Gå til innhold

Styrketrening


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer litt an på hva som er målet ditt. Hver rep-range har sine fordeler og ulemper, men alle har sin hensikt, spesielt med tanke på progressiv overlasting, som er nøkkelen til fremgang.

 

Jeg pleier å kjøre den ene til jeg stagnerer, og deretter bytte. Hvis du logger (og det bør du gjøre), så har du oversikt over hvor du kan fortsette fremgangen når den stanser.

Lenke til kommentar

Variasjon kan ha sin nytte. Dersom målet er å bli stor og sterk så bør du bevege deg ned i repetisjonsområder mot 3.

 

Følgjer du eit program? Kva er målet ditt?

Målet mitt er å bli mye sterkere enn det jeg er nå. Begynte med reps på 12 - 14 for ca 3 måneder siden

Lenke til kommentar

Du må si litt mer enn dette vetu..12-14 reps er alt vi vet.

 

Hvilke øvelser? Samme rep.frekvens på alt du gjør, inkludert baseøvelser?

Er målet å bli så sterk som mulig må du drastisk ned på rep.frekvensen - i enkelte øvelser. Så kan du opprettholde 12-14 i andre øvelser...men som sagt, det er jo umulig å komme med noen som helst hjelp her, med så lite informasjon.

Lenke til kommentar

 

Variasjon kan ha sin nytte. Dersom målet er å bli stor og sterk så bør du bevege deg ned i repetisjonsområder mot 3.

 

Følgjer du eit program? Kva er målet ditt?

Målet mitt er å bli mye sterkere enn det jeg er nå. Begynte med reps på 12 - 14 for ca 3 måneder siden

 

 

Kva program har du brukt? "12-14 reps" seier oss ingenting.

 

Alder?

Kjønn?

 

12-14 repetisjonar er alt for høgt om du vil bli sterk. Det kan til nød brukast som periodisering eller med enkelte øvingar, men du bør ned i 3-6 repetisjonar og tyngre vekter, med progresjon. På eit nybyrjarstadie kan du godt droppe heile isolasjonsgreiene med 12-15 reps og fokusere på tyngre løft.

 

Du bør fokusere på baseøvingar som inkluderer store og mange muskelgrupper. Benkpress, roing, knebøy, markløft, pull-ups, militærpress osv.

 

Det står litt tips og råd i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1060728

Lenke til kommentar

Jeg er en gutt på 17 år. Men jeg kan jo ikke bruke 

 

 

 

Variasjon kan ha sin nytte. Dersom målet er å bli stor og sterk så bør du bevege deg ned i repetisjonsområder mot 3.

 

Følgjer du eit program? Kva er målet ditt?

Målet mitt er å bli mye sterkere enn det jeg er nå. Begynte med reps på 12 - 14 for ca 3 måneder siden

 

 

Kva program har du brukt? "12-14 reps" seier oss ingenting.

 

Alder?

Kjønn?

 

12-14 repetisjonar er alt for høgt om du vil bli sterk. Det kan til nød brukast som periodisering eller med enkelte øvingar, men du bør ned i 3-6 repetisjonar og tyngre vekter, med progresjon. På eit nybyrjarstadie kan du godt droppe heile isolasjonsgreiene med 12-15 reps og fokusere på tyngre løft.

 

Du bør fokusere på baseøvingar som inkluderer store og mange muskelgrupper. Benkpress, roing, knebøy, markløft, pull-ups, militærpress osv.

 

Det står litt tips og råd i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1060728

 

Jeg er en gutt på 17 år. Men jeg kan jo ikke bruke samem rep range hele tida uansett

Lenke til kommentar

 

 

Variasjon kan ha sin nytte. Dersom målet er å bli stor og sterk så bør du bevege deg ned i repetisjonsområder mot 3.

 

Følgjer du eit program? Kva er målet ditt?

Målet mitt er å bli mye sterkere enn det jeg er nå. Begynte med reps på 12 - 14 for ca 3 måneder siden

 

 

Kva program har du brukt? "12-14 reps" seier oss ingenting.

 

Alder?

Kjønn?

 

12-14 repetisjonar er alt for høgt om du vil bli sterk. Det kan til nød brukast som periodisering eller med enkelte øvingar, men du bør ned i 3-6 repetisjonar og tyngre vekter, med progresjon. På eit nybyrjarstadie kan du godt droppe heile isolasjonsgreiene med 12-15 reps og fokusere på tyngre løft.

 

Du bør fokusere på baseøvingar som inkluderer store og mange muskelgrupper. Benkpress, roing, knebøy, markløft, pull-ups, militærpress osv.

 

Det står litt tips og råd i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1060728

 

 

Det der var malen før men du må ha kondisjon i musklene også. Jeg kjører 20 reps med veldig høy vekt og har gjort det siste året med veldig stor framgang kontra tidligere år hvor jeg har kjørt på med ABCen med "low reps to build, high reps to tone".

Endret av Avean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...