Gå til innhold

Kamera med alt tilleggs utstyr max 10k?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg ser etter et ordentlig fotokamera. Jeg kommer for det meste  ta landskapsbilder, men jeg har planen om å prøve litt urban stil.  Jeg er jo for så vidt nybegynner innanfor fotografi så jeg kommer helt sikkert til å ta bilder av my forskjellig. Foreløpig bruker jeg smarttelefon til å ta bilde. Nå kan jeg veldig lite om kameraer generelt, men jeg ser etter et kamera av topp kvalitet som vil vare i en god stund. Budsjett mitt er som sagt rund 10 000NOK for både kamerahuset og linser/utstyr osv.  Som jeg nevnte jeg vet veldig lite om kamera. Det jeg tenker så at jeg bare trenger kamerahus, linse, minnekort og veske. Tror ikke jeg kjøper stativ.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er en fin start som tar utgangspunkt i at du får en læringsprosess der det faller naturlig å kjøpe flere objektiver senere:

 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=3106351

http://www.mymemory.com/SDXC/Lexar/Lexar-Professional-64GB-Class-10-UHS-I-U1-633X-95MB_s-High-Speed-SDXC-Memory-Card

http://www.ebay.com/itm/Caseman-AW02-Waist-Bag-Camera-Bag-For-Nikon-Canon-Sony-Samsung-Fuji-Olympus-/161348876187?var=&hash=item259124779b:m:m8c8qZzwp4lnRqGkK159ZOg

 

Ellers så går det fint an å starte rimeligere både med nytt eller brukt. Det kan være lurt å starte læringsprosessen med noe rimeligere og senere oppgradere når du finner mer ut av hvilke egenskaper du vil ha i ditt neste kamera.

Lenke til kommentar

Hei, jeg ser etter et ordentlig fotokamera. 

 

Har ikke noe fasitsvar her. Prøvde å se litt på priser. Fant ikke noe som var helt i særklasse (kanskje ikke så rart), men Nikon D5200 og D5300 (begge utgåtte modeller som fortsatt er tilgjengelige nye) er veldig bra kameraer som jeg synes gir mye for pengene. Men alle kameraer i dag gir veldig bra bildekvalitet så det er viktigere å se etter gode tilbud enn å være for opphengt i et spesielt merke eller modell.

 

Ellers er det ingenting som sier at du må ha et systemkamera med uskriftbare linser. Det finnes også gode kameraer hvor man ikke kan bytte linse, men som har et ganske stort zoomområde innebygd - og selvsagt gode kompaktkameraer med et relativt lite zoomområde.

 

Satser du på systemkamera så start med linsen som følger med og pass på at du får en linse med stabilisator, eller kamera med innebygd stabilisator.

 

Noen modeller du kan sjekke, med  linse som ikke kan byttes ut:

- Panasonic FZ1000 og LX100

- Sony RX100 II og III, Sony RX10 (I)

- Canon G7x II, G5 x

 

Systemkameraer:

 - Nikon D5200 og D5300 (som nevnt i starten)

 - Canon 700D, 750D

 - Panasoninc G7, GM5

 - Fuji XT10

 - Olympus E-M10 Mk II

 - Sony A6000

 

Linsen som følger med et systemkamera er nesten aldri i toppklasse, men som regel helt OK optisk. Du får ikke all verden for 10 000, men du kommer i gang, lærer masse og så kan du vurdere om du trenger noe mer etter hvert. Mange klarer seg helt fint med en standradzoom.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tar mest bilder i det du kaller urban stil, ved siden av familiebilder. Hvis jeg hadde mistet alt utstyret og måtte kjøpt nytt så tror jeg at jeg hadde gått for et fuji x100T. Ganske stor sensor, ganske lysterk, fin bildevinkel, ok søker og passe størrelse. Men det kan man ikke zoome med og det er ikke mulig å bytte objektiv, så det er noen begrensninger som gjør at det ikke passer til alle.

 

Henning

Lenke til kommentar

Hei, jeg ser etter et ordentlig fotokamera. Jeg kommer for det meste  ta landskapsbilder, men jeg har planen om å prøve litt urban stil.  Jeg er jo for så vidt nybegynner innanfor fotografi så jeg kommer helt sikkert til å ta bilder av my forskjellig. Foreløpig bruker jeg smarttelefon til å ta bilde. Nå kan jeg veldig lite om kameraer generelt, men jeg ser etter et kamera av topp kvalitet som vil vare i en god stund. Budsjett mitt er som sagt rund 10 000NOK for både kamerahuset og linser/utstyr osv.  Som jeg nevnte jeg vet veldig lite om kamera. Det jeg tenker så at jeg bare trenger kamerahus, linse, minnekort og veske. Tror ikke jeg kjøper stativ.

