Gå til innhold

Ny rigg til 40k ink. skjerm :) Hva tror dere?


Anbefalte innlegg

Hei flinke folk! 

Jeg har lenge gått med tanken om å kjøre opp en skikkelig rigg. Jeg har vært på konsoll grunnet produksjon av unger og kravstor samboer, men er nå klar for å bruke tid på noe som sparker som en ilsk røyskatt (PC, ikke ny samboer...)

Jeg har sett på den nest største maskin-pakken Komplett tilbyr og jeg ønsker å legge meg på vel 40k pluss minus et par tuse, INKLUDERT skjerm. Men så er det slik at det er en GOD stund siden jeg har vært i gamet og jeg heller veldig mot en ferdig pakke. Kunne selvsagt bygget selv, men største bekymring er selvsagt å kjøpe komponenter som ikke hører sammen, strengt tatt ikke er nødvendig osv. Jeg tåler å betale de 500kr i differanse mellom pakke og selvbygg (om det er så liten forskjell i dag?)

Jeg lurer derfor på om det rett og slett er stor forskjell mellom prisene Komplett leverer på en Komplett Gamer Xtreme i75  og det å bygge selv. Det er også noe med det å få en maskin ferdig testet og klar av Komplett...

Justerte specs kontra ferdig Komplett i75-pakke pr. 24/7-16

Skjerm: Asus 27" LED G-Sync ROG SWIFT PG279Q

Kabinett: NZXT H440 New Edition Silent Ultra
PSU: 
Corsair HX850i, 850w
CPU: Intel Core i7-6800K, Socket-2011-3
Kjøler for CPU/GPUer: 
EKWB EK-KIT X360 - CPU Water Cooling Kit
HK: ASUS ROG Strix X99 Gaming, S-2011-3 Hovedkort, X99, DDR4, 4xPCIe-x16, SLI/CFX, M.2, USB 3.1, SupremeFX, Aura, WiFi 

RAM: Corsair Dominator Platinum DDR4 PC25600/3200MHz CL14 4x4GB 

GPU: 2x EVGA Geforce GTX 1080 FE m/EKWB kjølere

SSD: Samsung 950 Pro Series MZ-V5P512BW 512GB

HD: Samsung 850 evo 1tb ssd

Keyboard: 
Razer Black Widow Chroma Tournament
Mus: Logitech G502 Proteus Spectrum RGB


Jeg blir uendelig takknemlig for input på hva enn dere måtte reagere på her folkens. Jeg har lagt av et solid budsjett til dette prosjektet så her er det litt albuerom om dere vil øøørlite opp ;)  Om jeg kan be dere leke litt med tanken om et solid oppsett her så blir jeg veldig takknemlig. Skulle du ønske å liste opp bedre alternativer på alt fra skjerm til HD så er jeg ALL in! 

Tusen takk for at du bruker din tid på min build :)

PS: Oppdaterer listen fortløpende ettersom gode tips kommer inn! Prisen på prosjektet ser dessverre ut til å ha steget litt...Slik er livet.

Endret av Sweet Tooth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor bruke så stor psu? og kanskje lurere å ta en GPU med bedre kjøing f.eks MSI GeForce GTX 1080 Gaming X som koster like mye og kabinettet er stort nok.

Hei Tekky og takk for at du tok deg tid til å svare :)

 

Jeg glemte å nevne at jeg tenker å kjøre 1080SLI i fremtiden. Vil det da ikke svare seg å ha en 1000W forsyning eller er det fortsatt overkill?

 

Tusen takk for tipset ang. MSI GeForce GTX 1080 Gaming X. Skal oppdatere listen med denne.

Lenke til kommentar

CPU Kjøleren du har valgt der er ubrukelig, oppgrader til en god vannkjøler (kan anbefale NZXT Kraken X61)

Ellers ville jeg kjøpt så raskt minne som overhode mulig, vet ikke hvem hastighet du har valg ut i ditt oppsett?

