Gå til innhold

Flyforbudet: Denne 83-modellen må tilbake i lufta mens nye helikoptre står på bakken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne artikkelforfatteren pleier normalt å være veldig flink til å få frem fakta i saken, men her sviktet det. Vinklingen om utenlandske operatører og HOFO, gir et bilde av at de operatørene man ønsker å holde utenfor markedet, har reddet oss i situasjonen med manglende SAR kapasitet. Det er helt feil. De utenlandske operatørene som det refereres til i artikkelen, kommer fra Canada og UK, der kunnskap og erfaring om slike operasjoner finnes. Dersom markedet blir åpnet ved innføring av HOFO, vil operatører fra hele EU, uten kompetanse og erfaring, få muligheten til å utføre slike operasjoner på norsk kontinentalsokkel. Regelverket setter ingen kompetanse og erfaringskrav fra offshore helikopteroperasjoner, som i EU bare finnes i statene rundt Nordsjøen. Dette gjelder både vedlikeholdsorganisasjoner, operatører, og myndighetene som eventuelt skal godkjenne og føre tilsyn med virksomheten. Canada er som kjent ikke en del av EU. De vil også i fremtiden være utestengt fra markedet, men kan kanskje leies inn i korte perioder til et EU registrert selskap. Forskjellen blir at selskapet kan ligge i en EU stat der myndighetene ikke er kompetente til å føre tilsyn med virksomheten, samtidig som norske myndigheter ikke får innsyn, kontroll eller myndighet over operasjonen på norsk kontinentalsokkel.

Endret av Hardcopy78
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...