Gå til innhold

[Løst] Oppgradere eller kjøpe ny pc.


Anbefalte innlegg

Hei vurderer å kjøpe ny pc eller (usansynlig) oppgradere den gamle. Den eg har nå er fra 2012 og kosta den dag da ca 13,000kr. Eg trenger egentlig en pc som er bra nok til Battlefield, WoW og Call of Duty..  Har hatt en del problemer i det siste med skjermkortet: slutter å virker å blinker osv.. Å eg skal uansett bytte ''tower'' det er alt for stort.

Mitt budsjett til evt ny er ca 7-8000. 

Så det eg lurer på er om  dette er noe å samle på?: 
 

DELL U2311H ULTRASHARP 23" WIDE TFT BLACK
COOLER MASTER FULLTOWER HAF X BLACK
ASUS P8Z68-V PRO Z68 S-1155 ATX
INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155
NOCTUA NH-D14 S-1155/1156/1366/AM3
CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ (2X4GB)
SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB

ASUS GEFORCE GTX 570 DIRECTCU II 1280MB PCI-E DVI/HDMI
CORSAIR HX 850W NÄTDEL ATX12V 2.3 / EPS12V

Samsung 850 EVO 250GB SSD

Har og Trådløstnett i pc.


Takker for svar :) 

 

ASUS P8Z68-V PRO Z68 S-1155 ATX

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med de to over. i5-2500K er helt kurant, og kan gjerne overklokkes hvis du føler det er nødvendig.

Normalt ville jeg foreslått Fractal R5/S, men hvis overklokking blir aktuelt er det nok mer nødvendig med luftgjennomstrømming enn lydisolasjon. Corsair Carbide SPEC-03 ser helt grusomt ut, men kan nok være et kurant alternativ om du har mye varm luft som skal ut. Ellers er FRACTAL DESIGN Define R5 en slager, med lydisolering og dertil dårligere ventilasjon.

 

Og så bør du ordne deg en SSD. Hovedkortet ditt har to stk SATA 3.0-tilkoblinger (grå), det er disse du vil bruke til SSD.

Lenke til kommentar

 

Takker for svar, klarte å legge fra meg tanken på ny ''kasse'' . Så tror eg går for ''ASUS GeForce GTX 1060 6B Strix Gaming'' så tar eg å tar eg resten senere. Muligens overklokkes.

 

 

 

I og med at du mistenker at skjermkortet ditt synger på siste verset, så er det sikkert greit å gå for et nytt skjermkort. Men det kan være at du vil finne ut at problemet ligger en annen plass enn i skjermkortet ditt nå. Det vil være lurt å avinstallere driveren til skjermkort med DDU. Og prøve på nytt. Eventuelt reinstallere Windows, og se om dette hjelper på problemene. Om ikke, eller du er sikker på at det er skjermkortet som det er noe galt med. Så for all del, kjøp nytt skjermkort. GTX1060 vil riktignok være overkill for skjermen din de første 3 årene før spill igjen krever nok til at det passer bedre med en 60Hz skjerm. Så jeg ville absolutt vurdert å oppgradere skjermen. Og hvem vet, kanskje det er skjermen det er noe galt med, og ikke skjermkortet?

 

Skjermen din er en ~6år gammel modell med CCFL baklys. Dette er samme type lys som mange har hengende i taket på kjøkken og bad. Men i motsetning til skjermen din tipper jeg lysstoffrørene på kjøkken og bad hos deg har blitt byttet i denne perioden. ;) Det du har nå, er lysrør som svært sannsynlig både flimrer og blinker i ny og ne. Bli ikke overrasket om det er skjermen som gjør at du føler deg tørr i øynene etter en spillsesjon. Noen er også opptatt av at den cirkadiske døgnrytmen (eller noe sånt) ramler ut på grunn av for mye elektromagnetiske bølger i det blå spekteret med slikt baklys. Det er kjent for å ødelegge døgnrytmen. I tillegg så har skjermen din også en pixel respons tid på 8ms GtG. Det er direkte horribelt.

 

Hvis du ikke har skjønt det enda så hinter jeg om at det kan være lurt å bytte til en ny skjerm. Kanskje helst en med 1ms responstid, 144Hz refresh, blåfilter og flimmerfritt LED baklys? Og aller helst en skjerm med "adaptive sync". Les gjerne litt om det i min FAQ i signaturen min.

 

Til en GTX1060 må du kjøpe en G-Sync monitor for å få "adaptive sync". Disse begynner på ~4000Kr. Alternativt kan du gå for tilsvarende Freesync monitor til ~2500Kr, men da må du ha AMD skjermkort for å utnytte "adaptive sync". Ikke at det er noen krise. RX470 og RX480 er priset konkuransedyktig i forhold til ytelse. Og du vil komme billigere ut av det samlet. Disse skjermkortene kan også koples i CFX i motsetning til GTX1060 som ikke har støtte for tilsvarende SLI.

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Haha stemmer nok med lysrøra. 

Har nå bestilt GTX 1060 å kjøper i morgen AOC G2460PG 24 eller Acer 24" Predator LED G-Sync (da den er på tilbud)  :w00t: 

 

Takk for alt  :tease:  :) 

 

 

 

Bare hyggelig. Husker en fyr på forumet her prøvde 2 stykke av AOC'en, men sendte begge i retur grunnet feil på dem. Jeg har ellers også sett folk klage på den, så den er kanskje ikke av beste kvalitet. Personlig ville jeg nok da gitt Acer'en en sjanse om den er nogenlunde likt priset. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...