Gå til innhold

Er det Lightroom som gjelder?


Anbefalte innlegg

 

marius77, den 20 Sept 2016 - 16:17, sa:

 

Jaran Gaarder Heggen, den 20 Sept 2016 - 16:09, sa:

 

marius77, den 16 Aug 2016 - 03:03, sa:

 

Nautica, den 14 Aug 2016 - 23:38, sa:

En annen ting som jeg synes er fint med LR er plugins og presets, du kan laste ned ferdige bildestiler og overføre til egne bilder for og få spesielle uttrykk, man kan også lage sine egne presets og legge de inn som faste justeringer til kameraer.

 

Jeg har laget et par presets som gjør at jeg har lagt alle faste parameter som jeg bruker bestandig på bildene utifra kameraets særegenskaper så når jeg laster ned bildene kan jeg kjapt legge inn parameterene på alle bildene og heller bruke tiden på og justere bildene.

 

Siden TS allerede har kjøpt LR6 ser jeg ingen grunn til og bemerke at andre programmer gjør akkurat det samme siden det nå er irrelevant, det jeg gjør nå er og gi tips på å forbedre brukeropplevelsen :)

 

presets, altså muligheten til å legge samme forandring på mange bilder i samme slengen, har du også i rawtherapee.

 

siden gimp som rawtherapee også er gratis og er en naturlig følgesvenn hvis du skal drive avansert fotobehandling og må noe helt spesielt, ser jeg ikke behovet for plugins. gimp kan som rawtherapee og lightroom også gjøre presets/batch-operasjoner.

 

rawtherapee og lightroom er jo først og fremst for justering av kontrast, farger og enkle oppgaver, skal fotografiet skikkelig til pers og ting fjernes fra bildet, tegne inn regndråper eller tekst osv eller det er en eller annen sær effekt rawtherapee eller lightroom ikke har, så er det naturlige å gå til gimp (eller photoshop hvis du vil legge cash på bordet). lightroom er jo egentlig bare en photoshop light, akkuratt som rawtherapee er en gimp light, det fine med rawtherapee over gimp er at det er enklere og mer oversiktlig. 

 

gimp har forøvrig plugins og malekoster i tusenvis.

 

Og i dette øyeblikk så bommet du voldsomt ... RawTheraphee er ikke noe Gimp light, men et RAW redigeringsprogram som bruker avanserte algoritmer for å dekode (eller fremkalle) bildeinformasjon fra RAW filer direkte fra kamera for deretter enten å lagre disse innstillingene til en xmp fil eller konvertere og lagre til et liniært bildeformat (TIFF, JPG, PNG som eksempler) akkurat som Lightroom, forskjellen ligger i at Lightroom også har en arkivdel (DAM) som gir mulighet til å sortere, søke, legge inn TAG's i form av EXIF, IPTC og XMP metadata (RawTheraphee har en begrenset mulighet til å legge metadatainformasjon på bilder, men ingen arkiv), Lightroom har sin egen katalog (database) der informasjonen om bildene lagres (metadata) i tillegg er også muligheten der for å legge disse metadataene i sidecarsfiler (XMP). Disse programmene kan riktignok også åpne og redigere andre formater, men det er ikke det de i første omgang er lagd for.

Som RawTheraphee ikke er en Gimp light, er heller ikke Lightroom en Photoshop light (Det finnes et eget program som er det "Photoshop Elements").

 

Gimp og Photoshop er derimot avanserte grafikk redigeringsprogram for de aller fleste grafiske filformat, men de kan ikke åpne/redigere RAW filer uten et tilleggsprogram.

For Photoshop er dette enten ACR for "direkte åpning" i PS, for Gimp finnes det et par alternativ nå så vidt jeg vet.

 

Skal du selge inn Open Source programmer, så er det viktig at du ihvertfall får bruksområdet rett ... bortsett fra det kan jeg være helt enig i at både RawTheraphee og GIMP er veldig bra program for sitt bruksområde og et klart alternativ innen disse områdene ... men til sammenligning med Lightroom og Photoshop, så trengs det er tredje verktøy for å få en komplett pakke, nemlig et DAM/arkivprogram ...

 

 

 

ja jeg ordla meg sikkert dårlig når jeg kalte det "gimp light", poenget er at gimp/photoshop har mange av funksjonene til rawtherapee og lightroom har hva gjelder justere kontraster, farger etc, men i tillegg mye mer, dvs for å skape grafikk som du sier her. Men sikkert greit å spissformulere dette skikkelig, så vi har på det rene hva vi snakker om så ingen blir forvirret.

 

men arkivprogram kjenner jeg ikke til, jeg har rawtherapee og gimp installert og gimp er stort sett det jeg jobber i.

 

Når du begynner å få noen titalls og kanskje 100-tusener av fotografier,grafikk filer, dokumenter og film/video som du ønsker å holde orden på og enkelt finne igjen med enkle søkeord, så vil du finne ut at et skikkelig robust og lettbrukt DAM verktøy er viktig ...

 

... men som sagt, jeg er enig i at begge nevnte programmer er helt klare alternativer, men brukerterskelen kan være litt høy for enkelte ...

Hvis du ønsker å se på et bra DAM verktøy så ta en titt på Daminion daminion.net, de har en gratis versjon som kan brukes med noen begrensninger på antal bilder i hver katalog ... men det er kun til windows ... finnes tilsvarende programvare også for Linux og MAC ...

 

Edit: la til noen flere format i første avsnitt da et godt DAM verktøy kan holde orden på alle typer digitale medier ... derav navnet DAM (Digital Asset Management) ...

 

 

 

jeg prøver ganske enkelt å organisere ting i kataloger, det er sånn jeg har forsøkt å holde styr på filer, ergo har jeg aldri brukt (eller savnet) DAM.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har en student lisens på Lightroom versjon 5.. Klarte å gjøre kunsstykket for en stund tilbake å oppgradere LRCAT til CC 6. Synes det er latterlig dyrt

 

Er nå stundent igjen og tenkte å si opp CC og heller gå for standardversjon av versjon. Finnes det noen student versjon for oppgradering  fra 5-6 Har heldigvis kopi av lisensen for versjon 5 ..

Lenke til kommentar

Har en student lisens på Lightroom versjon 5.. Klarte å gjøre kunsstykket for en stund tilbake å oppgradere LRCAT til CC 6. Synes det er latterlig dyrt

 

Er nå stundent igjen og tenkte å si opp CC og heller gå for standardversjon av versjon. Finnes det noen student versjon for oppgradering  fra 5-6 Har heldigvis kopi av lisensen for versjon 5 ..

Du kan kjøpe CD-plate for ca. 1200.- eller nedlastbar versjon hos Adobe, litt knotete og finne på sidene deres men når du trykker på kjøp får du mulighet til og velge full/upgrade "tror studentversjonen har forsvunnet fra markedet".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...