Gå til innhold

Her skal de bygge «superbusser» som om det var bane


Anbefalte innlegg

Jeg tipper noen fylkespolitikere har vært på studietur til en diger by i utlandet, der en lignende superbussløsning faktisk kan fungere. Så tror man at det samme skal fungere i en kupert norsk by som knapt er større en kontinental landsby. Det er dømt til å mislykkes (igjen, basert på en finger opp i lufta).

 

Tror du det er politikere alene som designer slik?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

 

Hvor mange km busstrasé med 4 avganger per time får man i et 50-årsperspektiv for 1 million kroner i året?

Hvor mange km t-banetrasé med 4 avganger per time får man i et 50-årsperspektiv for 1 million kroner i året?

Svaret er at man får langt flere fornøyde passasjerer med bussløsningen, for den samme prisen.

Hvor mye unødvendig venting har en på buss og hva er timeprisen for denne? Hvor mange passasjerer kan en ha på en t-baneavgang kontra en bussavgang? hvor mye kan en fortette rundt et t-bane stopp kontra et busstopp? Hvor er det mest behagelig, og derav motiverende, å bytte mellom rutenummer? Ute på en forblåst nedregnet holdeplass, eller inne i en behagelig varm tunnel?

 

For min del kan du gjøre hva du vil med buss, jeg vil aldri trives på en buss. Buss er hatobjekt nummer en når det kommer til å reise. Som nevnt i en annen tråd, jeg har gått kilometervis for å slippe å ta buss.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Jeg tipper noen fylkespolitikere har vært på studietur til en diger by i utlandet, der en lignende superbussløsning faktisk kan fungere. Så tror man at det samme skal fungere i en kupert norsk by som knapt er større en kontinental landsby. Det er dømt til å mislykkes (igjen, basert på en finger opp i lufta).

 

Tror du det er politikere alene som designer slik?

 

AtW

 

Det er politikerne som kommer med helt meningsløse tanker og ideer og som så allierer seg med byråkrater som deler eres helt hinsides ubrukelige tanker. Du kan se på bybane/bussvei på Nord-Jæren som eksempel. Der ser en hvor galt det går når hjernedøde og totalt inkompetente politikere sørger for å ansatte en sjef for transporten som mangler totalt gangsyn og innsikt i hvordan verden utvikler seg. For ikke å snakke om hvordan en totalt driter i innbyggerne sitt faktiske behov. De vedtak som er fattet i den saken er direkte destruktive for utvikling av næringsliv og bosetning på Nord-Jæren.

Lenke til kommentar

- Ja, skinner koster mer å legge. Både selve skinnene, men også ekspropriering, nye bruer, langt dyrere holdeplasser, langt dyrere kjøretøy, tuneller under problemområder, signalanlegg, vedlikehold osv. Jeg er veldig spent på å se hvor dette skal tjenes inn i en by som Trondheim. Selv i Oslo sliter t-banen med økonomien grunnet dårlig lønnsomhet sammenlignet med buss.

 

 

Tunge kjøretøy (busser og lastebiler) betaler nesten ingen ting for bruk av vei. Kanskje noe en også skal ta med i regnestykket? Altså ekstrem subsidiering mht vei for tungtransport.

Lenke til kommentar

Man må huske at AtB er en byråkratisk organisasjon, ikke et busselskap. De har ingen busser eller sjåfører. Bussene eies av flere busselskap, som har fått tildelt et antall traséer (bussruter). AtB organiserer også hurtigbåtruter over fjorden, også der er det andre som eier båtene og lønner mannskapet.

 

Når et sånt byråkratiselskap skal finne på nytt, så har de ingen praktisk erfaring. I Trondheim finnes det bl.a leddbusser, som kan være nærmest livsfarlige på vinterføre. Det blir som å kjøre bil med motor og drivhjul i tilhengeren. Blir det glatt og man får sleng på bakdelen risikerer man at bussen "knekker" på midten. Da er det umulig å få rettet ut farkosten uten hjelp av kranbil, det er bare å slå av motoren og vente. Slike busser fungerer antagelig problemfritt i land der vinter bare er en kjølig sommer.

