Gå til innhold

Ny kran på 250 tonn gjør samme jobb som dagens 400-tonns kran


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beklager dumt spørsmål, men kan noen som hadde fysikk i skolen forklare meg hvorfor fibertau er nøytralt i vann?

 

Fibertauet har sammen tettheten som vann slik at oppdriften i vann blir det samme som egenvekten. Derfor blir det ikke noen økt last på krana etterhvert som man går dypere. Skal man ned på 3000m vanndyp så brukes veldig mye av krankapasiteten til å løfte vekten av ståltauet mens med fibertau så har mann full kapasitet tilgjengelig selv på dette dypet.

Lenke til kommentar

det syns jeg var veldig tregt...

 

Man hadde jo eddekopp-lignende tau allerede tidlig på 2000 tallet...

De var ganske mye kraftigere enn stålvaiere..

 

noen løfta 8 biler med et fibertau som var ca 1cm i diameter.

 

Det var så tungt at vannet ble presset ut av tauet

Det er ikke styrken i tauet som har vært hovedtema men hvordan man skal bruke det som et system. Man kan ikke spole opp flere lag med fibertau på en spole for da skjærer det seg ned mellom de underliggende tauene og kiler seg fast. Det er egne vinsjer som er utviklet for kraftoverføringen til tauet som tar hensyn til at tauet strekker seg. Man må ha god kontroll på utmattingslevetiden så da måte man etablere gode degraderingsmodeller. Med andre ord så tar det tid å utvikle et system som er dokumentert pålitelig og som industrien har tillitt til.

Endret av Christian Markussen
Lenke til kommentar

det syns jeg var veldig tregt...

 

Man hadde jo eddekopp-lignende tau allerede tidlig på 2000 tallet...

De var ganske mye kraftigere enn stålvaiere..

 

noen løfta 8 biler med et fibertau som var ca 1cm i diameter.

 

Det var så tungt at vannet ble presset ut av tauet

 

8 vanlige personbiler er jo ikkje mere enn 12-14 tonn. Det er ikkje noe spesielt å løfte det.

 

Og som andre sier, problemet er ikkje å bruke tau til å løfte hundrevis av tonn, problemet er å håndtere tauet slik at det ikkje blir ødelagt.

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...