Gå til innhold

World Hunger Increasing


Anbefalte innlegg

Her er det ting tyder på idag:

 

>>Men du er enig i at en bulldog som vokser opp med puddler vil være mer "agressiv" enn en gjennomsnittlig puddel?

 

Ja, men det fantastiske med oss mennesker er at atferden vår bestemmes av tankeprosesser som bygger oppå instinktene. Og vi utsmarter hunder med ganske vanvittig stor margin, derfor blir vekten av tankene og det som LÆRES i miljøet så mye større.

 

 

 

>>kjønns og bakgrunnsnøytrale, dvs de innehodlt ikke tallferdigheter eller sprøkferdigheter, men bare nøytrale ting som romtenking, mønster og logikk.

 

Det finnes nesten ikke bakgrunnsnøytrale tester for høyere aspekter ved intelligens. Alt påvirkes. Sinnet er komplekst og ringvirkningene massive. Lavere nivå evner, derimot, som syn, fingerkoordinasjon osv... :) Bacon forsket på det rundt århundreskiftet. Vi er lenger nå.

 

 

 

>>Når det er sagt tror jeg ikke noe særlig på IQ. Jeg tror at alle mennesker er født med like mye intelligens, men at den er forskjellig fordelt. Noen er gode i matte, andre sosialt, andre igjen i tegning f.eks. Personer med utviklingshemninger, f.eks Downs) kan være kjempegode til å lytte og høre musikk.

 

En fin tanke, men det er dessverre slik at vi er ulikt fordelte, personer imellom. Det er forskjeller mellom ulike domener, ja, men det jevner seg ikke ut. Hvis du snakker om savant-syndromet, eller "splinter-egenskaper" blant autister, psykisk utviklingshemmede, så finnes det, men er unntaket, ikke regelen.

 

 

 

>>Det er da flere fysiologiske ting. Ganske mange når jeg tenker etter. Høyde, hurtighet, øyenfarge, nese, skjeggvekst osv.

 

"Bare hudfarge" var et retorisk grep. Det finnes fysiologiske forskjeller. Men ikke som er relevante for intelligens, aggresjon eller andre personlighets-egenskaper og potensial for samfunnsbygging. Det gjelder også hormoner, som du foreslår.

 

 

 

>>Jeg kan ikke huske sist jeg leste noe om forskningsresultat av etniske tester.

 

Det kan være hvis hovedkildene dine er National Geographic, Illustrert Vitenskap og internett (slik jeg forstod deg). De presenterer ferdigtygd stoff, og de fleste er avhengige av å gå med profitt. Det gjør dem avhengige av å ikke støte leserne sine, og det meste som tar opp temaet etnisitet i det hele tatt er off limit. De strengt faglige tidsskriftene derimot, der ny forskning publiseres i originalform krever mye av leseren. Deriblant kildekritikk, referanser, nyanser og evne til å se en helhet istedenfor bare det som støtter det synet man har.

 

 

 

 

Forskning er jo ikke FAKTA, bare det ting peker mot. Men i dette tilfellet er tendensen veldig klar, så alternativet er nettopp å TRO. Men da er debatten religiøs, og man kan like gjerne betvile øynene sine.

Endret av Onkel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det jeg sier? Det er jo dette jeg leser på!

 

Korreksjon og pedanteri: selv laverenivå-evner påvirkes av stimulus-rikdom. Man har f.eks gjort katter selektivt blinde flor vertikale striper, bare ved å la dem vokse opp i et miljø med bare horisontale striper... Stakkars kattunger, men et pokker så sterkt indisium.

Lenke til kommentar

Jeg bøyer meg i støvet, de linkene der var meget bra, spesielt universitetslinken (mitt eneste forsvar er at jeg måtte svare på et halvt minutt eller bli innestengt på UiO... noe jeg faktisk ble. Falkenvektere er snille). Sjekk "The Bell Curve", det er enten selve forsøket jeg snakket om eller en senere variant (mener å huske at originalen var tidligere).

