Gå til innhold

Åpen søknad som ingeniør, og personlig oppmøte


Anbefalte innlegg

Hei, er nyutdannet maskin ingeniør, å har sendt 2 søknader til utlyste stillinger på Østlandet. Nå er det ikke flere utlyste stillinger i mitt fylke, noe som gjør at jeg skal sende åpne søknader til flere bedrifter. 

 

Den åpne søknaden er forsåvidt god, men hvordan skal jeg gå frem ved å levere den? Skal jeg møte opp personlig, evnt hvordan skal jeg gå frem da? Eller skal jeg bare finne en mail å sende den?

 

- Det er svært få bedrifter i området, noe som tilsier at jeg burde treffe, eller jobbe på Rema. Som ikke er veldig fristende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Send på mail, hadde blitt gal om folk skulle komme innom kontoret her hele dagen med søknader. 

 

Ja, var det jeg hadde tenkt også. Noen flere meninger?

 

Edit : Ser et av selskapene har under "kontakt" følgende alternativer: CEO, Production, Engineering, Marketing, installation, Project Managment og QA/HES. 

 

Noen som har tips til hvor søknaden burde ende?

Endret av TomTucker
Lenke til kommentar

enten bør den gå til Resepsjon eller en Post@ adresse , med mindre du kan finne ut hvem som jobber i HR avdelingen , det er lite poeng i og sende søknader direkte til avdelingene da de gjerne må forholde seg til en pre screening av hr.

 

du bør lete etter en jobb hos oss sak på nettsidene da det er veldig populert med digitale søkeløsninger i dag , ( ser gjerne slik ut http://www.solidtech.no/career

Lenke til kommentar

Man skal selvfølgelig benytte det offesielle kanalene, men vær litt kreativ i tillegg. Det er ikke noe galt med personlig oppmøte og du snakker med hvem enn det er du får snakket med, hvis det er ett firma som får inn flere åpene søknader hele tiden vil din bare havne i bunken hvis du ikke er litt mer frampå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man skal selvfølgelig benytte det offesielle kanalene, men vær litt kreativ i tillegg. Det er ikke noe galt med personlig oppmøte og du snakker med hvem enn det er du får snakket med, hvis det er ett firma som får inn flere åpene søknader hele tiden vil din bare havne i bunken hvis du ikke er litt mer frampå.

tviler en respsjonist kan hjelpe deg så mye , det er ca så langt man kommer uten en konkret avtale .

 

 

nå er det litt spesielt i Rogaland for tiden , men tenk deg om alle skal være frampå og møte opp i tid og utide rundt om ,det ville vært kaos på større bedrifter ,det er heller ikke uten grunn at mange firma i dag ikke tar mot søknad pr epost men benytter seg av webløsninger, de har ingen interesse av og få disse åpene søknadene. 

Endret av Mato
Lenke til kommentar

 

 

 

For ikke å snakke om de små bedriftene, vi er 9-11 stykker på kontoret i ett mindre lokale. Skulle alle de arbeidsledige ingeniørene renne ned dørene våre hadde det blitt kaos. Overraskende nok kommer det lite søknader inn, vi har lenge hatt ute stilling som programmerer og har så langt hatt 3 på intervju...  Befinner oss på det "beste" vestland og har eget bemanning selskap i gruppen. Snodig situasjon. 

Lenke til kommentar

De fleste tenker som dere mato og salve, derfor blir det lagt merke til når noen faktisk får personlig møte. Selvfølgelig er det bedrifter du ikke kommer noen vei med en slik fremgangsmåte men mange steder i Norge er det ikke vanskelig å få treffe sjefen.

 

Som jobbsøker uten jobb må du gå inn i selgerrollen, og det betyr og nå ut til så mange som mulig å få dem til å huske fjeset ditt. Beste måten å forbli arbeidsløs er å sitte å sende inn søknader på utlyste stillinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Relativt sen til festen her, men skulle noen i samme situasjon lese denne tråden, så er jeg for hva det er verdt veldig enig med Civilix. Flesteparten av jobbsøkere sender en søknad på en utlyst stilling de finner på Finn.no, og går så videre til neste utlyste stilling. Dermed er det ikke rart at det er flere artikler på nettaviser hvor overskriftene er "søkte på 230 jobber uten napp". 

 

Kvalitet fremfor kvantitet er essensielt i denne sammenheng. Finn 10 selskaper du virkelig vil jobbe for i ditt område, gjør grundig research på disse, og skreddersy deretter en (åpen) søknad til hver av disse. Da du har gjort dette, så er du allerede veldig langt, men for nå å skille deg ut, noe du som jobbsøker er helt nødt til, så er det lurt å gjøre (positive) ting de fleste andre ikke vil.

 

For eksempel, kun ved å ringe selskapet, og vise at du er interessert og ha noen lure, open-ended spørsmål til vedkommende som svarer, så har du kommet ufattelig mye lenger enn de andre. Eller du kan dra ned ditt, møte resepsjonisten eller hvem enn som møter deg, og forklare (kort) hvorfor du er der. Her bør du også ha noen spørsmål klare som virkelig viser at du har satt deg inn i selskapets virksomhet. 

 

Ved å gjøre dette, som ikke er særlig vanskelig (tar bare tid), vil du svært ofte oppleve gode resultater. I Norge, som nevnt ovenfor, så er det også veldig ofte at en møter sjefen direkte. Bruk dette til din fordel. Nøkkelen er å holde det kort og on point, men også vise at "hei, jeg søker faktisk bare hos dere fordi ayz, og jeg skal ikke videre til de neste 40 selskapene etter dere". 

