Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kaskoskade på leiebil utlevert grunnet min på verksted - hvilken egenandel?

Anterialis

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

når jeg leier bil i utlandet er jeg svært næye med å tegne tilleggsforsikringer mhp å unngå store egenandeler. Noen uker tilbake ble jeg påkjørt i min egen bil her i Norge og bilen har vært på verksted denne uken. Jeg har leiebil i min bilforsikring (DnB). Denne leiebilen fikk jeg utlevert automatisk fra Avis via BMW Bilia uten å forholde meg til Avis, kun person fra Bilia. Jeg hentet leiebilen da jeg leverte min egen. Jeg skrev under på et ark (sikkert leiebilkontrakten) uten å tenke spesielt over dette, jeg tok det for gitt at jeg har lignende forsikring som på min privatbil, både mhp på egenandeler, og for hvem som kan kjøre bilen etc. Dette gikk på automatikk - uten å tenke meg om - da det for meg ikke opplevdes som en normal leiebilsituasjon.

Dessverre har leiebilen fått en kaskoskade (ripe og bulk) ifm. reise/utflukt til Oslo, men hva slags forsikringsrettigheter har jeg?

Jeg tenker spesielt på følgende:

- når leiebil utleveres av DnB / Avis som i mitt tilfelle, er det også inkludert tilsvarende forsikringsbetingelser som min privatbil?

- har Avis/Bilia opplysningsplikt ift hva slags forsikringer som er inkludert? Ingen nevnte for meg dette med forsikring på leiebil, hadde jeg blitt fortalt at det ikke er noen kaskoforsikring på leiebilen hadde jeg selvsagt bedt om dette.

- jeg var på "reise" med leiebilen da skaden inntraff (shoppingtur til Oslo, bor i Vestfold). Gjelder da vilkpr i min reiseforsikring (DnB) hvor det står at egenandel på leiebil dekkes opp til 10.000kr? Reiseforsikringen gjelder på reise, beskrevet som "ikke på bosted eller jobb".

- noen med erfaring fra lignende skadetilfeller?

Jeg har forsøkt kontakte Avis ig DnB, men kngen svar å få før i morgen. Kjekt å samle litt info om rettigheter før jeg snakker med Avis også.

Jeg tar det for gitt at folk som velger svare her forstår at jeg selvsagt ikke er ute etter å "vri meg unna" etc., selvsagt skal jeg gjøre opp for meg :)

På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg tror at det er meningen du skal betale Avis sin egenandel ved skade på deres leiebil. 

Jeg tror DNB sin dekning v egenandel, er egenandelen du har for å leie bilen, ikke for skade oppstått på leiebil.

Jeg tror at reiseforsikring ikke dekker karosseriskader på bil. 

Det koster ekstra hos Avis hvis det skal være flere sjåfører på bilen. 

Det er flere forslag til forsikring hos Avis, noe du ikke er blitt informert om, men som jeg ikke tror du kommer så langt med hvis du klager. Men alltid lov å prøve. 

Egenandel for skade kan bli ganske høy. Små karosseriskader som ser ut som bagateller, er ofte ikke det. liten ripe i dør resulterer OFTE i lakkering av hel dør etc ...

3.3.1 SELVRISIKODEKNING (Collision Damage Waiver) CDW 

CDW reduserer leietakers kostnad ved skade på kjøretøyet (eks. glasskade) til kun å omfatte en obligatorisk egenandel fra kr. 10.000,- til kr. 20.000,- (avhengig av bilens størrelse), så fremt dette ikke er et resultat av tyveri eller innbrudd.

Når CDW ikke tegnes, er leietaker økonomisk ansvarlig for alle kostnader knyttet til skader, avsavn og transportutgifter. Ansvaret er begrenset oppad til beløp “Egenandel ved skade” i leiekontrakten.

https://www.avis.no/OmAvisNo/Leiebetingelser/Leiebetingelser-i-Norge#forsikringer

Endret av Amistadheart
Skrevet

Ja jeg har lest at egenandelen ofte er på ca. 10.000 kroner.. Men jeg syns jo det er dårlig å ikke bli informert.. Det var bare tilfeldig at det var jeg som leverte vår privatbil til Bilia for rep., det kunne likesågodt vært min kone. Hadde hun da kjørt ulovlig fordi vi ikke har bedt om ekstra sjåfør?? Dette er jo litt håpløst da privatbil ofte blir brukt av to personer (mann + kone). Jeg jeg skjønner absolutt hva du sier..