 

Før du bestemmer deg for hva du vil gå for, vurdere dette:

 

 Mange som kjøper f.eks. kamera av speilreflekstypen, ender med å ikke bruke det så mye på sikt siden størrelse og vekt blir et problem for de når de må "dra" rundt på utstyr som tar plass og veier unødvendig mye. Jeg er selv tilhenger av speilrefleks, men jeg har anskaffet meg alternativt utstyr som jeg har med meg når jeg er ute og beveger meg mye.

 

Hvis man utelater speilrefleks som et alternativ så har du flere mulige systemer. Et nærliggende alternativ til speilrefleks er speilløse systemkamera (speilrefleks er et systemkamera med speil). Her kan du bygge ut "systemet" med objektiver over tid etter som du ser behovet. 

HSP nevner i innlegget over Fuji X100T som et alternativ, dette er et godt kamera som egentlig har en "innmat" som et systemkamera, men siden det ikke er mulig å skifte objektiv på det så er det vel formelt sett ikke et systemkamera (korrekt meg gjerne hvis jeg tar feil).

Men når HSP nevner Fuji så er det et meget godt system (som jeg selv har), problemet er at hvis du har planer om å anskaffe deg flere objektiver så er det et relativt kostbart system sett i forhold til enkelte andre systemer. Men Fuji X-systemet leverer god kvalitet.

Det finnes flere andre systemer, det mest utbredte er kanskje m4/3 (micro fourthirds) som i hovedsak har utstyr produsert av Panasonic og Olympus. Det er mye bra der også, og det er et relativt stort utvalg av utstyr. (jeg vil dog ikke trekke frem konkrete modeller p.g.a. manglende erfaring fra min side med m4/3)

 

Det tredje alternativet jeg vil nevne er gode kompaktkamera, og da tenker jeg i hovedsak på Sony RX100. Dette er et lite, lett, men godt kamera. Det er flere versjoner av det på markedet og prisene varierer fra ditt max. busjett for den nyeste versjonen ned til noen få tusenlapper på en eldre (men god) versjon.

 

--------

 

jeg skal ikke komme med noe konkret anbefaling men jeg vil likevel slå et lite slag for Fuji X-serien, selv om jeg har påstått at dette er et "dyrt" system. Siden du sier at det er landskap og urbane motiver som kommer til å være dine hovedmotiv, så mener jeg at du ikke trenger så mange objektiver og derfor er dette systemet innenfor din prisramme. Mitt forslag er en Fuji X-E2 med normalzoom, men problemet er selvsagt at det akkurat spiser opp hele budsjettet ditt.

-------------

 

Det beste tipset jeg egentlig kan gi deg er at du (før du kjøper) tar deg en tur i en fotobutikk (hvis du har muligheten til det) og prøver (klår på) forskjellige alternativer. Samtidig så kan du vurdere bruktmarkedet der det dukker opp gode kjøp med jevne mellomrom. Personlig så har jeg et litt ambivalent forhold til finn.no, men bruktmarkedet til foto.no er et godt alternativ når det gjelder kjøp av bruktutstyr på nettet.

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Foreløpig bruker jeg smarttelefon til å ta bilde.

Den største fellen ved og gå over til et system med stor sensor i forholdt til et telefonkamera er at du får mye mindre i bildet skarpt, så forventer man at bildene skal bli like skarpe overalt i bildet ved og bare bruke auto kan man bli skuffet.

 

Skal man ha et avansert kamera og bruke det for å få gode bilder burde man lære seg et minimum om blender, lukker, iso og sånt så kameraet ikke havner i bunnen av en skuffe etter kort tid.

 

Som du kan lese av andre poster her så ønsker mange her aller helst og anbefale sine preferanser/kamerasystemer uten hensyn til ditt kompetansenivå eller behov, så da får du ofte anbefalinger på kameraer som ikke er forbrukervennlig så som foreksempel fuji x100T som kun har 35mm brennvidde og ikke gir deg et stort rom for motiver/bildesnitt.

 

Hvilket kamerasystem du velger spiller heller en mindre rolle det er objektivene som er viktige og hvor mye du ønsker og bære med deg.

 

Til landskap og bygninger ville jeg nok valgt en vidvinkel i området 10-20mm, til urbane bilder er det verre siden motivene kan variere så en god zoom ville være en god begynnelse, foreksempel en 18-55 f/2.8

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg tviler på at man får et kamera med alt utstyr til 10.000.-

 

Men nå vet jeg lite om hva trådstarter mener med "alt" utstyr.

Han sier det forsåvidt i sin førstetråd: "Det jeg tenker så at jeg bare trenger kamerahus, linse, minnekort og veske. Tror ikke jeg kjøper stativ."

