Gå til innhold

Trondheim kommune valgte Google for Work


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"...skylagring er trygt dersom nødvendige tiltak og forholdsregler er fulgt, noe som omfatter en risikovurdering og en god avtale om databehandling".

 

Dette høres veldig teoretisk ut.

 

En risikovurdering gjør ikke at et system er trygt. En god avtale gjør heller ikke noe system annerledes enn det er. Risikovurderingen kan skrape i overflaten og avdekke noen elementer som må forbedres, og avtalen kan motivere til å bedre følge rutiner rundt systemet. Men de grunnleggende utfordringene med en utenlandsk skyløsning blir ikke påvirket av disse overfladiske tiltakene.

 

Når det er sagt, er det naturligvis nødvendig å gjennomføre risikovurderinger og gode avtaler. Og så mye annet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
EUs standardkontrakt for datautveksling til USA

Hvorfor skal data i det hele tatt utveksles til USA? De har jo gang på gang vist at de ikke er til å stole på i slike saker. Hva de offisielt sier og i praksis gjør er to forskjellige ting. Hvorfor var det ikke et krav i anbudet at data skal holdes innenfor Norges grenser og dermed følge norsk lovverk?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

– På bakgrunn av dette så har Trondheim kommune valgt en mer proaktiv tilnærming til

utfordringene med skygge­-IT ved at vi nå tilbyr gode kommunale skyløsninger, som gjør at

våre ansatte både har det de forventer og trenger for å utøve sitt arbeid. Google Apps for Work gir oss nettopp dette, heter det. 

 

Jeg ville tro at det ble mer "skygge-IT" ved å gå vekk fra den løsningen som de har hatt tidligere, men kansje brukerene er litt anneredes i Trondheim.

 

Skal bli spennende å se hva erfaringer de gjør seg, mest spent på om de har andre systemer som skal integreres med Google løsningen.

Lenke til kommentar

Trondheim kommune skal ha ros for å velge programsystem som fungerer like godt på Linux som på utstyr fra Apple. Dette laget av Google som er verdens største produsent av sluttbrukersystem laget med Linux-systemer, og har 3-4 ganger større markedsandel enn Windows.

 

Siden Windows ikke lengre er det mest brukte operativsystemet blant folk flest[1]. I Norge bruker flere folk Apple-produkter enn Windows. Dermed gir det seg selv. Man må velge mer tilpassede og moderne IT-løsninger for elektroniske dokumenter, kalender og epost. Google Apps fungerer knirkefritt på de mest solgte mobile datamaskinene med Linux eller iOS, i tillegg til skrivebordet med OS X, Linux og Windows. Windows på telefoner er ikke lengre aktuelt, da det for alle praktiske formål er avviklet.

1. http://www.tnslistene.no/?list_id=12&list_type=4&metric=os&version=1&data_type=1&graph_data=us

 

Som kommunen nevner, er de slett ikke alene. De er forberedt på personvern, og unngår de mest krevende hensyn. Dette ved at kommunalt ansatte fortsetter å bruke plattformlåste fagsystem for helsedata og lignende. På den måten unngår de den utsettelsen de fikk på fire år i USAs nest største by, Los Angeles. De gikk for Google Apps i 2009, men måtte vente til 2013[2]. Dette grunnet sikkerhetskrav fra Politiet. FBI hadde ikke fått tilpasset CJIS-kravene til skytjenester (The FBI's Criminal Justice Information Services Division). Leverandørene var ikke helt på banen. Dette gav utsettelse i fire år. De var visstnok i full gang igjen fra 2013. Her er det ingen vei tilbake:

2. http://www.informationweek.com/cloud/los-angeles-gives-cloud-email-another-chance/d/d-id/1112089?

 

Nei, Microsoft nådde ikke opp i konkurransen. Slik vil det fortsette nå som under 20 prosent av databrukerne under 44 år, bruker Windows til daglig. Prognosen er at markedsandelen for Windows vil falle til 6-7 prosent i 2020, noe som er en halvering fra de 14 prosent markedsandel Microsoft annonserte for to år siden[3].

