Gå til innhold

Oppgradere PC for BF1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Det er faktisk mulig å overklokke en 2500 non-K også, men man bør være forsiktig og ikke justere opp bus-hastigheten for mye.

 

Sjekk denne: i5 2500 non k overclocking

 

Hvis du klarer å klokke den over 3,8 GHz så er det kanskje nok.

 

Han tjener maks 10% FPS på det, i de tilfellene han er 100% CPU-bottlenecked. Vet ikke om det hjelper SÅ mye.

 

Troll?

 

 

Snakker du til deg selv, eller er du bare generelt virkelighetsfjern? (jeg antar den var myntet på meg)

 

Om du er 100% CPU-begrenset og du øker CPU-ytelsen med 10% får du ikke 40% ytelsesøkning, eller noe sånt. Prøv det i en ren CPU-benchmark om du mener det er feil.

Lenke til kommentar

Hei,

Da er jeg overbevist, jeg kjøper ikke nytt hovedkort og cpu, men finner en cpu som er en oppgradering, men som passer til hovedkortet og evt noe mer ram. Gjelder da bare å finne en bra pris på cpu :p

 

I og med at jeg ser at cpuen står på 100% når jeg spiller, så er vel det flaskehalsen? Jeg vet ikke hvordan jeg kan sjekke om det er grafikkortet, men jeg ville vel tro at hvis jeg opplever hakking og cpuen ikke står på 90-100%, så er det skjermkortet?

Lenke til kommentar

Hei,

Da er jeg overbevist, jeg kjøper ikke nytt hovedkort og cpu, men finner en cpu som er en oppgradering, men som passer til hovedkortet og evt noe mer ram. Gjelder da bare å finne en bra pris på cpu :p

 

I og med at jeg ser at cpuen står på 100% når jeg spiller, så er vel det flaskehalsen? Jeg vet ikke hvordan jeg kan sjekke om det er grafikkortet, men jeg ville vel tro at hvis jeg opplever hakking og cpuen ikke står på 90-100%, så er det skjermkortet?

Får man flere fps med raskere cpu, så er cpu flaskehals. Får man flere fps med bedre gpu, så er gpu flaskehals.

 

Begge deler blir flaskehals hos trådstarter ;)

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er faktisk mulig å overklokke en 2500 non-K også, men man bør være forsiktig og ikke justere opp bus-hastigheten for mye.

 

Sjekk denne: i5 2500 non k overclocking

 

Hvis du klarer å klokke den over 3,8 GHz så er det kanskje nok.

 

Han tjener maks 10% FPS på det, i de tilfellene han er 100% CPU-bottlenecked. Vet ikke om det hjelper SÅ mye.

 

Troll?

 

 

Snakker du til deg selv, eller er du bare generelt virkelighetsfjern? (jeg antar den var myntet på meg)

 

Om du er 100% CPU-begrenset og du øker CPU-ytelsen med 10% får du ikke 40% ytelsesøkning, eller noe sånt. Prøv det i en ren CPU-benchmark om du mener det er feil.

 

 

Når folk uttaler seg skråsikkert på noe, som det i utgangspunktet ikke går ann å være skråsikker på så får jeg mistanken om at det er folk som diskuterer bare for å diskutere. Det har jo ingenting med å være virkelighetsfjern å gjøre. En slik usaklig kommentar gjør bare at mistanken om at det er et nettroll øker.

 

Hvis du er uenig så kan du heller saklig legge fram noe info som underbygger dine meninger uten å gå til personangrep. Det blir jo bare useriøst.

Lenke til kommentar

 

Hei,

Da er jeg overbevist, jeg kjøper ikke nytt hovedkort og cpu, men finner en cpu som er en oppgradering, men som passer til hovedkortet og evt noe mer ram. Gjelder da bare å finne en bra pris på cpu :p

 

I og med at jeg ser at cpuen står på 100% når jeg spiller, så er vel det flaskehalsen? Jeg vet ikke hvordan jeg kan sjekke om det er grafikkortet, men jeg ville vel tro at hvis jeg opplever hakking og cpuen ikke står på 90-100%, så er det skjermkortet?

Får man flere fps med raskere cpu, så er cpu flaskehals. Får man flere fps med bedre gpu, så er gpu flaskehals.

 

Begge deler blir flaskehals hos trådstarter ;)

 

 

Hvorfor blir en R9 290 en flaksehals i en 1920x1080 oppløsning?

Endret av PatosB300
Lenke til kommentar

Hei,

Da er jeg overbevist, jeg kjøper ikke nytt hovedkort og cpu, men finner en cpu som er en oppgradering, men som passer til hovedkortet og evt noe mer ram. Gjelder da bare å finne en bra pris på cpu :p

 

I og med at jeg ser at cpuen står på 100% når jeg spiller, så er vel det flaskehalsen? Jeg vet ikke hvordan jeg kan sjekke om det er grafikkortet, men jeg ville vel tro at hvis jeg opplever hakking og cpuen ikke står på 90-100%, så er det skjermkortet?

 

Fornuftig. Du kan fort spare en god del på det  :)

 

Personlig ville jeg heller kjøpt 8 GB med rask DDR3-minne enn å ha 16 GB med tregt minne.

