Gå til innhold

Hjelp til valg av komponenter.


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lager denne tråden fordi jeg trenger hjelp til valg av komponenter, dette da selvsagt til en ny datamaskin.

Jeg går rett på sak, og her er kriteriene:

-budsjett er 8000,-, men ettersom dette er litt optimistisk, så det går ann i gå over.

-Intel core i5 prosessor, fordi jeg er forelsket i de.

-NVIDIA gtx 1060, nettopp fordi jeg er forelsket i den også.

-16gb med ram. Dette virker som en passe mengde i mitt hode. (Helst ddr4)

-helst så liten og lett som mulig, men skal helst ikke høres om en flyplass - altså så stille som mulig.

 

Utenom dette, har dere forsovidt ganske frie tøyler.

All tilbakemelding settes pris på :)

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil nok lande rundt 10-11K for et slikt bygg.

 

Eks:

http://www.prisjakt.no/list.php?l=304290&view=b

 

Så røsker du vekk 5,25" / 3,5" branketten i denne kassa og setter inn den ekstra 140mm vifta i fremre vifteplassering i topp, som inntak.

 

Du kan selvsagt spare penger ved å:

 

- Droppe overklokking. Da kan du gå ned på et B150 HK, i5 6400 CPU og 2133 mhz minne. Kanskje du sparer en tusenlapp.

- Droppe SSD. Bare kjøpe en harddisk eller en SSHD. Personlig ville jeg heller kjøpt en større SSD enn den jeg har satt opp.

- Droppe CPU-kjøler hvis du går for i5 6400, bare bruke den som følger med .. Skal du ha 6600K må du kjøpe med en kjøler uansett.

 

Da blir det vel seende noe slikt ut:

http://www.prisjakt.no/list.php?l=304292&view=b

 

Personlig ville jeg spart litt mer enn 8K - så blir du litt mer fornøyd :)

8K for det du skisserer er vondt å oppnå.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Du sparer også 900 kroner på å bytte ut 1060 med Rx 470 4 gb fra Saphire (1900 kr på netonnet). Jeg ville heller, med ditt budsjett, valgt dette skjermkortet sammen med i5 6600k. Eventuelt valgt RX 470 og fått råd til SSD.

 

Overklokkingsmulighet på CPU forlenger maskinens levetid i tillegg til å åpne for videresalg av maskinen.RX 470 er tilstrekkelig for 1080p gaming, og et grafikkort er forholdsvis enkelt å bytte ut når behovet melder seg.

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du vil nok lande rundt 10-11K for et slikt bygg.

 

Eks:

http://www.prisjakt.no/list.php?l=304290&view=b

 

Så røsker du vekk 5,25" / 3,5" branketten i denne kassa og setter inn den ekstra 140mm vifta i fremre vifteplassering i topp, som inntak.

 

Du kan selvsagt spare penger ved å:

 

- Droppe overklokking. Da kan du gå ned på et B150 HK, i5 6400 CPU og 2133 mhz minne. Kanskje du sparer en tusenlapp.

- Droppe SSD. Bare kjøpe en harddisk eller en SSHD. Personlig ville jeg heller kjøpt en større SSD enn den jeg har satt opp.

- Droppe CPU-kjøler hvis du går for i5 6400, bare bruke den som følger med .. Skal du ha 6600K må du kjøpe med en kjøler uansett.

 

Da blir det vel seende noe slikt ut:

http://www.prisjakt.no/list.php?l=304292&view=b

 

Personlig ville jeg spart litt mer enn 8K - så blir du litt mer fornøyd :)

8K for det du skisserer er vondt å oppnå.

 

 

Du sparer også 900 kroner på å bytte ut 1060 med Rx 470 4 gb fra Saphire (1900 kr på netonnet). Jeg ville heller, med ditt budsjett, valgt dette skjermkortet sammen med i5 6600k. Eventuelt valgt RX 470 og fått råd til SSD.

 

Overklokkingsmulighet på CPU forlenger maskinens levetid i tillegg til å åpne for videresalg av maskinen.RX 470 er tilstrekkelig for 1080p gaming, og et grafikkort er forholdsvis enkelt å bytte ut når behovet melder seg.

 

 

Hva med å finne en god deal på en brukt maskin? F.eks var ikke denne priset så ille

 

i7-4770K, 16GB ram og GTX 970 til 7000 på finn er jo et kupp. Folk spør som regel etter 10k eller mer for et slikt oppsett..

Takk for innspill! :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...