 

Og - resepsjonistene er veldig mektig mennesker i mange bedrifter. Jeg vet om mange daglig ledere som bla. forhører seg med hvordan kandidaten(e) var mot resepsjonisten i det de kom inn i bygget, og hva slags inntrykk de fikk av personen. Videre så vil du more often than not oppleve at om du gjør et godt inntrykk på resepsjonisten, at han/hun vil "selge" deg som person til sjefen. 

 

Alt dette er dog subjektivt, og avhenger mye av hvor komfortabel du som person er med å gjøre ting annerledes. Ovenfor er bare et par av mange måter du både kan få jobb, og skille deg ut.

Lenke til kommentar

Relativt sen til festen her, men skulle noen i samme situasjon lese denne tråden, så er jeg for hva det er verdt veldig enig med Civilix. Flesteparten av jobbsøkere sender en søknad på en utlyst stilling de finner på Finn.no, og går så videre til neste utlyste stilling. Dermed er det ikke rart at det er flere artikler på nettaviser hvor overskriftene er "søkte på 230 jobber uten napp". 

 

Kvalitet fremfor kvantitet er essensielt i denne sammenheng. Finn 10 selskaper du virkelig vil jobbe for i ditt område, gjør grundig research på disse, og skreddersy deretter en (åpen) søknad til hver av disse. Da du har gjort dette, så er du allerede veldig langt, men for nå å skille deg ut, noe du som jobbsøker er helt nødt til, så er det lurt å gjøre (positive) ting de fleste andre ikke vil.

 

For eksempel, kun ved å ringe selskapet, og vise at du er interessert og ha noen lure, open-ended spørsmål til vedkommende som svarer, så har du kommet ufattelig mye lenger enn de andre. Eller du kan dra ned ditt, møte resepsjonisten eller hvem enn som møter deg, og forklare (kort) hvorfor du er der. Her bør du også ha noen spørsmål klare som virkelig viser at du har satt deg inn i selskapets virksomhet. 

 

Ved å gjøre dette, som ikke er særlig vanskelig (tar bare tid), vil du svært ofte oppleve gode resultater. I Norge, som nevnt ovenfor, så er det også veldig ofte at en møter sjefen direkte. Bruk dette til din fordel. Nøkkelen er å holde det kort og on point, men også vise at "hei, jeg søker faktisk bare hos dere fordi ayz, og jeg skal ikke videre til de neste 40 selskapene etter dere". 

 

Og - resepsjonistene er veldig mektig mennesker i mange bedrifter. Jeg vet om mange daglig ledere som bla. forhører seg med hvordan kandidaten(e) var mot resepsjonisten i det de kom inn i bygget, og hva slags inntrykk de fikk av personen. Videre så vil du more often than not oppleve at om du gjør et godt inntrykk på resepsjonisten, at han/hun vil "selge" deg som person til sjefen. 

 

Alt dette er dog subjektivt, og avhenger mye av hvor komfortabel du som person er med å gjøre ting annerledes. Ovenfor er bare et par av mange måter du både kan få jobb, og skille deg ut.

 

Det har nok desverre blitt slik i dag at du blir ansatt basert på hvem du kjenner og ikke hva du kan. Dersom 50 søkere har omtrent samme utdanning og erfaring hjelper det null og niks uannsett hvor mye du ringer eller snakker pent med resepsjonisten... Det eneste som hjelper da er om du kjenner noen i bedriften som kan anbefale deg. Og det er der du bør starte.

 

1. Skaff deg anbefaling fra noen internt i bedriften (manager, seksjonsleder, osv.) med kontaktreferanse via telefon.

2. Send en søknad hvor du helt konkret i de første to-tre setningene henviser til referansen din, f.eks. "Etter anbefaling av Reidar Referanse, som også kan bekrefte min kompetanse på tlf. 12 34 56 78, søker jeg på stillingen som Serviceingeniør."

 

Så hvordan kan du skaffe deg en intern anbefaling?

1. Kanskje du kjenner noen fra før? Har du noen i familien der? En gammel studievenn?

2. Søk opp ansatte i bedriften, gjerne med 5-10 års erfaring og en eller annen form for ansvar i ditt interesseområde, og ta kontakt helst via telefon. Fortell hvem du er og spør konkret om de kan ha bruk for en som deg. Spør deretter rett ut om han kunne tenke seg å gå god for deg. Hvis det er en stor bedrift med 1000+ ansatte, kan det faktisk i enkelte tilfeller lønne seg å spørre rett ut om de vil ha en kompensasjon for anbefalingen eller eventuelt tilby en sum.

3. Du kan også bare finne på en referanse, gjerne dersom du vet at personen som vurderer deg har lav kompetanseklasse. Kjenner flere som har oppgitt en nær venn som referanse og skrevet f.eks. Dr.Ing. eller liknende ved navnet. i mange tilfeller blir ikke en slik referanse ringt opp en gang dersom kompetanseklassen har stort nok sprik og i de tilfeller de faktisk ringer er det kun for å bekrefte anbefalingen. Hva om du blir tatt for å oppgi gal referanse? Ingen som bryr seg. Hallo, serviceingeniør =/= adm.dir. Spill dum og si du skrev feil, det skulle være Mr. ikke Dr.

 

Lykke til med å få den første jobben. Du har den kanskje bare to-tre år før du drar videre, men da er du ihvertfall innenfor og kan vri moralen i takt med lønningsposen.

 

Velkommen til industriens verden, den er kynisk som f. :)  Spesielt i starten.

 

Dette gjelder selvfølgelig ikke de som har toppkarakterer og fjorten anbefalinger fra ulike professorer, men disse søker gjerne heller ikke på entry-level stillinger og tar trainee/phd posisjoner. Alle kan jo ikke være født med gulskje i arbeidsmarkedet. :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...