 

Edit: Forresten ser jeg at jeg må korrigere meg igjen *host*. Ikke Bacon, men Francis Galton. Han er jo også knallinteressant for dette temaet.

 

Angående WORLD HUNGER INCREASING... (Digressing is one thing, rocketing off at tangents is another) Det det koker ned til, forenklet og for min del i alle fall, er at hungersnød er et lokalsamfunnsproblem som er minst like mye et resultat av faktorer som virker inn på det utenifra som av folkene som utgjør det samfunnet.

 

Kjeeeedelig konklusjon... Fiskepinne, Seixon eller JoachimR, si noe juicy nå.

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

OK, siden ingen vil, her er noen on-topic forslag:

 

-Det ville antaglig funka til en viss grad om "hvite mann" hadde gått inn igjen og overtatt samfunn for å bygge dem opp. Ikke av raseårsaker, men fordi på grunn av den gode infrastrukturen i Europa, USA og Australia (i mine øyne er den vellykkede samfunnsbyggingen der til syvende og sist grunnen til "vi" har blitt boende, ikke omvendt) som har gitt oss effektivitet og kunnskap.

 

-Men med infrastruktur og kompetanse overført til "sorte mand" kunne de etterhvert klart det samme. Og da ville man også sluppet å kjempe mot følelser av okkupasjon, som vi jo ser skaper så masse tull i f.eks. Irak. Folk bygger ikke opp et samfunn før de oppfatter det som sitt eget.

 

--------------------------------------

 

Så: målet må bli å bygge opp infrastruktur og BRED kompetanse lokalt i landene, som er tilpasset forholdene der. I dag har forsøkene som har vært gjort vært for spesialiserte.

 

Først ville det hjelpe å få sletta gjelda for å frigjøre midler til å bygge opp grunnlaget, gjelda kommer aldri til å bli betjent likevel. Men er det noen som vet HVEM det er u-landsgjelda går til? Hvem har lånt ut pengene? (IMF, verdensbanken, obskure velgjørere, multinasjonale selskaper?) Hva ville konsekvensene være for dem hvis de sletta gjelda? Noen måter å kompensere på? Kunne man frosset gjelda (avskrevet renter og avdrag) i en lang periode til landet kommer på beina?

 

Dernest er korrupsjon største barriere. Har ingen forslag her. Militær inngripen er en nærliggende tanke, men det er det der med destruktiv motstand mot okkupasjon, siden patriotisme ofte er sterkere enn antipati mot dårlige ledere. Noen som har andre løsninger?

 

Minerydding skal heller ikke kimses av.

 

Dessuten må u-land kunne handle med hverandre: flere land må oppleve parallell vekst, så de ikke blir i lomma på i-lands interesser (toll, markedsetterspørsel o.l.)

 

Til sist: spytte inn ekstra penger i en periode som en investering for å sørge for at landene gjøres selvforsynte. Deretter kunne man jo kutta ned på u-hjelp.

 

HIV-epidemien i Afrika overvelder meg. Dypt festet, kjempeutbredt. Det er faktisk så ille og stabilt noen steder at jeg lurer på om vi kan forvente framvekst av genetisk motstandskraft mot AIDS i løpet av de nærmeste generasjonene. Såvidt jeg vet finnes det mellom ti og femten sånne mennesker i dag, dem som lever i HIV-rammede samfunn kan vente seg selektiv genetisk framvekst i løpet av noen generasjoner. Men det tidsperspektivet er alt for langt, litt vel mange dør til at det skal kalles en løsning dah.