 

Til landskap/urbane miljø så trenger han ikke "mange" objektiver. Så et hus, ett eller to objektiver, minnekort og veske burde det gå bra å anskaffe seg for rundt 10.000 kroner. Det spørs selvsagt hvilket system (fatning) han velger og hvilket "kvalitetsnivå" på optikken han starter med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hadde kanskje vært lettere om trådstarter utelot budsjett og heller spurte hvor rimelig man kan få et godt kamera med et godt nybegynnerobjektiv. Jeg mistenker at 3-5 tusenlapper holder for en helt grei start. Så kan resten syltes ned på sparekontoen til han er over de første par læretrinnene og begynner å føle behov for et objektiv til eller noe annet utstyr.

Lenke til kommentar

Det hadde kanskje vært lettere om trådstarter utelot budsjett og heller spurte hvor rimelig man kan få et godt kamera med et godt nybegynnerobjektiv. Jeg mistenker at 3-5 tusenlapper holder for en helt grei start. Så kan resten syltes ned på sparekontoen til han er over de første par læretrinnene og begynner å føle behov for et objektiv til eller noe annet utstyr.

 

Budsjett kan nok være lurt for at diskusjonen ikke skal ta helt av. Men helt enig at det ikke er noe mål å komme opp til grensen. Ramset opp flere kameraer i forrige innlegg, alle er bra kameraer og flere av dem kan man få langt under 10K inklusiv normalzoom. D5200/D5300 og 700D/750D er noen eksempler og går man ned til 1200D/D3200 og lignende kommer man ennå lenger ned for kameraer som gir veldig bra bildekvalitet.

 

Vet man ikke helt hva man trenger tror jeg det er lurt å starte med en pakke med hus + normalzoom. Det eneste man absolutt må ha i tillegg er et minnekort til noen hundrelapper.

Lenke til kommentar

 

Det hadde kanskje vært lettere om trådstarter utelot budsjett og heller spurte hvor rimelig man kan få et godt kamera med et godt nybegynnerobjektiv. Jeg mistenker at 3-5 tusenlapper holder for en helt grei start. Så kan resten syltes ned på sparekontoen til han er over de første par læretrinnene og begynner å føle behov for et objektiv til eller noe annet utstyr.

 

Budsjett kan nok være lurt for at diskusjonen ikke skal ta helt av. Men helt enig at det ikke er noe mål å komme opp til grensen. Ramset opp flere kameraer i forrige innlegg, alle er bra kameraer og flere av dem kan man få langt under 10K inklusiv normalzoom. D5200/D5300 og 700D/750D er noen eksempler og går man ned til 1200D/D3200 og lignende kommer man ennå lenger ned for kameraer som gir veldig bra bildekvalitet.

 

Vet man ikke helt hva man trenger tror jeg det er lurt å starte med en pakke med hus + normalzoom. Det eneste man absolutt må ha i tillegg er et minnekort til noen hundrelapper.

 

Jeg er helt enig i at man ikke trenger å gå til budsjettgrensen i utgangspunktet og det å starte med hus + normalzoom er en grei start uansett hvilket system man starter med.

 

jeg ser at du, se#, kommer med noen gode anbefalinger innen speilreflekssegmentet. Jeg er i utgangspunktet selv en "speilrefleksmann" (som sier ja takk, begge deler), men der en nybegynner ikke spesielt ber om anbefalinger innen DSLR-segmentet så velger jeg å prøve å lede de til de "lettere" alternativene innen speilløst/kompakt. Av erfaring innen egen krets ser jeg at det er mange som har en tendens til å prioritere mobilen over speilrefleksen (etter noe tid) men som samtidig får en liten ny giv når de starter med noe mer "lettvint" å dra med seg.

 

Nå var mitt forslag innen Fuji X, et forslag som er rett på budsjettgrensen, og dessverre så er den store "bakdelen" med Fuji at optikken er relativt dyr (selv om den er god)

Lenke til kommentar

Kjøp brukt, og spar pengene til du vet hvor skoen kniper med det utstyret du har kjøpt. Standard problem #1 er at kitobjektivet er lyssvakt, og man kjøper da gjerne en 50mm f1.8, men det trenger ikke å være en selvfølge. Kanskje vil du ha et videre objektiv? Kanskje mer tele? Kanskje en blits er neste steg?

 

Akkurat nå på bruktmarkedet: 

 

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=80986159 . Canon 600D med kitobjektiv, stativ, minnekort, filtere og bag for 2500kr. Helt kurant kamera, og det gir 7500kr å bruke på smågodt senere.

 

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=81472409 . Nikon D200 og Sigma 30mm f1.4, 1500kr. Godt kamera og godt objektiv til en knallpris. Bruk 500kr på et kitobjektiv (18-55mm), så har du 8000kr å bruke på smågodt.