Skal du ha SLI i fremtiden og ikke har planer om å vannkjøle kortene vil FE kort være bedre løsning enn MSI sitt Gaming X.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor bruke så stor psu? og kanskje lurere å ta en GPU med bedre kjøing f.eks MSI GeForce GTX 1080 Gaming X som koster like mye og kabinettet er stort nok.

Hei Tekky og takk for at du tok deg tid til å svare :)

 

Jeg glemte å nevne at jeg tenker å kjøre 1080SLI i fremtiden. Vil det da ikke svare seg å ha en 1000W forsyning eller er det fortsatt overkill?

 

Tusen takk for tipset ang. MSI GeForce GTX 1080 Gaming X. Skal oppdatere listen med denne.

 

Så kjøper du 3200mhz cl14 brikker, siden minnehastighet hjelper ved sli :) Proshop har minnet du trenger.

http://www.prisjakt.no/product.php?p=3696819

eller 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=3470015

 

Ca 3466mhz er max for X99 :)

 

Vil også sterkt anbefale et Asus x99 hovedkort :)

Lenke til kommentar

CPU Kjøleren du har valgt der er ubrukelig, oppgrader til en god vannkjøler (kan anbefale NZXT Kraken X61)

 

Ellers ville jeg kjøpt så raskt minne som overhode mulig, vet ikke hvem hastighet du har valg ut i ditt oppsett?

 

Skal du ha SLI i fremtiden og ikke har planer om å vannkjøle kortene vil FE kort være bedre løsning enn MSI sitt Gaming X.

Takk KriZZ! 

 

Har oppdatert med kjøleren! Takk for godt tips.

Jeg har ikke tenkt å vannkjøle. Her må jeg fremstå som en smule dum, men er FE-kort founders edt.-kort, og har du et konkret kort du heller ville anbefalt enn MSIen når jeg tenker fremtidig SLI?

 

Takk igjen for svaret ditt KriZZ!

Endret av Sweet Tooth
Lenke til kommentar

FE = Founders Edition (referanse kort)

 

Disse blåser luften ut av kabinettet og egner seg best til SLI :)

HVIS man har skjermkorta intill hverandte. Jeg har 2 slots imeĺlom og stort kabinett, dermed får gaming x nok luft. Dermed bedre hos meg.

 

Lite kabinett og skjermkort intilhverandre, da er founders desidert best

Lenke til kommentar

Ja med stort nok kabinett, mulighet for godt opphold mellom kortene og god luftsirkulasjon så er det ingen sak med gaming-x i SLI


Men vil i utgangspunktet alltid anbefale å få luften ut av kabinettet om man kjører luftkjølte kort i SLI :p


Merker godt bedret ambient temp hos meg med mine FE kort, mot mine tidligere Evga 980SC kort (bare 2 slots spacing)

Lenke til kommentar

FE = Founders Edition (referanse kort) 

 

Disse blåser luften ut av kabinettet og egner seg best til SLI :)

Takker KriZZ! Her læres det i turbofart! I og med at jeg tenker SLI så er jo absolutt kjøleretningen et tema! :)

 

Samsung 950 Pro Series MZ-V5P512BW 512GB er mye bedre enn M.2 disken valgt. Og er det ikke bedre å bare kjøpe delene å bygge selv? Er jo noe av gleden i det, og det er like vanskelig som å bygge lego.

Strålende tips Rudde! Skal oppdatere listen øverst! Det frister veldig å bygge. Det er bare sjukt lenge siden jeg har gjort det, og da var det litt angst involvert ;)

 

For å si det sånn...PCen jeg nå har sliter TUNGT med BF4....

Endret av Sweet Tooth
Lenke til kommentar

 

Samsung 950 Pro Series MZ-V5P512BW 512GB er mye bedre enn M.2 disken valgt. Og er det ikke bedre å bare kjøpe delene å bygge selv? Er jo noe av gleden i det, og det er like vanskelig som å bygge lego.

Ca lik ytelse, men sm951 koster 2500kr vs 3300? På 950 :)

 

OK så ytelsesforskjellen er såpass marginal. Kanskje greit å spare LITT penger også ;) Men uansett et fint forslag fra Rudde :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...