Gå til innhold

WinXP og SB1024 = knitring i høytalere, Hjelp!


Anbefalte innlegg

For folk med Abit HK: Flytt lydkortet til PCI slot nummer 4. Knitringen forsvant som dugg for solen da jeg prøvde det med mit daværende KT7A-RAID. Og dersom du bruker RAID, IKKE la noe kort okkupere slot nr. 5!!!

 

Cluet er å ikke la lydkortet dele IRQ med noen andre enheter. (Det er en feil på SB Live!/Audigy-serien som gjør at det ikke fungerer skikkelig når det må dele ressurser med andre enheter)

 

Man bør også legge inn George Breese sin PCI Latency Patch (www.viaarena.com / http://www.viahardware.com) samt deaktivere eventuell tvungen CPU-kjøling der den "koples ut" for å sette ned tempen.

 

Deaktiver også "(PCI) Delayed Transaction" dersom du har et KT133(A)-basert (med 686B Southbridge) chipset.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde det samme problemet med mitt creative SB128. Problemet fikset seg, når jeg fant ut at jeg hadde onboard lydkort som kom i en eller annen konflikt med SB kortet. Det kan muligens være det som er problemet deres også. Bare en tanke ! :smile:

Lenke til kommentar
Quote:


On 2002-03-04 01:36, lseth skrev:

Hadde det samme problemet med mitt creative SB128. Problemet fikset seg, når jeg fant ut at jeg hadde onboard lydkort som kom i en eller annen konflikt med SB kortet. Det kan muligens være det som er problemet deres også. Bare en tanke ! :smile:


Lenke til kommentar

Noen som vet hvorfor Creatove lager lydkort med knitre-lyder? nesten alle har jo det problemet!

 

Jeg for min del, klarte å bli kvitt knitrelyder når jeg lastet ned nye drivere til windows XP. Men det er kun i XP det funker. (hadde et SB128, og kjøpte et SB1028 bare pga knitrelyder, men det hjalp jo ikke...)

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-02 16:15, Thor-Egil skrev:

Quote:


On 2002-02-26 19:21, covah skrev:

Det er en veldig enkel løsning på dette.

Riv ut Creative kortet og sett inn et annet.



Dette ble prøvd i mitt tilfelle uten hell.

 

Da jeg sa "sett inn et annet", mente jeg selvsagt "sett inn et annet merke". Creative/VIA/XP er ingen god kombinasjon, særlig ikke siden Creative er et møkka-firma.

Lenke til kommentar

Quote:


Da jeg sa "sett inn et annet", mente jeg selvsagt "sett inn et annet merke". Creative/VIA/XP er ingen god kombinasjon, særlig ikke siden Creative er et møkka-firma.


 

Hehe, da så. Hadde ikke et annet kort for hånden enn et crativekort da, men kan jo prøve å få tak i et.

 

mvh

Thor-Egil

Lenke til kommentar

Hehe... Jeg er så glad... jeg er så glad... hver julekvel.. for da vet jeg... for da vet jeg... at jeg ikke har... et creative lydkort. Nei! Karrer-- bytt ut kortet med the Santa Cruz/Sonic Fury. Kunne ALDI ha gjort et bedre valg. No problems what so ever!

Lenke til kommentar
On 2002-03-07 11:40, Magic- skrev:

Hehe... Jeg er så glad... jeg er så glad... hver julekvel.. for da vet jeg... for da vet jeg... at jeg ikke har... et creative lydkort. Nei! Karrer-- bytt ut kortet med the Santa Cruz/Sonic Fury. Kunne ALDI ha gjort et bedre valg. No problems what so ever!

 

Har samme lydkort, og kunne ikke vært mer fornøyd. Jeg har ALDRI problemer med kortet.

Lenke til kommentar

Ser ut til at George Breese PCI latency patch har tatt knekken på det knitringa!!! :grin: Så patchen må vel anbefales til alle VIA133-brikke som sliter med samme problem!

 

http://download.viahardware.com/vlatency_v019.zip

 

Husk å les å instruksene først! Noen opplever bl.a høyere CPU-temperatur.

 

 

 

_________________

T-bird 1000 Mhz (200 Mhz BUS)

Asus A7V133-VM

128MB SDRAM

Abit Siluro Gf3 Ti200

Hitachi GD-2500 DVD

80GB Western Digital Caviar

6BG Quantum

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Hoppesagåsa på 2002-03-09 21:05 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: Hoppesagåsa på 2002-03-09 21:06 ]

Lenke til kommentar

Løsning: Installer win98

 

Samme problem for meg. Jeg har prøvd 4 forskjellige lydkort (Aopen onboard, SB128, SBLive1024 og Hercules Muse) og 3 operativsystemer (Win2k, XP og win98). Hercules ga "huller" i lyden istedet for knirking. Litt bedre men alikevel ille.

 

Win98 løste hele problemet og nå er lyden krystallklar!

Lenke til kommentar

Har vært borti dette problemet flere ganger, og aldri funnet en spesifikk løsning, men en ting jeg har opplevd er at det alltid er 2000 eller XP som har problemer. I 98 på min gamle athlon600 kunne jeg spille av mp3 og installere tunge programmer og ikke oppleve hakking, men i 2000 skulle det bare litt surfing eller å flytte en fil så knitret det...

 

Creative og drivere ?

 

creative vs drivere!

 

Creative ser ikke ut til å ha ordentlig drivere til annet enn 98. Men hos noen fungerer det jo greit, men det virker som det er altfor mye feil med dette...

 

mener jeg kom over et sted der man kunne sende en "standardmail" til creative og kreve nye drivere. Det sier vel det meste... forum hos winamp har bla. en egen "avdeling" til knitring og soundblaster-kort.

 

bertie

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...