Lenke til kommentar
-Men med infrastruktur og kompetanse overført til "sorte mand" kunne de etterhvert klart det samme.
Tror ikke jeg. Det skal mere til enn å kurse "sortemnad" for at u-landene skal komme på beina.
Først ville det hjelpe å få sletta gjelda for å frigjøre midler til å bygge opp grunnlaget, gjelda kommer aldri til å bli betjent likevel.
Er det gjelda som er problemet? Hvor er det blitt av penge som ble lånt ut på 70 og 80-tallet. Jeg foreslår at EU/USA går inn og rydder litt i sveitsiske banker, og f.eks henter ut Mobutu sine 40 mrd $ ++. Slik jeg ser det er ikke gjeld noe problem. Det finnes mange eksempler på land som har måttet sette seg i gjeld, men som fint har jobbet seg ut av det. Vårt nabolans Sverige har en gigantiske gjeld som de måtte ta opp for å betale for velferdsstaten, men det har aldri vært snakk om å slette gjeld. Som NetCom sier: Ingen vits å gjøre forskjell.
Dernest er korrupsjon største barriere. Har ingen forslag her.
Det har jeg. Gjenninsette hvit styre. Dette ville tjene afrikanske og andre u-lands statsinstitusjoner. På 1870-tallet hadde Egypt en kjempegjeld til Storbrittania. Storb. så seg nødt til å overta det admnistrative arbeidet, og klarte på kort tid å reformere landet og betale ned hele gjelden.
Minerydding skal heller ikke kimses av.
Dette er ikke noe pressende problem. Tror et lovforslag som å forby sex med mer enn 1 partner ville gjøre mye mer nytte. AIDS dreper mange ganger flere enn miner.
Dessuten må u-land kunne handle med hverandre: flere land må oppleve parallell vekst, så de ikke blir i lomma på i-lands interesser (toll, markedsetterspørsel o.l.)

Og de må kunne handle med vesten, selv om det betyr at norske bønder må finne på noe annet å gjøre. Afrikanske land har varer å selge, men siden markedet er så lukket kan de få aktørene presse prsene ned i kjelleren.
Til sist: spytte inn ekstra penger i en periode som en investering for å sørge for at landene gjøres selvforsynte. Deretter kunne man jo kutta ned på u-hjelp.
Hvis vestlige aktører skal tørre å spytte inn penger i det som har vist seg å være et "sort" hull, så må de ha pant i noe, f.eks landområder.

 

Jeg tror det også er lurt å renske afrikanske land for våpen. F.eks kan FN's matvareprogram gjøre sulten til sin venn, og tilby 100 kilo korn mot hvert funksjonelle gevær de får. Slik rensker man landene for de våpen supermaktene spredde rundt i Afrika unde rden kalde krigen.

 

Afrikas næringslivets største problem idag er ikke gjeld eller plantasjer, men faktisk holdninger. Det er en slækk holdning til korrupsjon, menneskeverdet er fraværedene, og i mange land er de svarte rett og slett giddalause og tiltaksløse. Late med andre ord. Jeg vet det høres generaliserende ut, men det er faktum. Min farmor var på tur i sør-Afrika ifjord, og fortalte at hun ikke så EN afrikansk mann som jobbet. De fleste satt bare å "slækka", gjerne med en flaske. Kvinnene derimot hadde masse arbeid og måtte jobbe mye. Det tar tid å endre holdninger.

Lenke til kommentar

>>Det skal mere til enn å kurse "sortemnad" for at u-landene skal komme på beina.

 

Så klart. Men det var det med prøve å forstå helheten. Problemet er multifaktorielt, det er ikke EN ting som gjelder her. Derfor jeg satte opp en lang liste.

 

 

>>Det finnes mange eksempler på land som har måttet sette seg i gjeld, men som fint har jobbet seg ut av det.