Den ene superbusstypen AtB har vurdert har to ledd. Og hekkmotor i bakerste del. Og kun fire seter flere enn en vesentlig kortere boggibuss, uten ledd. Hvor genialt er da dette? Jeg synes dette høres ut som et dødfødt prestisjeprosjekt (finger i lufta).

Endret av SeaLion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man må huske at AtB er en byråkratisk organisasjon, ikke et busselskap. De har ingen busser eller sjåfører. Bussene eies av flere busselskap, som har fått tildelt et antall traséer (bussruter). AtB organiserer også hurtigbåtruter over fjorden, også der er det andre som eier båtene og lønner mannskapet.

 

Når et sånt byråkratiselskap skal finne på nytt, så har de ingen praktisk erfaring. I Trondheim finnes det bl.a leddbusser, som kan være nærmest livsfarlige på vinterføre. Det blir som å kjøre bil med motor og drivhjul i tilhengeren. Blir det glatt og man får sleng på bakdelen risikerer man at bussen "knekker" på midten. Da er det umulig å få rettet ut farkosten uten hjelp av kranbil, det er bare å slå av motoren og vente. Slike busser fungerer antagelig problemfritt i land der vinter bare er en kjølig sommer.

 

Den ene superbusstypen AtB har vurdert har to ledd. Og hekkmotor i bakerste del. Og kun fire seter flere enn en vesentlig kortere boggibuss, uten ledd. Hvor genialt er da dette? Jeg synes dette høres ut som et dødfødt prestisjeprosjekt (finger i lufta).

 

Jeg tror ikke du skal undervurdere erfaringen til folk som prosjekterer slikt, eller eventuelt hva slags erfaringsgrunnlag de baserer seg på. Forestillingen om at folk som gjør kontorarbeid er virkelighetsfjerne folk uten evne til å gjøre praktiske vurderinger er sjelden korrekt eller hensiktsmessig.

 

Og busser velges ikke på grunnlag av sitteplasser alene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nei, det lages på ren og kjær inkompetanse. Aner ikke hvorfor, men utenfor Oslo virker det som om en lager kollektivløsninger som skal være mest mulig plagsomme for brukerne og for all annen trafikk.

Jeg vil bare skyte inn et lite skrekkeksempel fra Tromsø. En av innfartsårene ble for noen få år siden doblet i bredde, men bredden ble bare doblet en strekning på 1 km, ca 5 km fra sentrum. Strekningen var sterkt plaget av kø før dette og jeg trodde doblet bredde måtte bety bedre trafikkflyt selv om det bare var et lite stykke. Men neida. For det første er det flaskehalsene som definerer kødannelsen. Strekningen var aldri noen flaskehals så køene oppstår andre steder på samme strekning og hoper seg selvsagt opp den ene kilometeren. Videre så viste det seg etter hvert at doblingen av bredde ikke betød økning fra 2 til 4 felt. Neida. Det var en flytting av de 2 feltene sideveis for å gjøre plass til en enveis dedikert busstrasé pluss en sikkerhetsbuffer med gress mellom bussveien og bilveien. Busstrekningen har 2 avganger i timen stort sett hele dagen, unntatt i rushen der de har 4. Utvidelsen ga en besparelse på ca 1 minutt for de ca 20-200 busspassasjerene som passerer der hver time, mens bilveien som frakter opp til ca 6000 personer i timen fordelt på ca 4-5000 biler ikke sparer tid i det hele tatt. Jeg vet ikke hvor mange millioner prosjektet kostet, men det må ha vært uhyggelig mye i forhold til de oppnådde tidsbesparelsene for det antallet passasjerer.

 

Dedikerte busstraséer kan sikkert ha noe for seg når de har sammenheng mellom to store knutepunkter som ofte plages av kø, men da må også passasjergrunnlaget stå i stil til arealbruken. I skrekkeksemplet over så hadde det hjulpet mange flere om strekningen hadde blitt 4 felt i stedet for 2+1, samt at strekningen hadde blitt forlenget til et større knutepunkt et par km nærmere sentrum.

