Gå til innhold

Migrering av HDD til SSD


Anbefalte innlegg

Hei.

Frykter det allerede finnes hundrevis av svar angående dette, men kunne ikke få fatt i noe klart svar.

 

Dette er situasjonen:

 

Jeg har en 750gb HDD (hvor S.M.A.R.T.-testen feiler) som er partisjonert i to deler på ca 350gb hver. OS'et er en oppgradert Win7 (OEM) til Win10. Jeg trenger å få lagt systemdisken (C:) over på en 120gb SSD og fortsatt ha Win10 aktivert.

 

På HDD slik den står i dag, er det jo recoverypartisjoner osv på HDD, og frågan er hvordan jeg skal gå fram for å rett og slett bare kunne bytte den fysiske disken. Litt teskje og step-by-step blir veldig godt mottatt her ;) Jeg kan frigjøre masse plass på C-disken slik at den "passer" på den lille SSD'en.

 

Legger ved et screenshot

 

 

Noen som vær så snill kan svare på dette mens jeg fortsatt har tilgang til maskin? :)

 

På forhånd tusen takk!

 

 

*OPPDATERING*

 

Har nå kommet så langt som at alle partisjonene er kopiert, men jeg har ikke mulighet til å aktivere systempartisjonen på SSD.

 

Hvorfor? Og hvordan løser jeg dette?

 

Legger ved oppdatert screenshot.

post-285498-0-32152300-1471774936_thumb.jpg

post-285498-0-33972500-1471806668_thumb.jpg

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Macrium Reflect har gratis versjon om du ønsker 1:1 kloning av brukt plass på C: partisjon(Intelligent Sector Copy).

 

Anbefaler at du inkluderer partisjon 1, 2 og 3 på bildet ditt. Mulig det krever at du lager en bootdisk(f.eks. USB stick) med Reflect og kloner gjennom den. Alternativet er at du potensielt ikke kan kjøre recovery uten ny CD fra produsent(med mindre du allerede har en) eller pirat.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

(Laster ned Macrium nå)

 

Det som skjer når jeg prøver å migrere/kopiere de forskjellige partisjonene, er at #3 (den på 16.00 MB (reserved)) ikke vil. Prøver å lage en bootable USB og fortsetter.

 

Fikk i utgangspunktet kopiert de to første og C-disken over på SSD, men da ville ikke maskinen boote. Noen ideer?

Lenke til kommentar

Ja, den på 99mb står som aktiv, men ikke aktiv og boot. I tillegg registrerer jeg at den ikke står som "system" slik den andre gjør.

 

Nye problemer har dukket opp i morgentimene, jeg kjørte PW via usb, slettet den partisjonen på 16mb, og kjørte en migrering av disken. Dette gikk helt fint (ettersom den alltid ble avbrutt av å ikke "takle" 16mb-partisjonen), men maskinen ville fortsatt ikke boote fra SSD'en (INACCESSIBLE BOOT DEVICE). Har googla sykt, og endte opp med å oppdatere firmware i BIOS slik som anbefalt. Dette ble 100% og maskinen slo seg av etter to sekunder slik den sa den skulle gjøre.

 

Nå starter ikke laptopen i det hele tatt...

 

Har fått låne en maskin slik at jeg kan skrive og google - men nå trenger jeg seriøs hjelp!

 

Anyone?

Lenke til kommentar

Ok - så dette er ikke noe å "bekymre" seg for altså. Nå må jeg resette BIOS såvidt jeg skjønner, men finner det jo spesielt at den ikke engang starter til BIOS om dette er en Win-sak.

 

Fatter ikke hvorfor den ikke vill boote fra SSD når alt er "i orden" med migreringen. Har lest noe om at serienummeret på harddisken(e) må være identisk - er dette riktig?

 

Men dette er jo såklart en lite problem kontra at maskinen ikke starter whatsoever.

Lenke til kommentar

Ja, den på 99mb står som aktiv, men ikke aktiv og boot. I tillegg registrerer jeg at den ikke står som "system" slik den andre gjør.

 

Nye problemer har dukket opp i morgentimene, jeg kjørte PW via usb, slettet den partisjonen på 16mb, og kjørte en migrering av disken. Dette gikk helt fint (ettersom den alltid ble avbrutt av å ikke "takle" 16mb-partisjonen), men maskinen ville fortsatt ikke boote fra SSD'en (INACCESSIBLE BOOT DEVICE). Har googla sykt, og endte opp med å oppdatere firmware i BIOS slik som anbefalt. Dette ble 100% og maskinen slo seg av etter to sekunder slik den sa den skulle gjøre.

 

Nå starter ikke laptopen i det hele tatt...

 

Har fått låne en maskin slik at jeg kan skrive og google - men nå trenger jeg seriøs hjelp!

 

Anyone?

Hvilken maskin har du, og hvordan kjørte du firmware-oppdatering?

 

Når du sier at laptopen ikke starter, mener du at det aldri kommer noe lyd fra maskinen i det hele tatt eller at det ikke kommer bilde på skjermen? Hvis laptop fortsatt er under garanti, ta kontakt med butikk. Hvis den ikke er under garanti, finn manual og søk til du finner informasjon om enten CMOS-batteri eller en jumper for CLEAR-CMOS, Koble ut alt av strøm inkludert batteri, fjern CMOS-batteri for noen minutter, putt den tilbake og se om maskin starter. Evt ved bruk av jumper, følg anvisning i manual.

Lenke til kommentar

Har en Asus N53SV som er noen år gammel (2012), ergo ikke under garanti. Kjørte Firmware-oppdatering ved å laste ned siste fra Asus support, legge den i en mappe og finne den i BIOS ved oppstart. Alt gikk tilsynelatende knirkefritt.

 

Har skrudd maskinen fra hverandre (uten å ødelegge noe eller voide noen klistremerker) og tatt ut CMOS-batteri i over to timer. Gjort som det står overalt på nettet og holdt strømknappen inne i 30 sekunder ++ uten batteri/strøm, for deretter å forsøke igjen. Null respons.

 

Ikke et lys, ikke en vifte, nada, zilch, ingenting skjer. Ganske trist :p

Lenke til kommentar

 

Ikke et lys, ikke en vifte, nada, zilch, ingenting skjer. Ganske trist :p

Da er desverre eneste forslag jeg har hvis den uansett er på vei til gjennvinning, å forsøke koble fra alt som kan kobles fra. HDD, RAM, skjermkort, skjerm og evt. annet som ikke er hovedkort eller power on. Et alternativ er innkjøp av encoder til ny BIOS-brikke, men har selv ingen kjennskap til det og ikke garantert at det vil fungere.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...