3. http://communities-dominate.blogs.com/brands/2014/07/rest-of-decade-forecast-for-smartphones-all-mobile-phones-pcs-tablet-and-all-computing-devices-inclu.html

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

EUs standardkontrakt for datautveksling til USA

Hvorfor skal data i det hele tatt utveksles til USA? De har jo gang på gang vist at de ikke er til å stole på i slike saker.

Alle de ledende produsentene av IT-produkter til kontoret, lagrer persondata i USA. I tillegg advarer nasjonale sikkerhetsmyndigheter i Norge mot å logge seg inn på Windows og en rekke Microsoft-produkter, med konto fra Microsoft. En innloggingsmåte som jeg forstår en en forutsetning for å bruke aktuelle produkter på en fullverdig måte:

http://itavisen.no/2016/08/03/ikke-benytt-microsoft-konto-som-palogging-i-windows/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Alle de ledende produsentene av IT-produkter til kontoret, lagrer persondata i USA.

Nok en fordel med å benytte de ikke-ledende produsentene altså.
Lenke til kommentar

Alle de ledende produsentene av IT-produkter til kontoret, lagrer persondata i USA. I tillegg advarer nasjonale sikkerhetsmyndigheter i Norge mot å logge seg inn på Windows og en rekke Microsoft-produkter, med konto fra Microsoft. En innloggingsmåte som jeg forstår en en forutsetning for å bruke aktuelle produkter på en fullverdig måte:

http://itavisen.no/2016/08/03/ikke-benytt-microsoft-konto-som-palogging-i-windows/

Nettopp, men det burde som sagt være helt unødvendig å lagre noe i USA. Hverken persondata eller andre ting (som ofte også kan utnyttes på ulike måter). Det er helt uforståelig for meg at anbudet legger opp til eksportering av data som hører hjemme i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nettopp, men det burde som sagt være helt unødvendig å lagre noe i USA. Hverken persondata eller andre ting (som ofte også kan utnyttes på ulike måter). Det er helt uforståelig for meg at anbudet legger opp til eksportering av data som hører hjemme i Norge.

 

Problemet er langt større enn de som skriver anbud, når man i stat og kommune snakker om å "satse på skyløsninger" snakker de i praksis om å lagre data i lavkostland. Det handler om penger, argumentet mot de som er kritiske til å sende våre data ut er at vi "hindrer innovasjon". Vi kan bare håpe at noen rundt toppen får vett nok til å beholde lovverket mot å lagre i utlandet men når jeg deltok på KINS(kommunal informasjonssikkerhet) konferansen tidligere i år var det skummelt å høre hvordan alle stort sett snakket varmt om å sende data til USA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Windows er ikke utgått på dato, men det er fullstendig undøvendig. Det er (for) dyrt med lisenskostnad for Windows, Officepakke, Antivirus, etc., som igjen krever support, gjerne fra en tredjepart som lever av slikt. Nå kan Trondheim Kommune i tillegg spare penger på hardware, og benytte Chromebooks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uheldig at Norge og offentlige instanser i Norge kan miste all sin data umiddelbart og aldri igjen ha tilgang til denne om et selskap i USA sier det, myndighetene til USA gjør et eller annet merkelig, eller systemet ikke lenger fungerer.

 

Å la data lagres i USA er rent landssvik. Det bør kreves av dataene i det minste lagres på server i Norge eller Europa og under Norske lover og Norske privatrettslovgivning.

 

Selv om ikke helsedata lagres, lagres helt sikkert offentlig data nå i Google sine hender (et selskap som nå f.eks utvikler drapsroboter) og ikke i Norske hender. Alle som nå vil flytte til Trondheim skriver også nå hemmelig avtale med Google om lagring av sine data og utveksling av sine data og at all behandling i det offentlige nå gjøres på Google sine systemer.

 

Det er skrekkelig og patetisk. At Norske leverandører og eller Trondheim kommune ikke selv kan lage et system for lagring og kontorvirksomhet og adminstrasjon, alene eller sammen med andre kommuner er et klart signal om hvor elendig det står til i Norsk teknologisektor og hvor patetisk offentlig "forvaltning" nå begynner å bli.

