Gå til innhold

Var Jesus en illusjonist?


Anbefalte innlegg

Eventyret lyder slik. Han skapte himmel og jord og alle levende skapninger og planter. Deretter druknet han alle sammen for så å gi de overlevende og deres etterfølgere som trodde på ham gater av gull og edelstener i belønning.

 

Må være stort å få gå på gater av gull. Snakk om stormansgalskap. Bygg eder ikke skatter her på jorden heter det vist, men i himmelen der blir det full fest med gull og edelstener.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

om jeg var gud så ville jeg ha gjort mer for menneskeheten enn det jesus oppnådde. og det dummeste jeg ville ha gjort som gud er å offre meg selv. nei jesus var en skuffende gud.

Jesus var ingen stor gud i sin egen bibelen engang... Han helbreder en og en isteden for å fjerne slike sykdommer helt og holdent... Korttenkt..

 

Nei, om disse ryktene, fantasiene og overdrivelsene som senere ble til bibelen senere faktisk er utledet fra en ordentlig mann og/eller ordentlige hendelser og gjerninger så måtte fyren være en religiøs skrulling med gode verbale evner som overbeviste de mindre begavede.... Men ingenting av disse fantasiene har skjedd, dette er fantasier funnet opp lenge etterpå... Så lenge etterpå at ingen riktig kunne ta dem i løgnene de presenterte... Og de som nektet for at det var slik det skjedde ble effektivt tatt av dage etter at kristendommen ble påtvunget alle med den versjonen vi kjenner i dag.... Så noen illusjonist var det antagelig ikke snakk om, da det er funnet på i ettertid, mest sannsynlig. 

 

For kristne var IKKE enige om jesus var guddommelig eller ikke før kirke møtet i nicea, i år 325 hvis jeg ikke husker feil. Før det var han gud for noen og kun en mann med unaturlige evner for andre... Kristne var ingen homogen gruppe den gangen heller faktisk...  Sier jo litt om grunnlaget til denne historien.. 

 

Så hele illusjonist biten bortfaller av seg selv i denne syltynne historien.. 

Lenke til kommentar

Kan evnen til å utføre mirakler komme fra en annen kilde enn den sanne Gud

 

Moses og Aron trådte fram for farao i Egypt for å be om at Israel( ittene ) måtte få lov til å dra ut i ørkenen for å ofre til Jehova. For å vise at Gud var med dem, ba Moses Aron om å kaste ned staven sin og den ble til en slange. Dette miraklet skjedde ved Guds kraft. Men så kom Egypts magi-praktiserende prester og kastet ned sine staver og disse ble også til slanger. Hvem var kilden til den kraft som stod bak deres mirakel. ( 2.Mos 7:8-12 )

 

Nå i det 20. århundre hender det at det skjer helbredelse ved bønn under møter som ledes av prester i kristenheten. I ikke kristne religioner finnes det voodoo-prester, heksedoktorer, medisinmenn og andre som også foretar helbredelser. De benytter seg ofte av magi og spådomskunster. Noen som foretar psykiske helbredelser, sier at det de gjør, ikke har noe med religion å gjøre. Kommer den helbredende kraften fra den sanne Gud i alle disse tilfelle.

 

Matt 24:24: Falske messiaser og falske profeter skal stå fram og gjøre store tegn og under for om mulig å føre vill selv de utvalgte.

Lenke til kommentar

 

 

De benytter seg ofte av magi og spådomskunster. 

Flirte jeg godt av :) Overtro lenge leve liksom... 

 

Merkelig at vi i dag, der ALLE har mobil telefon med kamera, ALDRI har klart å ta et bilde eller en video av hverken magi eller spådoms kunster... Eller spøkelser, gjenferd etc... Enda et mobil kamera "ser" mer enn det vi gjør med våre øyne... Tips: Skal du sjekke om fjernkontrollen til TV'n har dårlige batterier så åpner du kameraet på mobil telefonen din, snur fronten på fjernkontrollen mot kameraet og trykket på en knapp... Hvis det ikke lyser i IR LED'ene i front av fjernkontrollen, eller de lyser svakt, er batteriene flate... 

 

Aldri før har de som tror på magi, spøkelser, gjenferd og slike ting hatt større mulighet til å dokumentere påstandene sine, men nei.... 

Lenke til kommentar

Det som er veldig beleilig RWS er hvordan aldri noen opplever noen av disse tingene før tingene er blitt alment kjent eller før individet har hørt eller lest om konseptet på forhånd.

 

Det var ingen som så eller skrev om aliens for 120 år siden, etter litt sci-fi underholdning så begynte det å dukke opp observasjoner, og etter månelandingen på 50-60 tallet så tok det helt av rundt om i hele verden.

