Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bios vil ikke starte.


Anbefalte innlegg

Heisann.

Skrudde på maskinen i dag som har stått uten strøm ca 1 månde, maskinen gikk fint på å jeg brukte den litt så hang den seg opp, måtte så skrue den av på svenske måten for å resete den, når jeg da skrudde den på igjen så vil ikke bios starte ? ( vifte å maskinen starter, men får ikke bios lyd eller bilde ) 

 

Har prøvd å tatt ut batterie å så satt det inn igjen ( viss dette batterie har ikke strøm kan alikevel bios starte da? ) 

Når jeg skruer på skjermen så får jeg logo til skjermen å det opp så skjermen skal virke. 

 

 

Noen som vet hva problemet kan være

 

Hovedkorte er msi z87 g45 Gaming

Endret av tassen^^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BIOS lyd? går en stund som i 2sek eller 15sek?

Kan vare alt fra grafikkortet som ikke viser bilde med en HDD som ikke har OS som gjør at den resetter.
Men om en legger sammen alt kan det vare HK som tuller.
 

Ta en titt her:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/289871-30-boot-cmos-battery

 

Kan boote uten CMOS batteri ja, den gjør bare at BIOS husker endringer du gjør + klokka.

 

Sjekke for løse kabler, har du tukklet med PC'n?

Her har en ala samme problemet:

https://forum-en.msi.com/index.php?topic=170037.0

Lenke til kommentar

 

Flash bios på nytt. Slik merkelig oppførsel kommer ofte av "glemsk bios" da hovedkortprodusentene har spart penger på bios-chipen.

 

 

 

Flash bios ?

Nei - ikke gjør det.

Bios koden kan ikke bli ødelagt av strømbortfall eller dødt cmos batteri .

Cmos minnet derimot kan bli korrupt.

Aldri flash bios brikken på en ustabil PC , feiler det under flashing er det oftest 'game over'.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Flash bios på nytt. Slik merkelig oppførsel kommer ofte av "glemsk bios" da hovedkortprodusentene har spart penger på bios-chipen.

 

 

Flash bios ?

Aldri flash bios brikken på en ustabil PC , feiler det under flashing er det oftest 'game over'.

På de fleste hovedkort har man 2stk bios så det er ingen fare involvert om man flasher samme bios over segselv. Dette har fikset lignende problem for mange brukere, inkludert megselv.

Har dog bare vært borti denne feilen på Gigabyte sine hovedkort men kan sikkert gjelde andre produsenter og.

Lenke til kommentar

 

 

Flash bios ?

Aldri flash bios brikken på en ustabil PC , feiler det under flashing er det oftest 'game over'.

På de fleste hovedkort har man 2stk bios så det er ingen fare involvert om man flasher samme bios over segselv.

 

Det er ganske dumt å si at det ikke er noen fare involvert fordi de fleste hovedkort har 2stk BIOS. Flasher TS, det går galt og HK har bare 1 BIOS så har man trøbbel.

 

Jeg sjekket opp og selv om det ikke står noe på MSI sine sider så skal visst dette hovedkortet ha dual-BIOS.

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2207144/bricked-msi-z87-g45.html

 

Meeeeen, jeg sjekket HK-boka nå og det står så vidt jeg kan se ikke noe om dual-BIOS. Ikke vet jeg, men det er ikke en god idè å satse på at det går bra hvis man ikke er 100% sikker på at man har "backup".

Lenke til kommentar

Poenget er at det er helt unødvendig å oppdatere BIOS hvis det ikke er for å korrigere en bug du er rammet av.

Og som diskutert tidligere i denne tråden med strømbrudd etc har ingen påvirkning på bios (firmware) og kan ikke destruere en bios chip.

 

Tråd tittelen er misvisende og burde vært "Hovedkort vil ikke POSTe".

 

 

DUAL bios har historisk vært noe kun Gigabyte har hatt. 

Dog noen andre har kommet etter i enkelte premium kort og akkurat dette MSI kortet har Click BIOS v4 .

 

 

 

.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Men dårlige bios chipper er det flust av. Slet selv med at maskinen ikke ville poste. Måtte som oftest ut med alle rambrikkene å gi ett startforsøk, for så å sette inn 1 eller flere brikker hver gang jeg ville ha maskinen i gang. Dette ble gradvis værre og værre.

 

Flashet bios på nytt (samme version som jeg hadde fra før) og maskinen har fungert utmerket i ett halvt år siden. Starter hver gang.

 

Og det er mange flere eksempel på dette.

 

Så ville prøvd det først for min del da det er enkelt og gratis. Om ikke må man begynne å kryssbytte komponenter for å feilsøke.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med syar2003 her.

Først får man bytte om på rambrikker evt om det kan være korrupt disk eller hva det enn nå skal være som lager problemet, men å flashe bios er absolutt siste utvei spør du meg.

Spessielt om man ikke har dual bios og bios flashback som Asus har bl.a.

 

Jeg har ikke hatt dobbel bios på noen av mine bygg og har scrappet 1 bios etter oppgradering til Win10, så jeg vet hva jeg snakker om.

Lenke til kommentar

Har aldri opplevd en feilet bios-flash så ser ikke risikoen, men for all del sjekk ram og slikt først om ønskelig.

 

Msi bruker å ha en fysisk bryter på hovedkortet for å velge hvilken bios som skal brukes. Trådstarter burde i det minste teste med bios 2 også.

 

 

Kollega ødela sin bios da han skulle prøve å flashe en ny UEFI version til hovedkortet sitt (som ikke er uefi). Ente med brick og tok med seg bios 2 i samme slengen.

Lodded ut bios chippen og fikk flashet gammel bios med en arduino og 5V til 3V signalconverter. Fungerte utmerket, men alle kan nok ikke styre med slikt :p

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Vi har vel alle som har drevet med slikt vært der (bricket kort og skiftet plc/prom).

Jeg hadde en tid tilbake mange bestillinger hos "badflash jack" , han holder på enda.

Når man drev med modding var det alltid greitt å ha ekstra plc/eeproms med urørt bios versjon/kode.

(den gangen alle type eeproms var i sokler)

Med UEFI  inkl TPM er det ikke like enkelt som i gamle dager.

Lenke til kommentar

Har aldri opplevd en feilet bios-flash så ser ikke risikoen, men for all del sjekk ram og slikt først om ønskelig.

 

Da har du ikke flashet mange bioser...hehe

 

Av og til kan biosflashingen  se ok ut...men når man rebooter så går det i dass. På tidlig 2000 tallet kunne man gjerne redde slike bios fadeser med å sette inn en diskett med en spesiell rom fil på...selv om biosen ikke postet sjekket den alltid diskett stasjonen for filen. tror faktisk det var det første biosen gjorde når man startet pcen. Reddet i hvertfall meg et par ganger. Ellers så har jeg jo flashet et gigabyte dual bios hovedkort, hvor alt så bra ut til man startet maskinen på ny. da postet den ikke, og den klarte heller ikke å trigge backup bios (var ikke fysisk bryter for å skifte...men skulle gjøre det automatisk ved detektering av korrupt hovedbios) det kortet gikk i retur til selger. har også hatt amd hovedkort som stoppet midtveis i flashingen...for deretter å aldri starte mer.

 

Men i 98 prosent av biosflashene så går det jo greit. Det er mye sikrere nå å flashe bios (man har jo stort sett en backup bios også)  enn på slutten av 90 tallet.. heldigvis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...