 

Nå hørte jeg også noen grønne eller muligens røde politikere som ville bygge ny Kvaløya-forbindelse, dedikert til syklister. En lav bru som skulle sperre hele innaskjærs-leia for skipstrafikken og finansieres av bommer på den eksisterende brua (som forøvrig har to felter for biltrafikk og ett for sykkel/gående.)

Lenke til kommentar

Har prøvd en måned med buss til/fra jobb i trondheim, men når jeg bruker 2 timer av dagen min på bussen i motsetning til 25min i bil, så er det uaktuelt i lengden. Elendig busstilbud i byen.

 

Trondheim har et realtivt bra busstilbud, som øker i popularitet, men det betyr såklart ikke det passer for alle.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvor mange km busstrasé med 4 avganger per time får man i et 50-årsperspektiv for 1 million kroner i året?

Hvor mange km t-banetrasé med 4 avganger per time får man i et 50-årsperspektiv for 1 million kroner i året?

Svaret er at man får langt flere fornøyde passasjerer med bussløsningen, for den samme prisen.

Hvor mye unødvendig venting har en på buss og hva er timeprisen for denne? Hvor mange passasjerer kan en ha på en t-baneavgang kontra en bussavgang? hvor mye kan en fortette rundt et t-bane stopp kontra et busstopp? Hvor er det mest behagelig, og derav motiverende, å bytte mellom rutenummer? Ute på en forblåst nedregnet holdeplass, eller inne i en behagelig varm tunnel?

 

For min del kan du gjøre hva du vil med buss, jeg vil aldri trives på en buss. Buss er hatobjekt nummer en når det kommer til å reise. Som nevnt i en annen tråd, jeg har gått kilometervis for å slippe å ta buss.

 

Godt poeng angående venting.

 

Én t-banevogn kan sikkert ta nok passasjerer til å redusere 4 bussavganger i timen til 1 t-baneavgang i timen. Skal man ha hyppige avganger med t-bane så bør det samsvare med et enormt passasjergrunnlag.

 

T-banen i Oslo går bare i tunell i de sentrale strøkene. Ellers går den oppå bakken. I Trondheim er det neppe aktuelt å bygge t-bane i tunell, tross t-en i navnet. Hvor kalde og forblåste man gjør busstoppene eller t-bane stoppene kan styres på samme grunnlag for begge.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Har prøvd en måned med buss til/fra jobb i trondheim, men når jeg bruker 2 timer av dagen min på bussen i motsetning til 25min i bil, så er det uaktuelt i lengden. Elendig busstilbud i byen.

 

Trondheim har et realtivt bra busstilbud, som øker i popularitet, men det betyr såklart ikke det passer for alle.

 

AtW

 

Trondheim har et latterlig dyrt busstilbud. Hvor godt det er har jeg ikke prøvd nok til å mene noe om.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

 

Hvor mange km busstrasé med 4 avganger per time får man i et 50-årsperspektiv for 1 million kroner i året?

Hvor mange km t-banetrasé med 4 avganger per time får man i et 50-årsperspektiv for 1 million kroner i året?

Svaret er at man får langt flere fornøyde passasjerer med bussløsningen, for den samme prisen.

Hvor mye unødvendig venting har en på buss og hva er timeprisen for denne? Hvor mange passasjerer kan en ha på en t-baneavgang kontra en bussavgang? hvor mye kan en fortette rundt et t-bane stopp kontra et busstopp? Hvor er det mest behagelig, og derav motiverende, å bytte mellom rutenummer? Ute på en forblåst nedregnet holdeplass, eller inne i en behagelig varm tunnel?

 

For min del kan du gjøre hva du vil med buss, jeg vil aldri trives på en buss. Buss er hatobjekt nummer en når det kommer til å reise. Som nevnt i en annen tråd, jeg har gått kilometervis for å slippe å ta buss.

 

Godt poeng angående venting.

 

Én t-banevogn kan sikkert ta nok passasjerer til å redusere 4 bussavganger i timen til 1 t-baneavgang i timen. Skal man ha hyppige avganger med t-bane så bør det samsvare med et enormt passasjergrunnlag.