 

Ditt HK støtter opptil 2200 MHz minne. Disse er raske og koster ikke så veldig mye: CORSAIR Simm DDR3 PC2400 8GB

 

Her viser de til hvorfor det kan være lurt å ha raskt minne: Is It Time To Upgrade Your Core i5 2500K?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det er faktisk mulig å overklokke en 2500 non-K også, men man bør være forsiktig og ikke justere opp bus-hastigheten for mye.

 

Sjekk denne: i5 2500 non k overclocking

 

Hvis du klarer å klokke den over 3,8 GHz så er det kanskje nok.

 

Han tjener maks 10% FPS på det, i de tilfellene han er 100% CPU-bottlenecked. Vet ikke om det hjelper SÅ mye.

 

Troll?

 

 

Snakker du til deg selv, eller er du bare generelt virkelighetsfjern? (jeg antar den var myntet på meg)

 

Om du er 100% CPU-begrenset og du øker CPU-ytelsen med 10% får du ikke 40% ytelsesøkning, eller noe sånt. Prøv det i en ren CPU-benchmark om du mener det er feil.

 

 

Når folk uttaler seg skråsikkert på noe, som det i utgangspunktet ikke går ann å være skråsikker på så får jeg mistanken om at det er folk som diskuterer bare for å diskutere. Det har jo ingenting med å være virkelighetsfjern å gjøre. En slik usaklig kommentar gjør bare at mistanken om at det er et nettroll øker.

 

Hvis du er uenig så kan du heller saklig legge fram noe info som underbygger dine meninger uten å gå til personangrep. Det blir jo bare useriøst.

 

 

Ref linken i signaturen har jeg benchmarket endel før. Jeg har til dags dato aldri vært borti en slik ketsjupeffekt som du tenker på, at du skal få betydelig mer enn 10% ytelsesboost om begrensende komponents ytelse økes med 10%, og det strider såpass mot sunn fornuft at det er ikke jeg som har den bevisbyrden. Uansett er det nok av data fra HWBot som viser tilnærmet linære sammenhenger mellom prosessorytelse og benchmark performance i CPU-begrensede benchmarks.

 

Personangrep kan du selv være, du legger listen der selv ved å hive trollbemerkninger i øst og vest. Hva med å argumentere for at 10% økning på CPU er nok til å stoppe disse lav-FPS-greiene OP opplever?

Lenke til kommentar

Min erfaring er at enten så er CPU en flaskehals eller så er det den ikke. Hvis ikke CPU klarer å henge med så hjelper det ikke hva slags skjermkort du har.

 

Eg sa: "Hvis du klarer å klokke den over 3,8 GHz så er det kanskje nok."

 

Grunnen til at jeg tror at det kanskje kan være nok er at jeg selv har spilt BF1 Beta med en 2500K overklokket til 4 GHz i 1920x1200 på Ultra uten å oppleve noen problemer. Dette var riktignok med et GTX 1060 som er noe kraftigere enn R9 290, men ut fra det jeg ser av tester så skal R9 290 være kraftig nok for BF1 på Ultra i "full HD".

 

Akkurat hvor grensen går for når en "Sandy Bridge i5" er en flaskehals eller ikke vet eg ikke nøyaktig, men eg antar derfor at det bør ligge en plass mellom 3,3 GHz og 4 GHz.

 

Hvis noen kan motbevise det så skal eg selvfølgelig gi meg. Eg er på forumet for at eg liker å hjelpe andre og selv ønsker å lære mer.

Endret av PatosB300
Lenke til kommentar

Flaskehals:

 

 

 

Får man flere fps med raskere cpu, så er cpu flaskehals. Får man flere fps med bedre gpu, så er gpu flaskehals.

 

Alt avhenger også fra spill til spill. Man vil iallefall ikkje ha minimumsfps under 60 hvis man spiller online. Helst over 100fps. spesielt når servere har både 60 og 120 "tics"

Lenke til kommentar

 

Hei,

Da er jeg overbevist, jeg kjøper ikke nytt hovedkort og cpu, men finner en cpu som er en oppgradering, men som passer til hovedkortet og evt noe mer ram. Gjelder da bare å finne en bra pris på cpu :p

 

I og med at jeg ser at cpuen står på 100% når jeg spiller, så er vel det flaskehalsen? Jeg vet ikke hvordan jeg kan sjekke om det er grafikkortet, men jeg ville vel tro at hvis jeg opplever hakking og cpuen ikke står på 90-100%, så er det skjermkortet?

 

Fornuftig. Du kan fort spare en god del på det  :)

 

Personlig ville jeg heller kjøpt 8 GB med rask DDR3-minne enn å ha 16 GB med tregt minne.

 

Ditt HK støtter opptil 2200 MHz minne. Disse er raske og koster ikke så veldig mye: CORSAIR Simm DDR3 PC2400 8GB

 

Her viser de til hvorfor det kan være lurt å ha raskt minne: Is It Time To Upgrade Your Core i5 2500K?

 

 

Veldig interessant video fra Digital Foundry du linket til der :)

 

Har selv en stund tenkt på å oppgradere minnet mitt til fra 8GB 1600MHz til 16GB 2600MHz (som er maks hva hovedkortet mitt takler). Men det jeg ikke finner så mye info om er om det er noe pes med 1.65V ift. anbefalte 1.5V for minnet? Finner jo ikke kjappere enn 1866MHz med 1.5V minne :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...