Gå til innhold

Bestille skattekort før frikortgrensa har gått ut - pengesmell?


pin78

Anbefalte innlegg

Hadde ikke regna me at jeg kom til å overstige frikortgrensa på 50000 i år, men droppa skole må i høst  og fikk fast stilling, og nå ser det ut som jeg må bestille skattekort etter neste lønning. Da har jeg litt igjen å gå på før jeg når grensa, men tenker det er greit å ordne tidlig. 

Prøvde å kontakte altinn og høre om det er slik at jeg må skatte for det jeg har tjent mens jeg har hatt frikort, men fikk ikke noe konkret svar. Det jeg har hørt tidligere er at så lenge du bestiller skattekort før du har nådd frikortgrensen så skal man slippe å skatte for det man tidligere har tjent, men jeg er ikke sikker på om det stemmer lenger. Jeg kommer nok til å ha tjent omlag 60000 i år, og vet ikke i så tilfelle hvor mye jeg må betale i restskatt hvis jeg skal skatte for alt hittil (har hørt at man kan måtte betale oppimot 10% av alt). 

Noen som vet med sikkerhet om/hvor mye man må skatte av det man tidligere har tjent??? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skatteetaten beregner skatt ut i fra årsinntekten og har du frikort og bestiller vanlig skattekort så vil du nok få en høyere skatteprosent på resten av året for å ta igjen det som skulle vært betalt tidligere i året.

SAmme dersom man har skattekort og ser at man kommer til å tjene mer enn beregne skatteåret t så fyller man ut  hvor mye man har tjent så langt i år og bestiller nytt skattekort med høyere skattesats.

 

Betaler man mer/mindre enn beregnet så får man igjen penger eller får en "baksmell" og blir skyldig.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

skatteetaten beregner skatt ut i fra årsinntekten og har du frikort og bestiller vanlig skattekort så vil du nok få en høyere skatteprosent på resten av året for å ta igjen det som skulle vært betalt tidligere i året.

SAmme dersom man har skattekort og ser at man kommer til å tjene mer enn beregne skatteåret t så fyller man ut  hvor mye man har tjent så langt i år og bestiller nytt skattekort med høyere skattesats.

 

Betaler man mer/mindre enn beregnet så får man igjen penger eller får en "baksmell" og blir skyldig.

Så dette må betalest tilbake før året er omme? Fytti grisen, blir blakk ut året jeg da:o

Lenke til kommentar

Etter fribeløpet er oversteget så må man betale vanlig skatt etter satsene. Går du over grensa så blir du trekkt 50% på lønninger fra grensa er oversteget. Det er derfor det er greit å betale skatt selv om man har frikort, det skal lite til å overstige og tjener man ikke mer enn grensa så får man tilbake.

 

Det blir en liten skattesmell, kan hende du får fradrag for lav inntekt hvis du søker. Skatteetaten følger SIFO's referansebudsjett og det er det du skal ha til overs pr.mnd. etter at husleie er betalt.

http://kalkulator.referansebudsjett.no/php/standard.php

Lenke til kommentar

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Skattekort-og-forskuddsskatt/Frikort/Ungdom-og-skattekort/

 

Hva hvis jeg har frikort, og så oppdager at jeg kommer til å tjene over 50.000?

Dersom du først har hatt frikort og kommer til å tjene over 50.000, må du søke om nytt skattekort. Det beløpet du allerede har tjent uten å trekke skatt i, tas med i grunnlaget for beregningen av nytt skattekort. Uansett om du først har hatt frikort eller ikke vil den totale skatten bli den samme. Hvis du ikke bestiller nytt skattekort vil arbeidsgiver trekke 50% skatt av inntekten du tjener ut over frikortet.

 

5%av 60000 er 3000 kroner og grovt sett så må du betale omtrent  dette i skatt i år også på resten av året. 

Det eksakte beløpet vil du få vite når du søker om nytt skattekort som du bør gjøre fær neste lønning så ikke arbeidsgiver trekker 50% av lønna de på de resterende beløpet over 50000 (10000 kroner)

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...