 

Så klart. Men igjen: helhet og FORUTSETNINGER. 1. Mange afrikanske land -det finnes dem der korrupsjon ikke er hovedproblemet- bruker ALT sitt overskudd på å betjene renter og avdrag. Det er ingenting igjen til å bygge opp infrastruktur eller utdanning. 2. Land som jobber seg ut av det ar forutsetninger for det. A: høyere produksjon enn gjeldsavdrag, gir overskudd til oppbygging. B. Infrastruktur og kompetanse som gjør en sånn produksjon mulig. Økonomi handler om produksjonseffektivitet. Og den er delvis basert på kultur, du har et poeng der, men et annet helt nødvendig fundament er at man starter fra noe annet enn scratch.

 

 

>>På 1870-tallet hadde Egypt en kjempegjeld til Storbrittania. Storb. så seg nødt til å overta det admnistrative arbeidet, og klarte på kort tid å reformere landet og betale ned hele gjelden.

 

Og her kommer det med kompetanse og kursing.

 

 

>>AIDS dreper mange ganger flere enn miner.

 

Antagelig med en faktor på flere tusen. Men poenget i denne konteksten er at miner legger landjord brakk: et minefelt er automatisk fullstendig ubrukelig og uproduktivt helt til det blir ryddet. Tro meg: det er MANGE miner der ute, store områder det er snakk om, og dette er et stort økonomisk handicap. Og igjen: rydding krever ressurser som ikke finnes i landet.

 

 

 

>>Tror et lovforslag som å forby sex med mer enn 1 partner ville gjøre mye mer nytte.

 

En del av landene er strengt muslimske, og du kan banne på at ekteskaps-restriksjon er del av Sharia. I andre av landene er det Pavens ord som gjelder, og han er jo, i tråd med god kristen lære, flink til å be folk om å ikke bruke kondom. Katolisismen er største gren av kristendommen. Go, hvite mann! Et problem er at visse myter har fått feste seg, som at det å ha sex med jomfruer kurerer AIDS. Det har ført til veldig mange barnevoldtekter, der smittefaren er kolossalt mye større enn ved voksensex. Denne myten er et resultat av manglende informasjon. Og myten fantes (logisk nok) ikke før AIDS. Med andre ord: vi snakker ikke om seksuell promiskuøsitet her, men om dødsangst, desperasjon og muligens naivitet for hva å voldta et barn gjør med det. Igjen: kompetanse og info-spredning.

 

 

 

>>Og de må kunne handle med vesten, selv om det betyr at norske bønder må finne på noe annet å gjøre. Afrikanske land har varer å selge, men siden markedet er så lukket kan de få aktørene presse prsene ned i kjelleren.

 

10 poeng.

 

 

 

>>Jeg tror det også er lurt å renske afrikanske land for våpen. F.eks kan FN's matvareprogram gjøre sulten til sin venn, og tilby 100 kilo korn mot hvert funksjonelle gevær de får. Slik rensker man landene for de våpen supermaktene spredde rundt i Afrika unde rden kalde krigen.

 

Her er du absolutt inne på noe. Ideen er god, men litt sårbar for misbruk. For eksempel kan folk som beholder geværet sitt utnytte maktforskjellen til å rane kornet fra dem som akkurat gav den fra seg... Mitt forslag: ENORM straffetoll for eksport av ammunisjon; de fleste våpenprodusentene ligger i vesten, her sitter vi med nøkkelen. La hver kule skattelegges til det hundredobbelte. Da vil alle ha kuler nok til selvforsvar, mens det vil være idiotisk å bruke dem opp på et angrep, spesielt på sivile som ikke er en trussel.

 

 

 

>>Late med andre ord. Jeg vet det høres generaliserende ut, men det er faktum. Min farmor var på tur i sør-Afrika ifjord, og fortalte at hun ikke så EN afrikansk mann som jobbet. De fleste satt bare å "slækka", gjerne med en flaske. Kvinnene derimot hadde masse arbeid og måtte jobbe mye. Det tar tid å endre holdninger.