 

Tatt i betraktning at det egentlig er så lett som at Tronheim kommune faktisk har tilgang til alt det de trenger gjennom gratis programvare som er enkelt og permanent tilgjengelig, og at de kun trenger å bruke noen få årsverk på utvikling i en by som er hjem til NTNU og sette opp en liten serverpark for å oppnå akkurat det samme på en trygg måte så er det en tragedie å se hva som nå sjer. 50-100 permanente årsverk kunne gitt Trondheim en langt bedre løsning, permanent og i tråd med Norsk lov og Norske normer som i tillegg vil gjøre at vi beholder kompetanse og utvikler våre egne digitale styrker heller enn å levere alt over til et tvilsomt og uetisk regime i USA med "one size fits all" type selskaper som driver generell tvilsom og potensielt farlig virksomhet.

 

Tragisk.

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Windows er ikke utgått på dato, men det er fullstendig undøvendig. Det er (for) dyrt med lisenskostnad for Windows, Officepakke, Antivirus, etc., som igjen krever support, gjerne fra en tredjepart som lever av slikt. Nå kan Trondheim Kommune i tillegg spare penger på hardware, og benytte Chromebooks.

 

For meg er alle disse tingene gratis og jeg har kontroll over disse selv. Jeg sparer enormt med penger på hardware siden jeg ikke må bytte for nye OS hele veien. Jeg kan bruke min hardware helt til den er ødelagt. Jeg trenger heller ikke overgi meg, mitt privatliv eller mine data til Google.

 

Lsøningen heter open source og kan utviles alene eller sammen med andre, også for selskaper, kommuner og land. Borgeres data bør ikke overgis en fremmed makt og fremmede selskaper, det er landssvik og potensielt landsforræderi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Dette er en skandale!

 

Dette er norske OFFENTLIGE data. Offentlige data SKAL (når enhar vettet i behold, ALDRI lagres andre seteder enn der KUN norske lover gjelder. Det vil si innenfor nasjonen Norge sine grenser.

 

Dette er også en falitterklæring for norsk it-miljø at hver eneste kommune fragmenterer it over hele verden og ho private selskap. Alle tjenestene som finnes i Google For Work og O365 skulle ha vært i en statlig driftet sky, der alt er skrevt i fri og åpen kode.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-OvFPdyiZ

Trondheim kommune skal ha ros for å velge programsystem som fungerer like godt på Linux som på utstyr fra Apple. Dette laget av Google som er verdens største produsent av sluttbrukersystem laget med Linux-systemer, og har 3-4 ganger større markedsandel enn Windows.

 

Siden Windows ikke lengre er det mest brukte operativsystemet blant folk flest[1]. I Norge bruker flere folk Apple-produkter enn Windows. Dermed gir det seg selv. Man må velge mer tilpassede og moderne IT-løsninger for elektroniske dokumenter, kalender og epost. Google Apps fungerer knirkefritt på de mest solgte mobile datamaskinene med Linux eller iOS, i tillegg til skrivebordet med OS X, Linux og Windows. Windows på telefoner er ikke lengre aktuelt, da det for alle praktiske formål er avviklet.

1. http://www.tnslistene.no/?list_id=12&list_type=4&metric=os&version=1&data_type=1&graph_data=us

 

Som kommunen nevner, er de slett ikke alene. De er forberedt på personvern, og unngår de mest krevende hensyn. Dette ved at kommunalt ansatte fortsetter å bruke plattformlåste fagsystem for helsedata og lignende. På den måten unngår de den utsettelsen de fikk på fire år i USAs nest største by, Los Angeles. De gikk for Google Apps i 2009, men måtte vente til 2013[2]. Dette grunnet sikkerhetskrav fra Politiet. FBI hadde ikke fått tilpasset CJIS-kravene til skytjenester (The FBI's Criminal Justice Information Services Division). Leverandørene var ikke helt på banen. Dette gav utsettelse i fire år. De var visstnok i full gang igjen fra 2013. Her er det ingen vei tilbake:

2. http://www.informationweek.com/cloud/los-angeles-gives-cloud-email-another-chance/d/d-id/1112089?

