Gå til innhold

Salg av pc - Tømming


Anbefalte innlegg

Heisan,

 

Har en pc som er solgt men bruker vil ikke jeg skal reformatere den.

 

Finnes det noe program som "rensker" opp i alt som ligger på den og sletter dette, å tar den tilbake til "nystadiet"?

 

Altså sletter alt av programmer, lagring av passord, osv osv?

 

Eller blir dette en manuell jobb, program for program.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare til å formatere, bare tull at kjøper ikke vil du skal gjøre det!

 

Bare positive ting med en formatering!

 

Du sletter alt som er ditt

 

PCen går som regel litt raskere etterpå.

 

Jeg har en ghostet windows-install på image, så tror ikke jeg får formatert denne. 

 

Så det er egentlig ikke aktuelt heller.

Lenke til kommentar

Strengt tatt holder det ikke å formatere den heller.

Skal du være sikker på at hemmeligheter(som kredittkort-info, passord, pr0n, private bilder etc) er borte, bør du boote fra en USB, og skrive over hele disken med 0'er. Vet ikke om det er noe windows-program som gjør det. Er lett å gjøre i Linux. Der kan man også bruke /dev/urandom om man er litt ekstra paranoid

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Strengt tatt holder det ikke å formatere den heller.

Skal du være sikker på at hemmeligheter(som kredittkort-info, passord, pr0n, private bilder etc) er borte, bør du boote fra en USB, og skrive over hele disken med 0'er. Vet ikke om det er noe windows-program som gjør det. Er lett å gjøre i Linux. Der kan man også bruke /dev/urandom om man er litt ekstra paranoid

 

Kyrres forslag med "Keep nothing" er godt nok hvis man kombinerer det med "fileshredder" programvare. Da slettes alle bits på HDD ved å legge inn enten null eller random på alt som ikke er i bruk.

Lenke til kommentar

Heisan,

 

Har en pc som er solgt men bruker vil ikke jeg skal reformatere den.

 

 

Det er en mildt sagt forstyrrende forespørsel. Med mindre det er din mor eller bror etc. Som du stoler 100% på. Ellers leverer man ikke fra seg et lagringsmedie, eller PC med lagringsmedie i. Uten å forsikre seg om at alt av personlig data er umulig å gjenopprette.

Lenke til kommentar

 

Strengt tatt holder det ikke å formatere den heller.

Skal du være sikker på at hemmeligheter(som kredittkort-info, passord, pr0n, private bilder etc) er borte, bør du boote fra en USB, og skrive over hele disken med 0'er. Vet ikke om det er noe windows-program som gjør det. Er lett å gjøre i Linux. Der kan man også bruke /dev/urandom om man er litt ekstra paranoid

 

Kyrres forslag med "Keep nothing" er godt nok hvis man kombinerer det med "fileshredder" programvare. Da slettes alle bits på HDD ved å legge inn enten null eller random på alt som ikke er i bruk.

 

Høres ut som fileshredder gjør det dd kan gjøre i Linux utifra hva du skriver ja.

Kan man enkelt bruke fileshredder på hele disken, inkludert MBR og ikke-allokerte blocks?

Lenke til kommentar

Nope - Dette er endret på nyere versjoner av Windows 10. Så lenge lisensen er aktivert, og hardwaren ikke er endret - Så skal dette gå helt fint. Man trykker vel bare "I have no key" eller hva det står. Kjører man reinstall fra windows, kommer vel ikke dette (altså spørsmål om lisens) frem en gang? Husker ikke helt, reinstaller alltid fra USB.

Lenke til kommentar

 

 

Strengt tatt holder det ikke å formatere den heller.

Skal du være sikker på at hemmeligheter(som kredittkort-info, passord, pr0n, private bilder etc) er borte, bør du boote fra en USB, og skrive over hele disken med 0'er. Vet ikke om det er noe windows-program som gjør det. Er lett å gjøre i Linux. Der kan man også bruke /dev/urandom om man er litt ekstra paranoid

 

Kyrres forslag med "Keep nothing" er godt nok hvis man kombinerer det med "fileshredder" programvare. Da slettes alle bits på HDD ved å legge inn enten null eller random på alt som ikke er i bruk.

 

Høres ut som fileshredder gjør det dd kan gjøre i Linux utifra hva du skriver ja.

Kan man enkelt bruke fileshredder på hele disken, inkludert MBR og ikke-allokerte blocks?

 

 

Det er et program, eller to, som heter "Fileshredder". Men jeg husker ikke hva det hette som jeg brukte sist. Derfor jeg mente å referere til typen programvare. Jeg regner med ihvertfall et par av dem har funksjonaliteten du spør om. Men jeg skal ikke si det sikkert. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...