 

Godt poeng her også. Synd å se, men jeg så det samme selv iløpet av et halvt år i Søramerika. Det slo oss som veldig merkelig at folk ikke ville investere i sin framtid. Løsningen kom da jeg studerte antropologi: et tankesett som heter "høstingsøkonomi". Det består i at det faktisk er smartere å bruke pengene du har når du har dem, hvis du ikke kan stole på at institusjoner som banker, aksjer osv gir noe som helst igjen for pengene du spytter inn (jeg tror i løpet av to måneder i Ecuador jeg opplevde fire STØRRE bankkjedekonkurser, en valutadevaluering og nærmere 300% inflasjon. Dette var normalt, ble vi fortalt). Og hva er poenget med å slite for å beholde en jobb du mister uansett når selskapet går konk, om ei uke eller to år? Så dette, i det minste, handlet ikke om latskap, men reell tilpasning. At det virker mot sin hensikt er en annen ting, men spillteori viser at nordmenn og amerikanere i akkurat like stor grad maksimerer sin egen kortsiktige avkastning, ikke samfunnets stabilitet. Jeg deltok selv i et sånt forsøk, og gjorde akkurat som de andre.

 

Når det er sagt, er det en god del grums som gjenstår. Jeg har ikke noen forsvarstale for de strenge og urettferdige kjønnsrollene som gror i islamske land spesielt (men vitterlig også i katolske). Og det, sammen med høstingsøkonomien, bringer jo samfunnet til stillstand.

 

Økonomisk psykologi og spillteori er fantastisk fascinerende, anbefales. Kan kanskje grave opp noen linker senere. Eller overlate jobben til Sofokles? ;)

Lenke til kommentar

Jeg kom over noe interessant som kanskje kan kaste litt lys over det hele.

 

Kommentar re hvitt styre : Mange av de mest kriserammede landene er som følge av at de ikke har kunnet betjene gjeld allerede mer eller mindre under IMFs administrasjon og har vært det i mange år - situasjonen er bare forverret.

 

Historie -

 

Mange afrikanske land hadde god vekst frem til 1971. Industrisatsning og investeringer kastet godt av seg. 71: Nixon devaluerer USDollar. Oljekrise.

 

Fører til massiv inflasjon i Afrika.

 

Så til poenget : Skatt

 

Skattesystemene i Afrika ligner vårt , progressiv beskatning, MVA, importavgifter, eksportavgifter

 

Innslagspunktene for skatt ble ikke inflasjonsjustert. DVS innenlands ble pengene ble mye mindre verdt - OG man måtte betale mer skatt. (år1 tjente du 100 grunker, betalte 10 % skatt - år 2 tjener du 400 grunker betaler skatt 30% (1å1rgrunke=4år2grunker))

 

Dette har ført til at bedrifter ikke har kunnet opparbeide egenkapital.

 

FEKS i Tanzania betaler du 30% skatt av alt du tjener over 5600 kr

I tillegg betaler du 20% MVA på alle varer og tjenester

I tillegg skal du betale importavgift / eksportavgift hvis du er i den bransjen

I tillegg skal du betale lisensavgifter, registeravgifter, etc etc.

 

Det blir ikke lønnsomt å drive business - du har intet incitament til å gjøre noe ekstra - skatten tar det meste. Det blir med andre ord ikke slitet verdt for småbonden å dyrke opp ett ekstra mål med jord med hakke og dyrke matvarer for salg.

 

Det verste eksempelet , SJOKK : Ethiopia :wow: - der er landbruket drevet gjennom store kollektivjordbruk - disse må betale skatt på overskuddet - 89% på alt overskudd over kr 29500 89%!!!!! Det blir ikke rare pengene til å investere i traktorer eller kornsiloer.

 

Dette har ført til kapitaltørke , nødvendige investeringer har ikke kunnet foretas - forfall. Lavere overskudd - mindre skatteinngang - manglende statlige investeringer - forfall - lavere overskudd - endra lavere skatteinngang etc. Ond spiral.