 

Nei, Microsoft nådde ikke opp i konkurransen. Slik vil det fortsette nå som under 20 prosent av databrukerne under 44 år, bruker Windows til daglig. Prognosen er at markedsandelen for Windows vil falle til 6-7 prosent i 2020, noe som er en halvering fra de 14 prosent markedsandel Microsoft annonserte for to år siden[3].

3. http://communities-dominate.blogs.com/brands/2014/07/rest-of-decade-forecast-for-smartphones-all-mobile-phones-pcs-tablet-and-all-computing-devices-inclu.html

 

Jeg er Google-entusiast selv, så det føles merkelig å skulle plukke på Yrvin for dette innlegget, men here goes...

 

Nå er det jo ikke slik at Microsoft har sovet helt i timen. Kontorløsningen deres fungerer også rimelig smertefritt på alle plattformer, da forutsatt at bedriften har lagt til rette for det. Unntaket er Linux, her tilbyr de bare online-variantene av Office (som er greie, men har et lite stykke opp til Google Apps). En god Office365-implementasjon løser svært mye av utfordringene, og gir brukerene full tilgang på dokumenter og informasjon på Windows, OSX, iOS og Android. Jeg hadde ikke troen på det i det hele tatt før jeg begynte å jobbe for noen som faktisk hadde tatt steget ut heller enn å bare erstatte desktop-installen med en 365-install uten å gjøre noe som helst med filservere og sharepoint.

 

Google For Work er en svært spennende plattform, men det er spesielt to ting som trenger en smule mer arbeid.

VoIP i Google for Work er håndtert av Hangouts, men da min forrige arbeidsgiver vurderte dette i fjor falt de gjennom på ett punkt, det er ikke noen åpenbar måte å kunne rute et anrop fra PSTN/mobil til en bruker slik som en kan i Lync/Skype4Business. Ikke noe problem dersom en enten baserer seg på håndsett/kontortelefoner eller dropper tradisjonell telefoni, men for svært mange er Skype4Business overlegen på akkurat denne use-casen.

Det andre er regneark. Den store hopen av brukere er godt hjulpen med Sheets, de skal stort sett bare summere noen kolonner eller se på regneark laget av andre, men for tunge brukere finnes det ingen god erstatning. Google også er åpne på dette, en vil alltid trenge en del enkeltlisenser for Excel, i alle fall frem til de tyngre analyse-sidene av Sheets er på plass, og en får like god støtte og integrasjon mot tredjeparts business-systemer som Excel har (bedrifter bruker jo gjerne ting som SAP og lignende).

 

Når det er sagt, får man de to tingene der på plass kan man kapre ganske gode markedsandeler ganske raskt. For små bedrifter eller bedrifter som ikke allerede har låst ressursene i andre plattformer er det svært raskt å komme i gang med Google for Work, og når en ser at selv giganter som PwC bytter burde det være et selvsagt alternativ på bordet når løsninger vurderes. Kost/nytte er svært høy her.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om de har tenkt på omstillingen for 15000 ansatte, mange av de godt opp i årene, som har jobbet med Office i 10-15 år med sine maler og integrasjoner skal nå kun bruke nettleseren som arbeidsverktøy. Det er bra noe tør, men det hadde ikke jeg turt. Håper bare kommunen ikke må ansatte enda 1000 stykk skattelønnede til for å ta unna rotet dette kommer til å skape.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-OvFPdyiZ

Jeg lurer på om de har tenkt på omstillingen for 15000 ansatte, mange av de godt opp i årene, som har jobbet med Office i 10-15 år med sine maler og integrasjoner skal nå kun bruke nettleseren som arbeidsverktøy.

De aller fleste kommuner bruker nettleserbaserte saksbehandlings- og dokumenthåndteringssystemer allerede, så overgangen blir ikke nødvendigvis så brutal. For svært mange brukere blir det nok enklere, da man kan få færre vinduer å holde rede på.

... og om du noensinne har jobbet med support for kommuner vet du at å ta fra dem maler og avanserte powerpointfunksjoner kun er av det gode :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...