 

Det var ingen som observerte vampyrer før Polidori's "The Vampyre" på starten av 1800, og det tok helt av etter Stokers "Drakula" hundre år senere. Vel utenom i opprinnelse området i midt-øst Europa der fortellingene alt var utbredt.

 

Folk gjennom historien vår har kun opplevet mytene i regionene der fortellingene har vært utbredt, aldri steder de ikke var utbredt. Nå i dag så er alle historier utbredt og folk blir plukket opp av aliens nesten daglig. 

Det samme gjelder forøvrig "divine interventions" (Mirakler forårsaket av guder som omhandler vår fysiske verden)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tviler sterkt på på at det noengang levde en bibelsk Jesus. Utenfor bibelen finns han ikke.

Han er en blåkopi av Horus

På toppen av det sies det at han ba alle si Amen etter at de hadde sagt en bønn. (Amen/Amon er navnet til den egyptiske solguden)

At ikke folk skjønner hvor dumt dette med gud og jesus er når man ser hvor mange guder og religioner som finnes, og hvordan de forskjellige gudene har oppstått og blitt utbyttet gjennom historien er for meg en gåte.

 

Religion dreier seg ikke om annet enn redsel for døden, et siste desperat håp om evig liv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Religion dreier seg ikke om annet enn redsel for døden, et siste desperat håp om evig liv. 

Jepp, stormannsgalskap er hva dette er... Hvis du har problemer med å forstå hvordan verden vil gå rundt uten deg kan du tenke litt på hvor fint verden gikk rundt før du ble født... Du trengs i verden, men du er på ingen måte avgjørende for at verden skal gå rundt...

 

Dødsfrykt har alltid vært drivende årsak bak religioner som kristendom... Der blir lovnader og gulrøtter og pisk delt ut uten en eneste garanti for noe som helst.. .

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vil heller ikke være forstandig å søke hjelp hos slike som driver ut onde ånder. Jesus sa at en av de ting som skulle kjennetegne visse falske profeter, nettopp var djevelutdrivelse. Han kom med denne advarselen:

 

Vokt eder for de falske profeter. Mange skal si til meg på hin dag: Herre, Herre har vi ikke talt profetisk ved ditt navn og utdrevet onde ånder ved ditt navn og gjort mange kraftige gjerninger ved ditt navn. Og da skal jeg vitne for dem. Jeg har aldri kjent eder, vik bort fra meg, I som gjorde urett. ( Matt 7: 22-23 )

 

Det er ikke ved en eller annen mirakuløs form for djevelutdrivelse, men ved å kle seg Guds fulle rustning at en kan stå seg mot djevelens listige angrep.

Lenke til kommentar

 

 

Det er ikke ved en eller annen mirakuløs form for djevelutdrivelse, men ved å kle seg Guds fulle rustning at en kan stå seg mot djevelens listige angrep.

Egentlig ganske merkelig det der, at djevelen kun angriper kristne... Hvorfor angriper ikke djevelen ateister eller andre? Kan det være at det kun er fordi de kristne faktisk tror på enda en fiktiv figur i eventyret deres? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Egentlig ganske merkelig det der, at djevelen kun angriper kristne... Hvorfor angriper ikke djevelen ateister eller andre? Kan det være at det kun er fordi de kristne faktisk tror på enda en fiktiv figur i eventyret deres?

Djevelen er ikkje dum. Han vil at flest mogleg skal hamne i helvete. Han vil gjere alt han kan for at du ikkje skal ta imot Jesu enkle veg til frelse. Kvifor skulle djevelen då angripe deg når du ikkje trur på han? Det passar jo han perfekt. Han vil at du skal vere opptatt av dette livet, han vil at du skal leve i synd og etter dine lyster, han vil at du skal vere verdsleg. Motstanden derimot møter du når du bytter side..

Lenke til kommentar

 

Egentlig ganske merkelig det der, at djevelen kun angriper kristne... Hvorfor angriper ikke djevelen ateister eller andre? Kan det være at det kun er fordi de kristne faktisk tror på enda en fiktiv figur i eventyret deres?

Djevelen er ikkje dum. Han vil at flest mogleg skal hamne i helvete. Han vil gjere alt han kan for at du ikkje skal ta imot Jesu enkle veg til frelse. Kvifor skulle djevelen då angripe deg når du ikkje trur på han? Det passar jo han perfekt. Han vil at du skal vere opptatt av dette livet, han vil at du skal leve i synd og etter dine lyster, han vil at du skal vere verdsleg. Motstanden derimot møter du når du bytter side..

 

Djevelen er en kristen oppfinnelse uten hold i GT.  Ét lojalt verktøy i gudens hender er en passende beskrivelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...