 

Hva har IMFs medisin vært - jo det innlysende - innstramming i statens investeringer og forbruk (der som her er helse og utdanning tunge poster) - OG ØKTE SKATTER.

 

waninski.com

 

(a) Computation of taxable income Income from agricultural activities is usually calculated by reference to the price of the crop before harvest. If the crop is sold, the selling price is used as the basis for assessment.

(b) Special deductions for farmers When a farmer’s income exceeds ETB 600 [$68], he is entitled to make the following deductions from gross income in order to determine taxable income:

-- any fee payable (e.g. rural land fee);

-- all costs incurred in the production of the farmer’s income;

-- depreciation of movable and immovable assets used in the agricultural activities…

 

© Rates of tax

 

Taxable income (ETB) Rate (%)

 

Up to 600 ($68) 10%

Over 36000 ($4235) 89%

 

That’s right. A marginal tax rate on agricultural profits of 89% at $4,235. The tax system in Ethiopia is designed specifically to bring about the starvation of the entire population of 67 million. Can you believe a “corporate farm” that has a profit of $4,235 in annual income must pay the government 89% of any dollar of profits over and above that amount? How can this happen? This is of course outside the realm of economics and deeply into the realm of politics. What I hope you get from this lesson is some idea of how easy it would be to help Ethiopia get back to the point where it can feed itself and its children with bloated bellies and toothpick arms and legs

What does these myriad confiscatory taxes produce for Ethiopia's revenues? In a good year, $1 billion from 67 million people. Of that, about $125 million goes to pay Ethiopia's debts to the International Monetary Fund and other foreign agencies, which are roughly $10 billion. Meanwhile, ladies and gentlemen of the press (if you are tuned in), the Bush administration wants $20 billion in grants to rebuild a certain Middle East nation that the US government has destroyed with bombs and embargoes. No loans. Just grants, a good chunk of which will go straight to the creditors of that certain Middle East country. It's enough to make me angry.

 

 

Waninski

waninski2

Endret av sofokles
Lenke til kommentar

Dødsinteressant.

 

Klarer du en støttende kilde til det? Jeg har nemlig hørt at det er en god del land hvor det er 0% skatt permanent - fordi produksjonen er så lav og det er så lite å hente at et skattevesen rett og slett ikke går med overskudd...

 

Artig nok blir jo resultatet noe av det samme: fordi det offentlige ikke får inn penger får de ikke oppfylt oppgavene sine, derav mye sykdom, dårlig infrastruktur osv., og forholdene for å produsere noe som helst blir elendige.

Lenke til kommentar

Linkene ligger i posten - har ingen annen kilde enn de det refereres til der. Waninski ser ut som de har en agenda - men det virker seriøst.

 

Tallene skal komme fra finansdep i USA, som utarbeider slikt for amerikansk næringsliv for at de skal ha grunnlag for beslutning om investering i det aktuelle land.

 

BTW

De har ikke tall for Liberia - siden ingen har vist interesse for å plassere penger der.

Lenke til kommentar

I London begynte man egentlig ikke å planlegge for afrikansk selvstendighet før på 50-tallet, og så da for seg at avkoloniseringen skulle være sluttført på 80-tallet. I Paris ville man helst ikke avkolonisere i det hele tatt, men utvikle de afrikanske koloniene til en del av Frankrike. Når frigjøringsbølgen da kom rundt 1960 var det jevnt over gjort få og dårlige forberedelser. Enda verre var situasjonen i Belgiske og Portugisiske kolonier. Der dro hele det administrative apparatet hjem som følge av krig/nederlag i krig og kolonien sto ribbet tilbake. Utgangspunktet var derfor ikke så godt, for å si det slik... :dontgetit:

 

FiskePinna og Olsen

Og de må kunne handle med vesten, selv om det betyr at norske bønder må finne på noe annet å gjøre. Afrikanske land har varer å selge, men siden markedet er så lukket kan de få aktørene presse prsene ned i kjelleren.

