ikke klarer å fikse problemet, og du har flere tilfeller av brann med erstatningsmodellene også så bør de bare slutte å selge.

 

Samtidig er jo modellene i Kina helt fine, så er liksom telefonen som blir sent til USA magisk dårligere? Det virker og litt merkelig. Disse tilfellene er tross alt ikke bekreftet, men helt klart bekymrende. Jeg ville nok hvertfall ha ventet med å kjøpe basert på dette.

I Kina bruker de 220V slik som oss. I USA bruker de 120V. Hvis laderne beregnet på et 220V nett funker, da lover det jo godt for oss her. De er nødt til å fikse dette. Dødsfall som følge av brann kan jo ruinere dette selskapet, så jeg er overbevist om at dette kommer til å fikse, de har ikke noe valg. 

https://www.skyscanner.no/nyheter/alt-du-trenger-vite-om-internasjonale-stikkontakter-og-reiseadaptere

 

Tror ikke helt du vet hvor stort Samsung er. For selskapet som helhet er tapet av dette ubetydelig lite.

 

Er ikke som Apple der en svært stor del av inntekten er iPhone alene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Telefonene sent til Kina hadde batterier pakket av et kinesisk selskap, og er altså ikke pakket av samme selskap som pakket batteriene til resten av Note 7 versjonene. Kineserene liker det nok bedre om de bruker kinesiske selskaper. Uansett så er det grunnen til forskjellen. Dette selskapet lager batterier uten feil. Tror ikke strømnett har noe å si. Derfor jeg synes det er merkelig om disse erstatningsenhetene i USA har feil. Ville jo anta at de sendte inn enheter som kom med de kinesisk pakkede batteriene, siden det er de eneste de har som fungerer, og bortsett fra språkinnstillinger er USA og Kina modellene like.

 

Hvis de har gjenopptatt pakkingen hos den andre leverandører sin allerede er det  i så fall ganske dårlig. De burde teste mange batterier i flere måneder før de begynner å masseprodusere igjen for å være sikre på at problemene er løst. Så kontrakten for Note 7 sine batterier burde bare gå til det kinesiske selskapet. Det er jo hele poenget med to leverandører. Hvis en gjør noe galt, kan den andre ta over.

 

Note 7ene i Kina har ellers vært ute lenge og er like sikre/usikre som alle andre telefoner. Så om du vil ha en trygg note 7 så må du kjøpe i Kina ja.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-135366

Telefonene sent til Kina hadde batterier pakket av et kinesisk selskap, og er altså ikke pakket av samme selskap som pakket batteriene til resten av Note 7 versjonene. Kineserene liker det nok bedre om de bruker kinesiske selskaper. Uansett så er det grunnen til forskjellen. Dette selskapet lager batterier uten feil. Tror ikke strømnett har noe å si. Derfor jeg synes det er merkelig om disse erstatningsenhetene i USA har feil. Ville jo anta at de sendte inn enheter som kom med de kinesisk pakkede batteriene, siden det er de eneste de har som fungerer, og bortsett fra språkinnstillinger er USA og Kina modellene like.

 

Hvis de har gjenopptatt pakkingen hos den andre leverandører sin allerede er det  i så fall ganske dårlig. De burde teste mange batterier i flere måneder før de begynner å masseprodusere igjen for å være sikre på at problemene er løst. Så kontrakten for Note 7 sine batterier burde bare gå til det kinesiske selskapet. Det er jo hele poenget med to leverandører. Hvis en gjør noe galt, kan den andre ta over.

 

Note 7ene i Kina har ellers vært ute lenge og er like sikre/usikre som alle andre telefoner. Så om du vil ha en trygg note 7 så må du kjøpe i Kina ja.

Takk for nyttig svar. Jeg har lyst på denne telefonen, men ikke til enhver pris.

