Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

xDSL leverandører og kundeservice


Anbefalte innlegg

Jepp, plenty av dodgy isp'er der ute. Hadde dog forventet en noe bedre kommunikasjon mellom norges eneste tier-3 isp, Telenor, og en av verdens større nær-isp'er, Tiscali World Online.

Nå er vel ikke Telenor Networks noen ISP, de leier ut linjer og infrastruktur til ISP-er.

Online ADSL er jo en kunde på lik linje med Tiscali, Bluecom etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tier-isp'ene har andre isp'er som kunder. Funker som følger

 

 

                    tier-2----------                  tier2 ----------- tier3 ----------- isp
                   /                     \                 /
  isp-------tier-3                    tier1 --- tier1
                                                 \  /
                                                tier1

 

Noen tier-2 har kobling til flere tier-1, men det er sånn ca slik det fungerer. Noen store firmaer, som BT, AT&T og Sprint har hovednettverket, og står for drift av dette. Et antall andre ISP'er leier linje hos storfiskene, og leier dem videre til mindre ISP'er som igjen leier dem ut til nær-isp'ene. Det er disse som igjen tar seg av levering til sluttbruker.

 

Enkelte større organisasjoner er faktisk sin egen ISP. Høyskoler og universitet f.eks, de har sine egne nett og leier direkte fra Tier-3. Kom forresten på at Telenor ikke er eneste tier-3 i norge. Uninett er aktive også, men leverer kun til høyskoler, universitet og andre statlige tiltak.

Lenke til kommentar
Er veldig latterlig hvordan folk faktisk klarer å beskylde Telenor for alt mellom himmel og jord, basert på hva en eller annen fyr som kjenner en fyr som møtte broren til en han satt ved siden av i 3 uker i barnehagen har sagt.

Vel, dette har jeg fra førsteklasses kilde. Meg selv.

 

Når vi skulle fra Telenor til Tiscali gikk Telenorut inn i sentralen og koblet ut linja fysisk. Det samme skjedde IKKE når vi i sin tid gikk fra Mimer til Telenor (Mimer er enda verre på pris og støtte).

 

Faktisk så fungerer dette smertefritt om ny ISP gjør sin jobb, de trenger bare å få en skriftelig tillatelse av deg på at de skal ta over din linje.

 

Så er alt mellom ISP og Telenor og monterings firma, men det er viktig at ISP gjør dette korrekt hvis ikke så blir det krøll.

 

I ditt tilfelle høres det ut som montør bare fikk beskjed om å koble fra linja.

For bytte fra Telenor til Tiscali burde i de fleste sentraler bare bety at Telenor Networks endrer litt på DSLAM innstillinger og ikke noe annet.

Lenke til kommentar

Kan godt hende det er Tiscali sin bad i mitt tilfelle. Ser ikke bort fra det. Det endrer uansett ikke faktumet at Telenor er notoriske i sine forsøk på å gjenopprette monopolet. De har fått pungsmekk ved mer enn en anledning, mest kjent i det siste denne sms-saken.

 

Sorry for at jeg dro diskusjonen inn på et sidespor forresten. Det var jo kundeservice vi skulle snakke om.

Og DER er Telenor selve satan.

 

 

EDIT: Forresten elendig formulert dette her. Ser ut som jeg prøver å vri meg unna. Ikke tilfelle. Jeg innser at jeg kan ha tatt feil om hendelsesforløpet ved bytte av ISP. Det er uansett en kommunikasjonssvitkt mellom Telenor Online, TNN og Tiscali som ligger i bunn. Hvem som står for svikten skal være usagt.

Endret av FauSt_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...