Gå til innhold

Høyere avkastning enn banken, lav risiko på kort sikt


Lami

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aksjer. 4-5 forskjellige (som du har funnet etter å ha studert 20-30) med bra utbytte. 2-3% og lav risiko, god fundamentaldata og greie prospekter for perioden. I Norsk valuta er det lavest risiko for din del, så da blir det Norske aksjer. Eventuelt kan du utvide til Sverige og Danmark, og hvis du er litt mer eventyrlysten kan du også ha i Kroner og Euro i kombinasjon f.eks.

 

Ps. Aksjer kommer ikke uten risiko, men de er omtrent like som indeksfond

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Hei,

 

Ser DNB anbefaler indeksfond for tiden på grunn av den lave renten når det gjelder sparing.

 

Hva tenker dere om det, når dere leser kriteriene i emnetittelen?

 

Kort sikt ~ 2-3 år

 

Hvis ikke - tips til annen investering?

2-3 år er for kort tid om du er ute etter lav risiko. I et slikt intervall vil fond bety høy risiko for stort pristap.

 

Jeg tenker at du burde holde deg til bankrente, evt. Obligasjonsfond.

Lenke til kommentar

Aksjer. 4-5 forskjellige (som du har funnet etter å ha studert 20-30) med bra utbytte. 2-3% og lav risiko, god fundamentaldata og greie prospekter for perioden. I Norsk valuta er det lavest risiko for din del, så da blir det Norske aksjer. Eventuelt kan du utvide til Sverige og Danmark, og hvis du er litt mer eventyrlysten kan du også ha i Kroner og Euro i kombinasjon f.eks.

 

Ps. Aksjer kommer ikke uten risiko, men de er omtrent like som indeksfond

Bullshit. Slutt å anbefale folk å putte pengene sine i enkeltaksjer. Risikoen er vesentlig høyere enn ved å investere i indeksfond. 

 

Edit: Leif, nabefale=>anbefale

Endret av Herr Brun
  • Liker 9
Lenke til kommentar

 

Aksjer. 4-5 forskjellige (som du har funnet etter å ha studert 20-30) med bra utbytte. 2-3% og lav risiko, god fundamentaldata og greie prospekter for perioden. I Norsk valuta er det lavest risiko for din del, så da blir det Norske aksjer. Eventuelt kan du utvide til Sverige og Danmark, og hvis du er litt mer eventyrlysten kan du også ha i Kroner og Euro i kombinasjon f.eks.

 

Ps. Aksjer kommer ikke uten risiko, men de er omtrent like som indeksfond

Bullshit. Slutt å anbefale folk å putte pengene sine i enkeltaksjer. Risikoen er vesentlig høyere enn ved å investere i indeksfond. 

 

Edit: Leif, nabefale=>anbefale

 

 

Nei. Risikoen er ikke vesentlig høyere enn indeksfond om man studerer forskjellige aksjer og velger mer enn 1 aksje utfra det. Dess flere man har, dess mindre blir risikoen, men man skal helst ikke ha for mange heller. Derfor sier jeg 4-5 som man kan ha god kontroll på.

 

Aksjer kommer med identisk risiko som indeksfond, i og med at markedet også vil være hovedrisikofaktoren for enkeltaksjer hvis man vet hva man holder på med. Med mindre man har investert feil er det ikke så altfor mange aksjer som går imot indeksen sin trend, og når aksjer først har høy risiko er det sannsynligvis på et tidspunkt når markedet har høy risiko generelt, og da faller jo også indekser. Har man 4-5 aksjer kan man også tåle at den ene gjør det dårligere enn de 3-4 andre.

 

Den mulige avkastningen er vesentlig bedre for enkeltaksjer enn for indeksfond, med kun marginalt høyere risiko. Men det forutsetter selvfølgelig at man vet hva man gjør når man velger enkeltaksjene.

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om det ser lite ut er faktisk 2% hele 12.5% høyere 1.75% :ninja:

Sant, men når jeg regner utgjør det noen hundrelapper forskjell. Om Santander går lavere ned, da skifter jeg. Jeg begynte på 2% i Santander, på 1 år har renten deres gått ned til 1,75 :p

 

Hva skal du bruke pengene dine til og når?

Jeg har ingenting konkret foreløpig. Det er sparepenger jeg gjerne tar en sjelden gang fra om jeg trenger, men ellers vil jeg tro de må brukes til å betale tilbake lånet fra Lånekassen. Jeg er usikker på når lånene jeg har tatt må leveres tilbake. Pengene jeg får fra Lånekassen som er resten av lånet går til å få mer i renter og hjelpe på å betale tilbake senere, derfor vil jeg ikke ha så høy risiko om de skal investeres.

 

Utenom betale tilbake lån har jeg ingen konkrete planer før om eventuelt 5 år +.

 

Hva med opsjoner?

 

Og ja, aksjer skal jeg ikke kjøpe. Har prøvd på det gamet før, orker ikke å sette meg inn i fundamentale analyser for enkeltaksjer.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

 

 

Hva med opsjoner?

Opsjoner er for folk som synes enkeltaksjer har for lite risiko..

Hvorfor mener du opsjoner er mer risikable enn aksjer?

 

 

Enkelt aksjer er IKKE gambling som Herr Brun sier. Enkeltaksjer er som å satse på et fotballlag, indeksfond er en liga. Opsjoner er spekulering eller gambling på aksjer under forhold som alltid gir fordeler til utsteder. Det er som å gamble/tippe på fotball.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

problemet med å se på aksjer som fotballag, er at man som med fotballag holder med laget uansett hvor dårlig det går, og at man velger lag etter hvor bra det laget har gjort det i det siste. Det er slikt som gjør at folk flest ikke tjener penger på aksjer.

 

Opsjoner er et spekulativt instrument, men de har en begrenset nedside, og en stor oppside.

Lenke til kommentar

 

 

Hva med opsjoner?

 

Opsjoner er for folk som synes enkeltaksjer har for lite risiko..
Hvorfor mener du opsjoner er mer risikable enn aksjer?

Fordi jeg vet hva en opsjon er? Fordi de er det?

 

Både en opsjon og den underliggende aksjen har en begrenset nedside i null, men det er mye mer sannsynlig at opsjonen blir verdiløs enn at aksjen blir det.

Lenke til kommentar

ja, sannsynligheten for at opsjonen vil bli verdiløs er større, men det kompenseres av den reduserte nedsiden og den maksimerte oppsiden. Jeg snakker her om en kjøpsopsjon.

 

Hvis man har en fast investeringshorisont, og hvis en aksje pålydende 1.11 kr. faller 10 % i verdi, har man tapt 0.111 kr. Hvis opsjonen på den samme aksjen pålydende 0.15 kr. faller 100 % i verdi, har man tapt 0.15. Hvis derimot aksjen øker i verdi med 10 %, har man med aksjen tjent 0.111, og med opsjonen har verdien økt med 57 % og 0.111(litt mindre i virkeligheten). Hvis man bruker en 20 % prissvingning blir resultatet bedre for opsjonen. Brukte REC som eksempel.

Endret av Sir
Lenke til kommentar

Faren min tjente litt på noen opsjoner. Derfor jeg tok det inn.

 

 

Uansett. Når det gjelder fond, hva er "månedlig sparing"? En såkalt spareavtale hos Skandiabanken som opprettes ved fond, og da må jeg velge månedtlig sparebeløp. Er det ikke slik man setter inn/kjøper/hva det nå er, et visst beløp og så lar de stå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...