 

Jeg tror ikke løsningen for Afrika ligger i å legge ned norsk landbruk, rasere norske bygder, mangedoble transportomkostningene, særlig de økologiske, og svekke norsk matvaresikkerhet, særlig ikke i en situasjon hvor vi er usikre på konsekvensene av siste 100 års forurensing og forstyrrelser i klimaet.

Lenke til kommentar
FEKS i Tanzania betaler du 30% skatt av alt du tjener over 5600 kr

I tillegg betaler du 20% MVA på alle varer og tjenester

I tillegg skal du betale importavgift / eksportavgift hvis du er i den bransjen

I tillegg skal du betale lisensavgifter, registeravgifter, etc etc.

 

Det blir ikke lønnsomt å drive business - du har intet incitament til å gjøre noe ekstra - skatten tar det meste. Det blir med andre ord ikke slitet verdt for småbonden å dyrke opp ett ekstra mål med jord med hakke og dyrke matvarer for salg.

 

Det verste eksempelet , SJOKK :  Ethiopia  :wow: - der er landbruket drevet gjennom store kollektivjordbruk - disse må betale skatt på overskuddet - 89% på alt overskudd over kr 29500    89%!!!!!  Det blir ikke rare pengene til å investere i traktorer eller kornsiloer.

Det høres ut som mye skatt, men man må vel se det i forhold til lønnsnivået. Noe sier meg at det er en god del mindre enn i Norge, uten at jeg vet 100% hva det faktisk er.

Lenke til kommentar

I Portugisiske kolonier gikk de faktisk så langt at de tok med seg alt maskinelt utstyr, el-installasjoner, vinduer, dører, rørsystemer og møbler fra alt som skulle bli offentlige bynginger.

 

I belgisk Kongo hadde de ikke satt i gang noen form for utdannelsesystem utover hva misjonærene gjorde. Da Belgisk Kongo ble gitt sin frihet var det en, 1, kongoleser som hadde fått universitesutdannelse.

 

Lønnsnivået i er så klart langt lavere enn hos oss. Det er derfor den høye skattesatsen blir så drepende på kapitaldannelsen.

 

Prisnivået på importerte varer er derimot ikke særlig lavere - Afrikanske land må betale vanlig markedspris. ( Vi i Norge betaler nok litt mer enn markedspris - fordi vi er et så rikt samfunn tar leverandørene ut høyere fortjeneste her). Det forverrrer situasjonen ettersom nesten alle teknologiske produkter og reservedeler til disse må importeres.

Lenke til kommentar

Jeg drakk noen (javel, mange...) bokser øl med en næringsdrivende fra Burkina Faso (tidligere Øvre Volta). Det landet forsøkte faktisk å føre en næringsvennlig politikk og satse på nasjonale ressurser på 90-tallet. Problemet var bare at, om f.eks denne fyren skulle importere ris så fantes det ikke lenger fraktskip som fraktet ris, bare bulkskip så svære at rismengden dekket forbruket i Ghana, Togo, Elfenbenskysten og Burkina Faso tilsammen. Kapitalsummene som trengtes for å drive handel i slik størrelsesorden hadde bare de store, multinasjonale selskapene. Han var utkonkurert i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Tollbarierene de vestlige land har på import fra u-land er kanskje det største hinderet (bortsett fra borgerkrig, tørke, korrupsjon etc.) for matvareproduksjon i u-landene. Hensynet til eget landbruk gjør at de vestlige land i liten grad importerer fra u-land. Så lenge de fattige landene ikke har avsetning for varene sine er det heller ingen vits i å produsere annet enn til eget bruk. Dermed får man ikke valutainntekter som kan bidra til å forbedre infrastrukturen.

 

En annen ting er at vestlige selskaper ikke vil investere i ustabile land. U-landene er avhengig av utenlandske investeringer for å komme på fote, noe som hindres av de udemokratiske og ustabile styrene i mange av disse landene.

