Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Strømtyv på en 2012 Mondeo...(?)


Anbefalte innlegg

Hei. Har en 2012 Mondeo som har gått over 100.000km altså ingen gjenstående garanti.

 

Har vanligvis brukt bilen hver dag, men i det siste har den måtte stå 3 dager.

 

Har jevnlig toppladet batteriet, fordi jeg har fått "low battery" varsel i instrumentpanelet. For 4 dager siden parkerte jeg bilen etter en lengre kjøretur og i går var det ikke liv. Fikk ikke lys i instrumentpanelet engang.

 

Noen som er kjent med problemet på nevnte bil? På siste service for 1 mnd siden testet de lading og batteri med tilbakemelding lading og batteri OK, trenger opplading.

Kan det likevel være batteriet selv om den ved 2 anledninger nylig er testet ok?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ganske vanlig symptom for gåent batteri ja.

 

Etter du har lada batteriet kan du la det stå en times tid og så måle spenninga. Du skal ha ca. 12,6-12,7V hvis det er fullt. Hvis du måler igjen et døgn senere, f.eks. på morgenen før du starter og da ikke har ca. 12,6V så er enten batteriet dødt eller så har du en mega-strømtyv i bilen. Lar du batteriet stå frakoblet utelukker du sistnevnte.

 

Merk: Hvis du måler 12,6V så betyr det bare at du ikke får mer strøm inn på batteriet hvis du prøver å lade. Det sier derimot ingen verdens ting om hvor mye strøm du faktisk har igjen på batteriet. 12,7V er fullt og ca. 11,4V er tomt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Takk for svar :) har prøvd meg frem litt og kommet frem til at det er batteriet som har gitt seg etter 4 år.

Temnelig kort levetid. Byttet nylig mitt orginale Mondeobatteri etter 9års tjeneste. Har du slurvet med vedlikeholdsladingen?

Nei har ikke det, men er ikke jeg som har eid bilen de første årene. Men det er blitt kortere levetid på batterier i nyere biler slik jeg har forstått det. Mye på grunn av "smartcharge" dynamo som ikke lader konstant slik som på tidligere biler. Den lader ekstra mye når man går av gasspedalen, og slutter å lade ved gasspådrag. Kalles "mikrohybrid" Endret av SuperBlackBird
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...