 

T-banen i Oslo går bare i tunell i de sentrale strøkene. Ellers går den oppå bakken. I Trondheim er det neppe aktuelt å bygge t-bane i tunell, tross t-en i navnet. Hvor kalde og forblåste man gjør busstoppene eller t-bane stoppene kan styres på samme grunnlag for begge.

 

Ja, nesten. Fordelen med banetransport er at en kan legge stasjonene inne i kontorbygg, universitet, handlesenter, idrettsarenaer osv.

Lenke til kommentar

 

 

Har prøvd en måned med buss til/fra jobb i trondheim, men når jeg bruker 2 timer av dagen min på bussen i motsetning til 25min i bil, så er det uaktuelt i lengden. Elendig busstilbud i byen.

 

Trondheim har et realtivt bra busstilbud, som øker i popularitet, men det betyr såklart ikke det passer for alle.

 

AtW

 

Trondheim har et latterlig dyrt busstilbud. Hvor godt det er har jeg ikke prøvd nok til å mene noe om.

 

 

Hvorfor er det dyrt?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Man må huske at AtB er en byråkratisk organisasjon, ikke et busselskap. De har ingen busser eller sjåfører. Bussene eies av flere busselskap, som har fått tildelt et antall traséer (bussruter). AtB organiserer også hurtigbåtruter over fjorden, også der er det andre som eier båtene og lønner mannskapet.

 

Når et sånt byråkratiselskap skal finne på nytt, så har de ingen praktisk erfaring. I Trondheim finnes det bl.a leddbusser, som kan være nærmest livsfarlige på vinterføre. Det blir som å kjøre bil med motor og drivhjul i tilhengeren. Blir det glatt og man får sleng på bakdelen risikerer man at bussen "knekker" på midten. Da er det umulig å få rettet ut farkosten uten hjelp av kranbil, det er bare å slå av motoren og vente. Slike busser fungerer antagelig problemfritt i land der vinter bare er en kjølig sommer.

 

Den ene superbusstypen AtB har vurdert har to ledd. Og hekkmotor i bakerste del. Og kun fire seter flere enn en vesentlig kortere boggibuss, uten ledd. Hvor genialt er da dette? Jeg synes dette høres ut som et dødfødt prestisjeprosjekt (finger i lufta).

 

Jeg tror ikke du skal undervurdere erfaringen til folk som prosjekterer slikt, eller eventuelt hva slags erfaringsgrunnlag de baserer seg på. Forestillingen om at folk som gjør kontorarbeid er virkelighetsfjerne folk uten evne til å gjøre praktiske vurderinger er sjelden korrekt eller hensiktsmessig.

 

Og busser velges ikke på grunnlag av sitteplasser alene.

 

AtW

 

Som sluttbruker av disse tjenestene kan jeg love deg at jeg undervurderer, ja nesten forakter, en del av avgjørelsene som tas. Det er ufattelig hvor lite en tar hensyn til brukernes FAKTISKE behov. En luller seg inn i hippidrømmer om at alle har mest lyst å være høye på hasj og spille gitar mens livet går forbi i sakte kino. Sorry, men barnhagen sfo, skole og jobb er realiteter. Legg til pris, tid og komfort og så virker kollektivfolket sine visjoner helt og fullstendig virkelighetsfjerne. Det er jo sånn at en virkelig forstår at de som planlegger og bestemmer aldri skal benytte seg av jævelskapet selv.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

 

Har prøvd en måned med buss til/fra jobb i trondheim, men når jeg bruker 2 timer av dagen min på bussen i motsetning til 25min i bil, så er det uaktuelt i lengden. Elendig busstilbud i byen.

 

Trondheim har et realtivt bra busstilbud, som øker i popularitet, men det betyr såklart ikke det passer for alle.

 

AtW

 

Trondheim har et latterlig dyrt busstilbud. Hvor godt det er har jeg ikke prøvd nok til å mene noe om.

 

 

Hvorfor er det dyrt?

