Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Lysbryter starter PC, slår seg av tilfeldig


Anbefalte innlegg

Hei!

 

I det siste har maskinen begynt å slå seg av helt tilfeldig mens jeg bruker den. Det er som om strømmen kuttes, så starter den opp igjen automatisk etter et par sekunder. Noe som er litt rart er at hvis maskinen er i ventemodus (sleep mode) og jeg skrur av taklampen med bryteren på veggen, våkner maskinen av seg selv. Når den våkner på dette viset, registrerer maskinen ikke musebevegelser eller tastetrykk (men LED-ene lyser). I ett tilfelle blinket lyset på musa uendelig (som om den ble frakoblet og tilkoblet repetitivt).

 

Dette er en selvbygget PC som jeg har brukt i et par år nå.

 

Dessverre har ikke jeg reservedeler som jeg kan teste med, så før jeg bruker masse penger på nye deler, skulle jeg gjerne fått litt hjelp.

 

Takk for all hjelp dere kan tilby!

 

Maskinvare:

  • PSU: Be Quiet Dark Power PRO 10 850W
  • MB: ASUS Rampage V Extreme
  • CPU: Intel i7-5960X
  • GPU: AMD Radeon HD 7970
  • RAM: Crucial Micron (16 GB)
Endret av ahw_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker som at hovedkortet ditt reagerer på det ørlille spenningshoppet som oppstår når du skrur av taklampa.

 

Som om hovedkortet har blitt veldig sensitivt til små spenningsendringer. Ikke første gang jeg har vært borti at elektronikk har oppført seg slik. Siden det ikke er PSUen så vil jeg tro det er hovedkortet ditt som har fått seg en støkk på en eller annen måte.

 

Du kan jo prøve å bytte strømkurs til PCen med en skjøteledning eller noe, men det vil jo oppstå lignende endringer i spenning der også når ting skrus av og på.

Lenke til kommentar

Etter å ha bladd litt på det offisielle forumet til hovedkortet fant jeg ut at andre har hatt problemer med «hard resets», og anbefalte å flashe eldre BIOS/UEFI. Siden jeg gjorde dette i går har dette ikke skjedd igjen, men jeg må se hvordan det går over tid. Dessverre gjorde det ikke noe med det andre problemet.

 

Jeg får prøve litt til, og kanskje jeg spør der også før jeg bytter ut hovedkortet.

 

Takk for hjelpen, TMB! :)

Endret av ahw_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå skal man ikke ta noen for kjappe beslutninger på at det er PSU som er problemet. Jeg har en kamerat som hadde nogenlunde samme problemet for en liten stund siden, med en selvbygd PC, og det viste seg at 24-pin kabelen og noen andre kabler var for dårlig koblet i, så de bare løsnet ut av kontaktene sine, og skrudde av maskinen. Sjekk at kablene i maskinen din er skikkelig koblet i.

Lenke til kommentar

Sett PCen i en surge protector i et jordet stikk.

Det som hjelper i ditt tilfelle må være å eliminere spennings pop som når pcen din.

 

Sjekk også om det skjer om du frakoplet alt av USB perifere enheter som kan vekke pcen (tastatur,mus,ekstern disker,lydenheter , m.m) . Spesielt om enheter med USB er powret fra batterieliminator tilkoplet samme kurs.

 

 

Siden du har ASUS hovedkort kan du også prøve å endre innstillinger i hovedkortets bios for surge protector funksjonen.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...