Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Dehumanisering av narsissister


WubWub

Anbefalte innlegg

 

Lagde 2 tråder som jeg syntes var ekstremt festlige, de ble stengt men her er bufferen :

 

Under her er to utdrag fra dine innlegg der. Det du skriver viser ikke direkte mangel på empati, men at empatien du eventuelt har blir undertrykt og rasjonalisert. Høres det riktig ut? Du finner begrunnelser og utløp for følelsene som er akseptable for deg. Du har også en side som gjerne vil være empatisk, men som blokkeres av et (eller flere) større behov.

 

Uansett, har prøvd utvikle empati senteret mitt på egenhånd. F.eks så reagerer jeg på video nr 1 her: Den handler om en hund som har blitt slått. Når jeg hører hunden skrike av redsel så blir jeg sint, ikke på hunden men sint på tanken av hva han har blitt utsatt for.

 

Som den gang i sommer hvor jeg hadde vært å handlet klokken 22:00 på kvelden, jeg ser ei kvinne med hijab på gågaten. Så kommer det en mann syklendes forbi, han stelte seg foran hu å begynte brøle rasistiske og ondskapsfulle ting. "DIN JÆVLA MUSLIM HORE" osv, uten å tenke meg om så løp jeg opp til henne å stelte meg foran hu som et skjold. 

Han begynte brøle til meg "muslim elsker" osv osv. Inni meg så lo jeg så det holdt og jeg hadde håpet på at han angrep meg så jeg kunne benytte meg av nødverge men han gikk. 

Er dette empati? Jeg hjalp jo et menneske men på en annen side så gjorde jeg det jo for min egen del for jeg hadde håpet på at han gikk til fysisk angrep på meg slik at jeg kunne ta igjen lovlig.

 

 

At jeg hjalp henne dreide seg ikke om empati. Jeg hadde håpet at vedkommende som plaget henne angrep meg slik at jeg kunne benytte meg av min nødverge til å utøve vold. 

 

Jeg har nemlig ikke lyst til å havne i fengsel. Er avhengig av oppmerksomhet, i fengsel var det lite av det. 

 

Vil så gjerne være empatisk og normal men jeg tror det det løpet er kjørt for lenge siden. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

jeg fikk diagnosen "narsissist" for en tid tilbake. jeg elsker skravle med andre mennesker men nå pga diagnosen min så er folk jeg skriver til på PM ekstremt nervøse og skeptiske

Det forekommer meg å være sunt å stille seg skeptisk til noen som har innrømmet å ha sittet inne for kattedrap.

 

 

:rofl:

Lenke til kommentar

 

At jeg hjalp henne dreide seg ikke om empati. Jeg hadde håpet at vedkommende som plaget henne angrep meg slik at jeg kunne benytte meg av min nødverge til å utøve vold.

Eller det kan være rasjonalisering av en emosjonell egenskap du av en eller annen grunn ikke kan akseptere hos deg.

 

 

Jeg tror at mennesker med empati ville blitt knust under vekten av mine erfaringer, handlinger og opplevelser. Knust i den grad at deres samvittighet spiste de opp helt til de tok sitt eget liv.

 

Ta f.eks en hendelse for 6 år siden når jeg satt i en kupe på et tog. Det var bare meg og ei annen kvinne der. Hun satt i setet ovenfor meg, helt ut av det blå datt hu ned i bakken å begynte sprelle. Jeg kikket på hu mens hu sprelte i sånn ca 5 minutter så sa det stopp da hun stivnet til. Jeg tok på meg øreproppene mine , satt på en sang på mp3 spilleren min å kikket ut vinduet mens hu lå der stiv på gulvet rett foran meg.

 

Tog konduktøren kom omsider. Han ringte så ambulansen med en gang. Når helsepersonell ankom stedet så ble hun erklært død. Årsaken til dødsfallet vet jeg ikke. 

 

Om jeg hadde hatt de emosjonelle egenskapene som du sikter til, burde jeg ikke være trist eller bli knekt av dårlig samvittighet?

Lenke til kommentar

Empati er medfødt, har du lite av det så kan det trenes opp. Vil du ikke det, så skjer det ikke og du forblir uten empati. 

 

Jeg lurer på hvordan du kan være i et forhold? Hvorfor ville du vært i et forhold egentlig? Hva er rollen din, hvordan får du partneren din til å føle seg elsket? Klarer du det? Noe jeg kom til å tenke på når jeg leser det du skriver her... og om du greier å late så bra at damene tror du har empati for dem, så kan du fake it until you make it, men du må ville det sjøl. Håper du ikke tolker spørsmålene mine som frekke men er interessert i å vite litt om narsissisme.. 