Det er bare så kjedelig at vi alltid har brukt ekstra penger på å kjøpe oss ut av egenandelen når vi leier bil i utlandet, og aldri hatt skader før. Når vi nå får utlevert leiebil og glemmer hele greia (ser på det som en lånebil, ikke leiebil), så får vi skade... Typisk :/

Skrevet

Det stod vel noe om dette i avtalen du skrev under på men ikke leste. Når du godtar og skriver under på en kontrakt vil jeg tro du også regnes som informert om det som stod der.

Alltid les det du skriver under.

Skrevet

Ja jeg har lest at egenandelen ofte er på ca. 10.000 kroner.. Men jeg syns jo det er dårlig å ikke bli informert.. Det var bare tilfeldig at det var jeg som leverte vår privatbil til Bilia for rep., det kunne likesågodt vært min kone. Hadde hun da kjørt ulovlig fordi vi ikke har bedt om ekstra sjåfør?? Dette er jo litt håpløst da privatbil ofte blir brukt av to personer (mann + kone). Jeg jeg skjønner absolutt hva du sier..

Det er bare så kjedelig at vi alltid har brukt ekstra penger på å kjøpe oss ut av egenandelen når vi leier bil i utlandet, og aldri hatt skader før. Når vi nå får utlevert leiebil og glemmer hele greia (ser på det som en lånebil, ikke leiebil), så får vi skade... Typisk :/

skjønner deg godt jeg ... 

det vi kaller typisk ...unødvendig.

skal se det blir løsninger på det. 

alt dette er teori. forsikringselskap har mye å gå på.

Skrevet

Ja det regner selvsagt jeg også med, står det i leiekontrakten er det hele og alene min egen feil. Av en eller annen grunn koblet jeg ikke dette, i mitt hode var dette et "lån" og ikke en "leie" siden jeg ikke betaler noe... Hvis det gir mening.

Men jf. min reiseforsikring, følgende står:

15.0 Egenandelsdekning for leiebil

15.1 Forsikringen dekker

Egenandelen ved skade på leiebil til eget bruk i løpet av feriereisen. Forsikringen dekker egenandelen du blir holdt ansvarlig for i henhold til leiekontrakten du har med utleie rmaet.

15.2 Forsikringen dekker ikke

Leiebil i forbindelse med ytting eller hjemkjøring av varer.

15.3 Skadeoppgjør og erstatningsberegning

Selskapet dekker inntil kr 8 000 per skadetilfelle. 

Er det noen som har erfaring med dette?

Videre står det i forsikringsvilkårene (reiseforsikring):

2.0 Hvor forsikringen gjelder

Forsikringen gjelder på reiser i hele verden med den varighet og de utvidelser/begrensninger som fremkommer av forsikringsbeviset. Forsikringen må være i kraft før reisens påbegynnelse og gjelder ikke for allerede påbegynte reiser. Er reiseforsikringen kjøpt mens du be nner deg på reise, vil ikke forsikringen være gjeldende for denne reisen.

Reiser skal starte og avslutte i Norge. Forsikringen gjelder fra du forlater den bostedsadressen der forsikringen er registrert og til du er tilbake på samme adresse, såfremt annet ikke fremkommer av forsikringsbeviset. 

Skrevet

Det stod vel noe om dette i avtalen du skrev under på men ikke leste. Når du godtar og skriver under på en kontrakt vil jeg tro du også regnes som informert om det som stod der.

Alltid les det du skriver under.

Ja sikkert. Jeg fikk heller ingen kopi av kontrakten noe som igjen passet inn med min (feilaktige) forestilling om at dette kun var en formalia ifm. utlevering av leiebilnøkkel. 

Har i alle fall lært =) Vi får se hva DnB sier i morgen...

Og til andre med lignende erfaring, fortell meg gjerne hvordan det gikk! Og kom gjerne med forslag/tips! =)

Skrevet (endret)

Du var jo på en måte på "feriereise", jeg er usikker på akkurat hva som regnes som "feriereise".

Men jeg vil tro det er håp om å få det dekket der ja, hadde vært værre om du hadde hentet unger i barnehagen eller kjørt til jobb :)

Jeg forstår deg godt, tror alle har signert uten å tenke seg om. Men det kan være dumt i etterkant når det blir problemer ettersom man ikke vet helt hva avtalen sier. Det er godt mulig jeg hadde gjort det samme selv i din situasjon.

Endret av aklla
Skrevet

Du var jo på en måte på "feriereise", jeg er usikker på akkurat hva som regnes som "feriereise".

