Gå til innhold

Kan man bruke kredittkort i dagligvarebutikk og får man bonus da?


Gjest medlem-329093

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-329093

Jeg har et Komplett Bank kredittkort, og ser at man får 1% bonus i "øvrige butikker" (3% på komplett.no og 2% på nettbutikker ellers). Så det jeg lurer på er om man kan bruke kredittkort til å handle dagligvarer, for jeg hadde inntrykk av at man ikke får bruke kredittkort i dagligvarebutikkene, butikkene blir sure liksom. Kan noen opplyse meg?

 

Jeg fant ikke ut om det er liksom 30 dagers gebyrfritak og rentefritak eller noe på Komplett Bank kredittkort ved slike kjøp. Noen som vet?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De store dagligvarekjedene tar MasterCard kredittkort, og sikkert en del andre kort også. Det er svært sjelden jeg opplever at jeg ikke får betalt med mitt MasterCard, men jeg har opplevd det hos møbelbutikker osv. som selger forholdsvis dyre varer – og da har de ærlig nok sagt at de taper for mye på det. Jeg tror nok også det blir dårlig stemning om man forsøker å kjøpe bil med kredittkort …

Lenke til kommentar

Selv betaler jeg alle dagligvarer med kredittkort.

 

Om ikke yA Bank gir rabatt på dagligvarer (3-4%) eller alle kjøp (2%) i den aktuelle måneden, bruker jeg Bank Norwegian som gir 1% cash points på alle kjøp. Om jeg heller vil ha kontantrabatt bruker jeg Ikano Visa (1%).

 

Jeg har aldri opplevd at noen blir sure eller brydd om jeg betaler med kredittkort.

 

At enkelte butikker og bransjer ikke aksepterer kredittkort har nok veldig lite med gebyrer å gjøre.

De vil helst selge sine egne finansieringsløsninger som gjerne gir like stor provisjon som fortjenesten på produktet  som selges...

 

Det koster kanskje 1-2% å akseptere kredittkort. Kjeder og butikker med høy omsetning presser nok prisen ned.

Med mindre du har ørsmå marginer sier du ikke fra deg et salg pga. denne kostnaden.

Lenke til kommentar

Jeg har et Komplett Bank kredittkort, og ser at man får 1% bonus i "øvrige butikker" (3% på komplett.no og 2% på nettbutikker ellers). Så det jeg lurer på er om man kan bruke kredittkort til å handle dagligvarer, for jeg hadde inntrykk av at man ikke får bruke kredittkort i dagligvarebutikkene, butikkene blir sure liksom. Kan noen opplyse meg?

 

Jeg fant ikke ut om det er liksom 30 dagers gebyrfritak og rentefritak eller noe på Komplett Bank kredittkort ved slike kjøp. Noen som vet?

 

Og for  å svare på spørsmålet ditt: handler du med Komplett sitt kredittkort i en dagligvarebutikk regnes dette som et helt ordinært kjøp.

Du betaler verken gebyrer eller renter om du betaler hele saldoen ved første forfall. Avhengig av når du bruker kortet har du mellom 20-50 dagers rentefri utsettelse.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Takker freddyen :)

 

Jeg prøvde å få YaBank kredittkort siden jeg har brukskonto og sparekonto hos dem, men jeg fikk ikke, sannsynligvis fordi jeg har noen andre kredittkort fra før. Det er kjipt, særlig hvis man får 3-4% på de fleste steder med YaBank kredittkort. :( Men jeg får vel ikke noe kort fra YaBank selv om jeg sier opp de andre kredittkortene mine heller sikkert.

Lenke til kommentar

Takker freddyen :)

 

Jeg prøvde å få YaBank kredittkort siden jeg har brukskonto og sparekonto hos dem, men jeg fikk ikke, sannsynligvis fordi jeg har noen andre kredittkort fra før. Det er kjipt, særlig hvis man får 3-4% på de fleste steder med YaBank kredittkort. :( Men jeg får vel ikke noe kort fra YaBank selv om jeg sier opp de andre kredittkortene mine heller sikkert.

 

Synd at du ikke får kredittkort hos yA bank.

 

Det er nok den totale gjelden som er avgjørende, ikke antall kredittkort.

Jeg kan ikke huske å ha blitt spurt om andre kredittkort da jeg søkte.

 

Om du fikk avslag på søknaden kan du helt sikkert be om en manuell gjennomgang.

Du er nærmest totalkunde om du har både sparing og brukskonto fra før.