 

Det finnes imidlertid unntak, bla. i Ghana der det norske selskapet Norpalm har kjøpt deler av en palmeoljefabrikk. Ghana regnes som ett (til Afrika å være) stabilt land og ledelsen i Norpalm vurderte det som ett interresant satsnings område ved innføring av moderne jordbrukskompetanse og teknologi fra oljeindustrien for å effektivisere produksjonen.

 

Jeg kjøpte selv endel aksjer Norpalm for noen år siden. Har ikke tjent ei krone foreløpig så økonomisk hadde det vært mere lønnsomt å ha pengene i banken, men det er nå litt gøy lel.

Lenke til kommentar

Lite poeng på slutten her. I idrett og næringsliv er det en ting som er viktig: Vil man bli best må man lære av de beste. Med andre ord, vil afrikanske land og msulimske land bli bedre, må de ta opp amrikanske og europeiske verdier, og ta lærdom av våre feil. Afrikanerne har vist at velstand ikke kan skapes innenfor rammene av deres kultur, dette gjelder også muslimene. Det ideele hadde derfor vært at USA/Europa overtok alle land med problemer i 3-4 generasjoner (tiden det tar å endre holdninger/kultur/verdier. Med å overta mener jeg å overta hele administrasjonen, og å adoptere vår kultur. Land som ikke viser vilje til å endre sin kultur kan ikke forvente å oppnå vekst og rikdom på linje med vesten. De få som har kalrt det, særlig land i sør-Øst asia, har adoptert amerikanske verdier og forbruksmønster, og skapt en progresiv kapitalistisk stat.

Lenke til kommentar
Lite poeng på slutten her. I idrett og næringsliv er det en ting som er viktig: Vil man bli best må man lære av de beste. Med andre ord, vil afrikanske land og msulimske land bli bedre, må de ta opp amrikanske og europeiske verdier, og ta lærdom av våre feil. Afrikanerne har vist at velstand ikke kan skapes innenfor rammene av deres kultur, dette gjelder også muslimene. Det ideele hadde derfor vært at USA/Europa overtok alle land med problemer i 3-4 generasjoner (tiden det tar å endre holdninger/kultur/verdier. Med å overta mener jeg å overta hele administrasjonen, og å adoptere vår kultur. Land som ikke viser vilje til å endre sin kultur kan ikke forvente å oppnå vekst og rikdom på linje med vesten. De få som har kalrt det, særlig land i sør-Øst asia, har adoptert amerikanske verdier og forbruksmønster, og skapt en progresiv kapitalistisk stat.

WHAT THE!??! Mener du dette seriøst? *skremt nå* :scared:

Lenke til kommentar
Lite poeng på slutten her. I idrett og næringsliv er det en ting som er viktig: Vil man bli best må man lære av de beste. Med andre ord, vil afrikanske land og msulimske land bli bedre, må de ta opp amrikanske og europeiske verdier, og ta lærdom av våre feil. Afrikanerne har vist at velstand ikke kan skapes innenfor rammene av deres kultur, dette gjelder også muslimene. Det ideele hadde derfor vært at USA/Europa overtok alle land med problemer i 3-4 generasjoner (tiden det tar å endre holdninger/kultur/verdier. Med å overta mener jeg å overta hele administrasjonen, og å adoptere vår kultur. Land som ikke viser vilje til å endre sin kultur kan ikke forvente å oppnå vekst og rikdom på linje med vesten. De få som har kalrt det, særlig land i sør-Øst asia, har adoptert amerikanske verdier og forbruksmønster, og skapt en progresiv kapitalistisk stat.

WHAT THE!??! Mener du dette seriøst? *skremt nå* :scared:

Ja, hvert ord. Men jeg ser praktiske problemer ved å gjennomføre dette, men det jeg har skissert her er det ideele i mine øyne. Falt av stolen nå? :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...