Gå til innhold

Kina - den eneste relevate uavhengige økonomien i verden


  

13 stemmer

  1. 1. Er Kina den eneste relevante økonomien (foruten USA) i verden som er uavhengig?



Anbefalte innlegg

Kina har for en måned siden frigjort 1 (en) trillion (no - billion) Euro i ny kreditt i sitt eget marked.

 

http://www.reuters.com/article/us-china-greencard-idUSKCN1180T8

 

Det er et rimelig stort beløp. Men i og med at Kina har kontroll på sin egen valuta, så vil det ikke ha noen innvirkning på valutakursene. Kina er dermed en av de få økonomiene i verden, og den eneste av de relevante økonomiene som er uavhengig av "dollar-systemet" som består av valutaer og organisasjoner som er bundet opp mot den Amerikanske økonomien og USD.

 

Kina er ikke bare uavhengig økonomisk, men enda mer uavhengig økonomisk enn USA. USA er bundet opp mot resten av verden sin økonomier og sitt eget dollar system. Siden systemet er dollar basert sies det at USA er det eneste landet som kan trykke opp nye papirer uten at det vil ha altfor store innvirkninger på markedet. Men det er jo egentlig feil. Kina kan også gjøre det, siden de bevisst ikke er del av dollar systemet og er den eneste relevante økonomien som ikke er bundet opp mot det globale dollar systemet. Faktisk gjør dette Kina enda mer uavhengig enn USA, siden de har full kontroll over egen valuta.

 

Euroen er jo en uavhengig valuta, men den flyter fritt i et dollar basert system, noe som ikke er tilfellet med den kinesiske valutaen Yuan Renmibi.

 

Burde Euro økonomiene gjøre det samme, og trekke sin valuta ut av dollar systemet og kontrollere valutaen uavhengig på samme måte som Kina og dermed ta kontroll over sin egen økonomi og si nei til å delta i dollar systemet?

 

Kina som uavhengig økonomi har 100% kontroll på hva de kan gjøre i eget marked, og virkningen av pengetrykkingen vil utvide Kina sin økonomi og øke den totalt sett i forhold til verdens dollar baserte økonomier. Det greie med pengetrykkingen i motsetning til når USA gjør det, er at det ikke vil ha innvirkninger utenfor Kina. Mens USA sin pengetrykking på mange måter stjeler fra andre økonomier, gjennom inflasjon, og redusering av verdien av valutaen.

 

Det blir spennende å følge den Kinesiske økonomien fremover. Kina sitt nominelle bruttonasjonalprodukt vil være verdens største innen 2025. Kina er allerede nå verdens største økonomi i BNP PPP, selv om det er et mindre relevant tall enn nominell BNP.

 

 

Det blir spennende å se hva Kina får til fremover.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mens USA sin pengetrykking på mange måter stjeler fra andre økonomier, gjennom inflasjon, og redusering av verdien av valutaen.

 

Hvordan mener du dette foregår steg for steg?

 

Jeg må innrømme at jeg aldri har hørt om "dollarsystemet" du snakker om. Er det bare et annet ord for valutamarkedet som du bruker fordi USD er den mest populære reservevalutaen i verden?

 

Kina har for øvrig ikke et fastkursregime for å hindre redusering av verdien på valutaen, men tvert imot for å hindre den i å appresiere i forhold til USD. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Mens USA sin pengetrykking på mange måter stjeler fra andre økonomier, gjennom inflasjon, og redusering av verdien av valutaen.

 

Hvordan mener du dette foregår steg for steg?

 

Jeg må innrømme at jeg aldri har hørt om "dollarsystemet" du snakker om. Er det bare et annet ord for valutamarkedet som du bruker fordi USD er den mest populære reservevalutaen i verden?

 

Kina har for øvrig ikke et fastkursregime for å hindre redusering av verdien på valutaen, men tvert imot for å hindre den i å appresiere i forhold til USD. 

 

 

Ehh, nei. Kina har fastkursregime for å holde valutaen under egen kontroll. Slipper de den på det frie markedet vil den være under dollar systemet.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Jeg tror TS tror han kan mer om dette temaet enn han egentlig gjør ;)

Har du tatt for MYE youtube videoer, kanskje?

 

Jeg tror ikke noe som helst. Fant det bare interessant at det ikke er et større tema på nyhetene at Kina har gitt ut en såpass stor ny kreditt.

 

Tråden er jo faktisk et spørsmål, ikke en påstand. Jeg synes bare det er en interessant problemstilling. Fordi Kina KAN justere sin egen økonomi så mye de vil, uten at det vil devaluere økonomien. F.eks drev jo alle "PIGS" landene med pengetrykking kontinuerlig før de ble med i Eurosonen, noe som ikke kun førte til høy inflasjon, men førte til konstant devaluering. Så det var egentlig på mange måter et nullsumspill som i bunn og grunn førte til at de unngikk økonomiske reformer ved å devaluere.

 

Hvis Kina trykker penger vil det jo risikere inflasjon internet i landet, men de har jo hatt rimelig høy inflasjon uansett. Men det vil ikke devaluere valutaen. Altså, en økt pengemende i systemet som IKKE fører til devaluering, men fører til inflasjon.

Lenke til kommentar

 

 

Ehh, nei. Kina har fastkursregime for å holde valutaen under egen kontroll. Slipper de den på det frie markedet vil den være under dollar systemet.