En mulighet er å antyde at du tar med deg kundeforholdet til en annen bank om du ikke får innvilget søknaden.

 

Jeg må ta forbehold om at du ellers har ryddig økonomi.

I mange tilfeller er det nok i kundens interesse at søknaden avvises.

Lenke til kommentar

Takker freddyen :)

 

Jeg prøvde å få YaBank kredittkort siden jeg har brukskonto og sparekonto hos dem, men jeg fikk ikke, sannsynligvis fordi jeg har noen andre kredittkort fra før. Det er kjipt, særlig hvis man får 3-4% på de fleste steder med YaBank kredittkort. :( Men jeg får vel ikke noe kort fra YaBank selv om jeg sier opp de andre kredittkortene mine heller sikkert.

 

Det må være feil. Jeg har 5-10 kredittkort og har aldri hatt problemer med å få kort fordi jeg har kort fra før. Det må være en annen grunn til at du ikke får innvilget kort. Og for øvrig så er det fra 1. september nye regler som gjør at kredittkort ikke lenger kan ta høye gebyrer fra butikkene. Det er jo bra, men betyr nok samtidig kroken på døra for en del kredittkort med bonus. 365 Direkte tok bort bonus på sko/klær fra september nettopp på grunn av dette. 

Lenke til kommentar

Gjenpartsbrevet etter kredittvurdering kan kanskje gi noen svar.

Sjekk at ligningstallene er riktige og kanskje viktigst, sjekk denne linjen;

 

"Din score er satt til x i en modell som har 5 som teoretisk høyeste score - lav risiko"

 

Selvfølgelig bør feltet for betalingsanmerkninger stå tomt :)

Endret av freddyen
Lenke til kommentar

Kan for øvrig opplyse om at 1% cashback ikke er noe særlig høyt. 365Direkte har f.eks. 3,65 på alt...

365 har aldri hatt 3,65 % på alt, men hadde tidligere 3,65 % på bensin, sko og klær. Dette ble endret fra 01.09.2016, og er nå 0 % på sko og klær, 2 % på bensinstasjoner, uttatt Esso hvor det fortsatt er 3.65 % pluss 34 øre.

 

Trumf VISA hadde tidligere 1 % på alt (unntatt konkurrerende dagligvarekjeder), men har nå 0,5 %. Eneste av mine kort som fortsatt har 1 % på alt er COOP MasterCard (med samme parantes som Trumf Visa). 

Lenke til kommentar

Trumf Visa gir 2% Trumf på matvarebutikker som gir Trumf-poeng. Det samme med Coop Mastercard. På Coop går det på Coop-kontoen, og Trumf går det i Trumf-poeng/penger. Aldri vært noe problem å handle der, Rema 1000 var tidligere ikke alle som tok kredittkort, men vet ikke hvordan det er nå...

Endret av bertie
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-329093

Zanta: Jeg har blant annet COOP VISA. Har fått flere brev om at jeg kan søke om COOP Mastercard i de siste ukene, men byttes mitt COOP VISA da ut med COOP Mastercard eller kan jeg ha begge? Sikkert dumt spørsmål men...

Lenke til kommentar

 

Takker freddyen :)

 

Jeg prøvde å få YaBank kredittkort siden jeg har brukskonto og sparekonto hos dem, men jeg fikk ikke, sannsynligvis fordi jeg har noen andre kredittkort fra før. Det er kjipt, særlig hvis man får 3-4% på de fleste steder med YaBank kredittkort. :( Men jeg får vel ikke noe kort fra YaBank selv om jeg sier opp de andre kredittkortene mine heller sikkert.

 

Det må være feil. Jeg har 5-10 kredittkort og har aldri hatt problemer med å få kort fordi jeg har kort fra før. Det må være en annen grunn til at du ikke får innvilget kort. Og for øvrig så er det fra 1. september nye regler som gjør at kredittkort ikke lenger kan ta høye gebyrer fra butikkene. Det er jo bra, men betyr nok samtidig kroken på døra for en del kredittkort med bonus. 365 Direkte tok bort bonus på sko/klær fra september nettopp på grunn av dette. 

 

 

Det må ikke være feil, nei. Har opplevd det samme med et kort fra EnterCard. Sannsynligvis har X7ENIANL allerede kort der Ya bank er kortutsteder (f.eks. YX Visa, Pangea Ecocard), slik at samlet kredittgrense på kortene hadde blitt for høy.

Endret av eddott
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...