Lenke til kommentar

Ja, kan dessverre virke som om det kanskje er smart å vente litt å se om den er 100% trygg med tanke på at det er flere som melder om at de har opplevd at de tar fyr. De er jo ikke bekreftet, så det er mulig at det faktisk ikke var av den nye versjonen som brant i disse tilfellene. Men med tanke på at det finnes versjonen av disse telefonene som faktisk tar fyr, så er det lurt å være litt forsiktig å være sikker på at den er trygg. Ikke gøy å ha en mobil der du ikke er helt sikker på at den faktisk ikke har ekstra høy brannfare. Folk er jo forskjellige selvfølgelig, men jeg synes det hadde vært litt ukomfortabelt hvertfall.

Lenke til kommentar

Begynner å se ut som det er et designproblem med batteriene.

 

Det viktigste med industridesign er jo ikke selve tingen, men at den kan lages trygt i store antall med god yield. Hvis ikke har ikke ytelse etc. noe særlig å si.

 

Note 7 er død nå, Samsung må bare legge modellen (og kanskje serien) død.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Om ryktene stemmer, og de har stoppet produksjonen og da trolig skrinlegger hele produktet så er det spennende å se hva som er årsaken. Har de nå fått sett på de aktuelle modellene og konkludert med at problemet ikke har blitt fikset selv på de trygge modellene? Eller er det bare snakk om at Samsung bare kaster inn håndkle som et resultat av alt rotet og den dårlige PR-en?

 

Om det skulle vise seg at det faktisk er store utfordringer selv etter at Samsung har tilbakekalt alle modeller og nå markert de som trygge, så er jo det en temmelig alvorlig ripe i lakken for selskapet. 

Lenke til kommentar

En alvorlig ripe er det uansett - og om den mailen som er lekket er ekte ("skal vi forsøke å trenere saken") er det virkelig ille.

 

Tipper de er smarte nok til å se at sannheten ikke lenger har noe å si - Note 7 er et dødsdømt produkt på markedet uansett. Tipper det kommer en helt ny produktlinje om et halvt år der mesteparten av R&D som har havnet i Note 7 benyttes på nytt med et annet design og annet navn.

Lenke til kommentar

Den meldingen må nesten være oppdiktet. Kan ikke fatte og begripe hvordan noen i Samsung skal klare å prestere å sende noe sånt direkte til personen det gjelder...

 

Det er klart Samsung har fått seg en stygg ripe i lakken fra før av her. Feiret bursdagen til søster av samboer i helgen hos svigers og der har alle hatt Samsungtelefoner helt siden de gikk over til bruk av smarttelefoner og det var en eldre i familien som skal gå over til sin første smarttelefon, og to familiemedlemmer som skal bytte ut sine da de begynner å bli litt gamle (Galaxy S4 og S4 mini) og ingen av dem vurderer telefoner ifra Samsung nesten utelukkende på grunn av denne fadesen.

 

 

Er jo noe som heter "bad memories sticks better than good", så jeg tror dette regelrett er en gavepakke til konkurrerende selskaper som Apple, Huawei, Google osv.. Fryktelig mye negativ PR for Samsung, og dette har kommet frem i allslags media og ikke bare på "sære" sider som Tek.no og TheVerge.com.

 

Mange forsøkte jo å forsvare Samsung, og si at det at de var såpass proaktive og tilbakekalte alle telefoner såpass raskt tegnet dem i et positivt bilde. Vel, om det viser seg at de nå ender opp med å stoppe all produksjon og tilbakekalle alle telefoner de nå mener at skal være trygge så har man, unnskyld uttrykket, virkelig driti på draget. Hvor seriøst kan man ta kvalitetskontrollen til selskapet når de først gjør noe så drastisk som å tilbakekalle samtlige av sin egen toppmodell, for deretter klare å ende opp med samme feilen på nytt?

