Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] LED-dimmer i stua. Hvilken skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Da fikk jeg svar fra IKEA. Har levert inn samtlige pærer og fått pengene tilbake. Helt enestående kundeservice! :) Nå er jeg på Clas Ohlson for å finne en erstatter, og jeg har da funnet frem til følgende:

 

http://www.clasohlson.com/no/Dimbar-Haled-LED-pære/36-6290

 

Koster mer, men funker til flere typer dimmere. Kanskje denne kan løse problemet mitt!

 

Eventuelt denne:

 

http://www.clasohlson.com/no/Haled-dimbar-LED-pære/36-3600

 

Vi får teste og se!

Lenke til kommentar

Great success!

 

Kjøpte inn 6 stykk av disse (for én gang skyld), og koblet til kretsen med 13 spotter. Funker som bare juling! Ingen blinking og helt tyst! Dette er da på den gamle Elko 600 GLE dimmeren.

 

http://www.clasohlson.com/no/Dimbar-Haled-LED-pære/36-6290

 

Forskjellen fra IKEA sine lamper er at disse her har litt varmere lys, samt ikke lyser like sterkt. Dette har nok ganske mye med at jeg bare har lys i annenhver spot for øyeblikket... ;) De er og hakket mer robuste og tyngre. De er i metall istedenfor plast. Det som er litt spesielt er at lyset blir varmere jo mer du dimmer. Jeg måtte faktisk dobbelsjekke emballasjen for å forsikre meg om at jeg ikke hadde kjøpt halogen igjen.

 

Jeg skal få handlet inn pærer til resten av spottene og teste. Drøyer med å sette tråden som "løst" til jeg har testet skikkelig.

Lenke til kommentar

Fungerer det så fungerer det og hverken dimmer eller pære tar skade av det.

Det største problemet med GLE dimmeren til elko er at den ikke dimmer langt nok ned med LED og den kan slite med flimmer med for lite last, men som sagt har du ikke flimmer og det dimmer pent så er det bare å la det stå.

GU10 pærer har også den egenskapen at de fote ikke liker fase avsnitt dimming men som sagt, funker det så funker det.

Lenke til kommentar

Har montert alle pærene og testet ut over flere dager. Har ikke hatt en eneste feil og lyset dimmer helt perfekt. Så da anser jeg problemet som løst!

 

Kjapp oppsummering: IKEA LED-pærer virket ikke hos meg uansett hvilken dimmer jeg brukte, inkludert ren LED-dimmer. Jeg byttet IKEA sine inn og gikk til anskaffelse av Haled fra Clas Ohlson. Disse virker knirkefritt sammen med de 15 år gamle halogendimmerne. :)

Lenke til kommentar

Bra det løste seg. Vet du om du har IT- eller TN-anlegg i boligen? Jeg kjøpte noen LED-pærer til den ene boligen min (de skulle ikke dimmes), men ca 1/2-parten av dem funket der. Dro tilbake der jeg kjøpte dem, og der virket alle. Testet dem så i den andre boligen min, og der funket de også. Boligen der det ikke funket har 230 V IT-anlegg, boligen der det funket har 400 V TN-anlegg. Noen som kan forklare hvorfor? LED-pærene kan da ikke merke forskjell på 1+n eller L1+L2, så lenge det ikke er jord der?

Lenke til kommentar

Bra det løste seg. Vet du om du har IT- eller TN-anlegg i boligen? Jeg kjøpte noen LED-pærer til den ene boligen min (de skulle ikke dimmes), men ca 1/2-parten av dem funket der. Dro tilbake der jeg kjøpte dem, og der virket alle. Testet dem så i den andre boligen min, og der funket de også. Boligen der det ikke funket har 230 V IT-anlegg, boligen der det funket har 400 V TN-anlegg. Noen som kan forklare hvorfor? LED-pærene kan da ikke merke forskjell på 1+n eller L1+L2, så lenge det ikke er jord der?

Det der hørtes rart ut for det som er mere normalt er at 1-polte brytere eller enkelte dimmere ikke greier å slå av lyset i LED pærene en at di ikke lyser i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvilket anlegg vi har! Kikket i sikringsskapet for å se om det kanskje kunne gi svar, men kunne ikke se noe som helst... Huset og elanlegget er ifra 94 dersom det har noe og si.

 

Dersom du har IT, vil hovedsikringen din har 3 "poler", mens den på TN har 4. Strømmåleren vil også være merket med 230 V ved IT, og 400 V ved TN. Vanligvis er dette beskrevet også på anleggsbeskrivelsen.

Lenke til kommentar

Nå har jeg kommet i samme problemstilling, nesten. Konklusjonen er iallefall at hele opplegge med LED og dimming er meget tilfeldig.

 

Jeg har disse pærene som jeg kjøpte en kartong av fra e-bay for 2-300 kr. De har fungerte greit på spottene på badet med dimming (standard ELKO-dimmer): http://www.lemonbest.com/9w-220v-gu10-dimmable-warm-white-led-light-die-casting-spotlight-for-home-garden-business-lighting-lemonbest

 

Nå skulle jeg bruke de samme pærene i en spotskinne med 8 spotter som jeg skal sette opp i stuen. Pga. at det ikke er lagt opp bryter der jeg skal ha de må jeg kjøre fjernstyring.

 

Jeg prøvde først en Nexa ECMR-250 som jeg hadde liggende. Da fikk jeg flimmer i pærene.

 

Så kjøpte jeg en Nexa CMR-101. Alt fungerte perfekt, men jeg oppdaget etterpå at max LED-belastning på denne er 24w, jeg kjørte 72w. Men max halogen er 200w så det må vel gå greit... kanskje..

 

Jeg kjøpte så en Nexa AD-146 som er helt ny på markedet å skal takle LED opp til 150w. Men her får jeg flimmer.

 

What to do.... kapitulere å gå over til halogen eller prøve Clasern sine pærer...

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Beste rådet er vel å kjøpe dyrere pærer. Spesielt i 230V LED pærer så er elektronikken utrolig tettpakka. I billigvariantene kan det fort gå ut over kvaliteten.

 

Lamper med separat LED-driver er selvfølgelig best, om man har plass til det.

Ja, jeg skjønner jo at kvalitet henger sammen med pris. Men det er jo rart at pærene fungerer med 50% av dimmerene jeg har prøvd. Da virker det hele mer tilfeldig enn at man kan skylde på kvaliteten.

Lenke til kommentar

Det har også mye å si. Derfor pleier jeg alltid å kjøpe lamper og dimmer fra samme leverandør. Men det er jo ikke like lett om man skal ha det smart og billig selvfølgelig.

I de fleste tilfeller ønsker folk kun å bytte ut pærene fra halogen til LED, da er allerede armatur å dimmer på plass. Armatur å dimmer er som regelt fra ett årstall før LED sin inntreden. Jeg mener det er unødvendig vanskelig å finne ut av dette, og man bør ikke bytte ut hele infrastrukturen i huset pga. at man ønsker LED pga. egenskaper som varme å levetid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...