Gå til innhold

DEBATT: Modige, digitale politikere søkes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi er i ferd med å grave beina unna Norge som en velferdsnasjon der høykompetanse innen viktige felt som IKT er livsviktig.

Store deler av denne sektoren driftes nå fra utlandet, og det satses stadig mer på å legge ned kompetansen i landet.

Samtidig ser vi konsekvensene av EØS/EU-regelverket som nå gjør at fagarbeidere overflødiggjøres og at utlendinger overtar jobbene til lavere lønn. Man vet ikke engang om arbeiderne får den lønnen det hevdes heller. Mange går på rene salvekontrakter og får smuler utbetalt, men mafiaen bak tjener enorme summer.

Hvis noen tror velferdssamfunnet vil overleve med denne utviklingen, mangler det noe vesentlig i toppetasjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tenker at tiden er nokså midt i blinken for politikere og bedriftsledere å forstå hvordan en skal forvalte IT. Kunnskapen per i dag er nokså laber gjevnt over slik eksemplifisert av DNB, Helse Sør Øst og Nortura med fler i senere tid, samtidig finnes det bedrifter som er helt i verdensklasse på eierskap til IT her på berget. Tenker da spesielt på Finn/Schibsted.

 

Grunnen til at jeg mener timingen er god er fundamentert i to forhold; 1) Det er stort behov! New public management og outsourcing må stoppe før vi mister endringsevnen på digitale tjenester og totalt lammer disse bedriftene og organisasjonene som trår feil. 2) IT er i ferd med å "vokse opp". Det er strengt tatt et nokså umodent fagområde. Vi har hatt metoder for å håndtere og levere stor kompleksitet lenge (SOA, ITIL f.eks), men det er først i de siste årene at evnen til å levere raskt og leve med stadige endringer i komplekse systemer har vært til stede. Det er først nå vi har vært i stand til å innføre lean gjennom hele livsløpet til tjenestene, et par tiår etter industrien forøvrig. Endelig har vi kommet etter og tatt igjen industrien! Da er det også på tide å ta oss seriøst, slik en tar andre aspekter som HR, finnans og ledelse seriøst og som en integrert del av organisasjonen.

 

Strengt tatt skulle vi kanskje vært kjent under betegnelsen Informasjons Logistikk eller Informasjons Behandling. Selvfølgelig bruker vi teknologi (som i IT), det gjør alle. Det er ikke teknologien som er det viktige. Det er informasjonen og tjenestene. IKT er enda mer misvisende. Hva gjør kommunikasjon til en mer spesiell handling enn lagring og prosessering? Det er strengt tatt disse tre handlingene Informasjonsbehandling er komponert av. Ikke rart folk ikke forstår oss når vi knapt kan uttrykke oss.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Dette kan bransjen takke seg selv for, de har i alle år outsourcet kompetansen til India. Hvorfor skulle noen velge å satse på IKT når de vet at jobbmuligheter er små, og at de på kort tids varsel kan ble erstattet med en inder som gjør samme jobben til en fjerdedel av lønnen.

Det er ikke bransjen som outsourcer, det er blårussen som mangler teknisk kompetanse.

Lenke til kommentar

Det kan vel ha mye og sei at vi investerer i bolig og ikkje i grunderer. https://www.dn.no/grunder/2016/09/15/1035/-boligpolitikken-i-norge-delegger-for-investeringer-det-er-et-virus-i-samfunnet når man får gode skattbetingelser i bolig, då vil fleste investere i bolig. Zlatan investerer mange millioner i spillselskap slik skjer ikkje Norge. Er ikkje rart at det ny tech bedrifter ikkje kjem i norge men Sverige, Finnland og videre

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen "kritisk mangel" på it-folk her. Finnes kun et fåtall spennende it-jobber på finn.no

Men det mangler ikke på ledere som mener at IT er en greie som kantinedrift og som godt kan outsources.

 

Spørs jo hva man definerer som "IT jobber". Dersom man mener drift og vedlikehold av datamaskiner, installasjon av programmer og brukerstøtte, da er jeg enig. Det er ikke noe problem. Dersom man inkluderer utvikling, analyse, og sånn i det hele alt som er nødvendig for å innovere effektivt der IT er en sentral komponent (d.v.s. ca. alle områder av alt for tiden), da ligger vi ikke spesielt strålende an.

 

Har jobbet endel med å rekruttere IT-folk, og det er rett og slett veldig vanskelig å finne flinke folk.

Lenke til kommentar

 

Har jobbet endel med å rekruttere IT-folk, og det er rett og slett veldig vanskelig å finne flinke folk.

Jeg har jobbet en del med å bli rekruttert, og det er rett og slett vanskelig å finne gode arbeidsgivere.

 

 

Samme her... urealistiske og gammaldagse forventninger i bøttevis. De offentlige tilbyr ofte mye bedre avtaler enn det private.