 

 

Tidligere så følte jeg at hele problematikken virket å være noe blåst ut av proporsjoner. Men sett i lys av hvor mange tilfeller av problemer med telefoner som brant så var det jo helt naturlig å tilbakekalle Galaxy Note 7. Vi har vel sjeldent, om aldri sett en mobiltelefon hvor en så stor andel telefoner etterså kort tid har hatt dokumenterte hendelser hvor batteriet tar fyr/eksploderer. Sånt må taes på alvor, og tilbakekallingen var helt korrekt og Samsung fortjener naturligvis negativ PR som resultat av det.

 

 

Men det var jo ikke måte på mengden av negativ PR de skulle få.. De gjorde jo egentlig det meste riktig når uhellet først var ute, men om det viser seg at selv etter en tilbakekalling og hvor de nå leverer ut nye erstatningtelefoner som er eksplisitt merket som "trygge" og det likevel viser seg at urovekkende mange, på urovekkende kort tid fremdeles tar fyr og eksploderer så er det jo en aldri så liten katastrofe for et selskap som Samsung.

 

 

Blir spennende å se hvordan dette vil påvirke Samsung i Norge. Heldigvis for oss Nordmenn, og for Samsung selv så kom den jo aldri i salg her. Og dermed har det ikke vært like mye oppslag i aviser og like mye negativ PR å finne her i landet, og det er ingen Nordmenn som har måtte føle på denne problematikken direkte annet enn folk som har forhåndsbestilt som aldri har mottatt, og trolig aldri vil motta noen Galaxy Note 7. Det kan kanskje føre til at det ikke påvirker Samsung i like stor grad her i landet som i blant annet USA.

 

 

Det vil jo kun tiden vise. Men at Samsung sitt omdømme blir påvirket er det nok liten tvil om, og at dette vil påvirke fremtidlig salg i negativ grad må det nok et aldri så lite mirakel til. Blir spennende å se hvordan Samsung takler situasjonen videre og hvordan de velger å behandle det utad. De må jo nesten bare regne med at så fort de viser frem Galaxy S8 i Februar at de første spørsmålet mange vil stille, er hvorvidt den kommer til å eksplodere eller ikke..

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg tror iallfall absolutt alle som har flydd den siste måneden kommer til å tenke seg om to ganger før de kjøper en Samsungtelefon. Sånt fester seg.

Jeg har planer om å skaffe meg en note 7 når den kommer ut igjen :)

 

 

Om den kommer ut igjen, jeg har mine tvil. Men vi får se, at den heter Note 7 da i så fall tviler jeg på.

Lenke til kommentar

De må altså ha fortsatt produksjonen hos samme underleverandør etter at de "fikset" feilen. Hvis de hadde fortsatt produksjonen med batterier fra den kinesiske underleverandøren hadde dette ikke skjedd, da de kinesiske versjonene allerede er testet på markedet i mange måneder.

 

Bare det at de har gjenopptatt produksjonen så raskt er jo svært dårlig. Som jeg skrev over her så burde de teste i mange måneder for å være 100% sikre på at telefonene var sikre. Finnes ingen unnskyldninger for at det nå igjen kan virke som om det er problemer med Note 7. De burde som andre her sier bare kutte produksjonen. Som dere kanskje vet så liker jeg jo Samsung, men jeg ville ikke kjøpt denne telefonen etter dette. Kan jo ikke være sikker på om den er trygg eller ikke....

 

 

De kommer til å ha en stor jobb med å rydde opp i dette. Om det bare var Note 7 eller Note serien er det en ting, men når det stadig dukker opp saker i media, og det viser seg at de "trygge" modellene ikke er så trygge engang, så er det noe folk kommer til å tenke på når de kjøper en hvilken som helst Samsung mobil i nær fremtid. De får nok noen spørsmål på Elkjøp om den nye S8en kommer til å eksplodere eller ikke :p

 

På en måte er det trist at dette skjer for Samsung, og de lager jo gode mobiler, samtidig er det jo også litt fortjent om det viser seg at de har sent ut nye produkter der feilen ikke er fikset.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...