 

Om alternativet er å kjøpe helt nyeste modell av noe, så mister du gjerne noen megapixler, et par trinn med ISO, høyere bildetakt, Wi-Fi, men jeg tror egentlig ikke en nybegynner vil ha det så mye dårligere av den grunn, spesielt med såpass mye penger spart. Man får lært seg det grunnleggende, og kan oppgradere etter stigende behov. Eller man finner ut at mobilkameraet er greit nok, og selger unna det brukte utstyret for ca. det samme som man betalte selv. Det er mye større verditap på nytt utstyr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

jeg ser at du, se#, kommer med noen gode anbefalinger innen speilreflekssegmentet.

 

Jeg er i utgangspunktet mest for speilløst. Bruker det nesten utelukkende selv, men har et litt eldre speilreflekskamera også. Ramset opp en rekke modeller, også speilløst og noen ikke-systemkameraer i første innlegg. Jeg synes imidlertid spesielt Nikon D5200 og D5300 er noen av de beste tilbudene på markedet i øyeblikket. Ser man på speilløst med søker er det vanskelig å matche de billigste speilrefleksene i pris/ytelse på de tilbudene jeg har sett. Ofrer man søker er det imidlertid mye mer å velge i.

 

Forsåvidt også enig med Jørgen Sørheim i forrige innlegg at kjøp av brukt gir mer for pengene, men det krever litt mer av kjøper for å vurdere tilbud og sjekke at det man får er i orden. Personlig synes jeg det derfor er enklere å anbefale nytt til en nybegynner, men heller prøve å finne tilbud på litt eldre modeller som fortsatt er tilgjengelige i butikkene. Nytt eller brukt er i stor grad også en smakssak, noen vil bare ha nytt, andre synes det er greit med brukt også.

Endret av se#
Lenke til kommentar

 

jeg ser at du, se#, kommer med noen gode anbefalinger innen speilreflekssegmentet.

 

 Ser man på speilløst med søker er det vanskelig å matche de billigste speilrefleksene i pris/ytelse på de tilbudene jeg har sett. Ofrer man søker er det imidlertid mye mer å velge i.

 

 

Du har rett i dette, og jeg selv MÅ ha søker uansett om huset har eller ikke har speil.

 

Men jeg vil anta at siden TS kommer fra mobilfotografering så bør et hus uten "øye-søker" ikke være det store problemet. Og som du sier så er det da en god del mer å velge i.

Lenke til kommentar

Men jeg vil anta at siden TS kommer fra mobilfotografering så bør et hus uten "øye-søker" ikke være det store problemet. Og som du sier så er det da en god del mer å velge i.

Er ikke litt av poenget med å oppgradere, nettopp å forbedre fotograferingen? Det er mer enn sensor og optikk som teller for totalopplevelsen. Det argumentet blir som å argumentere når 9-åringen skal ha seg ny sykkel: "Du hadde jo ikke gir på den forrige så da vil du sikkert ikke savne det på den neste heller". Søker er en av de tingene som gir en vesentlig bedre fotoopplevelse enn ringeapparat-"fotografering".

 

En annen egenskap som ikke er særlig synlig i spesifikasjonene eller på tekniske målinger av bildekvalitet, er ergonomi. Redusert størrelse går som regel ut over ergonomien og indirekte hvor ofte man gidder å dra kameraet opp av veska og bruke det lenge.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

Men jeg vil anta at siden TS kommer fra mobilfotografering så bør et hus uten "øye-søker" ikke være det store problemet. Og som du sier så er det da en god del mer å velge i.

Er ikke litt av poenget med å oppgradere, nettopp å forbedre fotograferingen? Det er mer enn sensor og optikk som teller for totalopplevelsen. Det argumentet blir som å argumentere når 9-åringen skal ha seg ny sykkel: "Du hadde jo ikke gir på den forrige så da vil du sikkert ikke savne det på den neste heller". Søker er en av de tingene som gir en vesentlig bedre fotoopplevelse enn ringeapparat-"fotografering".

 

Joda, jeg er ikke uenig i dette, men jeg registrerer at mange "yngre" brukere av fotoutstyr i mye større grad bruker den store skjermen som søker (selv om der også er en "vanlig" søker på kameraet). I tillegg så mener jeg tross alt at man har mye bedre muligheter med et systemkamera enn en mobil selv om man ikke har "øye-søkeren" på noen av de.

 

Behovet for en "øye-søker" overlater jeg til TS, men jeg står ved at det finnes mye bra innen speilløst som ikke har en slik søker. Jeg ser egentlig ingen selvmotsigelse i det jeg skrev  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...