Gå til innhold

En mobiltelefon og en super-zoom møtes

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hasselblad hadde jo en nydelig kameraserie med flotte navn inspirert av verdensrommet for ikke så lenge siden.

Kanskje de burde holde seg til mellomformat.

Skrevet

Så noen testbilder fra denne på ymse nettsider og må si modulen produserer skuffende bilder. Dette kunne vært skikkelig spennende da jeg liker Moto Z-serien, og slik jeg har forstått det vil Moto Z og Moto Z Play komme til Norge mens Moto Z Force vil være eksklusiv til Verizon i USA.  

Skrevet (endret)

Mobiltelefoner og sine cmos/ccd brikker med størrelser på 1øringer,god gammeldags lættis!

Litt flisespikking:

- De siste mobiltelefonene som hadde CCD gikk ut av salg for ca 5-6 år siden. Nå har alt CMOS.

- En Norsk ettøring (1958-1972), har en diameter på 16mm og dermed ca 6-13 ganger større areal enn typiske 1/2,3" - 1/3,6" sensorene som sitter i telefonkameraer.

Sensoren i den nye Hasselbladen ser ut til å være ganske bra til å være mobiltelefon. Klipp og lim: 12MP 1/2.3" CMOS sensor with 1.55 um pixel size (samme specs som kameraet i blant annet iPhone 6). Men optikken ser jo ut til å være dratt ut av et visst mørkt hull.

Endret av Simen1
Skrevet

Mobiltelefoner og sine cmos/ccd brikker med størrelser på 1øringer,god gammeldags lættis!

Litt flisespikking:

- De siste mobiltelefonene som hadde CCD gikk ut av salg for ca 5-6 år siden. Nå har alt CMOS.

- En Norsk ettøring (1958-1972), har en diameter på 16mm og dermed ca 6-13 ganger større areal enn typiske 1/2,3" - 1/3,6" sensorene som sitter i telefonkameraer.

Sensoren i den nye Hasselbladen ser ut til å være ganske bra til å være mobiltelefon. Klipp og lim: 12MP 1/2.3" CMOS sensor with 1.55 um pixel size (samme specs som kameraet i blant annet iPhone 6). Men optikken ser jo ut til å være dratt ut av et visst mørkt hull.

Kan være hullet i 5 kroningen noen mente?

Kan Hasseblad overhodet lage optikk egentlig ? Mener ett sted i hukommelsen at de lages av Fujinon sånn for å øse av min enfoldighet.

Skrevet

Kan Hasseblad overhodet lage optikk egentlig ? Mener ett sted i hukommelsen at de lages av Fujinon sånn for å øse av min enfoldighet.

Synes det blir feil å si "øse av min enfoldighet" - uvitenhet ville vært mer dekkende - hvis det du skrev hadde vært helt feil.

Tradisjonelt har Hasselblad brukt Zeiss-linser, men har også samarbeidet med Fuji, i hvert fall på X-Pan.

Skrevet

Synes det blir feil å si "øse av min enfoldighet" - uvitenhet ville vært mer dekkende - hvis det du skrev hadde vært helt feil.

Tradisjonelt har Hasselblad brukt Zeiss-linser, men har også samarbeidet med Fuji, i hvert fall på X-Pan.

Jeg må gi meg selv mer kreditt for hva jeg egentlig husker, for det som selges til dagens Hasselblad H modeller er laget av Fujinon, mens det nyeste speilløse X systemet er laget i Japan av Nittoh Kogaku.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...