Anonymous poster hash: f63bb...acc
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Empati er medfødt, har du lite av det så kan det trenes opp. Vil du ikke det, så skjer det ikke og du forblir uten empati.

 

Evnen til å tilegne seg empati er nok medfødt. Men om WubWub ikke er på autismespekteret, så er det ikke evnen det står på.

 

En kjent psykiater anbefaler romaner for å øve opp empati. I slike bøker får leseren innblikk i hvordan figurene tenker og reagerer på andre menneskers handlinger.

 

Folk som digger seg selv er det verste jeg vet.

Det er vanlig å tenke slik, ja. Inntil vi skjønner bakgrunnen for at personen er som han er. John Arne Riise er i utgangspunktet en usmakelig person, som mange har hatt slike tanker om. Men det endret seg da han sto frem med sin historie om mobbing i barndommen. I dag har han isteden vunnet manges dype respekt.

 

Den som har dårlige tanker om andre, viser kanskje med det selv en utilstrekkelig empati. Det er begrensninger i din forestilling om personens indre liv som gjør at du tenker slik. Når du blir klar over personens bakgrunn, så utvides din empatiske forståelse. Erfaring kan endre våre tanker fra dømmende til spørrende: Hva kan være bakgrunnen til at denne personen er som han er?

Endret av Horten Market
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror at mennesker med empati ville blitt knust under vekten av mine erfaringer, handlinger og opplevelser. Knust i den grad at deres samvittighet spiste de opp helt til de tok sitt eget liv.

Kan ikke det du sier her, nettopp være en årsak til at du undertrykker dine empatiske egenskaper? En overlevelsesmekanisme.

 

Om jeg hadde hatt de emosjonelle egenskapene som du sikter til, burde jeg ikke være trist eller bli knekt av dårlig samvittighet?

Leger skårer også lavt på empati når den blir målt på den måten der. Det er fordi de blir herdet, eller avstumpet hvis du vil se det sånn, gjennom sine erfaringer. Det er nødvendig for å takle jobben. Akuttlegen som fastslo at dama var død hadde nok flippet ut om han hadde empati slik du oppfatter egenskapen.

 

Når du ser tilbake på bestialitetene du har begått, handlinger som vanlige folk blir rystet i sjelen bare av å høre om. Er det ikke da slik at det har skjedd en utvikling hos deg, i starten av "karrieren" kunne heller ikke du begått de verste handlingene du gjorde senere, men du har blitt herdet på veien. I så fall var det kanskje nødvendig for deg å undertrykke det du hadde igjen av empati for å overleve på den veien du gikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg tror at mennesker med empati ville blitt knust under vekten av mine erfaringer, handlinger og opplevelser. Knust i den grad at deres samvittighet spiste de opp helt til de tok sitt eget liv.

Kan ikke det du sier her, nettopp være en årsak til at du undertrykker dine empatiske egenskaper? En overlevelsesmekanisme.

 

Om jeg hadde hatt de emosjonelle egenskapene som du sikter til, burde jeg ikke være trist eller bli knekt av dårlig samvittighet?

Leger skårer også lavt på empati når den blir målt på den måten der. Det er fordi de blir herdet, eller avstumpet hvis du vil se det sånn, gjennom sine erfaringer. Det er nødvendig for å takle jobben. Akuttlegen som fastslo at dama var død hadde nok flippet ut om han hadde empati slik du oppfatter egenskapen.

 

Når du ser tilbake på bestialitetene du har begått, handlinger som vanlige folk blir rystet i sjelen bare av å høre om. Er det ikke da slik at det har skjedd en utvikling hos deg, i starten av "karrieren" kunne heller ikke du begått de verste handlingene du gjorde senere, men du har blitt herdet på veien. I så fall var det kanskje nødvendig for deg å undertrykke det du hadde igjen av empati for å overleve på den veien du gikk.

 

 

Tenker du er inne på noe der. For hvordan kan sykepleiere jobbe med kraft pasienter og demente uten å bli ødelagt? De sykepleiere jeg har snakket med sier at de i starten føler seg opprevet og sorgen er stor. Så går det seg til.

 

Som i mitt tilfelle, hva tror man vil skje med et lite barn som blir slått hver dag i 10 år? Vil barnet bli empatisk eller vil barnet lære seg forsvars mekanismer? 