 

AtW

 

Fordi bil er betydelig billigere å bruke? Fordi en har alt for mange soner på et bittelite område?

 

Det finnes bare én by i hele Norge der kollektivtilbudet er akseptabelt, Oslo. Alle andre steder er forbedringspotensialet enormt.

Lenke til kommentar

Ja, nesten. Fordelen med banetransport er at en kan legge stasjonene inne i kontorbygg, universitet, handlesenter, idrettsarenaer osv.

Det kan man med buss også. Ta Oslo bussterminal som eksempel. Den ligger i første etasje av et større bygg. Ventehallen har noen kiosker og butikker.

 

Ønsker man en stasjon under et bygg, kan man fortsatt velge mellom de to teknologiene buss og t-bane.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Har prøvd en måned med buss til/fra jobb i trondheim, men når jeg bruker 2 timer av dagen min på bussen i motsetning til 25min i bil, så er det uaktuelt i lengden. Elendig busstilbud i byen.

 

Trondheim har et realtivt bra busstilbud, som øker i popularitet, men det betyr såklart ikke det passer for alle.

 

AtW

 

Trondheim har et latterlig dyrt busstilbud. Hvor godt det er har jeg ikke prøvd nok til å mene noe om.

 

 

Hvorfor er det dyrt?

 

AtW

 

Fordi bil er betydelig billigere å bruke? Fordi en har alt for mange soner på et bittelite område?

 

Det finnes bare én by i hele Norge der kollektivtilbudet er akseptabelt, Oslo. Alle andre steder er forbedringspotensialet enormt.

 

 

Bil er billigere å bruke? En gjennomsnittsbil koster over 70 000 i drift i året, kolletiv ligger på en tiendepart. Mange soner? Stortrondheim, som er "den vanlige sonen", dekker jo store områder, den går til ler i sør, langt utenfor vikhammer i øst. Ærlig talt virker det ikke som du har særlig kompetanse til å vurdere kollektivtrafikk heller.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

 

 

 

Har prøvd en måned med buss til/fra jobb i trondheim, men når jeg bruker 2 timer av dagen min på bussen i motsetning til 25min i bil, så er det uaktuelt i lengden. Elendig busstilbud i byen.

 

Trondheim har et realtivt bra busstilbud, som øker i popularitet, men det betyr såklart ikke det passer for alle.

 

AtW

 

Trondheim har et latterlig dyrt busstilbud. Hvor godt det er har jeg ikke prøvd nok til å mene noe om.

 

 

Hvorfor er det dyrt?

 

AtW

 

Fordi bil er betydelig billigere å bruke? Fordi en har alt for mange soner på et bittelite område?

 

Det finnes bare én by i hele Norge der kollektivtilbudet er akseptabelt, Oslo. Alle andre steder er forbedringspotensialet enormt.

 

 

Bil er billigere å bruke? En gjennomsnittsbil koster over 70 000 i drift i året, kolletiv ligger på en tiendepart. Mange soner? Stortrondheim, som er "den vanlige sonen", dekker jo store områder, den går til ler i sør, langt utenfor vikhammer i øst. Ærlig talt virker det ikke som du har særlig kompetanse til å vurdere kollektivtrafikk heller.

 

AtW

 

Og innenfor stor-Trondheim er det flere soner... I alle fall i billettappen! Uansett, minstepris er 40(!) kroner for en enkeltbillett. Det er mye bil en får kjørt for 40 kroner, spesielt om en er to og kan kjøre for 80 kroner!

 

Det som er med bil er at om du ikke bor i Oslo, så er det kliss umulig å bo og leve med barn i Norge i dag og ikke ha bil. (om en ikke er lut fattig og ungene ikke kan være med på noe som helst av fritidsaktiviteter.) Med andre ord, det er en utgift du har uansett hvordan du vrir og vender på det. Så hvorfor skal en kaste bort dyrebar (fri)tid på å ha det ulidelig på en buss?

 

Det med kompetanse er en artig sak, for det er tydelig at de som bestemmer forakter sluttbrukerne og blir pissesure hver gang sluttbrukerne påpeker hvorfor løsningene som er valgt er mislykkede.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Ja, nesten. Fordelen med banetransport er at en kan legge stasjonene inne i kontorbygg, universitet, handlesenter, idrettsarenaer osv.

