Gå til innhold

Kan eg no brenne bål når eg vil?


ZenCo

Anbefalte innlegg

Eg er særs glad i villmarkslivet, og synes det er leit å ikkje kunne tenne bål i Oslo-marka når seinsumarkulda snik seg inn utpå kveldinga.

 

I dag vart eg fortald av jegerkursinstruktør at det er nye regler på bålbrenning i 2016 der ein får lov til å brenne bål så lenge det åpenbart ikkje er brannfarleg. Det er altså opp til meg sjølv å vurdere, og mitt fulle ansvar. Kan eg då til dømes tenne eit bål nede ved ein vasskant med lova på mi side?

 

 

Heile loven virkar veldig sær, spesielt med tanke på at dei samstundes innstramma det generelle bålforbodet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkert greit å lese loven først, dernest rådene fra turistforeningen. Oslo og omeng har vel her vel også en egen hjemmeside, hvor du kan søke råd. Foreningen har også egne bålplasser rundt om i marka, de er avmerket på kart.

 

Synes ikke det er innskjerpelser i loven, selv om hele landet nå er medtatt i motsettning til tidligere. Da gjaldt loven KUN i skogsmark og i nærheten av den. (dvs. - drivverdig skog). Men det var mye missforståelser ute å gikk, selv brannvesenet gikk ut med feil info. Nå er loven mer oversiktlig og en kan brenne på eget ansvar.

 

Brenn bål og kos deg. :) Men bruk hodet, så du ikke antenner en brann, du kan bli ansvarlig gjordt, spessielt nå med den nye loven. Personlig så fryker jeg mest jordbrann, den er nesten umulig å slukke. Og er det knusk tørrt, så brenner en ikke, spessielt med noe vind.

 

Kanskje greit å vite hva du har lov til å brenne. Det er egentlig kun kvist og trær som ligger på bakken.  

Lenke til kommentar

I Oslo finnes det også en kommunal forskrift om dette..

https://lovdata.no/dokument/OV/forskrift/2015-05-20-936

 

Brannvesenet mener at denne gir fullt forbud mot bålbrenning i Oslo selv om sentralt regelverk altså ble endret etter at denne forskriften ble etablert.

Jeg ville ikke brydd meg om forskriften..

 

Men det er grunn til å tro at det nye regelverket skal tolkes ganske strengt, og at det virkelig må være null fare for spredning.

 

Eksempler som ble nevnt i forbindelse med innføringen av denne endringen var vel bål i fjæra og bål etter lengre perioder med mye nedbør (altså at grunnen og trærne er svært fuktige).

 

Mange friluftsfolk har praktisert det slik det nye regelverket legges opp til i svært mange år.

Lenke til kommentar

Brenne bål når du vil?

 

Nei, forskriften er noe endret - men ... fremdeles gjelder: "Det er i tidsrommet 15. april til 15. september forbudt å gjøre opp ild i eller i nærheten av skog og annen utmark uten tillatelse fra kommunen. Kommunestyret selv kan gjennom lokal forskrift fravike dette forbudet dersom lokale forhold tilsier det. Det er likevel tillatt å gjøre opp ild der det åpenbart ikke kan medføre brann."

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-17-1710/

Lenke til kommentar

Nei, forskriften er noe endret - men ... lokal forskrift fravike dette forbudet dersom lokale forhold tilsier det. Det er likevel tillatt å gjøre opp ild der det åpenbart ikke kan medføre brann."[/size][/font][/color]

Ser du har fått med en viktig setning (din siste), viser også til neste avsnitt §4 og første setning der. (Nest siste setning, utdypes i § 4 og er ment for ekstraordinære forhold)

 

For de som har litt erfaring med lover, viser her (§3 og §4) myndighetene at det er først ved STOR brannfare, så innførses det lokalt et Totalforbud! Dette kan en kommune innføre, Fylkesmannen, eller nationale myndigheter. Så det som står i §3, er først formaninger og så en tillatelse, under forbehold. Spessielt, når en ser det i sammenheng, med §4. Med andre "ord", så er det ikke Totalforbud på sommeren. :)

 

Så, jeg mener du tar feil. Det er også lov til å fyre bål (eller annen åpne varme, eks. propan-/rødsprit apparat) i utmark, skog og på fjellet. Samme i egen hage, men her kan både Furensningsloven, Naboloven, m.m., komme inn. Men, ansvaret ligger hos den som tenner opp.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Brenne bål når du vil?

 

Nei, forskriften er noe endret - men ... fremdeles gjelder: "Det er i tidsrommet 15. april til 15. september forbudt å gjøre opp ild i eller i nærheten av skog og annen utmark uten tillatelse fra kommunen. Kommunestyret selv kan gjennom lokal forskrift fravike dette forbudet dersom lokale forhold tilsier det. Det er likevel tillatt å gjøre opp ild der det åpenbart ikke kan medføre brann."

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-17-1710/

Les siste setning, hvis det åpenbart ikke kan medføre bran så har du lov å tenne bål hele året. foreksempel på en isbre eller på en holme uten feks fare for lyngbrann. Du må vurdere selv om dette er et trygt område å tenne bål.

Endret av bigggan
Lenke til kommentar

 

Nei, forskriften er noe endret - men ...

Les siste setning, hvis det åpenbart ikke kan medføre bran så har du lov å tenne bål hele året.

 

Den siste setningen, utdyper ikke hvor det kan brennes! Bare at en KAN brenne, hvis det ikke er fare for brann. Med andre ord, også i skogen. :)

 

A.T. gjør samme feil som bl.a. brannvesenet, som heller ikke klarte å tolke den gamle forskriften. Bl.a. så tolket de forskriftens ordlyd "skogsmark" for skog og mark. Skogsmark er definert som drivverdig skog! De overtolker også i den nye Veiledningen, til Forskriften.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...