Gå til innhold

Intel 40 lane CPU


Dubious

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man kan lett finne ut av det på Intel.com sine sider. Det er kun noen i7 CPUer som har 40 lanes, og kun til LGA 2011-3-plattformen.

 

6800k har 28 lanes, alt over har 40 lanes. Det vil si 6850k, 6900k, og 6950x. Dette er de tre eneste i nåværende generasjon (som ikke er Xeon), som har 40 lanes.

Endret av Reeve
Lenke til kommentar

www.intel.com -> Products -> Processors -> Intel Core i7 Processor Extreme Edition and X-Series Lineup (eneste skrittet som var litt ulogisk, jeg gikk først inn på i7 Processors, fant ikke de jeg letet etter, så trykket jeg på "Extreme Edition".

 

Etter dette kan du finne spec sheets på alle prosessorene i i7-serien.

Lenke til kommentar

"Lett" kan diskuteres da jeg som sagt ikke finner noen informasjon, men takk for informasjonen

 

Alle forbruker CPU'er til X79 hadde 40 linjer, til og med innstegs modellene 3820 og 4820K. Men de fikk bare 4 kjerner i motsetning til sine større "brødre". Det var først på X99 at innstegs modellen 5820K, og nå 6800K fikk redusert til 28 linjer, siden de fikk 6 kjerner i stedet. Dette var den store nyheten med 5820K, siden dens forgjengere kun hadde hatt 4 kjerner. Og dette er altså de to eneste CPU'ene med 28 PCIe linjer til X99. Det er altså letter å finne CPU'er med 40 linjer enn uten. :p

 

Men det er klart, det er ikke "lett" å vite hva man ikke vet. ;)

Lenke til kommentar

Hva med i7 6700K + Asus Z170-WS da? Tror det har en PLX chip så du kan kjøre 2 stk 1080 kort i SLI.

 

Tilgjengelig båndbredde er identisk med PLX chip. Så om x8 + x8 blir for lite, så gjør det det med PLX chip også. Ettersom SLI krever 8 linjer per kort. Så kunne det hatt noe for seg med PLX chip om man skal kjøre 3 eller 4 GTX970 i SLI. De vil sannsynligvis klare seg greit uten at flaskehalsen i båndbredden blir for stor. PLX chip'en lurer da systemet til å tro at det er 8 linjer tilgjengelig til hvert skjermkort. Men total båndbredde er fremdeles samme som med bare 16 linjer.

 

Skal man kjøre GTX980Ti og raskere skjermkort i SLI/CFX vil man i enkelte spill bli begrenset av kun 16 PCIe linjer. "Løsningen" utover å kjøpe X79/X99 platform er å vente på neste generasjon skjermkort og HK med PCIe4.0. Reserveløsning er kanskje å gå for et WS HK med PLX chip på X99, man får jo båndbredde fra 12 linjer ekstra med 5820K og 6800K. Eller man kan sette skjermkortene opp i x16 + x8. Jeg har ikke sett noen benchmarks som viser hvor mye man taper på det vs x16 + x16..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...