 

Man kan se på narsissisme som en en fysiologisk tilstand ala : autoimmun sykdom. Immun systemet er altfor avrig etter å forsvare kroppen så den vil angripe seg selv. Samme kan sies om forsvars mekanismen som kalles narsissisme. Den var lagd for å verne kjerne identiteten.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg tror at mennesker med empati ville blitt knust under vekten av mine erfaringer, handlinger og opplevelser. Knust i den grad at deres samvittighet spiste de opp helt til de tok sitt eget liv.

Kan ikke det du sier her, nettopp være en årsak til at du undertrykker dine empatiske egenskaper? En overlevelsesmekanisme.

 

Om jeg hadde hatt de emosjonelle egenskapene som du sikter til, burde jeg ikke være trist eller bli knekt av dårlig samvittighet?

Leger skårer også lavt på empati når den blir målt på den måten der. Det er fordi de blir herdet, eller avstumpet hvis du vil se det sånn, gjennom sine erfaringer. Det er nødvendig for å takle jobben. Akuttlegen som fastslo at dama var død hadde nok flippet ut om han hadde empati slik du oppfatter egenskapen.

 

Når du ser tilbake på bestialitetene du har begått, handlinger som vanlige folk blir rystet i sjelen bare av å høre om. Er det ikke da slik at det har skjedd en utvikling hos deg, i starten av "karrieren" kunne heller ikke du begått de verste handlingene du gjorde senere, men du har blitt herdet på veien. I så fall var det kanskje nødvendig for deg å undertrykke det du hadde igjen av empati for å overleve på den veien du gikk.

 

 

Tenker du er inne på noe der. For hvordan kan sykepleiere jobbe med kreft pasienter og demente uten å bli ødelagt? De sykepleiere jeg har snakket med sier at de i starten føler seg opprevet og sorgen er stor. Så går det seg til.

 

Som i mitt tilfelle, hva tror man vil skje med et lite barn som blir slått hver dag i 10 år? Vil barnet bli empatisk eller vil barnet lære seg forsvars mekanismer? 

 

Man kan se på narsissisme som en en fysiologisk tilstand ala : autoimmun sykdom. Immun systemet er altfor avrig etter å forsvare kroppen så den vil angripe seg selv. Samme kan sies om forsvars mekanismen som kalles narsissisme. Den var lagd for å verne kjerne identiteten.

 

Lenke til kommentar

Mange som blir behandlet dårlig i barndommen og som ikke velger å si ifra seg all menneskelighet, for hva da? Å beskytte seg selv? Det eneste man ender opp med er selvforsynt isolasjon og ensomhet. Føler du ensomhet TS? Eller skal du prøve å overbevise meg om at du ikke gjør det, for å skåne ditt eget følelsesliv?

Jeg vil dessverre si at ''de'' vant hvis du går så langt at du lar det ødelegge en del av deg. Mine two cents, fra en som ble emosjonelt og fysisk mishandlet under hele barndommen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange som blir behandlet dårlig i barndommen og som ikke velger å si ifra seg all menneskelighet, for hva da? Å beskytte seg selv? Det eneste man ender opp med er selvforsynt isolasjon og ensomhet. Føler du ensomhet TS? Eller skal du prøve å overbevise meg om at du ikke gjør det, for å skåne ditt eget følelsesliv?

 

Jeg vil dessverre si at ''de'' vant hvis du går så langt at du lar det ødelegge en del av deg. Mine two cents, fra en som ble emosjonelt og fysisk mishandlet under hele barndommen.

 

Folk reagerer forskjell på overgrep. Ta f.eks 3 jenter jeg har kjent som alle har blitt utsatt for seksuelle overgrep i barndommen - i voksen alder har de alle taklet det forskjellig. 

 

Kvinne nummer 1 ble hyperseksuell - Hun hadde i alder av 24 år ligget med 64 forskjellige menn.

 

Kvinne nummer 2 ble aseksuell - I alder av 32 hadde hun ligget med 0 menn siden voldtektsmannen hennes forgrep seg på hu i barndommen (hun hadde et godt utseendet så det var ikke slik at hun ikke kunne hatt sex om hun ønsket det).

 

Kvinne nummer 3 gav helt faen. Hun syntes faktisk det var kjekt for hun fikk 300 000 kr i erstatning under rettsaken. Hun bar på ingen traumer og hun brydde seg ikke om overgrepene i barndommen. Men hun var uten tvil en narsissist. Det var også min beste venn i over 5 år. Hun var blottet for empati og i voksen alder lurte hun mye penger ut av kjærlighetssyke menn.

 

Cluet her er at mishandling av barn og ungdom vil få følger som varer livet ut. Noen kommer kanskje styrket ut av mishandling, idioter pleier si "det som ikke dreper deg gjør deg sterkere"; men det er en sannhet med enorme modifikasjoner.  

