Gå til innhold

WinXP og SB1024 = knitring i høytalere, Hjelp!


Anbefalte innlegg

Begynner å bli passe lei nå...installerte Win XP for noen dager siden, og er ikke veldig imponert foreløpig. Blant annet knepper det i høytalerene når jeg f.eks spiller en MP3 i bakgrunn og driver med annet arbeid på skjermen. Spretter det f.eks en melding opp på skjermen, kommer det et lite knepp. Eller om jeg skifter mellom vinduer med ALT + TAB Samme lyd som når man skrur på ei lampe og det slår ut på stereo'n. Det skjer ikke alltid, men nok til at det irriterer meg og at det er en tydelig sammenheng. Hadde ikke dette problemet hverken i Win 98 eller 2000. Forslag mottas med mange takk, da jeg driver mye med lyd!

 

Forøvrig har jeg lagt inn 2000/XP drivere fra Creative. Det som også er litt merkelig er at signalet til stereo-anlegget, som jeg har på den ene utgangen av kortet, deaktiveres hver gang jeg booter opp maskinen.

 

 

T-bird 1000 Mhz (200 Mhz BUS)

Asus A7V133-VM

128MB SDRAM

Sounblaster Live 1024

Abit Siluro Gf3 Ti200

Hitachi GD-2500 DVD

80GB Western Digital Caviar

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Hoppesagåsa på 2002-02-26 15:33 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: Hoppesagåsa på 2002-02-26 15:33 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg har også vært borti samme problem på en pc. Klarte ikke å løse problemet helt, men fant isolert problemet til at det kun skjedde når harddisken jobbet. Kunne av og til spille f.eks MP3 greit, men med en gang man åpnet et program eller at man måtte jobbe på disken, så kom denne fæle lyden som du snakker om.

 

Kan kankje være noe jordingsstøy lignende eksemplene du tok med stereo'n?

 

mvh

Thor-Egil

Lenke til kommentar

Hadde samme problem med mitt 1024 kort når jeg installerte andre drivere enn de som er default i xp og spsielt hvis jeg innstallerte playcenter. Prøv og avinnstallere kortet restarte maskinen å la xp innstallere default driver

Lenke til kommentar

On 2002-02-26 15:32, Hoppesagåsa skrev:

Begynner å bli passe lei nå...installerte Win XP for noen dager siden, og er ikke veldig imponert foreløpig. Blant annet knepper det i høytalerene når jeg f.eks spiller en MP3 i bakgrunn og driver med annet arbeid på skjermen. Spretter det f.eks en melding opp på skjermen, kommer det et lite knepp. Eller om jeg skifter mellom vinduer med ALT + TAB Samme lyd som når man skrur på ei lampe og det slår ut på stereo'n. Det skjer ikke alltid, men nok til at det irriterer meg og at det er en tydelig sammenheng. Hadde ikke dette problemet hverken i Win 98 eller 2000. Forslag mottas med mange takk, da jeg driver mye med lyd!

 

Forøvrig har jeg lagt inn 2000/XP drivere fra Creative. Det som også er litt merkelig er at signalet til stereo-anlegget, som jeg har på den ene utgangen av kortet, deaktiveres hver gang jeg booter opp maskinen.

 

 

T-bird 1000 Mhz (200 Mhz BUS)

Asus A7V133-VM

128MB SDRAM

Sounblaster Live 1024

Abit Siluro Gf3 Ti200

Hitachi GD-2500 DVD

80GB Western Digital Caviar

 

-----------------------------------------------------

jeg har samme lydkort og kjører all lyd fint med xp!

har hatt xp inne lenge, aldri feil meg lyd!

Lenke til kommentar

Kan være at dette er en longshot. Men for de av dere med asus hovedkort så kan dere jo gå inn i biosen og disable iPanel timeren.

Jeg vet at dette har vært årsaken til mye ulyder bland SB eiere.

