Gå til innhold

Rask og stabil telefon, helst vanntett


gnav

Anbefalte innlegg

Jeg trenger en ny mobiltelefon. Gikk fra HTC Wildfire S (ja, hadde den ganske lenge) til Lumia 640 i fjor. Generelt fornøyd med den, bortsett fra dårlig utvalg av programmer og kjipt kamera. Nå har 640-en knust. 

 

Det viktigste for meg er at telefonen er stabil, rask og intuitiv i bruk. Andre kriterier:

 

– God byggekvalitet

– Brukende kamera

– Helst vanntett (bor i Bergen)

– God batteritid

 

Bruksområde: sms, tale, Spotify, noe internettsurfing, div. praktiske apper, gps

 

Sikler på s7 og Iphone 7, som begge er vanntette. Hadde også vurdert HTC 10 hadde det ikke vært for prisen og labert batteri. Et annet alternativ er Sony, men det er en mobilprodusent jeg rett og slett ikke stoler på. Har hverken erfaringer med nyere Android eller iOS; jeg mistenker at Android-plattformen har endret seg siden Wildfire S-tidene. Det viktigste er at ting fungerer, er gjennomført, og at det går raskt – i flere år fremover.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

S7 Edge har bedre batteri enn S7, og iPhone 7+ har bedre batteri enn iPhone 7, så ville i det minste sett på de større alternativene dersom det er viktig. Sony Xperia X Performance er også et godt alternativ med IP68 rating, men ikke helt den samme kamerakvaliteten som Samsung og Apple har på sine toppmodeller. 

 

I rimeligere varianter så har man Motorola Moto G4 Plus som tikker boksene dine, kanskje bortsett fra byggekvalitet. Ikke akkurat en "sexy" tlf. Ikke toppspekket, men med omtrent ren stock Android så går det uansett unna.

 

Alle disse er kjappe i daglig bruk, så akkurat det tror ikke jeg blir noen utfordring ifht ytelse over tid.

S7 Edge er vel den modellen med "færrest kompromisser", beste display på markedet, stort batteri, støtter hurtiglading både kablet og trådløst, IP68 rating, beste kamera på markedet, 3.5mm jack, støtter SD-kort etc. Nå er det fullt mulig nye iPhone 7 er et hakk bedre på kamerafronten, men umulig å vite uten en ordentlig test. 

Endret av fflex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar, fflex. Iphone 7+ og S7 edge tror jeg blir litt store for mitt bruk, da jeg aldri spiller spill eller ser på film på telefonen. I tillegg er 7+ for dyr. Moto G4 er ikke vanntett. Sony stoler jeg som sagt ikke på.

 

Egentlig står det mellom IP7 og S7. Sistnevnte er nesten 2000 kr billigere og har, så vidt jeg vet, alle funksjoner som IP7 har, pluss 3,5 mm jack. Så det står mellom iOS og Android. IP7 i matt svart ser mye bedre ut, da. I tillegg har jeg allerede en Macbook pro fra før av, så det er vel synergieffekter å hente ved å ha en Apple-telefon. Hvorvidt dette er verdt 2000 kr er det vel bare jeg som kan svare på... 

 

En presisering når det gjelder batteritid: Jeg bruker vanligvis ikke mobiltelefonen så ofte, så ordinær standbytid er viktig. De tidligere telefonene jeg har brukt har som regel klart seg mellom 3–5 dager mellom hver lading, noe jeg også ønsker den nye telefonen også skal klare. 

Lenke til kommentar

My bad, G4 har ikke IP67/68 rating som sin forgjenger G3. 

 

Uansett. Det er viktig å ha i bakhodet at Apple sa klart på eventen i går at de ikke dekker noen skader relatert til vann/fukt. 

Det vet jeg ikke om Samsung heller gjør. 

 

IPÅ67 vs IP68: http://www.trustedreviews.com/opinions/what-is-ip68-ip-ratings-explained

 

Nå er kanskje ikke jeg rett mann å spørre, fordi jeg personlig foretrekker Android over iOS og synes selv prisen på S7 er drøy. En iPhone til over 7K er 100% uaktuelt for meg mtp hvor mange gode alternativer man har i 3000 kr klassen og oppover :)

 

Sitter selv på en Nexus 5X som per i dag koster 2390 kr uten noen binding, og synes den er helt nydelig. 

Endret av fflex
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hei. Dersom du ikke vil/må ha det dyreste og nyeste, så kunne du kanskje ha kikket på Samsung Galaxy S5 Neo. Jeg har den originale S5, som jeg er veldig fornøyd med, og jeg mener den treffer godt på alt du trenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...