Lenke til kommentar

Som vanlig så er det massevis av påstander fra en tilfeldig anonym fyr på nettet, jeg tror ikke på noe av det som blir skrevet egentlig. Hemsomhelst kan påstå hvasomhelst og uten bevis så betyr det ingenting. Jeg antar at WubWub bare er ute etter oppmerksomhet. Har sett samma typen folk på andre forum :)

 

 

 

Jeg reiste tilbake i tid her forleden og overtalte Hitler til å ta livet av seg selv.

Jeg har også gått frem i tid et par ganger og om noen uker så blir jeg lottomillionær to helger på rad, gleder meg.

En gang drakk jeg opp mye vann fra en innsjø og vannstanden ble målt som den laveste på 22år

 

 

Endret av SlikGårNoDagan
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som vanlig så er det massevis av påstander fra en tilfeldig anonym fyr på nettet, jeg tror ikke på noe av det som blir skrevet egentlig. Hemsomhelst kan påstå hvasomhelst og uten bevis så betyr det ingenting. Jeg antar at WubWub bare er ute etter oppmerksomhet. Har sett samma typen folk på andre forum :)

 

 

 

Jeg reiste tilbake i tid her forleden og overtalte Hitler til å ta livet av seg selv.

Jeg har også gått frem i tid et par ganger og om noen uker så blir jeg lottomillionær to helger på rad, gleder meg.

En gang drakk jeg opp mye vann fra en innsjø og vannstanden ble målt som den laveste på 22år

 

 

 

Hvilke påstander er det jeg kommer med som du ikke tror på? Oppmerksomhet er jeg selvfølgelig ute etter ja, akkurat som nesten alle andre mennesker i verden. Nesten alle mennesker søker validering, bekreftelse og oppmerksomhet. Om man ikke søker dette så lider man mer enn sannsynlig av en eller annen slags form for avvik/psykisk sykdom. 

 

Vi er sosiale dyr. Vi er designet til å tilpasse oss flokken av en grunn: vi er flokkdyr. Om man ikke er avhengig av sosiale tilbakemeldinger eller sosiale interaksjor så finnes det en hel rekke av sykdommer som kan ligge til grunne som f.eks dyssosial personlighetsforstyrrelse (psykopati), schizoid personlighetsforstyrrelse, aspbergers/autisme for å nevne noen. 

Lenke til kommentar

Som vanlig så er det massevis av påstander fra en tilfeldig anonym fyr på nettet, jeg tror ikke på noe av det som blir skrevet egentlig. Hemsomhelst kan påstå hvasomhelst og uten bevis så betyr det ingenting.

 

Hvilke påstander er det jeg kommer med som du ikke tror på?

 

Jeg lurer bare på om du kan gi fullt navn, bilde av deg og bildebevis på tingene du påstår, som selvfølgelig må kunne bevises at du er involvert i. Da skal jeg tro på deg. Jenteklærbildene i den andre tråden er ikke nok ;)

 

Virker nesten som om du blir irritert når jeg skriver "proof or it didn't happen" som er latterlig latterlig og veldig artig :rofl:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Som vanlig så er det massevis av påstander fra en tilfeldig anonym fyr på nettet, jeg tror ikke på noe av det som blir skrevet egentlig. Hemsomhelst kan påstå hvasomhelst og uten bevis så betyr det ingenting.

 

Hvilke påstander er det jeg kommer med som du ikke tror på?

 

Jeg lurer bare på om du kan gi fullt navn, bilde av deg og bildebevis på tingene du påstår, som selvfølgelig må kunne bevises at du er involvert i. Da skal jeg tro på deg. Jenteklærbildene i den andre tråden er ikke nok ;)

 

Virker nesten som om du blir irritert når jeg skriver "proof or it didn't happen" som er latterlig latterlig og veldig artig :rofl:

 

 

Du svarte ikke på spørsmålet mitt. Hvilke påstander er det du ikke tror på?

Lenke til kommentar

 

 

Som vanlig så er det massevis av påstander fra en tilfeldig anonym fyr på nettet, jeg tror ikke på noe av det som blir skrevet egentlig. Hemsomhelst kan påstå hvasomhelst og uten bevis så betyr det ingenting.

 

Hvilke påstander er det jeg kommer med som du ikke tror på?

 

[...]

 

Du svarte ikke på spørsmålet mitt. Hvilke påstander er det du ikke tror på?

 

Jo det gjorde jeg. Men jeg må kanskje spesifisere at det var ment om det du skriver og at det gjelder tingene du påstår du gjør og har vært med på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...