Det kan man med buss også. Ta Oslo bussterminal som eksempel. Den ligger i første etasje av et større bygg. Ventehallen har noen kiosker og butikker.

 

Ønsker man en stasjon under et bygg, kan man fortsatt velge mellom de to teknologiene buss og t-bane.

 

Oslo bussterminal er jo et knutepunkt og ikke noe annet. (Jøss for et ulidelig stygt bygg! Men det er en annen debatt ;) ) Probelmet der er snutiden for bussen. Alt for mye rygging. Se for deg, for eksempelet sin skyld, et stopp under Langnes, et under Jekta, et under UNN, et under UIT, et midt i sentrum, et under Alfheim osv. Selv om det er dyrt så er det jo veldig elegant. Kjør rett inn, hopp av, hopp på, bytt linje mens transportmiddelet beveger seg rett frem hele tiden.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Har prøvd en måned med buss til/fra jobb i trondheim, men når jeg bruker 2 timer av dagen min på bussen i motsetning til 25min i bil, så er det uaktuelt i lengden. Elendig busstilbud i byen.

 

Trondheim har et realtivt bra busstilbud, som øker i popularitet, men det betyr såklart ikke det passer for alle.

 

AtW

 

Trondheim har et latterlig dyrt busstilbud. Hvor godt det er har jeg ikke prøvd nok til å mene noe om.

 

 

Hvorfor er det dyrt?

 

AtW

 

Fordi bil er betydelig billigere å bruke? Fordi en har alt for mange soner på et bittelite område?

 

Det finnes bare én by i hele Norge der kollektivtilbudet er akseptabelt, Oslo. Alle andre steder er forbedringspotensialet enormt.

 

 

Bil er billigere å bruke? En gjennomsnittsbil koster over 70 000 i drift i året, kolletiv ligger på en tiendepart. Mange soner? Stortrondheim, som er "den vanlige sonen", dekker jo store områder, den går til ler i sør, langt utenfor vikhammer i øst. Ærlig talt virker det ikke som du har særlig kompetanse til å vurdere kollektivtrafikk heller.

 

AtW

 

Og innenfor stor-Trondheim er det flere soner... I alle fall i billettappen! Uansett, minstepris er 40(!) kroner for en enkeltbillett. Det er mye bil en får kjørt for 40 kroner, spesielt om en er to og kan kjøre for 80 kroner!

 

Det som er med bil er at om du ikke bor i Oslo, så er det kliss umulig å bo og leve med barn i Norge i dag og ikke ha bil. (om en ikke er lut fattig og ungene ikke kan være med på noe som helst av fritidsaktiviteter.) Med andre ord, det er en utgift du har uansett hvordan du vrir og vender på det. Så hvorfor skal en kaste bort dyrebar (fri)tid på å ha det ulidelig på en buss?

 

Det med kompetanse er en artig sak, for det er tydelig at de som bestemmer forakter sluttbrukerne og blir pissesure hver gang sluttbrukerne påpeker hvorfor løsningene som er valgt er mislykkede.

 

 

Bilettprisen innefor stor-trondheim, som er standardvalget, og dekker et enormt område er den samme, det er ikke får du er langt utenfor byen man er utenfor den normale sonen. Det virker ikke som du faktisk kjører buss nevneverdig i Trondheim med sonepraten. Og det er ytterligere underbygd av at du klager over enkeltbilettprisen, ingen som bruker kollektiv aktivt kjøper enkeltbiletter, det er grundig underbygd av forskning også, det som er relevant når folk skal velge det som alternativ er månedskort osv.

 

Nei, det er ikke kliss umulig, jeg kjenner flere som ikke har bil, og har barn.

 

Det er ikke rart de "forakter sluttbrukerene" om de kommer med tøvete påstander som åpenbart viser at disse "brukerene" ikke faktisk bruker tjenestene særlig mye, og i tillegg er feilaktige.

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...