Lenke til kommentar

Dette kan bransjen takke seg selv for, de har i alle år outsourcet kompetansen til India. Hvorfor skulle noen velge å satse på IKT når de vet at jobbmuligheter er små, og at de på kort tids varsel kan ble erstattet med en inder som gjør samme jobben til en fjerdedel av lønnen.

 

Nå har jo endelig økonomene i Norge, og andre land, skjønt at det lønner seg å ha IT-folk i nærheten av produktet/bedriften. Muligens økonomene har samarbeidet mer med ingeniørene. Insouring blir jo mer og mer populært nå.

 

Dessuten må man ha minst 5 indere for å gjøre jobben 1 nordmann kan. Vet ikke om dette er lønnsomt i lengden.

Lenke til kommentar

 

Dette kan bransjen takke seg selv for, de har i alle år outsourcet kompetansen til India. Hvorfor skulle noen velge å satse på IKT når de vet at jobbmuligheter er små, og at de på kort tids varsel kan ble erstattet med en inder som gjør samme jobben til en fjerdedel av lønnen.

 

Nå har jo endelig økonomene i Norge, og andre land, skjønt at det lønner seg å ha IT-folk i nærheten av produktet/bedriften. Muligens økonomene har samarbeidet mer med ingeniørene. Insouring blir jo mer og mer populært nå.

 

Dessuten må man ha minst 5 indere for å gjøre jobben 1 nordmann kan. Vet ikke om dette er lønnsomt i lengden.

Sauce?

Det går nok mer i motsatt retning for de bedriftene som "bare" skal ha sånn data.

DnB, Tryg, Gjensidige, Norgesgruppen, Hydro, Statoil, Nortura(rullet tilbake pga politisk press), Storebrand samt Evry kjører mye av utviklingen av banksystemer i India.

 

Dette er bare det jeg tar fra toppen av hodet

Lenke til kommentar
Bjørn Remseth, den 19 Sept 2016 - 08:02, sa:

 

GOAXT8WU, den 16 Sept 2016 - 15:31, sa:

Ingen "kritisk mangel" på it-folk her. Finnes kun et fåtall spennende it-jobber på finn.no

Men det mangler ikke på ledere som mener at IT er en greie som kantinedrift og som godt kan outsources.

Spørs jo hva man definerer som "IT jobber". Dersom man mener drift og vedlikehold av datamaskiner, installasjon av programmer og brukerstøtte, da er jeg enig. Det er ikke noe problem. Dersom man inkluderer utvikling, analyse, og sånn i det hele alt som er nødvendig for å innovere effektivt der IT er en sentral komponent (d.v.s. ca. alle områder av alt for tiden), da ligger vi ikke spesielt strålende an.

 

Har jobbet endel med å rekruttere IT-folk, og det er rett og slett veldig vanskelig å finne flinke folk.

 

Det er ikke rart det er vanskelig å finne flinke folk når dere (rekrutterere og ledelse i bedrifter) utelukkende måler dyktighet på hvilken skolepapirer folk kan vise frem.

Kanskje på tide å ta av skylappene og være åpne for at det er en del mennesker rundt omkring som er ekstemt dyktige UTEN skolepapirer fra NTNU !

 

Lenke til kommentar

 

Har jobbet endel med å rekruttere IT-folk, og det er rett og slett veldig vanskelig å finne flinke folk.

Jeg har jobbet en del med å bli rekruttert, og det er rett og slett vanskelig å finne gode arbeidsgivere.

 

For ikke å snakke om rekrutterere ... få av dem som klarer å selge inn en selvlært programmerer eller løsningsarkitekt f.eks.

Jeg vet om flere ekstremt dyktige folk som har vært nødt til å finne seg jobb innen helt andre felt enn det de er best på, rett og slett fordi de ikke har skolepapirene i orden ... men det gjelder ikke bare innen IT ...

Lenke til kommentar

 

 

Har jobbet endel med å rekruttere IT-folk, og det er rett og slett veldig vanskelig å finne flinke folk.

Jeg har jobbet en del med å bli rekruttert, og det er rett og slett vanskelig å finne gode arbeidsgivere.

 

For ikke å snakke om rekrutterere ... få av dem som klarer å selge inn en selvlært programmerer eller løsningsarkitekt f.eks.

Jeg vet om flere ekstremt dyktige folk som har vært nødt til å finne seg jobb innen helt andre felt enn det de er best på, rett og slett fordi de ikke har skolepapirene i orden ... men det gjelder ikke bare innen IT ...

 

Flytt seier eg! Reis til London, Berlin kansje Stockholm og. Var på mange meetup i Utlandet, mange folk eg snakke som ikkje hadde meir en high school. Og jobbet i bransjen i mange år. Trur det er den einast måtten og få jobb erfaring i it felte uten utdanning er og flytte og komme tilbake etter 5-7 år også få seg en jobb i Norge. #Mastersyken

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...