 

 

Kina har som sagt fastkursregime for å holde valutaen sin billig, slik at de vil fortsette å være en konkurransedyktig eksportør. Hadde de ikke gjort det, ville de vanvittige vekstratene i landet på 90- og 00-tallet aldri vært mulig. Du har for øvrig fortsatt ikke svart på spørsmålene mine, ikke en gang på hva "dollar systemet" du snakker om er for noe. Hele førsteinnlegget ser ut som om det hører hjemme på en blogg for østerrisk økonomi, og da av den mer ytterliggående sorten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Ehh, nei. Kina har fastkursregime for å holde valutaen under egen kontroll. Slipper de den på det frie markedet vil den være under dollar systemet.

 

 

Kina har som sagt fastkursregime for å holde valutaen sin billig, slik at de vil fortsette å være en konkurransedyktig eksportør. Hadde de ikke gjort det, ville de vanvittige vekstratene i landet på 90- og 00-tallet aldri vært mulig. Du har for øvrig fortsatt ikke svart på spørsmålene mine, ikke en gang på hva "dollar systemet" du snakker om er for noe. Hele førsteinnlegget ser ut som om det hører hjemme på en blogg for østerrisk økonomi, og da av den mer ytterliggående sorten.

 

 

...så, om jeg har forstått det riktig så er Kinas valuta uavhengig fordi ingen gidder handle med den, uansett? :p

Lenke til kommentar

Men hva har det med INTERNASJONAL økonomi å gjøre? Kinesisk valuta er praktisk talt ikkeeksisterende som internasjonalt handelsmiddel, nettopp FORDI staten bruker den på den måten i den nasjonale økonomien.

 

Altså, Kina er jo del av den globale økonomien. Og en del av strategien til Kina er økt deltagelse i det internasjonale systemet for finans. Det var ikke mange årene siden det var UMULIG å kjøpe Yuan Renminbi i markedet. Idag er det fullt mulig. Å kjøpe Kinesiske finansprodukt har lenge sett ut som ren fantasi, selv etter de lot folk kjøpe Yuan. Idag er det mulig å kjøpe enkle rentepapirer i Yuan, i Europa. Å kjøpe Kinesiske a-aksjer har lenge vært ansett som det steget som er nødvendig for at Kina skal bli en av de store.

 

Jeg tror at det vil bli mulig å handle Kinesiske a-aksjer innen 5 år, uten at de slipper valutaen på det frie markedet og fortsatt har den under samme kontroll som idag. Jeg ser mange tegn på at Kina er i ferd med å utvikle sitt finansmarked i andre land. En stor ting som nylig skjedde var jo opprettelse av handelsplattformer i London, Frankfurt, Luxembourg og Paris. Neste naturlige steg er vel å tillate åpen handel av Kinesiske obligasjoner fra Kinesiske myndigheter i Yuan, og deretter muligens for Kinesiske selskaper. Da vil det også være naturlig å tillate handel i Kinesiske aksjer i Yuan, eller såkalte Kinesiske a-aksjer.

 

Innen 2025 er Kina verdens største økonomi også nominelt sett. Jeg tror også innen den tid at det vil være mulig gjennom f.eks Frankfurt å delta i åpen og aktiv handel i Kinesiske verdipapirer og at valutahandel i Yuan Renminbi vil være relativt normalt, selv om valutaen er under Kinesiske myndigheters kontroll.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ehh, nei. Kina har fastkursregime for å holde valutaen under egen kontroll. Slipper de den på det frie markedet vil den være under dollar systemet.

 

 

Kina har som sagt fastkursregime for å holde valutaen sin billig, slik at de vil fortsette å være en konkurransedyktig eksportør. Hadde de ikke gjort det, ville de vanvittige vekstratene i landet på 90- og 00-tallet aldri vært mulig. Du har for øvrig fortsatt ikke svart på spørsmålene mine, ikke en gang på hva "dollar systemet" du snakker om er for noe. Hele førsteinnlegget ser ut som om det hører hjemme på en blogg for østerrisk økonomi, og da av den mer ytterliggående sorten.

 

 

...så, om jeg har forstått det riktig så er Kinas valuta uavhengig fordi ingen gidder handle med den, uansett? :p

 

 

Hah! Jeg har konto i Yuan Renminbi.

 

I forhold til handel er det jo interessant at banken min nå har blitt handelssenter for Renminbi i Tyskland, med den hensikt at Tyske firma kan kjøpe/selge varer til/i Kina i Yuan direkte og at de har direkte tilgang til handel Euro/Yuan.

 

Jeg tror viljen til å handle i Yuan Renminbi er der, og at det vil være unødvendig i fremtiden å gå omveien via dollarpriser eller liknende og at direktehandel Yuan/Euro kun vil øke.

Lenke til kommentar

Jeg syns ikke dette lignet på noe østerrisk.

 

Tja.

 

- En svevende tekst med vage beskrivelser av makroøkonomiske mekanismer som forfatter ikke kan redegjøre for? Check.

- Neologismer som forfatter ikke selv klarer å forklare? Check.

- Konklusjoner som åpenbart ikke henger på greip med virkeligheten? Check.

 

Slike tekster pleier som oftest å komme fra nyfrelste østerrikere. Tipper Hayek og Menger vrir seg i graven over hvor mange kokofolk som har tatt opp arven.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...