Gå til innhold

SVs medlemsregister hacket


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, ja, ja. Men hva skjedde egentlig? Ble det lagt til fiktive medlemmer slik at de skulle få økt statsstøtte?

 

Er ikke saken for alvorlig til at man bør fleipe med den, det er jo langt på vei et angrep på demokratiet og lovlig politisk virksomhet? For ikke å snakke om brudd på personvernloven! Endret av ronron25
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

@ronron25: Jeg ba om en forklaring på hva som skjedde. Det har jeg rett til i et demokrati.

 

Men helt seriøst: AUF ble jo tatt for et massivt medlemsjuks for noen år siden, ved å møte opp på posten og melde inn fiktive medlemmer for å øke den offentlige støtten til organisasjonen. I 2016 kan det gjøres ved å hacke medlemsregisteret elektronisk. Derfor ønsket jeg å vite hva som skjedde.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Vanskelig å forstå hva som skulle være så hemmelig i et politisk parti. Er ikke demokrati = åpenhet?

Nei. Åpenheten gjelder bare det som er positivt for partiet. Politikk er et maktspill, forkledd som åpenhet ved at vi hvert fjerde år kan velge hvem som skal herje med oss. Politikerne skaffer seg makt ved å love oss fred, frihet og alt gratis.

Lenke til kommentar

 

Ja, ja, ja. Men hva skjedde egentlig? Ble det lagt til fiktive medlemmer slik at de skulle få økt statsstøtte?

 

Hei Tom. Partier får ikke støtte basert på medlemstall, de får støtte etter antall stemmer ved valg. Det samme gjelde ungdomspartiene.

Nej, ungdomsorgansiationerna får stöd efter antal medlemmar, precis som vilken organsiation som helst som söker om det. Det finns tusentals organisationer som får statligt stöd.

Lenke til kommentar

Vanskelig å forstå hva som skulle være så hemmelig i et politisk parti. Er ikke demokrati = åpenhet?

Nei, hemmelige valg er en viktig del av den demokratiske valgprosessen. Hvis medlemslister publiseres og medlemmer offentlig "henges ut" som medlemmer og det i sin tur får konsekvenser for hvordan andre behandler disse personene så har vi en sterkt anti-demokratisk prosess på gang. Det er prinsipielt viktige grunner for at man skal stå bak et lukket forheng når man velger partilapp og har den i en lukket konvolutt når det puttes i urnen. Den andre ytterligheten er diverse regimer der statslederen får 99,999% av stemmene fordi identifisering og stemme følger hverandre og de som stemmer "feil" straffes.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

Ja, ja, ja. Men hva skjedde egentlig? Ble det lagt til fiktive medlemmer slik at de skulle få økt statsstøtte?

Er ikke saken for alvorlig til at man bør fleipe med den, det er jo langt på vei et angrep på demokratiet og lovlig politisk virksomhet? For ikke å snakke om brudd på personvernloven!

 

Personlig synes jeg ingen sak er for alvorlig til å spøkes med. Så kjør på med slike vitser spør du meg.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

@Simen1: Er det én ting politikere bare kan finne seg i, så er det å bli vitset med. Forhåpentligvis kan det bidra til at de tenker seg om før de åpner kjeften.

Lenke til kommentar

 

Ja, ja, ja. Men hva skjedde egentlig? Ble det lagt til fiktive medlemmer slik at de skulle få økt statsstøtte?

 

Er ikke saken for alvorlig til at man bør fleipe med den, det er jo langt på vei et angrep på demokratiet og lovlig politisk virksomhet? For ikke å snakke om brudd på personvernloven!

Enig at dette er en ganske alvorlig sak ja. Saken er løst, og kodus til leverendøren og SV som er opptatt av en åpenhetskultur.

 

Litt offtopic, men jeg må bare være den fyren (har nesten blitt en hjertesak for meg nå merker jeg): Ingenting som heter personvernloven, det heter personopplysningsloven. Personvern strekker mye bredere enn personopplysningsvern.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, ja, ja. Men hva skjedde egentlig? Ble det lagt til fiktive medlemmer slik at de skulle få økt statsstøtte?

 

Er ikke saken for alvorlig til at man bør fleipe med den, det er jo langt på vei et angrep på demokratiet og lovlig politisk virksomhet? For ikke å snakke om brudd på personvernloven!

Tullball. Stapp PK-moralen din en viss plass.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...