 

Hvis jeg ikke husker feil så går dere inn slikt:

 

Advancedchip configurationiPanel update timer

 

der får dere 4 valg: Disable, 8 sek, 16 sek, 32 sek.

 

Disse tidene angir hvor ofte iPanelet skal hente opplysninger fra hovedkortet.

Prøv å disable dette.

Kan jo være at det løser problemene deres.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-03 01:58, jason skrev:

Kan være at dette er en longshot. Men for de av dere med asus hovedkort så kan dere jo gå inn i biosen og disable iPanel timeren.

Jeg vet at dette har vært årsaken til mye ulyder bland SB eiere.


 

Men da skal isåfall dette problemet gjelde for flere OS? Alt er fint i f.eks Win98.

Problemet er også gjeldene for XP's egne drivere, og har selvsagt prøvd å innstallere XP flere ganger, uten hell. Merkelige greier, men fint at det er flere enn meg som har vært borti dette.

 

mvh

Thor-Egil

 

[ Denne Melding var redigert av: Thor-Egil på 2002-03-03 02:24 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-03 02:23, Thor-Egil skrev:

Quote:


On 2002-03-03 01:58, jason skrev:

Kan være at dette er en longshot. Men for de av dere med asus hovedkort så kan dere jo gå inn i biosen og disable iPanel timeren.

Jeg vet at dette har vært årsaken til mye ulyder bland SB eiere.


 

Men da skal isåfall dette problemet gjelde for flere OS? Alt er fint i f.eks Win98.

Problemet er også gjeldene for XP's egne drivere, og har selvsagt prøvd å innstallere XP flere ganger, uten hell. Merkelige greier, men fint at det er flere enn meg som har vært borti dette.

 

mvh

Thor-Egil

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Thor-Egil på 2002-03-03 02:24 ]</font>

 

Er ikke helt sikker på det da det kan være at softwaren til IPanelet ikke er helt kompatibelt med xp.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-03 12:25, DrDoogie skrev:

Naa roerer jeg kanskje litt, men du kan proeve aa koble ut kontakten fra cd'en til lydkortet.

Hvis det hjelper, kan det vaere noe klus med overfoeringen for ide-kanalen, sett til pio eller dma og se om det hjelper.


 

Dette er prøvd uten hell :-(

 

mvh

Thor-Egil

Lenke til kommentar

Prøv dette:

 

1: Finn fila ctsurmix.exe i creative folderen

 

2: Høyreklikk ->egenskaper ->kompatibilitet

 

3: Sett den til Win2000 kompatibel

 

Voila!: ) Funka fint hos meg...

 

ps. husk å restarte!

 

_________________

Abit Kt7a Duron 1ghz@1,3Ghz

384mb 133hz Twinmos

Taisol cgk760

Fujitsu 20gb udma66

Aopen 52x

Geforce2 ti

 

[ Denne Melding var redigert av: zexs på 2002-03-03 14:27 ]

Lenke til kommentar

Problemer med VIA sine kt133 chipsett og sound blaster lydkort er vel kjent. Det gir som regel utslag i knitring.

Løsningen er å justere enkelte settinger i BIOS oppsettet ditt.

 

Settingene går ut på å justere prioriteten på pci bussen.

 

Gå for eksempel til http://www.go.to/kt7faq for å se hvordan dette gjøres på abit kt7(a) kortene.

 

Det finnes visst nok også en patch fra via som skal fikse dette. Se http://www.viahardware.com for mer info.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-03 12:18, Thor-Egil skrev:

Quote:


Er ikke helt sikker på det da det kan være at softwaren til IPanelet ikke er helt kompatibelt med xp.


 

OK, men dersom jeg har et Abit HK og ikke ASUS? Vil det være tilsvarende da?

 

mvh

Thor-Egil

 

Da ville jeg prøvd et annet lydkort.

Hvordan er det på det integrerte lydkortet hvis du har det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...