Men jeg vil tro det er håp om å få det dekket der ja, hadde vært værre om du hadde hentet unger i barnehagen eller kjørt til jobb :)

Ja nettopp. Men vi får se hva de sier =) Takk for info!

Skrevet

- jeg var på "reise" med leiebilen da skaden inntraff (shoppingtur til Oslo, bor i Vestfold). Gjelder da vilkpr i min reiseforsikring (DnB) hvor det står at egenandel på leiebil dekkes opp til 10.000kr? Reiseforsikringen gjelder på reise, beskrevet som "ikke på bosted eller jobb".

- noen med erfaring fra lignende skadetilfeller?

Jeg har gode erfaringer med reiseforsikring (Gjensidige): Holke og trafikkulykke på E6 i november førte til at Flybussekspressen sneglet i kø i fire timer, jeg rakk ikke flyet og måtte kjøpe ny fullprisbillett. Fylte ut skademelding på nett, la ved PDF-billetter for begge flyene og flybuss, og fikk få timer seinere beskjed om at de dekket den nye billetten jeg måtte kjøpe. Og her sier de spesifikt at de dekker nettopp din situasjon, jeg tipper de vil dekke utlegget ditt uten spørsmål hvis leiebilfirmaet krever deg for høye egenandel, og du har dokunmentasjon på at du har betalt egenandel.

Når det gjelder skader på leiebil har jeg også noe erfaring. Dessverre er de litt personavhengige, en gærning på et leiebilfirma (Hertz, nevner ikke by siden jeg har kalt han "gærning") ville ha full omlakkering pga noen riper i en bil, mens en annen i et annet firma (Avis) mente litt "slitasje" var påregnelig, og de "samler opp" småbulker og riper som ikke bryter gjennom grunningen og inn til metallet før de regner det som skade som krever reparasjon

Med andre ord: Kanskje får du ikke noe krav i det hele tatt. Og om bilutleiefirmaet krever deg for en egenandel, kontakt forsikringsselskapet.

Skrevet

Det jeg tror er skaden som oppstod er såppass stor (bulk + riper) på ca. 5-8 cm, slik at jeg tror det er enkelt å oppdage skaden. Uansett ønsker jeg å spille med åpne kort å fortelle Avis om skaden. 

Det som muligens kompliserer dette noe er at ingen fra Avis (eller andre) var med å inspisere bilen ved ut- og innlevering. Jeg sjekket heller ikke bilen før jeg startet kjøre, så det kan jo teoretisk sett ha vært en lignende skade der før. Men jeg regner med (og får jo bare stole på) at Avis sjekker bilene sine før- og etter utleie. Jeg får høre med dem. 

Skrevet

Selvsagt skal du spille med åpne kort. Men det kan skje at selskapet ser på en bulk og sier at den ønsker de ikke å reparere. Det er ikke god butikk å sette en bil på verksted for småskade i stedet for å leie den ut til neste kunde.

Og dermed an det godt hende at bulken er registrert i bulkeskjemaet som gjerne ligger i hanskerommet sammen med instruksjonsbok og vognkort eller ideelt skal gjennomgås med kunden ved utlevering. Er bulken allerde der, så er den ikke din, men kommet da en tidligere kunde leide bilen.

Skrevet

Jeg forstår =) 

Jeg kontaktet AVIS i dag. De sa følgende:

1) Vanligvis følger automatisk samme forsikringsdekning med leiebilen som du har på din egen private bil (gjelder nok kun i tilfeller som min, når du får utlevert leiebil ifm. kaskoskade på egen bil, altså i forsikringen)

2) De kontakter meg dersom de ønsker reparere skaden. 

Vi får no sjå..

• 9 måneder senere...
Skrevet

Jeg forstår =) 

Jeg kontaktet AVIS i dag. De sa følgende:

1) Vanligvis følger automatisk samme forsikringsdekning med leiebilen som du har på din egen private bil (gjelder nok kun i tilfeller som min, når du får utlevert leiebil ifm. kaskoskade på egen bil, altså i forsikringen)

2) De kontakter meg dersom de ønsker reparere skaden. 

Vi får no sjå..

Hvordan gikk det med denne saken?

Er i lignende situasjon selv...

Skrevet

Jeg ringte AVIS og fortalte dem om skaden, situasjonen og hvor på bilen skaden oppstod. De skulle ringe meg dersom de ville ta det videre. De ringte aldri tilbake. Jeg har valgt å ikke følge saken videre :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...